صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۸۴۹۲۵

نقض برجام؛ محدودیت‌هایی از نوع روادید

روزنامه «نیویورک‌تایمز» ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ (۱ دی) در مقاله‌ای به اقدام اخیر آمریکا در زمینه محدودیت‌های روادید برای کسانی که به ایران سفر می‌کنند، پرداخت و نوشت: [...]
پایگاه بصیرت / برگردان از حمید نیکو
یادداشت: گروه ترجمه- روزنامه «نیویورک‌تایمز» ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ (۱ دی) در مقاله‌ای به اقدام اخیر آمریکا در زمینه محدودیت‌های روادید برای کسانی که به ایران سفر می‌کنند، پرداخت و نوشت: «محدودیت روادیدی جدید آمریکا برای اروپایی‌ها و غیراروپایی‌هایی که به کشورهای پرخطر سفر می‌کنند، سبب واکنش خشمگینانه ایران شده است. برخی رهبران ایران می‌گویند، این اقدام نقض توافق هسته‌ای ماه ژوئیه است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته است، این محدودیت‌ها در روادید «مانعی از سوی برخی افراد بوده» که امیدوار است به زودی حل‌وفصل شود. آقای ظریف به نامه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرده و اظهار داشته است که این محدودیت بر توافق هسته‌ای تأثیری نخواهد گذاشت. این نامه که به دست شورای ملی ایرانی‌های آمریکا رسیده و فاش شده بود، به این موضوع اشاره می‌کند که باراک اوباما از قدرت اجرایی خود به منظور معافیت ایران از این محدودیت‌ها استفاده خواهد کرد.»
در ادامه مقاله آمده است: «این محدودیت که تقریباً به تصویب تمام اعضای کنگره رسیده است، روز جمعه به دست اوباما امضا و به قانون تبدیل شد. مصوبه مذکور که گام امنیتی ناشی از حملات تروریستی اخیر پاریس و سن‌برناردینو بود، مسافرت بدون روادید به آمریکا را برای کسانی که به سوریه، عراق، سودان و ایران سفر می‌کنند یا تابعیت این کشورها را دارند، ممنوع می‌کند. به طور دقیق دلیل گنجاندن نام ایران در این فهرست مشخص نیست؛ زیرا ایران دشمن داعش است.»
در پایان مقاله آمده است: «سیاستمدارن ایرانی، به ویژه کسانی که ضدیت شدیدی با آمریکا دارند، می‌گویند که این اقدام مانعی در برابر تجارت پس از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها خواهد بود. در حال حاضر، آقای کری قول داده است، این قانون به منافع تجاری مشروع ایران آسیب نزند. ایرانی‌ها به این مسئله واکنش نشان داده‌اند و گفته‌اند عربستان و پاکستان در فهرست کشورهای پرخطر نیستند، در حالی که ۱۵ نفر از ۱۹ عامل حملات یازدهم سپتامبر، عربستانی بودند. زوجی که حملات تروریستی سن‌برناردینوی آمریکا را صورت دادند، نیز سعودی و پاکستانی و ضدشیعه بودند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات