صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۸۴۷۹۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 28 آذر 94 شماره 4256

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) همکاری با کشورهایی که به خاطر حمایت از تروریست‌ها اعتباری در افکار عمومی منطقه و جهان ندارند، نشان می‌دهد آمریکایی‌ها از دیپلماسی شرافتمندانه برخوردار نیستند. (2/9/94)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

حرف روز
تلاش عربستان برای شکست مذاکرات یمن

با گذشت بیش از 9 ماه از آغاز تجاوز عربستان سعودی به یمن و شکست عربستان سعودی در مدیریت سیاسی و نظامی ائتلاف و وارد آمدن تلفات مالی و جانی بسیار به این کشور و هم‌پیمانانش، بار دیگر مذاکرات یمنی - یمنی با اصرار سازمان ملل در حال برگزاری است. عربستانی که با ائتلاف چند کشور عملیات «طوفان قاطع» را طراحی و مدیریت کرد، نه تنها کاری را از پیش نبرد، بلکه اوضاع را پیچیده‌تر کرد. پیش از این مذاکرات، در «مسقط» عمان یک توافق هفت‌بندی صورت گرفت که هیچ نماینده‌ای از عربستان یا طرفداران منصورهادی، در امضای آن نقشی نداشتند و با وجود اینکه در این توافق هفت‌بندی مسقط بسیاری از حقوق و درخواست‌های مخالفان لحاظ شده بود، اما مسئول دفتر «عبدربه منصورهادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن به صراحت اعلام کرد، دولت منصورهادی هیچ التزامی به توافق «مسقط» ندارد؛ همچنین این طیف بار دیگر اعلام کردند، مبنای ما قطعنامه «2216» سازمان است. قطعنامه‌ای که از انصارالله و ارتش یمن می‌خواهد سلاح را بر زمین گذاشته و خود را تسلیم کند. قطعنامه 2216 شورای امنیت قطعنامه‌ای ظالمانه است و نمی‌تواند ملاک عمل انصارالله باشد. با این حال انتظار می‌رفت نشست یمن سه روزه به پایان برسد، اما با تحقق نیافتن وعده‌های طرف وابسته به ریاض و سازمان ملل، بحث‌ها درباره برخی موضوعات همچنان ادامه دارد.
گفتنی است، همزمان با آغاز مذاکرات صلح ژنو بین گروه‌های یمنی، در کشور یمن آتش‌بس اعلام شد، اما جنگنده‌های سعودی به بمباران استان‌های یمنی ادامه دادند و تعداد زیادی در این حملات جان خود را از دست دادند. علیرغم وجود موانعی در مسیر پیشرفت مذاکرات صلح یمن، برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که مذاکرات به نتیجه می‌رسد و برخی منابع نزدیک به مذاکرات از جو مثبت گفت‌وگوهای ژنو درباره یمن خبر داده‌اند. با این حال، حامیان ریاض در میز مذاکرات تلاش می‌کنند به موضوعات حاشیه‌ای بپردازند و با منحرف کردن محور اصلی گفت‌وگوها، مذاکرات را بی‌نتیجه تمام کنند و انصارالله را در مقابل چشمان جامعه جهانی مقصر جلوه دهند.

ترجمه
هماهنگی‌های راهبردی ایران و روسیه در سوریه
گروه ترجمه-
خبرگزاری «رویترز» 19 دسامبر 2015 (28 آذر) در مقاله‌ای به تلاش‌های روسیه و ایران برای هماهنگی راهبردی در سوریه پرداخت و نوشت: «به گفته مقامات ایران، این کشور تصمیم گرفته است مواضع خود با روسیه را به منظور رسیدن به توافقی سیاسی برای پایان جنگ داخلی سوریه یکپارچه کند. روسیه در عین حفظ حمایت قاطع و علنی خود از اسد، به‌تازگی به طور شفاف به کشورهای غربی اعلام کرده است که با کنار رفتن اسد به عنوان بخشی از روند صلح مخالفتی ندارد.»
در ادامه مقاله آمده است: «به گفته یک مقام ارشد ایرانی آگاه، تصمیم ایران برای افزایش هماهنگی با روسیه پس از دیدار ماه گذشته ولادیمیر پوتین و رهبر ایران در تهران اتخاذ شده است. ایران همانند روسیه علناً تأکید کرده است، اسد تنها در صورتی کنار می‌رود که در یک انتخابات سرنوشت‌ساز  شرکت کند. این مقام ایرانی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «آنچه مورد توافق قرار گرفت، این بود که ایران و روسیه سیاستی را که به نفع تهران، مسکو و دمشق باشد، پیگیری خواهند کرد... ایران بر این باور است که ملت سوریه باید درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرد؛ اما ابتدا ضروری است که آرامش و ثبات به این کشور بازگردانده شود».
در پایان مقاله آمده است: این مقام ایرانی افزود‌: «ایران و روسیه در هماهنگی کامل بر سر سوریه و سرنوشت اسد هستند... دیدار میان پوتین و رهبر معظم انقلاب بسیار موفقیت‌آمیز بود و در حال حاضر ایران و روسیه درباره اسد دیدگاه مشابهی دارند». مقامات آمریکایی و اروپایی می‌گویند: «اسد اعتبار خود را به دلیل سرکوب مداوم و سوءاستفاده‌های مکرر از حقوق بشر از دست داده و نمی‌تواند در هیچ انتخاباتی شرکت کند؛ اما قدرت‌های غربی، ترکیه و عربستان سعودی با بی‌میلی موافق هستند که وی طی دوران انتقال بر مسند قدرت باقی بماند.»

گزارش روز
تجربه‌ای دیگر

بالاخره پس از 37 سال ایالات متحده مجبور شد که آثار هنری کشورمان را تحویل دهد؛ کشوری که 37 سال از هر دشمنی با مردم ایران دریغ نکرده است، از تحریم‌های اقتصادی و جنگ نظامی تا توقیف اموال و دارایی‌ها. حال ایالات متحده پس از این همه دشمنی و سرسختی با ملت مقاوم ایران، مجبور شده است چند گامی به عقب بردارد و بخشی از اموال ایران را که سال‌ها در توقیف این کشور بود، بازگرداند؛ از جمله این اموال 14 قطعه آثار هنری از «رابرت استرن» و «مایکل گریو» است که با تلاش مقامات جمهوری اسلامی به کشور بازگردانده شدند، البته پیش از بازگشت به دلیل سابقه بد و رویکرد سراسر دروغ و تقلب آمریکا، این آثار در کشور ثالثی تعیین اصالت شده و سپس راهی ایران شده است تا آنچه درباره مجسمه شیردال ایرانی که دو سال پیش به ایران بازگردانده شد، پیش آمد، تکرار نشود. بازگشت این آثار بخشی از اموال مصادره‌شده ایران در آمریکاست که پیش از این، دولت آمریکا در دی ماه 1359 متعهد شده بود، همه آنها از جمله این آثار هنری را به ایران مسترد کند؛ اما همچون همیشه بدعهدی کرد و همچنان از تحویل دارایی‌های ایران سر باز زد تا اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران در سال 1361 به علت تخلف آمریکا از بیانیه‌های الجزایر (از حیث استرداد اموال) دعوایی علیه دولت آمریکا در دیوان داوری دعاوی ایران ـ ایالات متحده (در لاهه) اقامه کرد و با ارائه ادله و مدارک به دیوان نشان داد که مالک آثار هنری بوده و دولت آمریکا پس از امضای بیانیه‌های الجزایر باید آنها را به ایران تحویل دهد. این دعوای حقوقی در مهر ماه 1392 به سرانجام رسید و دولت ایالات متحده آمادگی خود را برای همکاری و ترتیب انتقال آثار هنری به ایران اعلام کرد و امروز شاهد بازگشت اموال ملی به کشور هستیم. این تجربه که سندی دیگر بر بدعهدی آمریکاست، بر این مدعا صحه می‌گذارد که تنها راه احقاق حقوق در برابر شیطان بزرگ، حفظ عزت و تداوم مقاومت است.
 
 اخبار
دعوت جامعتین از ولایتی، قالیباف، جلیلی و لاریجانی

  یک نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی گفت: سران جامعتین از ولایتی،‌ قالیباف، جلیلی و لاریجانی برای پیوستن به ائتلاف اصولگرایان دعوت کرده‌اند و آنها این دعوت را رد نکرده‌اند. حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: آقایان موحدی‌کرمانی و یزدی دعوتی از ولایتی، قالیباف، جلیلی، لاریجانی و محسن رضایی برای پیوستن به ائتلاف اصولگرایان داشته‌اند که البته آقای رضایی به دلیل اینکه ملبس به لباس سپاه شده‌اند، این دعوت را نپذیرفته‌اند، اما سایرین دعوت را رد نکرده‌اند. وی افزود: کیفیت شرکت این افراد در ائتلاف و اینکه آیا خود این افراد یا نماینده‌شان در جلسات شرکت خواهند کرد، هنوز معلوم نیست. به گفته فولادگر، این ائتلاف حول محور جامعتین و به سخنگویی حدادعادل، قرار است به صورت یک مجموعه متحد در بین اصولگرایان در انتخابات پیش رو ایفای نقش کند. این نماینده مجلس درباره اخبار منتشر شده مبنی‌بر ائتلاف ولایتی، قالیباف، مقتدایی و لاریجانی نیز تأکید کرد: این جمع یک جمع مشورتی بوده و تحت عنوان ائتلاف نبوده است که بخواهد منحل شود.

اخبار کوتاه
**  شبکه «ای‌بی‌سی» آمریکا در یکی از قسمت‌های سریال «اسکندل» که پخش آن از سال ۲۰۱۲ شروع شده است به موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران با آمریکا پرداخت و در آن رئیس‌جمهور ایران را در حال دست دادن با رئیس‌جمهور آمریکا به تصویر کشید. سراسر این اپیزود، تصاویر، گریم‌ها و بازیگرها، صداقت نداشتن ایرانی‌ها و راستگویی، وطن‌پرستی و زیرکی آمریکایی‌ها را نشان می‌دهد. در این سریال ضدایرانی برای کاستن از تنش‌های احتمالی در آینده، نام جمهوری اسلامی ایران را به جمهوری «بندار»! تغییر داده‌اند. در این قسمت از سریال سعی شده است برتری قدرت آمریکا نسبت به ایران نمایش داده شود که چگونه آمریکایی‌ها با هوشمندی به جمهوری اسلامی ضربه می‌زنند تا به ایرانی‌ها درس عبرتی داده باشند.
**  پایگاه صهیونیستی «دبکا» مدعی شده است، ترکیه در نظر دارد یک پایگاه نظامی در قطر تأسیس کند. «احمد دمیروک» سفیر ترکیه در قطر گفته است، ترکیـه برای جنگ با دشمنان مشترک هر دو کشور، این پایگاه نظامی را تأسیس خواهد کرد. فعالیت نظامی ترکیه در قطر شامل استقرار سه هزار نیروی ترک و تأسیس واحدهای هوایی و دریایی و همچنین واحدهای ویژه جنـگی خواهد بود. با وجود اینکه آنکارا در سال ۲۰۱۴ قصد انجام این کار را داشـت، اما اقدامات برای برپایی آن به‌تازگــی و پس از موافقت ملک سلمان، پادشاه عربستان آغاز شده است.
**  اطلاعات جدید به‌دست‌آمده نشان می‌دهد، حجم امحای سیب‌زمینی بسیار بیشتر از آنی است که تاکنون تصور می‌شد؛ اما مسئولان دولتی با پنهان‌کاری تلاش داشتند واقعیت این سوءمدیریت را مخفی نگه دارند. براساس گزارش روزنامه «رسالت»، مقدار سیب‌زمینی امحاشده آن‌گونه که در جراید اطلاع‌رسانی شده، ۱۷۰۰ تن نیست؛ بلکه 257/11 تن است که 257/1 تن آن محصول شهرستان‌های داراب، شیراز، جهرم و مرودشت بوده و 000/10 تن آن محصول جیرفت بوده که در سال جاری امحا شده است.
**  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای با نشریه «نیویورکر» درباره برجام گفت: ما چیزی را برنمی‌چینیم. ما داریم برخی از سانتریفیوژها را جدا می‌کنیم و رآکتور اراک را نیز بازسازی و نوسازی می‌کنیم. چون هنوز باید برخی موضوعات سیاسی حل شود. تعهداتی هم طرف مقابل دارد که باید پیش از اجرای مراحل نهایی، اطمینان یابیم که اجرا می‌شوند. زمانی که آنها نهایی شدند، گام‌های عملی از سوی ما برداشته می‌شود. وی در بخش دیگر مصاحبه خطاب به نامزدهای آمریکایی گفت: بیدار شوید و دنیای واقعی را ببینید. ببینید که در منطقه چه خبر است؛ ببینید که مردم به کدام سو می‌روند و واکنش‌شان به تحقیر و به حاشیه راندن چیست. تصور نمی‌کنم چند رأی بیشتر ارزش آن را داشته باشد که تهدیدی را که همه ما با آن مواجه هستیم، بیشتر پیچیده کنیم.
**  معاون رئیس مجلس دومای روسیه گفت: مقابله ایران با تحریم‌های غرب به الگویی برای این کشور تبدیل شده است. لویچف با اشاره به موفقیت ایران در مقابله با تحریم‌های غرب افزود: در پارلمان روسیه برای مقابله با تحریم، کشور ایران مثال زده می‌شود که چگونه تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده است. وی در ادامه گفت: ما نیز به دنبال آن هستیم که همانند این کشور تولیدات داخلی را جایگزین واردات کنیم.
** روزنامه «یدیعوت آحارونوت» فاش کرد: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به سرطان روده مبتلاست و باید چند آزمایش پزشکی از جمله عکس‌برداری روده را انجام دهد که مستلزم بیهوشی است. این روزنامه افزود: در مدت بیهوشی نتانیاهو، موشه یعلون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ریاست کابینه این رژیم را برعهده می‌گیرد.
**  حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی شهیدی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در یادواره ۷۰۰ شهید اهل‌سنت شمال کشور اظهار داشت: اهل‌سنت در سراسر کشور ۱۱ هزار شهید به انقلاب تقدیم کرده‌اند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات