تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۸۴۹۲۲

شهادت سیدالاسرای لبنان، اهداف و واکنش ها

سمیر قنطار نقش اساسی در جذب جوانان دروزی منطقه جبل الشیخ به کمیته‌های مقاومت مردمی در مبارزه در کنار ارتش سوریه و مقاومت در جولان اشغالی بر ضد تهدیدات صهیونیستی و تکفیری داشت. شهید قنطار مانع بزرگی در برابر تبلیغات صهیونیست‌ها برای کشاندن دروزیان منطقه جبل الشیخ زیر چتر امنیتی و بهره برداری تبلیغاتی و نظامی از آن ها به شمار می رفت و اکنون ترور وی نمی تواند در این زمینه به نفع صهیونیست ها باشد
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/یوسف شفیعی
سمیر قنطار،  مبارز لبنانی، سرانجام پس از سال ها مبارزه در سوریه به شهادت رسید. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در ساعات پایانی روز شنبه یک ساختمان در شهر "جرمانا" در حومه جنوبی دمشق را بمباران کردند که در پی آن "سمیر قنطار" آزاده لبنانی و شماری از شهروندان سوری به شهادت رسیدند.
 در این بمباران ساختمان مذکور به‌طور کامل تخریب و خسارت های مالی زیادی به ساختمان های مجاور آن وارد شد. البته برخی خبرها حکایت از آن دارند که رژیم صهیونیستی از سرزمین های اشغالی اقدام به شلیک موشک به سمت سوریه کرده است و حتی برخی گروه های تروریستی مدعی شده اند این عملیات کار آن ها بوده است. 
نگاهی به زندگی سمیر قنطار
"سمیر قنطار" در سال 1962 در لبنان به دنیا آمد و پیش از آن که به سن 16 سالگی برسد مبارزات خود را آغاز کرد. وی در 22 آوریل 1979 در حالی که تنها 16 سال داشت به‌همراه سه تن از اعضای گروه فلسطینی "جبهه خلق برای آزادی فلسطین" به شمال اراضی اشغالی نفوذ کردند و به محل اقامت "دانی هاران"  بزرگترین دانشمند اتمی رژیم صهیونیستی در شهر "نهاریا" حمله کردند و با هدف انجام عملیات تبادل اسرا با زندانیان فلسطینی او را اسیر کردند.
 وی حدود سه دهه در زندان های رژیم صهیونیستی در اسارت بود و این رژیم، "قنطار" را مسئول حملات سال 1979 که طی آن چهار صهیونیست به قتل رسید، می دانست و به همین دلیل دادگاه رژیم صهیونیستی قنطار را به پنج بار حبس ابد محکوم کرده بود. 
"قنطار" سپس در جریان تبادل اسرا بین رژیم صهیونیستی و حزب الله در سال 2008 آزاد شد. وی به «سردار اسرا» شهرت دارد. "سمیر قنطار" پس از آزادی در کنفرانس هایی در ایران نیز مشارکت داشت و چندین  بار به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت."قنطار" در این زمینه اعلام کرده بود: "من برای اولین بار که رهبر ایران را دیدم از این که او اطلاعات زیادی درباره من دارد، تعجب کردم. ایشان حتی از زندگی من در زندان نیز خبر داشتند." 
صهیونیست ها سمیر قنطار را بمبی ساعتی می دانستند و همواره از وجود او احساس خطر کردند. یورام اشفایتزر، رئیس برنامه موسوم به مطالعات تروریستی در آکادمی مطالعات امنیت داخلی اسرائیل که در زندان با قنطار ملاقات کرده، می‌گوید: برخلاف برخی زندانیان دیگر در اسرائیل، قنطار در مدت طولانی اسارت به سمت رویکردهای اعتدالگرایانه در برابر اسرائیل کشیده نشده بود، بلکه افراط وی بیش از پیش شد. و با وجود آرامش و ملاطفت که در رفتار خود داشت، هیچ انگیزه ای از اعتدال! در خود نشان نمی‌داد، وی طرح‌های بسیار بزرگی در سر داشت." سمیر قنطار همچنین نقش اساسی در جذب جوانان دروزی منطقه جبل الشیخ به کمیته‌های مقاومت مردمی در مبارزه در کنار ارتش سوریه و مقاومت در جولان اشغالی بر ضد تهدیدات صهیونیستی و تکفیری داشت. شهید قنطار مانع بزرگی در برابر تبلیغات صهیونیست‌ها برای کشاندن دروزیان منطقه جبل الشیخ زیر چتر امنیتی و بهره برداری تبلیغاتی و نظامی از آن ها به شمار می رفت و اکنون ترور وی نمی تواند در این زمینه به نفع صهیونیست ها باشد، چرا که شهید قنطار این جوانان را بیش از پیش با طرح و برنامه های صهیونیست ها آشنا کرد.
واکنش ها
ترور قنطار از همان ساعات اولیه با محکومیت شدید گروه های مقاومت مواجه شد و حتی برخی گروه ها اقدام به شلیک موشک به سمت سرزمین های اشغالی کردند. موضوع واکنش‌های احتمالی حزب‌الله لبنان به عملیات ترور یکی از فرماندهان خود، بیشترین مطالب و تحلیل‌ها را در رسانه‌های دشمن صهیونیستی به خود اختصاص داده و حجم وحشت و نگرانی این رژیم در پی ترور سمیر قنطار از طریق جنگنده‌های اسرائیلی را نشان می‌دهد. این رسانه‌ها اعتقاد دارند که میزان واکنش احتمالی به این حمله را تنها سید حسن نصرالله می‌داند. 
نصرالله هم در آخرین مواضع خود اعلام کرد: به دوست و دشمن می‏‌گوییم که به شهادت قنطار در هر زمان و مکان مناسب واکنش نشان خواهیم داد و این حق ماست.
در همین چارچوب عاموس هارئیل تحلیلگر مسائل نظامی در روزنامه صهیونیستی هاآرتص می‌نویسد: اگر واقعاً اسرائیل در پس پرده ترور سمیر قنطار قرار داشته باشد! می‌توان این ارزیابی را داشت که حزب‌الله لبنان عملیاتی را انجام دهد که تنها در چارچوب تسویه‌حساب صورت نگرفته، بلکه تمام آینده را هدف قرار دهد. وی می‌افزاید: در هر حال سطح ماجراجویی‌ها به اندازه‌ای بالا رفته که در آینده شاخص‌های آن مشخص‌تر خواهد شد. تحلیل‌گر روزنامه صهیونیستی معاریو نیز در این رابطه از شهرک‌نشینان شمال سرزمین‌های اشغالی می‌خواهد خود را برای بدترین سناریو آماده کنند. وی می‌گوید: حزب‌الله تهدید به واکنش می‌کند و در آخرین باری که این تهدید را در مورد حمله اسرائیلی‌ها انجام داده، واکنش سختی را از خود نشان داده است.
  "باسم نعیم" از رهبران جنبش حماس نیز با محکوم کردن این اقدام صهیونیست ها گفت": ترور "سمیر قنطار" مبارز و اسیر آزاده در دمشق تاکیدی بر این است که رژیم صهیونیستی تنها طرفی است که از جنگ های ویرانگر در منطقه و سرزمین ما سود می برد. جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز با صدور بیانیه ای "سمیر قنطار" را شهید در راه دفاع از حقوق ملت فلسطین خواند. جنبش آزادی بخش ملی فلسطین (فتح) نیز شهادت شماری از مبارزان از جمله "سمیر قنطار" اسیر آزاده در جنایت تازه صهیونیست ها در دمشق را تسلیت گفت. در بیانیه این جنبش آمده است که سوریه به زودی بر رژیم صهیونیستی و همپیمانان آن پیروز خواهد شد و دشمن نیز عواقب جنایت وحشیانه خود را خواهد دید. جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز ترور این مبارز لبنانی را در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به منطقه جرمانا در سوریه محکوم کرد.
بنابراین مشاهده می شود که ترور قنطار توسط رژیم صهیونیستی نه تنها گروه های مقاومت را دچار نگرانی از ادامه راه نکرده، بلکه بر وحدت آنان جهت ایستادگی در مقابل صهیونیست ها می افزاید. 
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به ترور سمیر قنطار، آن را جدیدترین نمونه تروریسم دولتی سازمان یافته و نهادینه رژیم صهیونیستی خواند. جابر انصاری، سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌یی وزارت امور خارجه، ترور سمیر قنطار «نماد مقاومت در برابر اشغال و تجاوز رژیم صهیونیستی» که پس از نزدیک به سه دهه اسارت، چند سال قبل در عملیات مبادله اسرا با حزب الله لبنان آزاد شده بود؛ را به خانواده و هم‌رزمان این شهید سرافراز، مقاومت لبنان و فلسطین و ملت و دولت لبنان تسلیت گفت.
اما چرا سمیر قنطار از سوی صهیونیست ها مورد هدف قرار گرفت؟
 درباره علت حمله قرار گرفتن سمیر قنطار فرضیه‌های مختلفی مطرح شده است. گفته می‌شود قنطار پس از آزادی از اسارت رژیم صهیونیستی، در لیست ترور رژیم صهیونیستی قرار گرفت و عناصر امنیتی این رژیم تلاش زیادی برای ترور وی در چند سال گذشته انجام دادند. در مرداد ماه سال جاری جنگنده‌های رژیم صهیونیستی اهدافی را در بلندی‌های جولان سوریه و شرق لبنان بمباران كردند كه هدف از آن ترور قنطار اعلام شد. با وجود این تحلیل گران صهیونیستی این حمله را برای ضربه زدن به عملیات برنامه‌ریزی شده سمیر قنطار عنوان كردند. دنیل نیسمن رئیس گروه مؤسسه «لوانت» در تل‌آویو در صفحه توئیتر خود نوشت: اسرائیل خطر واكنش حزب‌الله را برای چنین حملاتی ایجاد نمی‌كند،  مگر اینكه این حمله برای جلوگیری از یك عملیات بزرگ باشد كه توسط شبكه قنطار برنامه‌ریزی شده بود.
پایان سخن
جنبش مقاومت اسلامی لبنان هم اعلام كرده و هم نشان داده در مقابل هدف قرار گرفتن نیروهای خود توسط رژیم صهیونیستی سكوت نخواهد كرد و همین مسئله باعث نگرانی در میان صهیونیست‌ها شده است.
 میشل هرویتز تحلیلگر مسائل منطقه در مؤسسه «لوانت» نوشت:‌ «هم‌اكنون سؤال بزرگ این است كه حزب‌الله چگونه واكنش نشان خواهد داد؟»  در همین حال، یكی از اعضای ائتلاف «اردوگاه صهیونیسم» در پارلمان رژیم صهیونیستی اعلام كرد این رژیم آماده واكنش حزب‌الله نسبت به ترور سمیر قنطار است و به احتمال خیلی زیاد اگر این واكنش صورت بگیرد سنجیده خواهد بود و با هدف كشاندن منطقه به جنگی فراگیر نیست. منابع رسانه ‎ای رژیم صهیونیستی غروب روز یکشنبه از اصابت یك موشك به مناطق اراضی اشغالی و به صدا درآمدن صدای آژیر خطر خبر دادند. نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی هم با استقرار در مناطق مقابل لبنان، به حالت آماده باش كامل درآمدند. رسانه‌های لبنان گزارش دادند كه رژیم صهیونیستی در منطقه مرزی با لبنان به حالت آماده باش در آمده است و گشتی‌های این رژیم دیگر دیده نمی‌شوند كه احتمالا به خاطر ترس از انتقام حزب‌الله است.
 نیروهای بین‌المللی حافظ صلح موسوم به «یونیفل»، حضور نظامیانشان را در طرف لبنانی چشمگیرتر كردند. هم اکنون سوال بنیادین این است که به چه دلیل دولت های غربی و سازمان های بین‌المللی دررابطه با عملیات تروریستی پاریس که به نوعی، تروریسم غیردولتی بود با شدت و وسعت حداکثری برخورد کردند، اما در مواجهه با تروریسم دولتی سازمان یافته رژیم صهیونیستی سکوت اختیار کرده اند؟
این مسئله بار دیگر نشان داد که سازمان های بین المللی با ملاک های دوگانه با پدیده ها و بحران ها برخورد می کنند و به نوعی ناکارآمدی این نظام هروز بیشتر از روزهای قبل اثبات می شود./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات