سیاسی >>  دولت >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۸۳۵۷۷

نمايشگاهي عاري از منتقد

«برچسب‌زني به‌ منتقدين»، «برخوردهاي متعدد هيات نظارت بر مطبوعات»، «تبعيض در اختصاص يارانه مطبوعات» در کنار «گزينشي عمل کردن سيستم اطلاع‌رساني دولت در دعوت از رسانه‌ها» تنها بخش کوچکي از برخوردهاي نامهربانانه دولت در اين مدت بوده است.
پایگاه بصیرت / علی مرادی

گروه سياسي/ بيست و يکمين نمايشگاه مطبوعات، با حضور موسسات مطبوعاتي، خبرگزاري ها و پايگاه هاي خبري ساعت 9 صبح شنبه 16 آبان در مصلاي بزرگ تهران آغاز به کار  کرد. امسال حدود 700 رسانه در 9 گروه «عمومي و خانواده، دين و انديشه، فرهنگي هنري، سياسي اقتصادي، آموزشي تخصصي، محلي و منطقه اي، موسسات مطبوعاتي، روزنامه ها و خبرگزاري ها و در قالب 600 غرفه با شعار «نقد منصفانه، پاسخ مسئولانه» در نمايشگاه مطبوعات حضور دارند. بيش از 400 رسانه متعلق به بخش خصوصي در نمايشگاه بيست و يکم حاضر شده اند.

مراسم افتتاح رسمي نمايشگاه، صبح روز يکشنبه 17 آبان و با حضور دکتر روحاني، رييس جمهوري محترم و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي شود. در اين مراسم رييس جمهور با حضور در ميان اصحاب رسانه از نزديک با آنها ديدار و گفتگو مي کند.

اما مهمترين حاشيه تاثيرگذار در نمايشگاه امسال، عدم حضور اغلب رسانه‌هاي منتقد دولت است که بازتاب‌هاي فراواني داشته و اصل نمايشگاه را تحت الشعاع قرار داده است.

 

الف - غائبين بزرگ

رسانه‌هاي معترض به نمايشگاه با صدور اطلاعيه، نامه‌هاي سرگشاده و مصاحبه متوليانشان, علل عدم حضورخود را شرح داده‌اند.

 

سايت رجانيوز: تاثيرگذاري در اصلاح رويه سياست گزاران اطلاع رساني در دولت يازدهم

از جمله پايگاه های خبري که در نمایشگاه امسال جزو غائبین به حساب می آیند، رجانیوز است. رجا که در عرصه های مختلفي به نقد دولت يازدهم پرداخته بود به خاطر تبعيض هايي که در برخورد با رسانه ها مشاهده مي شود از حضور در نمايشگاه مطبوعات انصراف داد.

در بيانيه پايگاه اطلاع رساني رجا آمده است: «انتشار خبر تذکر چندين و چند باره به رسانههاي منتقد دولت و ارجاع پرونده آنها به دادگاه به جهت استفاده از تيترها و عناويني مغاير با سياست مورد پسند دولت توسط هيات نظارت بر مطبوعات سبب شد تا اين پايگاه خبري درباره حضور خود در نمايشگاه مطبوعات تجديد نظر کرده و حداقل از اين طريق صداي اعتراض خود را به گوش مسئولين و سياست‌گذاران اطلاع رساني در دولت يازدهم برساند.... هر چند که اين فشارها و محدوديتها در کنار تبعيضهاي صورت گرفته در قبال نشريات براي توزيع عادلانه يارانه مطبوعات ميان همه رسانهها، گلايهها را نسبت به سياست گزاران رسانهاي دولت يازدهم افزايش داده است. محروميت سايت رجانيوز از يارانه مطبوعاتي سال ۱۳۹۳، و يارانه بيمه کارکنان نيمه اول سال ۹۴، سه ماه پاياني سال ۹۳ و شش ماه پاياني سال ۹۲ تنها بخشي از اين محدوديتهاست... به هر ترتيب، پايگاه اطلاع رساني رجانيوز با وجود ثبت نام و جانمايي غرفه خود در نمايشگاه مطبوعات، ترجيح داد در نمايشگاه حاضر نشود تا بلکه با اين شيوه اعتراضي، تاثيري در اصلاح رويه سياست گزاران اطلاع رساني در دولت يازدهم گذاشته باشد.»

 

هفته نامه 9 دي: رفتارهاي گاز انبري وزارت ارشاد

حميد رسايي مدير مسئول هفته نامه 9 دي با انتشار پيامي در کانل تلگرام خود از عدم حضور اين هفته نامه در نمايشگاه مطبوع امسال خبر داد. رسائي دليل عدم حضور غرفه اين هفته نامه را به خاطر رفتارهاي گاز انبري وزارت ارشاد در برخورد با رسانه هاي منتقد ، انفعال در برابر رسانه هاي بزک کننده دشمني آمريکا ، سکوت در برابر رسانه هاي توهين کننده به مقدسات وتبعيض در برابر رسانه هاي مداح و منتقد برشمرد .

رسائي با بيان اينکه تذکرات به ۹ دي عادي شده است، افزود: براي ارشاد، خطوط بنفش مهم‌تر از خطوط قرمز است!

نماينده مردم تهران در مجلس افزود: رسانه‌هايي که به مقدسات توهين مي‌کنند هيچ وقت از وزارت ارشاد تذکر نمي‌گيرند و وقتي قوه‌قضائيه با آنها برخورد مي‌کند هم وزير ارشاد اظهار تاسف مي‌کند.

وي ادامه داد: اما اگر کسي به دولت انتقاد کند، آنها تحمل نمي‌کنند و سريعا برخورد مي‌کنند. تذکري که به «۹ دي» و «وطن امروز» داده شد از همين بابت است و متاسفانه آقايان تحمل ندارند و بارها آن را نشان داده‌اند.

رسايي با بيان اينکه ارشاد با خطوط قرمز مشکل ندارد، گفت: براي ارشاد خطوط بنفش مهمتر از خطوط قرمز است و اگر کسي از خطوط بنفش رد شود حتما تيغ ارشاد آن را مي‌گيرد و اگر کسي از خطوط قرمز مانند توهين به مقدسات يا توهين به نظام رد شود براي آقايان مهم نيست.

نماينده مردم تهران در مجلس گفت: رهبر انقلاب صراحتا تذکراتي در مورد بزک کردن آمريکا مي‌دهند و ما هر روز شاهد بزک کردن جنايات آمريکا توسط برخي رسانه‌ها هستيم.

 

روزنامه وطن امروز: اعتراض به اقدامات خصمانه وزارت ارشاد

وطن امروز هم از حضور در نمايشگاه مطبوعات انصراف داد و اعلام کرد که امسال در نمايشگاه مطبوعات شرکت نمي‌کند. رضا شکيبايي، سردبير وطن امروز با اشاره به رأي امروز هيات نظارت بر مطبوعات مبني بر تذکر و دادگاهي کردن روزنامه وطن‌امروز، گفت: «برخورد دولت مدعي آزادي بيان با رسانه‌هاي منتقد، تنگ‌نظرانه، ظالمانه و مبتني بر سياست‌هاي تحريم اقتصادي است.»

سردبير وطن امروز افزود: «با توجه به اينکه وزارت ارشاد مقرر کرده که به ازاي هر تذکر، درصدي از يارانه رسانه کسر مي‌گردد، اين گمانه تقويت مي‌شود که بخش عمده اين تذکرات ناعادلانه براي کاهش يارانه و اعمال فشار اقتصادي و تحريم روزنامه بوده است.»

شکيبايي افزود: «اوج بي‌منطقي دولت در برخورد با وطن امروز در قضيه ۲ تيتر مربوط به آل‌سعود، آشکار شد؛ چندي قبل نامه‌اي نوشتيم خطاب به وزير ارشاد و معاونت مطبوعاتي که با توجه به جنايات اخير سعودي، ارشاد ارجاع به دادگاه وطن‌امروز را در ۲ مورد تيترهاي «خبر مرگش» و «بيمار سعودي» از مرجع قضايي پس بگيرد و متذکر شديم که زيبنده دولت جمهوري اسلامي نيست که ۵۰۰ تن از حجاجش در وحشي‌گري آل‌سعود کشته و مفقود شوند و رسانه‌ها و مقامات سعودي انواع و اقسام توهين‌ها را به مسئولان ايراني روا دارند و همزمان روزنامه‌اي در ايران به خاطر آل‌سعود با شکايت دولت پرونده‌اش در دادسرا مفتوح باشد.»

وي ادامه داد: «اما نه‌ تنها اقدامي شايسته را شاهد نبوديم بلکه برعکس در کمتر از يک ماه ۲ تذکر ديگر به ما دادند.»

سردبير وطن امروز اظهار داشت: «تذکر و دادگاهي شدن به‌خاطر مسائل مرتبط با دولت از صاحب منصبان تدبير هرچند ناعادلانه است عجيب نيست، اما دادگاهي شدن به خاطر آل‌سعود گناهي نابخشودني است.»

شکيبايي گفت: «دادگاهي شدن يک روزنامه در ايران به‌خاطر آل‌سعود تعجب رسانه‌هاي جهاني را نيز در پي داشت.»

وي تاکيد کرد: «اگر تا ديروز به‌خاطر حفظ آبروي دولت خواهان پس گرفتن اين ۲ شکايت بوديم، امروز به علت ادامه رويه ناعادلانه، خواستار عذرخواهي وزارت ارشاد در پرونده مربوط به آل‌سعود هستيم.»

سردبير وطن امروز در پايان همچنين گفت: وطن امروز در اعتراض به اقدامات خصمانه وزارت ارشاد، در نمايشگاه مطبوعات شرکت نمي‌کند.

دست‌اندرکاران روزنامه وطن امروز همچنين با نوشتن نامه‌اي خطاب به رئيس جمهور اعتراض خودرا به برگزاري نمايشگاه مطبوعات امسال اعلام داشتند. در بخشي از اين نامه آمده است: «فقدان سعه‌صدر از جانب وزارت ارشاد دولت اعتدال، چنان عرصه را بر رسانه‌هاي منتقد تنگ آورده که شمار کثيري از اصحاب قلم، عطاي شرکت در نمايشگاه مطبوعات را به لقاي آن بخشيده‌اند. امري که لابد قبول مي‌فرماييد به هيچ وجه زيبنده وزارت ارشاد دولتي نيست که ذيل شعار «اعتدال» وعده داده بود به خدا پناه ببرد از بستن دهان منتقد. »

 

خبرگزاري فارس: اگرلازم شد، سخن خواهيم گفت!

خبرگزاري فارس نيز آرام و بي‌سر و صدا از حضور در نمايشگاه مطبوعات کناره‌گيري کرده است و سيدنظام‌الدين موسوي مديرمسئول خبرگزاري فارس ضمن اعلام غيبت اين خبرگزاري در نمايشگاه امسال، گفته است: «خبرگزاري فارس در نمايشگاه مطبوعات امسال حضور نخواهد يافت و علت اين تصميم را بعداً – اگر لازم شد – اعلام خواهيم کرد.»

 

خبرگزاري تسنيم: تا اين لحظه قطعي نشده است

خبرگزاري تاثيرگذار تسنيم نيز از جمله رسانه‌هاي به نامي است که جاي خالي‌اش در نمايشگاه احساس خواهد شد. محمد عزيزي مدير روابط عمومي خبرگزاري تسنيم درباره علت نبود نام اين رسانه در ميان رسانه‌هاي حاضر در نمايشگاه بيست و يکم گفته است: «ما همه مراحل مقدماتي براي حضور در نمايشگاه مطبوعات را انجام داده‌ايم اما تا اين لحظه حضور خبرگزاري تسنيم در اين نمايشگاه قطعي نيست.»

 

سايت جهان نيوز: برخورد هيأت نظارت بر مطبوعات عامل اصلي انصراف

پايگاه خبري جهان نيوز هم از ابتدا در بيست و يکمين نمايشگاه مطبوعات شرکت نکرده است. مرتضي خلفي زاده، سردبير سايت جهان نيوز گفت: شرايطي که براي رسانه هاي منتقد دولت از حدود ۲ سال پيش آغاز شده است به لحاظ سياسي و صنفي بسيار بد است.

وي در ادامه گفت: به لحاظ صنفي شرايطي براي ما به وجود آورده اند که شرايط مالي ما براي حضور در نمايشگاه مطبوعات و رسانه اصلا مناسب نبود و تنها ممر در آمد سايت هايي مانند سايت ما استفاده از تبليغات است که از سوي دولت با مشکل مواجه شده ايم.

سردبير سايت جهان نيوز در ادامه با اشاره به برخي از سخنان رهبر انقلاب گفت: برخي از رسانه‌هايي که امروز در حال بزک کردن چهره آمريکا هستند، نه تنها هيچ برخوردي با آنها نمي شود بلکه بسيار راحت به فعاليت خود ادامه مي دهند.

خلفي زاده با انتقاد از عملکرد دولت در قبال رسانه‌هايي که برجام را نقد کردند تصريح کرد: فضاي دولت بسيار امنيتي شده است به طوري که نمي توانند صداي مخالف را تحمل کنند.

وي با بيان اينکه برخورد هيأت نظارت بر مطبوعات عامل اصلي انصراف رسانه ها از حضور در نمايشگاه مطبوعات است گفت: همان بهتر که رسانه هاي حامي دولت زير يک سقف قرار بگيرند و با هم نمايشگاه برگزار کنند؛ هرگاه فضاي اين چنيني در کشور از بين رفت آنگاه حتماً براي حضور در نمايشگاه مطبوعات برنامه ريزي مي‌کنيم.

 

روزنامه کيهان: حضورنمي‌يابيم!

کيهان نيز از حضور در بيست و يکمين نمايشگاه مطبوعات انصراف داد. محمد صرفي، دبير سرويس سياسي روزنامه کيهان، با تاييد اين خبر عنوان کرد: روزنامه کيهان در بيست و يکمين نمايشگاه مطبوعات که در مصلي تهران برگزار مي‌شود حضور نخواهد داشت.

 

شبکه دانا: اعتراض به سياست هاي نادرست معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد

سايت دانا در همين راستا از حضور در بيست و يکمين دوره نمايشگاه مطبوعات و رسانه ها خودداري کرد و با صدور بيانيه اي علت عدم حضور خود را اعلام داشت. در بيانيه شبکه اطلاع رساني دانا آمده است:

«فشار بر رسانه‌هاي منتقد دولت از طرق مختلف در طول ۲ سال گذشته باعث شد تا محدوديت ها در اين رسانه ها بيش از گذشته نمايان شود؛ به طوري که در طول اين مدت هيئت نظارت بر مطبوعات بارها اقدام به تذکر و ارجاع پرونده رسانه‌هاي اصولگرا به دادگاه کرد که البته بهانه اين اقدام هم صرفا انتقاد از اقدامات دولت به خصوص در زمينه مسائل هسته اي و سياست خارجي بود.

همچنين نگاه تبعيض آميز هيئت نظارت بر مطبوعات به رسانه ها تا جايي پيش رفت که حتي توهين مکرر برخي رسانه هاي زنجيره‌اي و نزديک به دولت به مقدسات مردم هم ناديده گرفته شد و حتي کوچکترين تذکري هم بابت اين مسائل به اين رسانه ارائه نشد.

به هر صورت شبکه اطلاع رساني دانا تصميم گرفت تا در اعتراض به سياست هاي نادرست معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد انصراف خود را از حضور در بيست و يکمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري اعلام کند تا شايد از اين طريق صداي اعتراض ما به گوش مسئولان برسد.»

 

جام نيوز: اعتراض به سياست‌هاي دولت در قبال رسانه‌هاي منتقد

جام نيوز در ادامه اعتراض به سياست‌هاي دولت و به خصوص معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد در قبال رسانه‌هاي منتقد از حضور در نمايشگاه مطبوعات انصراف داد. احمد کشکولي، مدير روابط عمومي سايت جام نيوز گفت: «سايت خبري جام نيوز در اعتراض به سياست‌هاي دولت در قبال رسانه‌هاي منتقد در بيست و يکمين نمايشگاه مطبوعات شرکت نخواهد کرد.»

 

سايت فردا: مگر نمايشگاه مطبوعات آورده جدي براي يک رسانه دارد؟!

محمدصالح مفتاح، مدير مسئول پايگاه خبري تحليلي فردا نيز در يادداشتي از منظري ديگر به نقد نمايشگاه مطبوعات پرداخت و چنين نوشت: «اين روزها بحث تحريم نمايشگاه از سوي منتقدين مطرح شده است و بسياري از رسانه‌هاي منتقد دولت در نمايشگاه شرکت نمي‌کنند. اما براي کساني که سال‌هاي قبل نمايشگاه‌هاي مطبوعات را ديده باشند٬ انگيزه‌هاي ديگري هم براي اصحاب رسانه براي عدم شرکت متصور است. مگر نمايشگاه مطبوعات آورده جدي براي يک رسانه دارد که نيامدنش او را متضرر کند؟ گاهي بايد از آنهايي که در چنين نمايشگاهي شرکت مي‌کنند سئوال کرد که چرا شرکت مي‌کنيد؟! »

 

روزنامه جوان: علل انصراف متعاقباً اعلام خواهد شد!

 مجتبي سرمدي، مدير روابط عمومي روزنامه «جوان» نيز از حضور نيافتن اين روزنامه در بيست و يکمين دوره نمايشگاه مطبوعات خبر داد. وي گفت: «جوان» از حضور در اين دوره از نمايشگاه مطبوعات انصراف داده است و علل انصراف «جوان» متعاقباً اعلام خواهد شد.

 

خبرگزاري دانشجو: اعتراض سکوت!

 خبرگزاري دانشجو نيز با «اعتراض سکوت» در نمايشگاه حاضر شده است تا شايد از اين طريق صداي رسانه‌هاي منتقد را به گوش مسئولين دولت يازدهم برساند.  بر همين اساس خبرگزاري دانشجو با ارسال نامه‌اي صريح به رئيس دولت يازدهم دلايل اين اقدام خود را شرح داده است. که در بخشي از آن آمده است:

«مدت دو سال است که منتقدين شما از رسانه‌ها گرفته تا کارشناسان و اتحاديه‌هاي بزرگ دانشجويي، زير شديدترين فشارها در راستاي ايجاد تک‌صدايي در کشور هستند. در اين مدت تقريبا ماهي نبوده که سخن از ايجاد محدوديت و دادگاهي کردن رسانه‌‌ها در ميان نباشد.

 «برچسب‌زني به‌ منتقدين»، «برخوردهاي متعدد هيات نظارت بر مطبوعات»، «تبعيض در اختصاص يارانه مطبوعات» در کنار «گزينشي عمل کردن سيستم اطلاع‌رساني دولت در دعوت از رسانه‌ها» تنها بخش کوچکي از برخوردهاي نامهربانانه دولت در اين مدت بوده است.

 برخوردهاي نه‌چندان بي‌طرفانه‌ا‌ي که صرفا به جرم بيان مطالبات و مشکلات ملت بوده و اين‌ها همه گذشته از سانسور شديدي است که در طول دو سال گذشته متوجه اتحاديه‌هاي بزرگ دانشجويي شده است.

 ريشه‌يابي برخوردهاي سلبي با منتقدان، جست‌وجوگران را به ترويج گفتمان غيرمدبرانه‌ي «بي‌شناسنامه‌ها»، «عصرحجري‌ها»، «عقب‌مانده‌ها»، «کاسبکاران»، «بزدلان و ترسوها»، «جهنمي‌ها»، «دکان‌دارها»، «تازه به دوران رسيده‌ها»، «تخريب‌گران و هوچي‌ها»، «بي‌سوادها»، «ترسوها و افراطيون»، «بي‌کاران و متوهمان و دين‌نشناسان»، «سوءاستفاده‌گرها» و موارد مشابه ديگر مي‌رساند.

با اين شرايط و به دليل آنکه فضا هر روز بر جريان منتقد سياست‌هاي دولت تنگ‌تر مي‌شود؛ خبرگزاري دانشجو ترجيح مي‌دهد تا با «حضور» و «اعتراض سکوت» در نمايشگاه مطبوعات امسال، دولت را در ايجاد فضاي «تک‌صدايي» مورد نظر خود ياري کند!»

 

***

گفتني است همچنين خبرگزاري‌ نسيم، سايت‌هاي خبري مشرق نيوز،‌ 598، آفتاب ري و ... نيز در منظومه معترضين به وزارت ارشاد قرار دارند که از حضور در نمايشگاه امسال کناره‌گيري کرده‌اند.

 

ب- واکنش دولتمردان

اقدام هماهنگ رسانه‌هاي منتقد با واکنش برخي از متوليان و مسئولين وزارت ارشاد روبرو شده است.

حسام‌الدين آشنا مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور درباره برگزاري بيست‌و‌يکمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها و عدم حضور برخي رسانه‌ها و خبرگزاري‌ها در اين دور از نمايشگاه، گفت: واقعا حيف شد که برخي رسانه‌ها در اين نمايشگاه حضور نداشتند. خيلي دوست داشتيم خبرگزاري تسنيم و يا ساير رسانه‌ها هم در اين نمايشگاه حضور داشته باشند.

وي در پاسخ به اين سوال که چرا دولت و يا وزارت ارشاد حتي حاضر به شنيدن دلايل عدم حضور رسانه‌ها در اين دور از نمايشگاه نشده است؟ گفت: ما هميشه صداي منتقدان را مي‌شنويم و حاضر هستيم گفت‌و‌گو کنيم.

مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که چرا تاکنون چنين درخواستي از سوي شما رخ نداده؟ تصريح کرد: آنها مي‌آمدند و ما هم صحبت مي‌کرديم.

آشنا در پاسخ به اين سوال که يعني شما اين انتظار را داشتيد که رسانه‌هايي که حضور نداشتند از شما درخواست ملاقات کنند و دلايل عدم حضورشان را به شما توضيح دهند؟ اظهار داشت: تقاضايي نبوده، اگر صحبتي داشند ما حاضر بوديم، بشنويم.

وي درباره برخي خبرهاي مطرح شده در فضاي مجازي مبني بر اينکه شخص رئيس‌جمهور و حضرتعالي(مشاور فرهنگي روحاني) از وزارت ارشاد خواستار محدوديت حضور رسانه‌هاي منتقد در نمايشگاه بوده‌ايد؟ گفت:‌ خير، چنين چيزي صحت ندارد. اين يک دروغ است و نبايد براي پيشبرد اهداف از دروغ استفاده کنيم.

حسين نوش‌آبادي معاون وزير و سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز درباره‌ِ مباحثي که درباره ادعاي تحريم نمايشگاه مطبوعات توسط رسانه‌هايي که در اين نمايشگاه ثبت‌نام نکرده‌اند، عنوان مي‌شود، گفت: به کار بردن کلمه تحريم آن هم در جمهوري اسلامي و در داخل کشور را درست نمي‌دانيم. زماني نمايشگاه فرانکفورت برگزار مي‌شود و سلمان رشدي مي‌خواهد شرکت کند، ما آن را شجاعانه، با اعتقاد و با توجه به مصالح کشور تحريم مي‌کنيم اما بحث تحريم در جمهوري اسلامي يک مقوله بي‌اساس، بي‌مبنا و فاقد توجيه و معناست.

او افزود: يک عده از اول هم موضع داشتند که در نمايشگاه شرکت نکنند؛ البته براي دولت گرايش‌ها و سليقه‌ها فرق نمي‌کند؛ هر رسانه سياست‌ها و نگاه متفاوتي دارد و منتسب به يک جريان. ما اين مسأله را پذيرفته‌ايم و هيچ کس منتقد اين نيست که چرا فلان نشريه يا خبرگزاري متعلق به فلان جريان يا نگاه سياسي است،‌ اين براي ما تفاوتي به وجود نمي‌آورد.

نوش‌آبادي خاطرنشان کرد: منتهي يکسري، بهانه‌هاجويي‌ها را به وجود مي‌آورند تا تخريب و تضعيف کنند و سياست‌ها را زير سوال ببرند که در آن زمان ما دفاع مي‌کنيم.

همچنين در نشست مطبوعاتي بيست و يکمين نمايشگاه مطبوعات، که با حضور معاون مطبوعاتي و اطلاع رساني، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از خبرنگاران برگزار شد، حسين انتظامي در مورد علت عدم شرکت خبرگزاري «فارس» و «تسنيم» گفت: اين سوالي است که بايد از خودشان بپرسيد. در اين نمايشگاه طبق وظايفمان فضايي براي همه رسانه‌ها فراهم کرديم اما برخي در اين نمايشگاه شرکت نکردند. بعضي از رسانه‌ها به دليل مشکلات مالي در نمايشگاه شرکت نکردند و رسانه‌هاي محلي و استاني هم محدوديت‌هاي ديگري داشتند.

 

ج- واکنش اصلاح طلبان

جريان اصلاح طلب که خود را حامي دولت يازدهم و رقيب سياسي اصولگرايان مي‌داند نيز نتوانست نسبت بهاين اقدام رسانه‌هاي اصولگرا سکوت اختيار کنند و برخي از منسوبين به اين جريان وارد ميدان نقد و تخريب شدند.

 

سايت انتخاب: تحريم نمايشگاه مطبوعات توسط چند رسانه زنجيره اي

سايت انتخاب در مطلبي با اين تيتر: "تحريم نمايشگاه مطبوعات توسط چند رسانه زنجيره اي" مطلبي را به نقل از سايت پارسينه باز تاب داد که در آن آمده بود:

«نمايشگاه مطبوعات امسال در حالي از چندروز ديگر آغاز به کار خواهد کرد که با تحريم چند رسانه مواجه شده است.  اين رسانه ها كه اكثرا از طيف معروف به «دلواپسان» هستند هريك به فراخور فضاي سياسي خود چند خطي را در پاسخ به دليل شركت نكردن خود در نمايشگاه نوشته اند كه بناي طرح آن در اين مجال نيست.

نكته اينجاست كه «تحريم» نمايشگاه مطبوعات امسال بر خلاف آنچه اين رسانه ها انتظار داشتند  با استقبال عمومي و صداي بلندي مواجه نشد.

غيبت رسانه ها از هر طيف در نمايشگاهي كه از قضا متعلق به همه اهالي مطبوعات است، تنها فرصت را براي عرض اندام رقباي سياسي آن هم در آستانه اتفاقي بزرگ چون انتخابات مجلس شوراي اسلامي فراهم خواهد كرد. 

نمايشگاه مطبوعات متعلق به دولت روحاني يا هيچ كس ديگر نيست. نمايش تنوع رسانه اي در نظامي است كه از قضا از سوي دشمنانش متهم به نقض آزادي بيان است. چگونه مي شود اصولگرا بود و ادعاي دغدغه مندي براي انقلاب و گفتمان انقلاب و رهبر انقلاب داشت و مهر تائيدي زد بر ادعاهاي دشمنان انقلاب؟

نمايشگاه مطبوعات نمايش عزت و اقتدار نظام در تحمل همه سليقه هاست. از طرفي فرصتي است براي تبليغ افراد و جريان هاي تعريف شده در داخل نظام با همه سلايق. اولين كساني كه از تحريم يا حضوري ضعيف در اين عرصه سود مي برند، نه دولتمردان بلكه دشمنان قسم خورده انقلابند. كاش اين را درك كنيم.»

 

پورنجاتي: گنجشگكي فسقلي!

احمد پورنجاتي، نماينده اصلاح‌طلب مجلس ششم نيز در واکنش به اين اقدام رسان‌هاي اصولگرا در صفحه فيسبوک‌اش چنين نوشته است: «آش،به قدري بي مزه است كه با هيچ كشكي كه لابد در حال ساييدن است نيز،آش نخواهد شد؛ در چنين حال و هوايي،تصميم انقلابي برخي نشريات و خبرگزاري هاي مهم-از جمله كيهان و فارس و ...-براي تحريم نمايشگاه مطبوعات،اين قصه را به خاطرم آورد كه:

گنجشگكي فسقلي روي شاخه ي چناري بلند نشسته بود كه صدها گنجشگ و پرنده ديگر هم روي شاخه‌هاي آن درخت و ديگر درختان از اين شاخه به آن شاخه پر مي كشيدند بي حرف و حديث.اما اين فسقلي ما كه خيالات برش داشته بود - از فرط"خودبزرگ بيني"- هنگام برخاستن از روي شاخه،با جار و جنجال مي گفت: اي درخت چنار،خودت را محكم نگه دار كه من قصد دارم بپرم!»

 

روزنامه آرمان: آبستراكسيون نمايشگاهي دلواپسان

روزنامه آرمان روابط عمومي هم در مقاله‌اي با عنوان "آبستراكسيون نمايشگاهي دلواپسان" نوشت: « خود گويي و خود خندي، عجب مرد هنرمندي!» حكايت اعتراض برخي رسانه‌هاي منتقد دولت كه اين روزها در قالب يك حركت نمادين جلوه‌اي از اعتراض مدني را به نمايش گذاشته و در اعتراض به ناديده انگاشتن حقوق منتقدان از سوي دولت و وزارت ارشاد قصد تحريم! حضور در نمايشگاه مطبوعات را دارند، حكايت آن مثلي است كه در بالا بدان اشاره رفت. رسانه‌هايي كه همواره نقادي را برنتافته و منتقدان دولت قبلي را به انحاي مختلف آماج تندترين هجمه‌ها و حملات مي‌كردند و از اساس در نگرش‌هاي يكسويه و نامنعطفانه خود حق حيات سياسي را براي طيف مقابل خود قائل نبوده و نيستند و خود را حق مطلق مي‌دانند و هر آن كس كه با آنان زاويه فكري و سياسي دارد بر مدار باطل مي‌پندارند، اكنون معترض برخوردهاي نامنعطفانه با منتقدان دولت شده‌اند، طرفه آنكه هم‌اكنون نيز رسانه‌هاي آنان با فراغ بال و با تندترين الفاظ و شديدترين تيترها دولت مستقر را مورد التفات قرار مي‌دهند اما به هنگامه‌اي كه بر اساس قانون يكي از ده‌ها مورد هجمه‌هاي آنان كه به‌وضوح چارچوب‌هاي قانوني را درنورديده مورد پيگرد و پيگيري قانوني قرار مي‌گيرد فرياد وامصيبتا سر داده و از عدم آزادي بيان و نقض حقوق منتقدان زبان به گلايه مي‌گشايند.

گويي آنان به مصونيت آهنين خو كرده‌اند و برايشان سخت و سنگين است كه معترض قانوني داشته باشند و تمايل دارند عرصه رسانه‌اي صحنه بي‌محاباي تركتازي آنان باشد و احدي هم لب به انتقاد و انذار نگشايد. نكته‌اي كه تناقض ساختاري ادعاي حمايت از منتقدين و فقدان آزادي بيان آنان را هويدا كرده و حكايت از آن دارد كه هنوز هم در بر همان پاشنه قبلي مي‌چرخد و آنان في‌الواقع منتقد سلب آزادي بي‌حد و حصر خود در بيان هر آنچه مي‌خواهند بگويند هستند. »

 

زيبا کلام: بهانه اصولگراها بسيار خنده‌دار و مضحک است

صادق زيبا کلام تحليلگر سياسي درباره انصراف برخي رسانه هاي خاص از حضور در نمايشگاه مطبوعات اظهار داشت: خنده دارترين موضوعي که يک نويسنده، روزنامه نگار يا خبرنگار در اين مملکت مي تواند مطرح کند اين است بگويد قوه مجريه براي انتشار افکار ما به ما آزادي عمل نمي‌دهد و دهان ما را بسته است. امروز يک بچه دبستاني هم در ايران مي‌داند چه نهادهايي جلوي مطبوعات را مي‌گيرد.

وي با بيان اينکه اين بهانه اصولگراها بسيار خنده‌دار و مضحک به نظر مي رسد، تصريح کرد: برخي رسانه هاي خاص نه فقط براي کمبود متراژ غرفه‌ها و بدست آوردن فضايي بزرگتر اين نمايشگاه را تحريم نکردند بلکه آنها مي‌خواستند به مردم بگويند حالا که اصلاح‌طلبان قدرت را به دست گرفته‌اند ببينيد چطور جلوي حضور اصولگرايان را گرفته اند و نمي گذارند صداي ما به گوش ملت برسد اما همه مي دانند اينها اشک تمساح است که مي ريزند.

زيبا کلام اضافه کرد: طرفداران اين گروه هم خودشان مي دانند که اين رسانه ها چه قدرتي دارند و مي‌توانند با يک تلفن تمام مطبوعات وابسته به خود را يک جا تعطيل کنند. رفتارهاي اخير اين اصولگرايان يک مظلوم گرايي قلابي و عوام فريبانه است.

 

***

به هر حال عدم حضور منتقدين دولت، نمايشگاه مطبوعات متفاوتي را نسبت به سال‌هاي گذشته رقم زده است و بنظر مي‌رسد دولتيکه شعار "اعتدال" را سرلوحه خود قرارداده است، بايد براي شنيدن صداي مخالفين گشو شنوايي داشته باشد و در راستاي تفاهم و همسويي و دلجويي از منتقدين قدم بردارد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات