بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۸۳۰۴۸

در نخستین مناظره نامزدهای دموکرات آمریکا چه گذشت

شب گذشته نخستین مناظره نامزدهای حزب دموکرات آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده برگزار شد و بحران سوریه و اختلافات واشنگتن با مسکو بر این مناظره سایه انداخته بود.

به گزارش خبرگزای مهر به نقل از نیویورک تایمز و واشنگتن پست، نخستین مناظره میان نامزدهای حزب دموکرات آمریکا برای برگزیده شدن به عنوان نامزد اصلی در انتخابات آینده ریاست‌ جمهوری، در  شهر لاس وگاس، توسط شبکه سی‌ان‌ان برگزار شد و «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه پیشین در دولت باراک اوباما، «برنی سندرس» سناتور ورمانت، «جیم وب» سناتور پیشین ویرجینیا، «مارتین اومالی» فرماندار پیشین مریلند و «لینکلن چِیفی» سناتور پیشین رود‌آیلند، در این مناظره شرکت کردند.

امیدهای اصلی برای هدایت نهایی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو، کلینتون و سندرس هستند و از آغاز این مناظره مشخص بود که بخش عمده نظرات در مورد مسائل مختلف میان این دو رد و بدل خواهد شد.

کلینتون که در حال حاضر بر پایه نظرسنجی‌ها بخت اول به شمار می‌رود، گفت آمریکا باید در سوریه منطقه پرواز ممنوع ایجاد کرده و «به وضوح» به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، بگوید که ایجاد اغتشاش در سوریه، «غیر قابل قبول» است. برنی سندرس نیز اعتقاد داشت که  ایجاد منطقه‌ «پرواز ممنوع» در سوریه، آنطور که کلینتون پیشنهاد می‌کند، می‌تواند «مشکلات جدی» ایجاد کند.

هیلاری کلینتون، از نظرات اقتصادی برنی سندرس، در مورد اینکه آمریکا باید اقتصاد خود را مانند کشورهای اروپایی، همچون دانمارک، سوئد یا نروژ پیش ببرد، انتقاد کرد و گفت «به نظر من آنچه سناتور سندرس می‌گوید، در مورد نابرابری (اقتصادی) که ما در حال حاضر داریم، پاسخگو است. اما ما دانمارک نیستیم. من عاشق دانمارک هستم. ما ایالات متحده آمریکا هستیم».

در مورد قوانین مربوط به مالکیت سلاح در آمریکا نیز بین دو طرف بحث‌ هایی رد و بدل شد. تیراندازی‌های اخیر در آمریکا، از جمله یکی از تازه‌ترین موارد آن در کالجی در ایالت اورگان که ۱۵ کشته برجای گذاشت، قوانین مربوط به مالکیت سلاح را بار دیگر به موضوعی حساس‌ تبدیل کرده است.

سندرس می‌گوید خواستار افزایش تحقیقات در مورد پیشینه افرادیست که خواستار خرید سلاح هستند اما کلینتون گفت سناتور ایالت ورمانت به اندازه کافی در مورد این موضوع سخت‌گیر و جدی نیست. البته هم کلینتون هم  سندرس در مواردی هم‌عقیده بودند. از جمله در مورد موضوع ایمیل‌های هیلاری کلینتون و استفاده او از سرور شخصی، در دوره‌ای که وزیر خارجه آمریکا بود.

برنی سندرس، سناتور ورمانت، گفت جامعه آمریکا از بیان مکرر این موضوع (استفاده از ایمیل شخصی) خسته شده و وقت آن است که آن را رها کنیم.

روزنامه واشنگتن‌پست، از میان مهم‌ترین مسائل مورد بحث در مناظره دموکرات‌ها به اصلاحات در «وال‌استریت» و نابرابری در دست‌مزدها، شهریه دانشگاه‌ها، تجارت خارجی، به ویژه مسئله توافق‌ها و شراکت‌های بین‌المللی، مسئله مهاجران، بحران پناهجویان جنگ سوریه یا تغییرات اقلیمی و قوانین مربوط به حمل و مالکیت اسلحه اشاره کرده است.

نگاه و سیاست نامزدهای دموکرات، بسته به آن که در صحنه سیاسی ایالات متحده تا چه حد به سمت چپ یا بخش لیبرال حزب وابسته‌اند و تا چه اندازه به میانه یا بخش محافظه‌کارتر آن، در مورادی تفاوت‌ های بنیادین دارد.

چنانچه هیلاری کلینتون به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات برگزیده شود، نخستین زنی خواهد بود که برای پست ریاست‌جمهوری ایالات متحده به رقابت خواهد پرداخت. در این میان جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، تنها سیاست‌ مدار دیگریست که ممکن است به رقابت برای انتخاب به عنوان نامزد نهایی حزب، اقدام کند. او در مناظره شبکه سی‌ان‌ان حضور نداشت، و هنوز رسما اعلام نکرده است که آیا به مناظرات و روند رقابت می‌پیوندد یا نه.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید در مجموع کلینتون با ۳۱ دقیقه، از نظر میزان سخنانی که بیان کرده، در صدر نامزدها بود. پس از او سندرس قرار دارد که سه دقیقه کم‌تر سخن گفت. زمان کم‌تری نیز به اومالی، وب و در نهایت چیفی، اختصاص یافت.

سندرس که خود را یک دموکرات سوسیالیست می خواند، با پیام عدالت اقتصادی بیشتر برای طبقه کارمند و کارگر، در ماه های اخیر گروه های بزرگی را به خود جلب کرده است. او در نظرسنجی های ایالت های حساس نیو همشایر و آیووا که رای گیری مرحله مقدماتی در آنها زودتر از سایر ایالات انجام می شود پیشتاز بوده است.

با این حال کلینتون در بسیاری از ایالت جنوبی مثل کارولینای جنوبی و نوادا که در انتخابات سراسری تعیین کننده به حساب می آیند پیشتاز است. سندرس در میان رای دهندگان متمول و سفیدپوست حزب دموکرات محبوبیت دارد اما هنوز در میان سیاهپوستان و لاتین تبارها - که از حامیان مهم حزب دموکرات هستند - جا باز نکرده.

به گزارش بی بی سی، مهاجرت، بیمه همگانی، برنامه های جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا و سرنوشت ادوارد اسنودن - که برنامه های جاسوسی از شهروندان را فاش کرد و به روسیه پناهنده شد - از دیگر مسائل مورد بحث بود. برنی سندرس و جیم وب گفتند که خوشحالند آقای اسنودن ابعاد تجسس از زندگی شهروندان را فاش کرده است هرچند وظیفه دادگاه است به اتهامات او به عنوان افشاگر اسناد محرمانه رسیدگی کند.

لحظات دیدنی مناظره:

بزرگترین تشویق حضار برای نامزدها زمانی بود که آقای سندرس گفت که کشور از بحث درباره ای میل های خانم کلینتون "خسته شده و این بحث باید پایان یابد تا به مسائل جدی کشور رسیدگی شود.

هیلاری کلینتون و برنی سندرس درباره ارزش های نظام سرمایه داری بحث کردند. خانم کلینتون ضمن اذعان به ضعف ها و انباشت ثروت در دست عده ای معدود گفت که اشتباهی بزرگ خواهد بود اگر کشور این نظام را رها کند

کلینتون در واکنش به اینکه همواره جانب مصلحت سیاسی را نگه می دارد گفت:‌ من یک پیشرو هستم که از عهده کارها برمی آید.

نامزدها توافق نظر داشتند که انرژی اتمی و ناآرامی ها در خاورمیانه بزرگترین چالش های امنیتی برای آمریکا هستند

اظهار نظر کلینتون که به شوخی گفت ایران و جمهوریخواهان را از مشکلات کشور می داند با تشویق روبرو شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات