صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۸۴۱۸۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 4 آذر 94 شماره 4242

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) جمهوری اسلامی از هر کس در هر جای دنیا که مقابل زورگویی و سلطه ایستادگی کند، حمایت می‌کند. (3/9/94)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


حرف روز
ترکيه در برابر روسيه
خبر سرنگوني يک جنگنده سوخو 24 متعلق به روسيه در سوريه به وسیله جنگنده اف 16 نيروي هوايي ترکيه، خيلي زود به مهم‌ترين خبر رسانه‌هاي بين‌المللي بدل شد. اين جنگنده در حومه استان لاذقيه در شمال غربي سوريه سرنگون شده که مدتي است ارتش سوريه و نيروي هوايي روسيه، عملياتي را براي سرکوب مخالفان در اين منطقه آغاز کرده‌اند. جنگنده ساقط شده در منطقه ترکمان‌نشين سوريه که به «جبل ترکمان» مشهور است، به زمين افتاده است و احتمالاً هر دو خلبان آن به دست مخالفان کشته شده‌اند.
اين اتفاق موجب شد تا اختلافات سوريه و ترکيه که از مدت‌ها پيش بر سر مسائل سوريه شدت گرفته بود، بيش از پيش اوج گيرد. از سوی دیگر، با اعلام نظر سخنگوي وزارت خارجه آمريکا که گفته است واشنگتن به مانند ناتو در کنار ترکيه ايستاده است، بايد منتظر وخيم‌تر شدن اوضاع منطقه بود. درباره چرايي اين حادثه، گمانه‌هاي اوليه‌اي مطرح شده است. اول آنکه، ترکيه بر آن است تا حساسيت‌هاي خود را نسبت به حضور جدي روسيه در سوريه و تلاش براي آزاد‌سازي حلب و راندن تروريست‌ها از مجاورت مرزهاي ترکيه اعلام کند.
از منظري ديگر در پس اين اقدام، ترکيه تلاش دارد تا با وارد کردن ناتو و آمريکا به تقابل عملي با روسيه، از تغيير وضعيت سوريه به نفع مثلث سوري ـ روسي ـ ايراني جلوگيري کند.
ديدار بي‌سابقه پوتين و رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز جبهه غربي حاميان ترکيه و تروريست‌هاي سوريه را به شدت نگران کرده است. سرنگوني سوخو 24 مي‌تواند واکنش عجولانه غرب به اين ديدار باشد که حاوی پيامي براي روسيه است که نزديکي کامل به ايران براي اين کشور پرهزينه خواهد بود و غربي‌ها حاضر نيستند صحنه را براي حضور تمام عيار روسيه در سوريه خالي کنند.
به هر حال، همان‌طور که پوتين اعلام کرده است، اين اقدام عواقب سنگيني براي ترکيه خواهد داشت و پاسخ روسيه مي‌تواند وضعیت جديدي را در جنگ سوريه به همراه داشته باشد.

ترجمه
ترکمان‌ها در مرکز اختلاف‌های ترکیه و روسیه در سوریه
گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی «ووکس» 25 نوامبر 2015 (۴ آذر) در مقاله‌ای به ابعاد سرنگونی هواپیمای روسیه به دست ترکیه پرداخت و نوشت: «اقلیت قومی ترکمان که مورد حمایت ترکیه است، احتمالاً در میان تمام گروه‌های مسلح مخالف اسد کمتر شناخته شده‌اند. ترکیه حامی ترکمان‌های سوریه است. «هنری بارکی» مدیر برنامه خاورمیانه مرکز بین‌المللی وودرو ویلسون می‌گوید: ترکیه از ترکمان‌ها به منزله ابزار سیاسی استفاده می‌کند. اطلاعات زیادی درباره اقلیت ترکمان و جمعیت واقعی آنها وجود ندارد. در صورتی که ترکمان‌ها خلبان‌های این جنگنده‌های روسی را می‌کشتند، چالشی جدی برای ترکیه به وجود می‌آمد؛ زیرا مطابق حقوق بین‌الملل، نباید به چتربازها شلیک شود. حال باید منتظر ماند و دید روس‌ها به این حادثه چگونه واکنش نشان می‌دهند. البته به نظر می‌رسد، پوتین در داخل روسیه این مسئله را به‌طور جدی بررسی نکند.»
در ادامه مقاله آمده است: «ترک‌ها همواره در سوریه و عراق به منظور پیشبرد اهداف سیاسی خود بهره‌برداری کرده‌اند. پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003، ترک‌ها از کارت ترکمان‌ها استفاده کردند و از آنها به مثابه اهرم فشار علیه کردهای عراق بهره‌ بردند. ترک‌ها در عراق به این نتیجه رسیدند که ترکمان‌ها واقعاً به ترکیه وفادار نیستند و به هویت شیعی خود احساس وفاداری دارند. در صورتی که ترک‌ها بار دیگر از این کارت استفاده کنند، این‌بار تا حدی متفاوت خواهد بود؛ زیرا ترکمان‌ها در سوریه سنی هستند؛ اما نکته این است که وقتی شما چنین گروه‌هایی دارید، لزوماً از دستورات شما پیروی نمی‌کنند و می‌توانند مسائلی نیز برای شما به وجود آورند.
در پایان مقاله آمده است: ترک‌ها همواره از کارت ترکمان‌ها به ویژه علیه کردها استفاده کرده‌اند. آنها از حقوق ترکمان‌ها به عنوان راهی برای نادیده گرفتن حقوق کردها استفاده می‌کنند. به گونه‌ای که گویا ترکیه شکایتی به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده است که مطابق آن، روس‌ها علیه ترکمان‌ها مرتکب نسل‌کشی شده‌اند. بنابراین، پیش از این حادثه میان ترکیه و روسیه تنش وجود داشته است. با توجه به اینکه ترکیه عضو ناتو است و چنین حمله‌ای علیه جنگنده‌های روسیه انجام داده است، اوضاع برای ایجاد ائتلافی فراگیر علیه داعش دشوارتر خواهد شد.

گزارش روز
خبرسازی برای جنگ روانی
«قاسم سلیمانی کشته شد»؛ رسانه‌های سعودی- آمریکایی اوایل هفته جاری این جمله را تیتر یک خود کردند که بلافاصله سردار رمضان شریف، آن را تکذیب و تأکید کرد، سردار سلیمانی با قدرت در کنار رزمندگان خط مقاومت حضور دارد؛ اما تکذیبیه سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پایان دروغ‌پردازی‌های آنها نبود، تا به فاصله چند روز، این‌بار دروغ جراحت شدید سردار سپاه اسلام را به عنوان خبر جا بزنند. روز گذشته شبکه سعودی العربیه مدعی شد، قاسم سلیمانی در درگیری‌های حلب و در پی شلیک موشک تاو به شدت زخمی شده است و اکنون در یک بیمارستان نظامی در تهران بستری است. دروغی که بلافاصله از سوی رسانه‌های ضدانقلاب و صهیونیستی دنبال شد؛ اما این‌بار نیز سردار شریف در موضعی شفاف و صریح اعلام کرد: سردار حاج‌قاسم سلیمانی در سلامتی کامل به سر می‌برد و شاداب، پرانرژی و پرقدرت در حال کمک به مقاومت اسلامی سوریه و عراق برای مقابله با تروریست‌های تکفیری است. پس از آن نیز تصاویری از حاج‌قاسم سلیمانی که نشان می‌داد وی در صحت کامل است، در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.
اما چرا رسانه‌های آمریکایی- سعودی مدام به دنبال چنین خبرسازی‌هایی هستند؟ راز جنگ‌های روانی علیه جبهه مقاومت را باید در میدان نبرد و در خاک سوریه و عراق جست‌وجو کرد؛ پیشروی‌های هر روزه نیروهای مقاومت و شکست‌های پی‌درپی تروریست‌های شام و عراق از یک سو و تقویت پایگاه ایران در منطقه و شکل‌گیری ائتلاف مستحکم میان ایران، روسیه، سوریه و عراق از سوی دیگر، سبب شده است تا رژیم آل‌سعود و آمریکا منافع خود را به شدت در خطر ببینند و از سر استیصال به جنگ روانی علیه خط مقاومت روی آورند، تا شاید بتوانند مانع از قدرت‌یابی روزافزون جمهوری اسلامی ایران و پیشروی‌های مدوام خط مقاومت شوند.
زهی خیال باطل؛ چرا که نه‌تنها سردار سلیمانی زنده است و با حمایت ملت‌های منطقه، عرصه را بر دشمنان تنگ کرده است، بلکه جبهه مقاومت، زنده‌تر و پویاتر از همیشه یکه‌تازی می‌کند و خواب را از چشمان تروریست‌ها و حامیان غربی و عربی آنها ربوده است.
 
 
اخبار
واکنش شدید گروه‌های فلسطینی به مواضع جان کری
  گروه‎های فلسطینی با صدور بیانیه‎هایی به مواضع جدید وزیر خارجه آمریکا در قبال انتفاضه قدس واکنش نشان دادند. جنبش حماس ضمن محکومیت شدید اظهارات کری، تأکید کرد: مواضع وزیرخارجه آمریکا سوءنیت واشنگتن علیه فلسطینی‎ها و حمایت مطلق آنها از تروریسم اسرائیلی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، «مروان البرغوثی» دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین نیز ضمن محکومیت شدید اظهارات وزیر خارجه آمریکا، گفت: واشنگتن گرایش جدی برای حمایت از اسرائیل دارد و پاسخ ما به سفر کری باید با افزایش مقاومت، تحریم اسرائیل و انتفاضه در برابر صهیونیست‌ها باشد. وی بر ادامه همه‌جانبه انتفاضه قدس تأکید کرد و گفت: در اوضاع کنونی یورش صهیونیست‌ها به کرانه باختری به اوج خود رسیده است و نتانیاهو و یعلون که طرح اشغال کامل کرانه باختری را در نظر دارند، تنها تانک‎های خود را در این منطقه مستقر نکرده‌اند. گفتنی است، جان کری به‌تازگی در نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، در تل‌آویو گفته است: «اسرائیل حق دارد از خود در برابر تروریسم دفاع کند.»

اخبار کوتاه
**  آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در دیدار با علما، روحانیون، ائمه جمعه و جماعات استان کردستان با انتقاد از سیاست‌های رژیم آل‌سعود، گفت: بعد از حادثه پاریس پرده‌ها کنار رفت و حتی روزنامه‌های آمریکایی و اروپایی اعتراف کردند که منشأ تولد داعش عربستان است؛ در حالی که ما از مدت‌ها پیش می‌گفتیم داعش فرزند عربستان است. وی با تأکید بر اینکه رژیم عربستان افراد را از کودکی با افکار منحط و پر از کینه تربیت می‌کنند، تصریح کرد: در یک نمونه کتاب آموزشی سال دوم دبیرستان عربستان که برای من آوردند، دیدم که نوشته است جان و مال زائرین قبور حلال است. آنها در حالی به نوجوانان‌شان آموزش قتل و تکفیر می‌دهند که بسیاری از زائرین قبور اهل سنت هستند.
**  مقامات شهر شیکاگو بامداد امروز، پس از انتشار ویدئویی دلخراش از اقدام پلیس آمریکا در قتل «لاکوان مک‌دونالد»، نوجوان سیاه‌پوست ۱۷ ساله آمریکایی با شلیک ۱۶ گلوله، حفظ آرامش شهر را خواستار شدند. در همین حال، گزارش‌هایی از آغاز تظاهرات در شهر شیکاگو و آماده‌باش پلیس ضدشورش این شهر منتشر شده است. قتل این نوجوان یکی از مواردی است که شدت عمل افراطی پلیس در برخورد با سیاه‌پوستان این کشور را نشان می‌دهد. ویدئوی منتشرشده نشان می‌دهد، خشونت پلیس در قبال «مک‌دونالد» در حالی صورت گرفته است که در رفتار این نوجوان لحظاتی پیش از شلیک گلوله به سمت وی، هیچ نشانه‌ای از رفتار متضمن تهدید دیده نمی‌شود.
**  مؤسسه «گلوبال فایر پاور» که هر سال رتبه‌بندی قدرتمندترین ارتش‌های جهان را منتشر می‌کند، فهرست سال ۲۰۱۵ خود را منتشر کرد. در این فهرست از بین ۱۰۶ کشور بررسی‌شده، رتبه اول تا پنجم به ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین، هند و بریتانیا اختصاص یافته و جمهوری اسلامی ایران رتبه بیست‌ویکم را به خود اختصاص داده است. این مؤسسه فهرست سال ۲۰۱۵ خود را براساس ۵۰ فاکتور تهیه کرده است که عبارتند از: جمعیت، تولید ناخالص داخلی، تعداد نظامیان، تعداد کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌ها، تعداد هواپیماها و هلی‌کوپترها، تعداد تانک‌ها و نفربرها و اوضاع جغرافیایی حاکم بر کشور مورد نظر.
**  امیررضا واعظ آشتیانی، معاون وزیر اسبق صنایع و معادن گفت: فشار رسانه‌های حامی دولت برای برکناری نعمت‌زاده، یک جنگ قدرت در درون دولت است. در درون دولت یازدهم جنگ قدرتی شکل گرفته است که به واسطه رسانه‌های نزدیک به برخی از مشاوران پرنفوذ روحانی، در جامعه پخش می‌شود. حلقه اطراف روحانی می‌خواهند افرادی را بیاورند که از آنها حرف‌شنوی داشته باشند؛ نعمت‌زاده به جوانان میدان نداد و رفقای خود مانند خسروتاج را به وزارتخانه آورد.
**  حجت‌الاسلام حیدر مصلحی در همایش منادیان معروف، با اشاره به لزوم مقابله با تطهیر سران فتنه ۸۸ گفت: امروز برخی افراد و گروه‌ها از به‌کار بردن واژه فتنه ناراحت می‌شوند و فضایی را ایجاد می‌کنند تا نامی از فتنه برده نشود؛ برخی از فتنه‌گران در مسئولیت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، نام فتنه‌گران برده می‌شود و در راستای تطهیر آنها اقداماتی انجام می‌شود که تأسف‌آور است.
**  آیت‌الله حسین نوری‌همدانی از مراجع تقلید با اشاره به دریافت دیرکرد از سوی بانک‌ها گفت: متأسفانه، امروز دیرکرد در جامعه رواج دارد و از آنجایی که حرام است، باید جلوی آن گرفته شود. وی افزود: بانک‌ها تنها یک بار می‌توانند دیرکرد دریافت کنند و بیش از آن حرام است، البته اسلام پیشنهادهایی برای حل این مشکل ارائه کرده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات