تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۷۹۱۲۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4190- یک‌شنبه 22 شهریور 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) برخی گویندگان و نویسندگان این‌قدر جوان‌های حزب‌اللهی و انقلابی را نکوبند به اسم افراطی؛ همین روحیه است که به داد کشور می‌رسد.‌ (18/6/94)

 سرمقاله

مردم حق دارند همه صداها را بشنوند

دکتر روحانی، رئیس‌جمهور، روز گذشته در نشست مدیران اتحادیه‌های تعاونی‌ها و تلاشگران نمونه عرصه تعاون سراسر کشور، در بخشی از سخنانش به تأثیر تحریم بر صادرات و فروش نفت ایران پرداخت و گفت: «درست است که مقاومت ملت ما قابل‌ تحسین و تواضع است؛ اما باید بداند که جهان استکبار بر عزت، آزادی، تجارت و فروش منابعی که مورد نیاز او بوده زنجیر بسته و مانع از حرکت پایه‌های اقتصادی ایران عزیز شده است.» رئیس‌جمهور در ادامه تأکید کرد: «برجام به معنای شکستن همه این زنجیرها است و آنهایی که روی کلمات این توافق پر افتخار که در آینده درخصوص جزئیات آن سخن خواهم گفت، نظر دارند، بدانند که نخواهم گذاشت عده‌ای افراطی بخواهند به امید این ملت ضربه بزنند.»

همانطور که دکتر روحانی اظهار داشته است، «جهان استکبار بر عزت، تجارت و فروش منابعی که مورد نیاز بوده زنجیر بسته است.» حتی می‌توان سطح بحث را ارتقا داد و گفت: استکبار با این اقدام رؤیای نابودی انقلاب را در سر می‌پروراند؛ حال با تکیه بر این نظر تقریباً مشترک باید به نقطه افتراق یا اختلاف هم نظری انداخت تا مشخص شود دکتر روحانی براساس آن بخش مشترک، بحث را تا انتها درست هدایت کرده است یا خیر. نقطه افتراق یا اختلاف در این است که آیا واقعاً برجام به‌معنای شکستن همه این زنجیرهاست؟ برخی که دکتر روحانی آنها را افراطی نامیده است، این نظر را قبول ندارند یا نسبت به آن تردید دارند یا مانند دکتر روحانی به آن تا این حد خشنود نیستند. این افراد که بسیاری‌شان دغدغه‌های‌شان نسبت به نظام، انقلاب و کشور کمتر از دکتر روحانی نیست، حق دارند هر دیدگاهی که درباره برجام دارند، بیان کنند و با انداختن پرده افراط بر دیدگاه آنها نمی‌توان مانع شنیدن صدای آنها شد و برای همه و به‌ویژه دولت هم مناسب است که این دیدگاه‌های انتقادی را بشنود و اگر پاسخ مناسبی دارد، بدهد و داوری را به عهده مردم بگذارد. اگر برجام پذیرفته و اجرا شد و خدای ناکرده پس از آن مشخص شد که در آن موارد زیانبار وجود دارد و آسیب‌های سخت‌تری از آسیب‌های تحریم به نظام زد چه کسی پاسخگو است؟! صاحبان اصلی مردم هستند؛ پس باید اجازه داد مردم همه صداها و دیدگاه‌ها را بشنوند و ببینند برجام در راستای تأمین امید آنهاست یا خیر؟ با متشنج ساختن فضا نباید قلمرو نگاه، فهم و داوری و تصمیم مردم را محدود کرد. ان‌شاء‌الله

ترجمه

          پس از توافق؛ گام‌های بعدی علیه ایران چه خواهد بود؟

گروه ترجمه ـ روزنامه واشنگتن‌پست 13 سپتامبر 2015 (۲۲ شهریور) در مقاله‌ای به رویکرد دولت و کنگره آمریکا به توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: بحث در کنگره بر سر مهم‌ترین توافق دیپلماتیک طی دهه‌های اخیر به سوی پایانی ضعیف و نارضایت‌بخش پیش می‌رود. سنا تضمین کرده است، توافق هسته‌ای با ایران از طرف کنگره لغو نمی‌شود. مجلس نمایندگان نیز که تحت کنترل جمهوریخواهان است، برای خارج کردن توافق از مسیر خود تلاش کرد؛ با این ادعا که باراک اوباما الزام حقوقی مبنی‌بر فاش کردن تمام جزئیات توافق‌های فنی میان ایران و آژانس را رعایت نکرده است. البته این استدلال درست نیست؛ زیرا کنگره نمی‌تواند از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بخواهد پروتکل‌های خود را برای تأمین رضایت قانون‌گذاران آمریکایی تغییر دهد.

در ادامه مقاله آمده است: مسئله اساسی این است که توافقی که سیاست خارجی آمریکا را در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] شکل‌دهی مجدد کند و بتواند تکثیر هسته‌ای را مهار کند، بدون تأییدیه کنگره نیز توانایی پیشبرد اهداف خود را دارد. این مسئله به‌ویژه از این لحاظ چالش‌ساز است که قانون دوحزبی مصوب در اوایل امسال بر روند بررسی توافق هسته‌ای ایران تأکید می‌کند؛ اما در حال حاضر مهار شده است. باوجود‌این، کنگره همچنان این فرصت را دارد که نحوه اجرایی شدن توافق هسته‌ای را شکل دهد. این نهاد قانون‌گذاری می‌تواند پیشنهادهایی را برای قوانین مکمل ارائه کند که موافقان و مخالفان توافق آنها را مطرح کرده‌اند. از جمله سناتور بنیامین ال. کاردین که مخالف توافق است، لایحه‌ای مبنی‌بر برداشتن گام‌های بعدی مطرح کرده است، درحالی‌که سناتور تیم کین، در جایگاه موافق توافق به دنبال ایجاد گروهی دوحزبی بوده است که پیش از این از بررسی قانون حمایت کرده بود. سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی تمایل خود را اعلام کرده است. اقدامات پس از توافق باید با شفاف‌سازی درباره نیت آمریکا نسبت به تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای آغاز شود.

در پایان مقاله آمده است: کنگره می‌تواند شفاف‌سازی کند که اوباما یا جانشین وی در صورت حرکت ایران به سوی ساخت تسلیحات هسته‌ای، از اقدام نظامی فوری آمریکا حمایت خواهد کرد. یک هشدار برای چنین اقدامی می‌تواند تأیید حرکت ایران به سوی غنی‌سازی در درجات بالا باشد و هشدار دیگر از سرگیری کار ایران بر کلاهک‌های هسته‌ای باشد. این بیانیه کنگره نمی‌تواند الزام‌آور باشد؛ اما به ایران و متحدان آمریکا در منطقه می‌گوید که توافق هسته‌ای گزینه نظامی آمریکا را از روی میز کنار نگذاشته است. دیگر گام‌ها می‌تواند با هدف جلوگیری از اقدام ایران برای مصرف پول‌های ناشی از لغو تحریم‌ها در حمایت از حزب‌الله، بشار اسد و دیگر گروه‌های دست‌نشانده باشد. تهران مدعی است، این توافق در آینده از تحمیل مجدد تحریم‌ها از سوی آمریکا جلوگیری می‌کند؛ اما کنگره می‌تواند شفاف‌سازی کند که تحریم‌های جدید می‌تواند برای جرایم غیرهسته‌ای ایران، از جمله انتقال سلاح به حزب‌الله یا حمایت از حمله تروریستی به اهداف و منافع آمریکا تصویب شود. همچنین، این قانون می‌تواند خواستار حمایت جدید آمریکا از اسرائیل[رژیم صهیونیستی] باشد. توافق امنیتی 10 ساله آمریکا و اسرائیل که سه سال آینده زمان آن به پایان می‌رسد، می‌تواند به روز و تمدید شود. کنگره می‌تواند از تحول بمب‌های سنگرشکن به اسرائیل حمایت کند. این نوع بمب به‌منظور نابودی تأسیسات هسته‌ای ایران در زیر کوه طراحی و ساخته شده است. 

اخبار

دستورالعمل کارگزارانی‌ها به رئیس‌جمهور؟!

در آخرین جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره چگونگی مواجهه حسن روحانی با انتخابات مجلس و همچنین انحصارطلبی برخی نزدیکان رئیس‌جمهور ابراز نگرانی شده و اعضای حاضر در این مجمع به این جمع‌بندی رسیده‌اند که روحانی باید به‌شدت، بخشی از جلسات خود با مسئولان عالی نظام و مسئولان تصمیم‌گیر در امر انتخابات و مؤثر بر شورای نگهبان را به مباحث نامزدهای مورد نظر معطوف کند. روحانی باید ترغیب شود تا برای انتخابات آنچنان که علاقه‌مند است با تشکیل یک گروه با عنوان «اعتمادسازی» در جهت تأیید صلاحیت نامزدهای اصلاحات عمل کند! روحانی وظیفه دارد سوءتفاهمی را که بین اصلاح‌طلبان و حاکمیت به‌وجود آمده است، رفع کند. وی باید بتواند این موضوع را جا بیندازد که اصلاح‌طلبان در سال 88 در یک بازی ناخواسته قرار گرفتند، وگرنه می‌خواهند در ذیل رهبری و قانون اساسی در حاکمیت حضور داشته باشند. امروز روحانی نسبت به اعتمادسازی میان اصلاح‌طلبان و مجموعه نظام مسئولیت دارد و باید فضا را تلطیف کند، همچنین، باید راهبرد ما حرکت در چارچوب رهبری القا شود.

اخبار کوتاه      

* در پی بازتاب سخنان رهبر معظم انقلاب درباره نابودی رژیم صهیونیستی تا 25 سال دیگر، «بنیامین نتانیاهو» به حامیان توافق هشدار داده است، رهبر ایران بسیار با تدبیر و قدرتمند است و به هیچ‌کس اجازه رؤیاپردازی درباره کشورش را نمی‌دهد.

* اسفند ماه سال گذشته، اخباری مبنی‌بر رانت نعمت‌زاده برای دامادش در اکسپوی میلان منتشر شد. پس از آن، انتشار تصویر نامه حسین اسفهبدی به محمد محبعلی (داماد آقای نعمت‌زاده معروف وزیر صنعت، معدن و تجارت) در پایگاه خبری معماری نیوز، زنگ خطر راه‌اندازی یک رانت فامیلی دیگر را در ذهن مردم به صدا درآورده است. به موجب این نامه، مسئولیت طرح توسعه، بهسازی و نوسازی سالن‌ها و ساختمان‌های جانبی و پایگاه نمایشگاه بین‌المللی به‌دلیل سوابق، تجربیات و تخصص به محمد محبعلی واگذار شده است!

* الهه کولایی در همایش «استراتژی جریان اصلاحات برای ورود به انتخابات» گفت: منافع ملی بر منافع اصلاحات اولی است و رمز وحدت اصلاح‌طلبان کنار‌گذاشتن رگه‌های علایقی است که منافع ملی را تحت شعاع قرار می‌دهد. وی تصریح کرد: اگر چه گاهی اوقات ساز ناکوک زده می‌شود؛ اما خوشبختانه هماهنگی‌های لازم از سوی شورای مرکزی اصلاح‌طلبان به‌وجود آمده است.

*  حسین مرعشی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به‌تازگی در پاسخ به صحبتی مبنی‌بر اینکه برخی نیروهای اصلاح‌طلب معتقدند، دولت فقط می‌خواهد کمی اوضاع را نرمالیزه و حکومت را از بحران خارج کند، گفته است: به نظر من این نگاه برخی دوستان، کم‌لطفی است. دولت اعتدال در یکی از مهم‌ترین عرصه‌هایی که اصلاح‌طلبان خواهان اصلاح در آن بودند، ‌یعنی سیاست خارجی، گام موفقیت‌آمیزی برداشته است. گام‌هایی که از همه‌ گام‌هایی که ما در دوره اصلاحات فکر می‌کردیم می‌توانیم موفقیت‌آمیز برداریم هم بلندتر است. دکتر روحانی تلفنی با اوباما صحبت کرد. دیگر تابوی مذاکره با آمریکا شکسته است.

* در گزارش ویژه اخیر ژورنال نیروی هوایی آمریکا از ایران و چین به‌منزله جدی‌ترین تهدید‌ها علیه منافع آمریکا و شرکایش در سطح خاورمیانه[غرب آسیان و شمال آفریقا] و خاوردور یاد شده است. در این گزارش آمده است: ایران بزرگ‌ترین زرادخانه موشکی را در خاورمیانه دارد. منابع مطلع می‌گویند، ایران بیش از ۱۰۰۰ موشک بالستیکی از نمونه‌های مختلف در خدمت دارد. موشک‌های ایران سامانه‌های هدایت شونده پیشرفته‌تری تا نمونه‌های روسی دارند.

* «اسماعیل غلامی» معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی با ارائه آماری از وضعیت خصوصی‌سازی در دولت یازدهم از شیوه خصوصی‌سازی در این دولت انتقاد کرد و گفت: اگر به آمار پایگاه خصوصی‌سازی در بخش رد دیون‌ها نگاه کنید، در سال ۹۲ و پس از روی کارآمدن دولت یازدهم ۱۳۳۰۰ میلیارد تومان سهم واگذار شده که هیچ‌کدام از این واگذاری‌ها آگهی نداشته است! غلامی با انتقاد از واگذاری شرکت دخانیات هم گفت: دولتمردان یازدهم که می‌گویند واگذاری‌های دولت قبل تنها تغییر اسم بوده است، پاسخ دهند که آیا واگذاری شرکت دخانیات به صندوق فولاد، خصوصی‌سازی اسمی نبوده است؟ درحالی‌که قیمت شرکت دخانیات چیزی در حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان است، ولی دولت آن را با رقم پایین‌تری فروخت.

 *گفته می‌شود عصر روز گذشته، اهالی بندر امام حسن(ع) استان بوشهر یک جعبه گلوله توپ را در این بخش ساحلی رویت کردند که پس از اعلام به ناجا، نیروهای ناجا این جعبه را با جرثقیل به پاسگاه منطقه انتقال دادند. گفتنی است، بندر امام حسن(ع) از توابع شهرستان دیلم است.

* چندی پیش تصاویری از «ابوهاجر الشولا» از عناصر داعش که ادعا شده بود در یکی از درگیری‌ها به هلاکت رسیده است، منتشر شد که پس از کشته شدن لبخند به لب داشت. داعشی‌ها با انتشار این تصویر در حاشیه آن نوشتند: «تو را به خدا ای شهید! بگو چه دیدی که لبخند زدی؟» ویدیویی که این روزها در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، گویای آن است که ابوهاجر الشولا به هلاکت نرسیده و صرفاً برای تصویربرداری به ایفای نقش پرداخته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات