تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۸۵۱۲۰

محمد‌جواد ظريف:‌ مردم ايران به سياست‌هاي آمريکا بي‌اعتمادند

( روزنامه مردم‌سالاري - 1394/06/11 - شماره 3843 - صفحه 15)

وزير امور خارجه گفت: مردم ما به سياست‌هاي آمريکا بي‌اعتمادند و اجراي صحيح توافقنامه هسته‌اي، فرصتي براي آمريکا ايجاد مي‌کند که بتواند لااقل مقداري از اعتماد از دست رفته مردم ايران را ترميم کند.به گزارش ايرنا، محمد‌جواد ظريف در نشست با خبرنگاران تونسي افزود: سياست‌هاي آمريکا در منطقه ما بويژه حمايت آمريکا از جنايات رژيم صهيونيستي در حق مردم فلسطين يکي از دلايل بي اعتمادي مردم ماست.

وي با بيان اين که همواره طرفدار حل و فصل موضوعات از طريق گفت‌و‌گو هستيم، ادامه داد‌: گفت‌و‌گوهاي ما با آمريکا براي حل پرونده‌اي بود که از ديد ما غيرضروري بود که توانستيم با روش مسالمت‌آميز به چارچوبي براي حل آن مساله دست يابيم. وزير امور خارجه اضافه کرد: بنابراين فقط اين گفت‌و‌گوها درباره حل يک موضوع بود و ما در مورد ساير موضوعات وارد گفت و گو نشديم که توقع حل و فصل آن موضوعات را داشته باشيم.

وي در پاسخ به اين سوال که برخي تحليل گران مي‌گويند چهار پايتخت کشورهاي عربي زير سلطه ايران است، گفت: ما براي جهان عرب بسيار احترام قائليم و معتقديم هيچکسي بر هيچ پايتخت جهان عرب سلطه ندارد .مردم عرب مردم رشيدي هستند و خودشان بر پايتخت‌هاي خودشان سلطه دارند .

رژيم صهيونيستي بايد پاسخگوي جناياتش باشد

وزير امور خارجه درباره سياست ايران هراسي رژيم صهيونيستي نيز افزود: سياست ايران هراسي رژيم صهيونيستي شکست خورده است و امروز اين رژيم بايد پاسخگوي جناياتش عليه مردم فلسطين و لبنان باشد و ديگر نمي‌تواند به آتش کشيدن يک کودک خردسال‌، شهرک‌سازي اشغالگرايانه و حمله به غزه و کرانه باختري و لبنان را تحت هيچ پوششي توجيه يا مخفي کند. ظريف با بيان اين که نگراني نتانياهو دقيقا از اين جهت است، اضافه کرد: از برادران و خواهران جهان عرب مي‌خواهيم اين نگراني را درک کنند و براي افشاي جنايات رژيم صهيونيستي به عنوان تنها دشمن در منطقه تلاش کنند. وي در پاسخ به ادعاي نگراني برخي کشورهاي همسايه از قدرت گرفتن ايران هم گفت: در اين باره هيچ جاي نگراني وجود ندارد و جمهوري اسلامي‌ايران آغوش خود را براي همکاري با همسايگان باز کرده و معتقد است بايد از فرصت‌هاي مشترک استفاده کرد و در برابر خطرات مشترک ايستاد.

در مبارزه با تروريسم استاندارد دوگانه کنار گذاشته شود

وزير امورخارجه گفت‌: جمهوري اسلامي‌ايران همواره پيشگام مبارزه با داعش بوده است و ما مانع ديگراني که مايلند در مبارزه با داعش مشارکت کنند نمي‌شويم اما اين امر نياز به اراده سياسي دارد که واقعا بخواهند با داعش مبارزه کنند. ظريف افزود: کنار گذاشتن استانداردهاي دوگانه که مانع مبارزه با داعش و تروريسم در منطقه شده است مي‌تواند به مبارزه با داعش کمک کند. وي ادامه داد: نمي‌توان در يک کشور با داعش مبارزه کرد و در کشور ديگري اقدامي‌کرد که به داعش کمک کند. وزير امورخارجه با بيان اين که مشکلات جهان اسلام و عرب از طريق گفت‌و‌گو، اعتدال و روند سياسي قابل رفع است، گفت: کشورهاي خارجي بايد مداخله را متوقف و به اين گفت‌و‌گوها کمک کنند.

ظريف اضافه کرد: جمهوري اسلامي‌ايران در جهت کمک به اين گفت‌و‌گوها آماده همکاري با سايرين و بويژه با کشور تونس است.رييس دستگاه ديپلماسي در بخش ديگري از اين نشست خبري درباره مذاکرات هسته‌اي نيز اظهار داشت: حل موضوع هسته‌اي يک فرصت جديد براي منطقه فراهم کرد که از طريق گفت‌ و‌گوها به حل مشکلات افراط‌گرايي و طايفه‌گري بپردازيم و با همکاري همه کشورهاي منطقه و همسايگان اين مشکلات را حل کنيم.

ظريف تصريح کرد: حل مشکل هسته‌اي يک پيروزي براي کل منطقه و جهان اسلام است و تهديدي براي هيچ يک از کشورهاي همسايه و جهان اسلام نيست. وي ادامه داد: جمهوري اسلامي‌ايران از اين که درباره وضعيت منطقه و آينده با کشورهاي بيرون از منطقه گفت و گو کند، اجتناب کرد زيرا معتقديم موضوعات منطقه بايد با تلاش کشورهاي منطقه حل و فصل شود . وزير امور خارجه با تاکيد بر اين که از سياست مستقل و معتدل تونس درباره موضوعات منطقه استقبال مي‌کنيم، خاطرنشان کرد: فرصت خوبي است که در اين زمينه همکاري کنيم و همچنين ديگران را به سياست‌هاي عقلاني و مبتني بر گفت و گو و همکاري براي حل مشکلات کشورهاي منطقه فرا مي‌خوانيم.

براي منطقه با کشورهاي بيرون مذاکره نمي‌کنيم

ظريف تصريح کرد: ما اجازه نداديم غير از موضوع هسته‌اي، موضوعات منطقه‌اي وارد اين مذاکرات شود و ما به خود اجازه نمي‌دهيم براي اين منطقه با ديگران مذاکره کنيم. وي افزود: معتقديم که موضوع سوريه بايد براساس اصول قابل قبول براي مردم آن حل شود که شامل عدم مداخله خارجي‌، مبارزه با افراط‌، احترام به قانون و احترام به نظر مردم سوريه است.

رييس دستگاه ديپلماسي با بيان اين که حل مشکل سوريه بايد سوري و سياسي باشد نه نظامي‌و خارجي، ادامه داد: در باره آينده شخصيت‌هاي سوري نيز فقط مردم سوريه حق تصميم‌گيري دارند و نه ديگران .

ظريف تاکيد کرد: ما همچنين از مذاکره بين گروه‌هاي يمني حمايت کرده ايم، از نقش دولت عمان که همواره نقشي مثبت بوده، حمايت و استقبال مي‌کنيم و از گفت و گوهاي بين کشورهاي همسايه يمن و گروه‌هاي يمني نيز حمايت مي‌کنيم.

وي تصريح کرد: سياست جمهوري اسلامي‌ايران از ابتدا اين بوده است که بايد حملات عليه يمن متوقف و گفت‌و‌گوهاي فراگير و همچنين حکومتي فراگير در يمن ايجاد شود. وزير امور خارجه ادامه داد: اگر کمکي از دست جمهوري اسلامي ‌ايران ساخته باشد در اين زمينه کوتاهي نخواهيم کرد.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=227640

ش.د9402420

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات