تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۸۳۷۴۹

دستگاه امنیتی مصر و تخریب میراث شیخ شلتوت

جامعه مصر و اهل سنت آن علاقه زیادی به اهل بیت پیامبر (ص) دارند و به ویژه احترام زیادی به امام حسین(ع) می گذارند و هیچ گونه سابقه ای از دشمنی بین مذاهب اسلامی در مصر دیده نمی شود، مگر این که گروه های تکفیری به این موضوع دامن زده باشند که یک امر بیرونی محسوب می شود و مربوط به جامعه مصر نیست.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/یوسف شفیعی
در روزهای اخیر شیوخ «الازهر» مصر مدعی شدند که جمهوری اسلامی ایران برای تغییر مذهب جوانان اهل سنت در مصر مبالغی را هزینه کرده است. شیوخ الازهر مصر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که این اقدامات ایران به فتنه‌افروزی و خونریزی در «کشورهای اهل سنت» منجر ‌خواهد شد. احمد الطیب، شیخِ الازهر نیز در ماه رمضان گذشته، تاکید کرد که قصد دارد سخنرانی های روزانه اش در ماه رمضان از طریق شبکه ماهواره ای المصریه را به موضوع اصحاب پیامبر اختصاص دهد و درباره "هجمه گسترده ای که با هدف سوق دادن جوانان سنی مصر به مذهب تشیع صورت می گیرد"، هشدار دهد. این در حالی است که در 22 اکتبر گذشته یک هیئت مذهبی وابسته به دولت مصر در روز عاشورا مسجد «رأس الحسین» را به روی مردم عزادار بستند. چرا دولت مصر سیاست های خود را علیه شیعیان این کشور روز به روز سخت تر می کند؟
به دلیل عدم وجود آمارهای رسمی، تعداد شیعیان در مصر معمولا در هیچ کدام از آمارها به درستی اعلام نشده اند. موسسه تحقیقات رسانه ای خاورمیانه در واشنگتن و وزارت خارجه آمریکا در سال 2006 به نقل از مرکز ابن خلدون در مصر شمار شیعیان را یک درصد از جمعیت مصر یعنی 657 هزار نفر اعلام کرده است. این در حالی است که محمد الدرینی رئیس مجلس اعلای اهل بیت در مصر اعلام کرد که در حکومت مبارک و در بازجویی ها به این نتیجه رسیدم که دستگاه امنیتی مبارک معتقد است که شمار شیعیان مصر میلیونی است، ولی در گروه های صوفی خود را پنهان کرده اند. 
در ماه های گذشته رسانه های مصری اعلام کردند دستگاه امنیتی مصر نقشه مناطق انتشار تشیع در مصر به ویژه مناطق وجود حسینیه های ویژه شیعیان را در اختیار دارد. گزارش های امنیتی مصر نیز بر موضوع گسترش چشم گیر تشیع و ایجاد و ظهور حسینیه های شیعی تمرکز کرده است و دستگاه امنیتی مصر اجازه فعالیت آزادانه به شیعیان نمی دهد. در این زمینه دستگاه امنیتی مصر حسینیه ها و مراکز تصوف وابسته به شیعیان را زیر نظر دارد تا از گسترش تشیع در برخی مناطق جلوگیری کند و مانع جذب جوانان به تشیع شود.
برخی منابع آگاه نیز تاکید کرده اند دستگاه امنیتی مصر تمامی شخصیت هایی را که در سال بیش از یک بار به ایران سفر می کنند زیر نظر دارد چه این افراد برای گردشگری به ایران سفر کرده باشند و چه به دعوت سازمان های ایرانی به ایران رفته باشند. 
آنچه واضح است این که دستگاه امنیتی مصر سعی دارد با بزرگنمایی شمار شیعیان مصر، اوضاع را بر آنان سخت کند و شیعیان را به عنوان یک تهدید معرفی کند. این سیاست های غلط، آتش اختلافات مذهبی در مصر را شعله ور خواهد کرد و تقریب مذاهب را از بین می برد. 
در حالی که علمای بزرگ در الازهر بر اخوت بین مذاهب اسلامی تأکید کرده اند و شیخ شلتوت در زمان ریاست الازهر و مفتی اعظم مصر درتاریخ 17/7/1337شمسی(1958میلادی)، تشیع را به رسمیت شناخت و چنین فتوا داد «آیین اسلام هیچ یک از پیروان خود را ملزم به پیروی از مکتب معینی ننموده، بلکه هر مسلمانی می‌تواند از هر مکتبی که به طور صحیح نقل شده و احکام آن در کتب مخصوص به خود مدون گشته پیروی نماید و هر کسی که مقلد یکی از مکتب‌های چهارگانه باشد، می‌تواند به مکتب دیگری، هر مکتبی که باشد منتقل شود. مکتب جعفری معروف به مذهب امامی اثنی عشری، مکتبی است که شرعا پیروی از آن مانند پیروی از مکتب‌های اهل سنت جایز می‌باشد. بنابراین سزاوار است که مسلمانان این حقیقت را دریابند و از تعصب ناحق و ناروایی که نسبت به مکتب معینی دارند، دوری گزینند.»
شیخ علی جمعه مفتی سابق مصر چندی پیش اعلام کرده بود، اسلام دو مذهب بیشر ندارد شیعه و اهل سنت و در اسلام مذهبی به نام سلفیه نداریم. 
از سوی دیگر جامعه مصر و اهل سنت آن علاقه زیادی به اهل بیت پیامبر (ص) دارند و به ویژه احترام زیادی به امام حسین(ع) می گذارند و هیچ گونه سابقه ای از دشمنی بین مذاهب اسلامی در مصر دیده نمی شود، مگر این که گروه های تکفیری به این موضوع دامن زده باشند که یک امر بیرونی محسوب می شود و مربوط به جامعه مصر نیست.  
بنابراین جلوگیری از گسترش تشیع در مصر نوعی توهین به مردم مصر است، گویی آن ها صلاحیت انتخاب مذهب و آیین خود را ندارند و این نهاد امنیتی مصر است که باید انتخاب کند مردم مصر چه مذهبی داشته باشند. پس بهتر است، مسؤولان مصر به جای متهم ساختن شیعه و محدود ساختن آزادی های شیعیان و مطرح کردن تهمت های بی اساس، زمینه را برای فعالیت آزادانه مذاهب فراهم کنند و در عصر ارتباطات به جای تصمیم گیری برای مردم، انتخاب را به عهده آن ها بگذارند. جمهوری اسلامی ایران نیز هیچ گاه سیاست های خود را بر دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر به ویژه در زمینه مذهبی بنیان نگذاشته است و از هرگونه سیاستی که بوی تفرقه و اختلاف مذهبی داشته باشد برائت جسته و شاید تنها کشوری است که به شدت دنبال وحدت در جهان اسلام است. از این رو بیانیه اخیر الازهر شدیدا متاثر از سیاست های دستگاه امنیتی مصر بوده و این نهاد مذهبی که زمانی استقلال رای داشت، به شدت وابسته به دولت مصر و نظامیان شد است و این پدیده ای خطرناک برای مصر خواهد بود.
این روند سبب تخریب تلاش های تقریب گرایانه شیخ شلتوت در جامعه مصر می شود و تجربه نشان داده است که یکی از ابزارهای اصلی دشمنان جهان اسلام برای مقابله با اسلام و مسلمین، ایجاد تفرقه و نزاع مذهبی در این جوامع است؛ موضوعی که امروزه با حمایت آمریکا و ارتجاع عربی از تروریسم تکفیری قابل مشاهده است./
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات