صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۸۴۸۶۴

تابلو سیاسی دوشنبه 30 آذرماه شماره 297

تابلو سیاسی دوشنبه 30 آذرماه شماره 297- pdf



نسیم/ "آمریکا و اروپا گردی" تفریح جدید خانواده‌های مسئولین ورزشی
حضور اعضای خانواده‌های درجه اول برخی از مسئولان فدراسیون‌های ورزشی در اعزام‌های برون مرزی و البته گاهی نیز "سیاسیون" به امری عادی در ورزش تبدیل شده که در آینده‌ می‌تواند تبعات بدی برای ورزش کشور داشته باشد.حتی دیده شده که روسای فدراسیون‌ها خانواده‌های خود از دختر و داماد گرفته تا همسر را در سفر به آمریکا همراه خود برده‌اند و باید سوال کرد که حضور آنها در این کشور با رانت فدراسیون چه توجیهی دارد؟. حتی شنیده شده روسای یکی از فدراسیون‌ها همسر خود را به آمریکا در حالی که تعداد ورزشکاران بسیار محدود بوده، با خود برده است.

کیهان/  نامه جان کری به ظریف، پس از تصویب قانون جدید!
در حالیکه طرح «محدودیت تردد سفرکنندگان به کشورهایی خاص» تمام مراحل قانونی در آمریکا را طی کرده و در آخرین مرحله توسط رئیس جمهور این کشور امضا شده و رسما به قانون تبدیل شده است، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای فریبکارانه به همتای ایرانی‌اش به وی اطمینان داد که تغییرات جدید برای کسب روادید به هیچ وجه مانع اجرای تعهدات براساس برجام نمی‌شود و ما این تغییرات را به گونه‌ای اجرا می‌کنیم که هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد نکند!نکته قابل تامل اینجاست که اعضای اتحادیه اروپا با توجه به اهمیت این طرح در ممانعت از افزایش روابط تجاری با ایران و تحت تاثیر قرارگرفتن موضوع رفع تحریم‌ها به صورت جدی به مسئله ورود کرده و 29 سفیر اروپایی در آمریکا با انتشار نامه‌ سرگشاده خطاب به مقامات آمریکایی، به طرح کنگره این کشور مبنی بر ایجاد محدودیت سفر بدون ویزا به آمریکا اعتراض کردند.اما متاسفانه دستگاه دیپلماسی ایران با رویکردی کاملا منفعلانه با موضوع برخورد کرد و با صدور پیامی تکراری اعلام کرد که طرح کنگره خلاف روح برجام است!واکنش منفعلانه دولت موجب شد تا 101  نماینده مجلس شورای اسلامی طی تذکری به حسن روحانی رئیس‌جمهور نسبت به محدودیت ایجاد شده برای کسانی که به ایران سفر کردند انتقاد کرده و خواستار واکنش قاطعانه دولت به این موضوع شوند.خارج کردن قلب راکتور اراک و سانتریفیوژهای فعال از سوی دولت ایران آغاز شده است ولیکن هنوز هیچ خبری از رفع تحریم‌ها نیست و حتی تحریم‌های جدید نیز وضع شده است.تعهدات ایران هنوز به اتمام نرسیده و آمریکا برجام را نقض کرده است، حال با این وجود با چه منطقی می‌توان ثابت کرد که پس از اینکه امتیازات برجام را تمام و کمال دادیم، آمریکا به تعهدات خود پایبند بماند؟آیا آقای روحانی همچنان معتقد است که « نقد و انتقاد دیگر جایی در زمینه برجام ندارد»- نطق تلویزیونی رئیس جمهور پس از صدور قطعنامه شورای حکام- و همچنان باید دهان منتقدان را بست؟! 

فارس/  ذهن‌های بیمار به دنبال ایجاد دوقطبی کردن «نظارت بر رهبری» هستند
محمدحسین صفارهرندی گفت: هر روز برخی به بهانه‌های مختلف نظیر شورایی کردن رهبری و یا نظارت بر رهبری به دنبال تضعیف چارچوب ولایت فقیه هستند.وی با بیان اینکه نظارت بر رهبری طبق اجازه معظم‌له صورت می‌گیرد خاطرنشان کرد: گرچه مسئله نظارت بر رهبری در قانون اساسی نیست اما طبق نظر ایشان جز نیروهای مسلح که مربوط به امنیت ملی کشور می‌شود عرصه‌ای از عرصه‌های تحت زعامت معظم‌له مستثنی از نظارت نیستعضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: برخی ذهن‌های بیمار به دنبال ایجاد دو قطبی طرفداران و مخالفان نظارت بر رهبری هستند در صورتی که چنین دو قطبی واقعیت ندارد.صفارهرندی با اشاره به وضعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته بیان کرد: در آن زمان چون این طیف آنقدر موجه نبود که بتواند از مسیرهای قانونی وارد شده و یا آنقدر در نزد مردم وجاهت نداشتند که مردم بتوانند آنان را برگزینند به دیگران متوسل شدند.وی افزود: چون پیش‌بینی می‌شد کاندیدای مستقیم اصلاح‌طلبان در انتخابات رأی نمی‌آورد یک واسطه یا به اصطلاخ سیاسی یک «میانجی» انتخاب شد و به این طریق این جریان نامزد خویش را قربانی کردنداین فعال سیاسی، ادامه داد: با ادامه این روندبه تدریح صداهای معترض از اردوگاه اصلاح‌طلبان به گوش رسید که تا چه زمانی باید پشت سر این جریان عاریتی حرکت کنند.صفارهرندی اضافه کرد: در سوی مقابل هم جریان اعتدال که به عنوان صاحب اصلی جریان دولت محسوب می‌شود به طیف اصلاح‌طلبان قدرت و حاکم بودن خویش را یادآور می‌شوند. 

جام جم/  اژه‌ای: منافقین خودی‌ها را تحقیر می‌کنند
غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه در دومین گردهمایی فرماندهان مراکز مقاومت بسیج سراسر کشور قوه قضاییه گفت: منافقین به سر میز نشستن با شیطان بزرگ افتخار می‌کنند و قهرمانان و جان‌‌برکفان ملت خود را تحقیر می‌کنند، آنها را عقب‌مانده، کلاغ و بی‌سواد می‌دانند. او در بخش دیگری از سخنان خود افزود:‌ قول می‌دهیم نفوذی‌ها را به اشدمجازات برسانیم. 

جوان/ سرخوردگی تجديدنظرطلبان از مصادره لاريجاني
در حالي نزديك به دو سال تصاوير علي لاريجاني بر صفحات خبري روزنامه‌هاي زنجيره‌اي جناح تجديدنظرطلب خودنمايي مي‌كرد كه هيچ كدام از اين رسانه‌ها روز گذشته تصوير يا خبري قابل توجه از سخنان حجت‌الاسلام مصباحي‌مقدم مبني بر «لاريجاني به ائتلاف اصولگرايان خواهد پيوست» را درج نكرده و با بي‌اهميتي از كنار آن عبور كردند. اگر چه چنين برخوردي از سوي رسانه‌هاي زنجيره‌اي با لاريجاني قابل پيش‌بيني بود - چراكه سابقه نشان داده ابراز علاقه اين جناح به افراد بر اساس منافع ملي و فرا‌جناحي نيست – اما معناي ديگر چنين برخوردي آن است كه جماعت تجديدنظرطلب با اعلام چنين خبري توسط نزديكان علي لاريجاني دچار روحيه سرخوردگي و نااميدي شده و از جذب وي و برخي ديگر از اصولگرايان مجلس نااميد شده‌اند. در پايان بايد تأكيد كرد، جريان مدعي اصلاح‌طلبي نيازمند چند پاره كردن اصولگرايان بوده و درصدد است به هر طريق ممكن جريان نزديك به گفتمان انقلاب اسلامي را در آستانه انتخابات دهم مجلس به سمت چند ليسته ‌شدن بكشاند و تأكيد بر تشكيل حزب حاميان علي لاريجاني و محمدباقر قاليباف و جداسازي آنها از اصولگرايان هم بر همين اساس صورت مي‌گيرد. به باور نظريه‌پردازان تجديدنظرطلب، جداسازي لاريجاني، ناطق نوري و قاليباف از اصولگرايان و كشاندن آنها و افراد نزديك به آنها به منازعات و درگيري‌هاي سياسي مي‌تواند بخش قابل‌توجهي از توان نيروهاي اصولگرايي را به موضوعات مورد چالش معطوف كرده و از تحركات رقيب غافل كند. 

خراسان/ گلایه هاشمی رفسنجانی از روحانی
هاشمی رفسنجانی درباره ماجرای گلایه‌اش از حسن روحانی درباره عدم حضور درجلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کارهای آقای روحانی زیاد است وما این توقع دائمی را نداریم. وی افزود: آقای روحانی در جلسه‌ای که من نبودم پیغام داده و گفته بود که دولت این را قبول ندارد. در جلسه بعدی که من رفتم، با اینکه معترض بود، بازنیامدند. والا می‌توانستیم در آن جلسه رای بگیریم. حرف من این بود که برای مسئله مهمی که خود ایشان مخالفت می‌کنند باید بیایند ودفاع کنند. 

رسالت/ نظارت استصوابي را صددرصد قبول دارم
عبدالرضا رحماني فضلي با حضور در برنامه متن و حاشيه شبکه سوم سيما در پاسخ به سئوال مجري برنامه مبني بر اين که آيا شما به عنوان وزير کشور نظارت استصوابي را قبول داريد اظهار داشت: بنده صد در صد نظارت استصوابي را قبول دارم چرا که يک قانون است و خلاف آن نمي‌توان عمل کرد.وي در پاسخ به سئوال ديگري مجري برنامه مبني بر اينکه اين روزها عده‌اي با علم به اينکه مي‌دانند رد صلاحيت مي‌شوند اما با نيت فشار به شوراي نگهبان و بالا بردن هزينه‌ها مجددا ثبت‌نام مي‌کنند و اين در حالي است که در گذشته نيز رد صلاحيت شده بودند, ارزيابي شما به عنوان وزير کشور از اين اقدامات چيست, گفت: بنده به عنوان کارشناس اگر جزء اين افراد باشم و حس کنم و بدانم که شوراي نگهبان صد در صد براي رد صلاحيت بنده مدارک دارد هيچگاه براي ثبت‌نام مراجعه نخواهم کرد, اما خوب ممکن است افرادي در دوره‌هاي گذشته رد صلاحيت شده باشند اما در اين دوره يقين داشته باشند که صلاحيت آنان تاييد مي‌شود بنابراين اشکالي براي ثبت‌نامشان وجود ندارد. اما اگر نگاه سياسي باشد و فرد براي بالا بردن هزينه‌ها بيايد ثبت‌نام کنداما بداند و مطمئن باشد که رد صلاحيت مي‌شود کار او غير اخلاقي است و نبايد از اين مقصود خود بهره‌برداري‌هاي سياسي کند.  

وطن امروز/ بستن آسمان اروپا و ترکیه به روی روس‌ها
کشورهای اروپایی عضو اتحادیه اروپایی به همراه شرکای‌شان در ناتو یعنی اوکراین و ترکیه آسمان خود را روی هواپیماهای نظامی روسیه که برای حمله به مواضع داعش به سوریه می‌روند، مسدود کردند. دیروز سرتیپ آناتولی کونوالوف، معاون فرمانده هواپیمایی دور پرواز نیروی هوافضای روسیه با اعلام این خبر گفت: «به این سبب خلبانان روس مجبور شده‌اند مسیر پروازهای خود را تغییر داده و خارج از حریم هوایی اروپا به سوریه پرواز کنند. اکنون برای سوختگیری از پایگاه هوایی اولنگورسک واقع در شمال روسیه استفاده می‌شود». 

تسنیم/ دیدگاه سردار اسرا درباره رهبر انقلاب
جنگنده‌های رژیم صهیونیستی یک ساختمان در شهر "جرمانا" در حومه جنوبی دمشق را بمباران کردند که در پی آن سمیر قنطار آزاده لبنانی و شماری از شهروندان سوری به شهادت رسیدند.در این بمباران ساختمان مذکور به‌طور کامل تخریب و خسارتهای مالی زیادی به ساختمانهای مجاور آن وارد شد."سمیر قنطار" قدیمی‌ترین اسیر لبنانی در بند رژیم صهیونیستی بود که 20 جولای 1962 (29 تیر 1341 هجری شمسی) در روستای دروزی‌نشین "عیبه" از توابع استان "جبل" لبنان به دنیا آمد.وی در سال 1978 میلادی طی یک عملیات ضدصهیونیستی در شهر صهیونیست ‌نشین «نهاریا» به اسارت در آمد و در لبنان «سردار اسرا» لقب گرفت.سمیر قنطار در سال 2008 میلادی بعد از سپری کردن بیش از 20 سال اسارت در جریان تبادل اسرای لبنانی با رژیم صهیونیستی آزاد شد.‎در زمانی که تهدیداتی در مورد حمله نظامی رژیم صهیونیستی بر ضد ایران مطرح می شد، سمیر قنطار با حضور در شبکه خبری الجزیره گفت در صورتی که تهدیدی از سوی تل آویو متوجه ایران شود، حزب الله به حمایت از این کشور وارد میدان خواهد شد. وی با اشاره به احتمال حمله نظامی صهیونیستها به ایران گفت : ما ایران را تنها نخواهیم گذاشت، زیرا این از اعتقادات دینی ما است که برادرانمان را در مواقع لزوم یاری کنیم.سمیر قنطار که در سال 1390 برای شرکت در کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین به تهران آمده بود، با اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در افتتاحیه این اجلاس تاکید کرد: واضح است امروز امپریالیسم جهانی تلاش می کند از قیام های عربی به نفع خود بهره برداری کند، اما امام خامنه ای با اظهارات و موضع گیری آشکار خود، نکات مهمی را بیان نمود و همانطور که موضع جمهوری اسلامی ایران در گذشته نیز در مورد پرونده فلسطین مشخص بوده، ایشان نیز بر همان مواضع اما با لحنی جدید تأکید کردند.سمیر قنطار پس از آزادی در کنفرانس هایی در ایران نیز مشارکت داشت، وی چند بار به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت و در یکی از این دیدارها انگشتر و چفیه ای را نیز از ایشان هدیه گرفت.  قنطار در این زمینه می گوید:  من برای اولین بار که رهبر ایران را دیدم از این که او اطلاعات زیادی درباره من دارد، تعجب کردم . ایشان حتی از زندگی من در زندان نیز خبر داشتند. 

 
 مهر/ فتنه جدید ترکیه و سعودی در راه است
منابع خبری اعلام کرده اند که رئیس جمهور ترکیه قصد دارد در سفری قریب الوقوع به پایتخت عربستان، با ملک سلمان پادشاه این کشور دیدار و در خصوص اوضاع منطقه گفت و گو کند. بر این اساس قرار است اردوغان در اواخر ماه جاری میلادی (دسامبر) به ریاض سفر کند و چنانچه منابع آگاه گزارش می دهند،  این سفر در راستای تکمیل سفر ماه نوامبر اردوغان به دوحه و برخی رایزنی های مشترک حامیان دولتی گروه های تکفیری در منطقه بر سر مسائل جاری در عراق و سوریه صورت می گیرد.بنابر این گزارش، نتیجه سفر اردوغان در ماه نوامبر به دوحه، چیزی جز تجاوز نظامی به عراق با چراغ سبز آل سعود و آل ثانی نبود، لذا هم اکنون اردوغان در صدد است ضمن پررنگ ساختن مثلث «آنکارا، دوحه، ریاض» در منطقه، بار دیگر در کالبد کم جان داعش و گروه های تکفیری در منطقه نفس تازه ای بدمد.واقعیت امر این است که عربستان، قطر و ترکیه هر سه سیاست های منطقه ای خود در سوریه و عراق را شکست خورده می بینند. افزایش تلفات نیروهای تکفیری در منطقه از یک سو و مشاهده ناامیدی غرب و رژیم صهیونیستی از آنچه در عراق و سوریه می گذرد منجر به تحرکات تازه مثلث حامی گروه های تکفیری در منطقه شده است. کارشناسان و تحلیلگران آگاه مسائل منطقه معتقدند خروجی این سفر اقدامی مشترک در راستای تقویت گروه های تکفیری، مخصوصا داعش و جبهه النصره خواهد بود.در این دیدار اردوغان از دوحه و ریاض خواهد خواست تا در تقابل با مسکو مواضعی علنی و جدی اتخاذ کنند. درخواستی که تاکنون از سوی ریاض و دوحه مورد پذیرش جدی قرار نگرفته و همین مسئله منجر به نارضایتی آنکارا شده است. خیز جدید اردوغان برای سفر به عربستان سعودی، نشان از فتنه ای دارد که بار دیگر از آبشخور حامیان داعش در منطقه بر خواهد خواست. 

 ایران/ باید با نفوذی‌های انتخابات مقابله کنیم
حجت‌الاسلام‌ کاظم صدیقی گفت: شجره‌ انقلاب و نظام با خون شهیدان آبیاری شده و برخی می‌خواهند این شجره را قطع کنند و با نفوذ خود، نفوذ ولایت را کم کنند. امام جمعه موقت تهران افزود: جریان نفوذ تلاش دارد که به مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نفوذ کند و افرادی هم در روزنامه‌های زنجیره‌ای با لندن و امریکا هماهنگ هستند. ما از آنها که عده‌ زیادی نیستند و فقط سروصدای زیادی دارند واهمه‌ای نداریم، بلکه از آخوندهایی نگرانیم که منزلت خون شهدا را در نظر نگیرند. به گفته وی«در انتخابات خبرگان و مجلس جریان‌های نفوذی راه خواهند افتاد که باید با آنها مقابله شود.»  امام جمعه موقت تهران ادامه داد: از این جریان به خدا پناه می‌بریم و از تک‌تک مؤمنان توقع بصیرت، حضور در صحنه، توسل، دعا، صدقه و قربانی ‌دادن داریم. 

 جهان نیوز/ لطف نوشابه ای جان کری در حق مردم ایران!
پس از اینکه رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند دولت این کشور مجوز صادرات نوشابه‌های آرکی  (ArKay) به ایران را صادر کرده است، خانم غفاری از شرکت «سونا طب پارسیان» در تایید این خبر گفت: قرارداد واردات نوشابه‌های «آرکی» نهایی شده و مسؤولان شرکت سونا طب به همین منظور، هم‌اکنون در آمریکا به سر می‌برند و حضور آنها در آمریکا تا هفته دیگر به طول می‌انجامد. شرکت آرکی که دفتر اصلی آن در ایالت فلوریدا مستقر است، انواع نوشیدنی‌های غیرالکلی را تولید می‌کند. صادرات نوشابه‌های آمریکایی به ایران از دهه ۱۹۹۰میلادی تاکنون ممنوع بود اما گویا همزمان با اوج‌گیری هشدارهای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت جلوگیری از نفوذ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی آمریکا در ایران، ورود کالاهای ممنوع با برند آمریکایی نیز اوج گرفته است. پایگاه اینترنتی مجله تجارت جهانی خبر داد «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به نمایندگی از وزارت خارجه، با قراردادی که ماه سپتامبر میان شرکت‌های «نوشیدنی‌های آرکی» (ArKayBeverages) آمریکا و «سونا طب پارسیان» ایران منعقد شده، موافقت کرده است. 

 جمهوری اسلامی/  الجزیره کانال‌های جدید می‌خرد
نیازی نیست تکرار کنیم که شبکه «الجزیره» و دست اندرکاران آن، چه نقشه‌هایی برای آینده دارند، نقشه‌هایی که چندان هم درخشان نیستند چرا که گردانندگان آن مطابق با راه و روش حکومت قطر عمل می‌کنند و بر کسی پوشیده نیست که حکومت این کشور سیاست‌های خیرخواهانه‌ای را – حداقل تا کنون – برای منطقه و مردم آن دنبال نکرده است. شبکه الجزیره امروزه شبکه محبوبی نیست و کسی از آن به نیکی یاد نمی‌کند.به هر حال بر اساس اطلاعاتی که اخیرا به دست آمده، مدیران این شبکه قصد دارند قدرت نرم خود را در عرصه فرهنگی تقویت کنند و گام‌های مهمی در این رابطه بردارند تا به این ترتیب بتوانند افکار عمومی و به دنبال آن فرهنگ جهان عرب را به زیر پرچم خود بیاورند و به طور کامل بر آن مسلط شوند. بر این اساس قرار است اسم شبکه در بعضی از ایستگاه‌های خود از الجزیره به نام بین  (bein) تغییر کند. الجزیره همچنین باقی سهام شبکه فاکس  (fox) به استثنای قسمت خبری و سینمایی آن را خریده است. همچنین در حال مذاکره با شبکه او اس ان (osn) در اربیل است که از سال آینده مالکیت این شبکه را به دست گیرد، علاوه بر آن در حال مذاکره برای خرید شبکه‌های روتانا  (Rotana) است و مذاکرات مفصلی را نیز با الشیخ صالح آغاز کرده تا تمامی فیلم‌های مربوط به میراث فرهنگی مصر را بخرد. 

قدس/ ایرانی‌ها  2/5 برابرمیانگین جهانی گازمصرف می‌کنند
سخنگوی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه مصرف گاز کشور حتی در شرایط سرمای سخت به 700میلیون متر مکعب در روز نمی رسد،میگوید: بسیار بعید است سقف مصرف گازدر بخش خانگی به بیش از 500 میلیون متر مکعب در روز برسد با این حال اگر یک زمانی با وضعیت بحرانی مواجه بشویم، به ناچار از بخشهای دیگر برای تأمین گازبخش خانگی استفاده میکنیم. وی با بیان اینکه الگوی مصرف گاز درهیچ یک از بخشهای خانگی، تجاری وصنعت رعایت نمیشود، میگوید: ما دربخش خانگی  2/5 برابر میانگین جهانی گاز مصرف میکنیم. در واقع در زمستان در هر خانه ای 25 تا 30 متر مکعب گازمصرف میشود که مجموع آن با مصرف گاز در کل اتحادیه اروپا با 18 کشور و600 میلیون نفر جمعیت برابری میکند؛یعنی آنها در هر روز حدود 500 میلیمتر مکعب گاز مصرف میکنند و ما هم500 میلیمتر مکعب، البته با جمعیت 75میلیون نفری.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات