صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۸۴۲۶۶
اظهارات قابل تامل بعیدی نژاد :

قرار نیست آژانس به تمام ادعاها علیه ایران پاسخ روشن و قاطع دهد!

در حالی که پیش از این آژانس تعهد کرده بود به تمامی ابعاد ادعایی نظامی برنامه هسته‌ای ایران – پی‌ام‌دی – خاتمه دهد حمید بعیدی‌نژاد معاون سیاسی و امور بین الملل وزارت خارجه در اظهار نظری قابل تامل گفت: قرار نیست آژانس به تمام ادعاها درباره ایران پاسخ روشن و قطعی بدهد.
یوکیا آمانو رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته پیش در جمع خبرنگاران در وین گفت: گزارش آژانس درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران نه سیاه است و نه سفید.
آمانو افزود: گزارشی که هفته آینده منتشر خواهد شد به  نتیجه قطعی درباره موضوع فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران نخواهد رسید.
وی در ادامه گفت: آن چه که امروز می‌شود در باره آن سخن گفت این است که درباره صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران نمی‌توان با بله یا خیر اظهار نظر کرد!
این اظهارات گفته‌ها و پیشنهادات منتقدین که خواستار مختومه شدن پی‌ام‌دی و در ادامه آغاز فرایند اجرای تعهدات ایران بر مبنای برجام را شده بودند اثبات کرده و نشان داد که آژانس و طرف غربی به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند. 
از سوی دیگر «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر گفت: معاون وزیر خارجه تاکید کرد: 1+5 متعهد شده‌اند که پرونده را در شورای حکام ببندند اگر احیانا این اتفاق نیفتد و حتی گوشه‌ای از پرونده باز بماند معنایش این است که ما به تعهدات باقیمانده خود در برجام عمل نخواهیم کرد.
عراقچی تصریح کرد: حتی در نامه مقام معظم رهبری نیز دو کار اساسی تغییرات در اراک و فروش اورانیوم غنی شده منوط به بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی شده است و اگر این پرونده بسته نشود مسلما اجرای برجام متوقف خواهد شد.
وی اظهار داشت: طرف‌های غربی، اعضای شورای حکام، آمانو و 1+5  کاملا می‌دانند باید میان پی‌ام‌دی و برجام یکی را انتخاب کنند.
معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: اگر پی‌ام‌دی بسته نشود حتی زمینه‌ای برای بازگشت پی‌ام‌دی باز باشد  یا در آینده وجود داشته باشد یا پنجره‌ای در این زمینه بخواهد باز بماند معنایش این است که برجام پیش نخواهد رفت.
قرار نیست آژانس به همه ابهامات پاسخ دهد !
با همه این اوصاف حمید بعیدی‌نژاد عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه 1+5 در اظهار نظری قابل تامل با بیان این که «قرار نیست آژانس به تمام ادعاها علیه ایران پاسخ روشن و قاطع دهد» تاکید کرد: شورای حکام در روز پانزده دسامبر پرونده پی‌ام‌دی را مختومه خواهد کرد. تا آنجا که تحولات نشان می‌دهند همه امور به این سمت در حرکت است.
حمید بعیدی‌نژاد در مطلبی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: این نظر آمانو که ارزیابی نهایی آژانس در مورد بحث پی.ام.دی یک گزارش سیاه و سفید نخواهد بود، قبلا هم گفته شده است. سیاه که مشخص است نخواهد بود به دلیل اینکه همکاری ایران با آژانس یک روند کاملا مثبتی داشته است اما اینکه گزارش کاملا سفید نخواهد بود این را هم خود آقای آمانو در نشست مطبوعاتی توضیح داد که پرونده پی.ام.دی یک پرونده بسیار پیچیده‌ای است که قریب به 12 سال است که در دست بررسی است و در قالب آن صدها اتهام علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح است که عملا پاسخ قاطع به تمام آن ادعاها اصلا عملی نیست.
وی ادامه داد: بسیاری از این ادعاها و اتهامات در حوزه مسائل نظامی و دفاعی ایران قرار می‌گیرد و رفع این اتهامات به دسترسی‌ها و اطلاعاتی نیاز دارد که به هیچ وجه ایران نمی‌تواند اینها را به آژانس اعطا کند. بنابراین اینکه آمانو می‌گوید این گزارش کاملا سفید نخواهد بود به این معناست که به تمام ادعاها و ابهامات قرار نیست پاسخ روشن و قطعی داده شود، بلکه قرار است آژانس با توجه به اطلاعاتی که در اثر اجرای نقشه راه از ایران بدست آورده است یک ارزیابی نهایی درخصوص برنامه هسته‌ای ایران ارائه کند. 
بعیدی نژاد ادامه می‌دهد: اگر حالا در برخی از موارد ابهامات، آژانس نتواند جواب قطعی آن سوالات را پیدا کند با توجه به کلیت تصویری که با دریافت این اطلاعات به دست می‌آورد ارزیابی خود را ارائه خواهد نمود. یعنی نداشتن جواب قطعی برای برخی از سوالات آسیبی به ارزیابی نهایی آژانس وارد نمی‌کند.
امور به سمت مختومه شدن پی‌ام‌دی در حرکت است !
وی در پایان نوشته است: این امکان ماهیتا وجود ندارد که بتوان به تمام این ابهامات و ادعاها پاسخ روشن و دقیق داد. مهم آن است که آقای آمانو به صراحت اعلام کرده که آژانس آماده ارائه ارزیابی نهایی خود است. با این ارزیابی نهایی ابهامات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داده خواهند شد و با حل این نگرانی‌ها، شورای حکام در مرحله بعد در روز پانزده دسامبر پرونده پی‌ام‌دی را مختومه خواهد کرد. تا آنجا که تحولات نشان می‌دهند همه امور به این سمت در حرکت است.
این که پاسخ به همه ابهامات نیازمند ارائه اطلاعاتی گسترده در حوزه‌های نظامی به آژانس است که ایران نیز نمی‌تواند این اطلاعات را در اختیار طرف مقابل قرار دهد باب عدم بسته شدن موضوعات گذشته و حال را باز می‌گذارد و طبیعی است که بنا به دستور العمل صریح رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور اجرای برخی تعهدات منوط به مختومه شدن موضوع پی‌ام‌دی است. 
در نامه رهبر معظم انقلاب خطاب به رئیس‌جمهور درباره الزامات اجرای برجام نیز  آغاز برخی اقدامات از سوی ایران منوط به پایان پرونده پی‌ام‌دی اعلام شده بود. 
در بخشی از این نامه مهم می‌خوانیم:  اقدامات مربوط به آنچه در دو بند بعدی آمده است، تنها هنگامی آغاز خواهد شد که آژانس، پایان پرونده موضوعات حال و گذشته (PMD) را اعلام نماید.
- اقدام در مورد نوسازی کارخانه‌ اراک با حفظ هویت سنگین آن، تنها در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد قطعی و مطمئن درباره‌ طرح جایگزین و تضمین کافی برای اجرای آن منعقد شده باشد.
- معامله اورانیوم غنی‌‌شده موجود در برابر کیک زرد با دولت خارجی در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد مطمئن در این‌‌باره همراه با تضمین کافی منعقد شده باشد. معامله و تبادل مزبور، باید به تدریج و در دفعات متعدد باشد.
به هر ترتیب بعیدی نژاد توضیح روشن و واضحی نمی‌دهد که چگونه ممکن است آژانس موضوعات و ادعاهای گذشته علیه ایران را نتواند مختومه کند ولی پرونده پی‌ام‌دی به سوی مختومه شدن حرکت کند؟!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات