تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۷۹۲۰۸

امارات؛ حمایت از تروریسم تا مشارکت در حمله به یمن


معصومه زارع

گروه بین‌الملل:  عربستان از ششم فروردین‌ماه حملات گسترده‌ای را به یمن آغاز کرد تا به بهانه حمایت از رئیس‌جمهوری منصور هادی میل استقلال‌خواهی مردم این سرزمین را سرکوب کند . عربستان در حمله به یمن تلاش کرد تا با تشکیل یک ائتلاف که برگرفته از اقدامات ترکیه و غرب در ارتباط با سوریه بود، یمن را تحت فشار قرار دهد. در این میان معدود کشورهایی مانند قطر، امارات و مصر که همچنان توهم رسیدن به جایگاه منطقه‌ای درهمراهی با عربستان را در سر داشتند به این ائتلاف پیوستند . در حملات به یمن هشت کشور عربی، عربستان سعودی، سودان، کویت، اردن، مراکش، امارات، بحرین و قطر علیه یمن شرکت کردند . عربستان سعودی که مرزی طولانی با یمن دارد ،‌150 هزار نظامی ‌و 100 فروند هواپیمای جنگنده را بسیج کرد. این درحالی بود که امارات عربی متحده 30 فروند هواپیماهای جنگنده، ‌کویت 15 فروند هواپیما و قطر 10 فروند را برای این عملیات بسیج کرده بودند. بحرین نیز با 12 فروند هواپیما در این عملیات شرکت کرد. در این عملیات همچنین مصر، ‌اردن، ‌سودان و مغرب نیز مشارکتی جزئی داشتند.

حضور در عدن

ائتلاف سعودی قبل از این اعلام کرده بود هدف از این عملیات، حمله به حوثی‌ها و نظامیان حامی‌علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق یمن و جلوگیری از تصرف شهر عدن است.

پارلمان امارات نیز ادعا کرد هدف از مشارکت این کشور در عملیات ائتلاف عربی بازگرداندن ثبات و امنیت و مصون داشتن روند سیاسی در یمن براساس طرح شورای همکاری خلیج‌فارس و نتایج مذاکرات ملی در این کشور است. امارات متحد�� عربی اگرچه کشوری کوچک بوده و تاکنون از دخالت در امور بین‌المللی و منطقه ای پرهیز می‌کرد اما این‌بار به صورت تمام قد حاضر شده و فعالانه در این حملات تجاوزگرانه و غیرقانونی شرکت کرد.

برای مثال امارات، برای پایان دادن به نبرد عدن به نفع مزدوران عربستان و القاعده و عناصر مسلح وابسته به عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن وارد عمل شد و یک تیپ زرهی، نیروهای پیاده نظام و هاورکرافت‌های نظامی‌خود را به این شهر اعزام کرد. بنابه گفته منابع نزدیک به سعودی‌ها فرودگاه عدن بیشتر به‌وسیله نیروهای اماراتی بودکه تصرف شد. در جریان تصرف این فرودگاه ده‌ها یمنی کشته و مجروح شدند. از سوی دیگر هواپیماهای اماراتی بارها اردوگاه‌های نظامی‌حوثی‌ها را در صعده و مارب در شرق پایتخت یمن بمباران کردند.

چندی پیش نیز در خبرها اعلام شد یک فروند هواپیمای جاسوسی اماراتی هنگامی‌که بر فراز منطقه مکیراس میان استان ابین و البیضا در حال پرواز بود، سرنگون شد. رسانه‌های یمنی نیز بارها تصاویری را از رژه پیروزی نظامیان اماراتی و سعودی در شهر عدن منتشر کردند. در این تصاویر ده‌ها دستگاه خودروی برادلی و هاموی با پرچم های سعودی و امارات در خیابان‌های عدن در جنوب یمن تردد می‌کردند. تصاویر منتشر شده همچنین بیانگر آن بود که تحرکات نیروهای ارتش امارات در کنار پالایشگاه عدن و پل اصلی این منطقه نیز مشاهده شده است. ناوگان دریایی امارات نیز اقدام به انتقال نیرو و پیاده‌سازی تانک در خاک یمن کرد.

سفر هادی به امارات

در بحبوحه درگیری‌های نظامی ‌بخصوص در شهر عدن بود که اعلام شد عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن به امارات سفر کرده است. وی در این سفر مورد استقبال «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور و نیز چند نفر دیگر از مقامات امارات قرار گرفت. همان موقع این سوال مطرح شد که این سفر چه انگیزه‌ای دارد . بعد ها گفته شد هدف از این سفر برنامه‌ریزی مشترک امارات و منصور هادی برای کنترل عدن و تشکیل یک دولت جدید به‌عنوان دولت موقت در یمن است. طرحی که با شکست مواجه شد و سرانجام به جایی نرسید .

در حقیقت نقش امارات در همراهی عربستان در حمله به یمن همانند نقش انگلیس در همراهی آمریکا در حمله به عراق سال 2003 است. انگلیس در دوره نخست‌وزیری تونی بلر (1997 ـ2007) یکی از اعضای ائتلاف تحت رهبری آمریکا بود که پس از متهم کردن صدام، دیکتاتور وقت عراق به حمایت از تروریسم و داشتن تسلیحات کشتار جمعی، به عراق حمله کرد اما بعدها مشخص شد این ادعا به‌خاطر ترجمه نامناسب اسناد جعلی نادرست بوده است. «گوردون براون» نخست‌وزیر اسبق انگلیس (2010ـ2007) در سال 2009 دستور تشکیل کمیته‌ای با ریاست سر جان چیلکات را برای تهیه گزارش جنگ عراق صادر کرد. انتظار می‌رفت این گزارش تا 18 ماه بعد از آغاز تحقیقات، منتشر شود اما انتشار آن به بعد موکول شد و بعدها نیز چندین بار به بهانه‌های مختلف به تعویق افتاد. براساس گزارش وزارت دفاع انگلیس 179 سرباز انگلیسی در جنگ عراق کشته شدند.

حمایت از تروریسم

علاوه بر مشارکت فعال در جنگ برعلیه مردم مظلوم یمن، کشور امارات سابقه‌ای طولانی در همراهی و همکاری با گروه‌های تروریستی دارد. به‌طوری که «جو بایدن» معاون باراک اوباما عربستان و امارات را حامیان تروریست‌ها در منطقه معرفی کرد که به‌خاطر براندازی بشار اسد، صدها میلیون دلار به گروه ‌هایی از قبیل القاعده، جبهه النصره و گروه‌های تکفیری کمک کرده‌اند. در مقابل این همکاری اماراتی‌ها بشدت با گروه‌های اسلام‌گرای دیگر مشکل داشته و برخورد کرده‌اند. اماراتی‌ها طرفداران اخوان‌المسلمین را از کشور خود اخراج کردند و حتی این کشور با تهیه فهرستی برخی گروه‌های طرفدار مقاومت را در فهرست گروه‌های تروریستی به ظن خود قرار داد. یکی از این گروه‌ها سازمان بدر در عراق بود که این حرکت ابوظبی با واکنش تند بسیاری از مقامات عراقی روبه‌رو شد و «ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق، امارات را به حمایت از تروریسم متهم کرد.

در پایان باید گفت شش ماه جنگ در یمن جز شکست و ناکامی‌برای عربستان و دیگر کشورهایی که خود را جزو این ائتلاف می‌دانند نداشته است. تنها حاصل این حمله تجاوزگرانه ویرانی یک کشور و مجروح و کشته شدن صدها هزار نفر از مردم مظلوم یمن بوده است و کشورهایی مانند امارات و عربستان سعودی یک روزی باید در یک دادگاه بین‌المللی پاسخگوی جنایات خود باشند.

برای مقابله با ایران

درخبرها آمده بود که عربستان و امارات این روزها قصد دارند یک حمایت مالی 800 میلیون دلاری از مصر به عمل آورند تا بتواند دو فروند ناو میسترال فرانسوی را بخرد. هدف از این کار مقابله با ایران عنوان شده است. مصر در نظر دارد دو فروند ناو میسترال را از فرانسه خریداری کند و در حال حاضر به مرحله خوبی از مذاکرات رسیده است. این در حالی است که قرار بود ناوهای مذکور به روسیه فروخته شوند اما پاریس به‌دلیل بحران اوکراین از این اقدام خودداری کرد. به گزارش دبکا فایل ، موفقیت این قرارداد و امضای آن می‌تواند نوعی صف‌آرایی منطقه ای متشکل از مصر، عربستان، امارات و اسرائیل علیه ناوگان دریایی ایران در دریای مدیترانه ، خلیج فارس و دریای سرخ ایجاد کند.

این سایت اسرائیلی با اشاره به تعهد عربستان و امارات به حمایت از خرید ناو میسترال از فرانسه برای مصر بیان کرد: این ناو در ردیف کشتی های موشک انداز عربستان، مصر و اسرائیل و همچنین زیردریایی های دلفین اسرائیلی قرار می‌گیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات