صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۸۴۷۹۴

تلاش عربستان برای شکست مذاکرات یمن

ا گذشت بیش از ۹ ماه از آغاز تجاوز عربستان سعودی به یمن و شکست عربستان سعودی در مدیریت سیاسی و نظامی ائتلاف و وارد آمدن تلفات مالی و جانی بسیار به این کشور و هم‌پیمانانش، [...]
پایگاه بصیرت / علی قاسمی
یادداشت: با گذشت بیش از ۹ ماه از آغاز تجاوز عربستان سعودی به یمن و شکست عربستان سعودی در مدیریت سیاسی و نظامی ائتلاف و وارد آمدن تلفات مالی و جانی بسیار به این کشور و هم‌پیمانانش، بار دیگر مذاکرات یمنی - یمنی با اصرار سازمان ملل در حال برگزاری است. عربستانی که با ائتلاف چند کشور عملیات «طوفان قاطع» را طراحی و مدیریت کرد، نه تنها کاری را از پیش نبرد، بلکه اوضاع را پیچیده‌تر کرد. پیش از این مذاکرات، در «مسقط» عمان یک توافق هفت‌بندی صورت گرفت که هیچ نماینده‌ای از عربستان یا طرفداران منصورهادی، در امضای آن نقشی نداشتند و با وجود اینکه در این توافق هفت‌بندی مسقط بسیاری از حقوق و درخواست‌های مخالفان لحاظ شده بود، اما مسئول دفتر «عبدربه منصورهادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن به صراحت اعلام کرد، دولت منصورهادی هیچ التزامی به توافق «مسقط» ندارد؛ همچنین این طیف بار دیگر اعلام کردند، مبنای ما قطعنامه «۲۲۱۶» سازمان است. قطعنامه‌ای که از انصارالله و ارتش یمن می‌خواهد سلاح را بر زمین گذاشته و خود را تسلیم کند. قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت قطعنامه‌ای ظالمانه است و نمی‌تواند ملاک عمل انصارالله باشد. با این حال انتظار می‌رفت نشست یمن سه روزه به پایان برسد، اما با تحقق نیافتن وعده‌های طرف وابسته به ریاض و سازمان ملل، بحث‌ها درباره برخی موضوعات همچنان ادامه دارد.
گفتنی است، همزمان با آغاز مذاکرات صلح ژنو بین گروه‌های یمنی، در کشور یمن آتش‌بس اعلام شد، اما جنگنده‌های سعودی به بمباران استان‌های یمنی ادامه دادند و تعداد زیادی در این حملات جان خود را از دست دادند. علیرغم وجود موانعی در مسیر پیشرفت مذاکرات صلح یمن، برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که مذاکرات به نتیجه می‌رسد و برخی منابع نزدیک به مذاکرات از جو مثبت گفت‌وگوهای ژنو درباره یمن خبر داده‌اند. با این حال، حامیان ریاض در میز مذاکرات تلاش می‌کنند به موضوعات حاشیه‌ای بپردازند و با منحرف کردن محور اصلی گفت‌وگوها، مذاکرات را بی‌نتیجه تمام کنند و انصارالله را در مقابل چشمان جامعه جهانی مقصر جلوه دهند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات