تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۸۵۱۲۴
محمدجواد ظريف در گفت‌وگو با الميادين:

تاثير لابي صهيونيستي بر سياست‌هاي آمريکا غيرمنطقي است

(روزنامه مردم‌سالاري - 1394/06/14 - شماره 3845 - صفحه 15)

وزير امور خارجه ايران گفت: تاثير لابي صهيونيستي بر سياست‌هاي آمريکا يک تاثير غيرمنطقي است.

به گزارش ايسنا، دکتر محمدجواد ظريف در گفت‌وگو با شبکه تلويزيوني الميادين گفت: ما روابط بسيار خوبي با الجزاير داريم. در سطح روابط دوجانبه به‌زودي در الجزاير نشست کميته‌هاي مشترک به رياست نخست‌وزير الجزاير و معاون اول رييس‌جمهور ايران صورت خواهد گرفت. در اين نشست ما درباره ابعاد همکاري اقتصادي گفت‌وگو خواهيم کرد از جمله درباره همکاري درباره حفظ منافع دو کشور در بازار نفت نيز گفت‌وگو خواهيم کرد. ما در اين زمينه برنامه مشترکي خواهيم داشت.

در اين چارچوب ما با عبدالعزيز بوتفليقه، رييس‌جمهور الجزاير و ديگر مسوولان الجزايري درباره برخي موضوعات به‌ويژه تندروي و طائفه‌گرايي با يکديگر گفت‌وگو کرده‌ايم. هم‌چنين ما در خصوص راه‌هاي حل و فصل مشکلات در منطقه به‌ويژه در سوريه، يمن و ليبي مذاکره کرديم.

او تأکيد کرد: ما همواره با الجزاير و کشورهاي هم‌پيمان‌مان در سازمان اوپک همکاري کرده‌ايم و به اين همکاري‌ها ادامه مي‌دهيم تا اين که قيمت نفت به يک قيمت متعادل بازگردد و در عين حال ما در جمهوري اسلامي ايران و در الجزاير تلاش مي‌کنيم تا وابستگي‌مان را به نفت کاهش دهيم. اين امر مي‌تواند يک پديده خوب براي اقتصاد ما باشد با کم شدن وابستگي‌هاي نفتي، اقتصاد ما به ساير توليدات اقتصادي و سازمان‌هاي اقتصادي داخلي تکيه مي‌کند و در نتيجه تمرکز بر روي نفت در اقتصاد کاهش پيدا خواهد کرد. ظريف گفت: بحث استفاده از صادرات گاز و همکاري ميان کشورهاي صادرکننده گاز که به اوپک گازي يا باشگاه کشورهاي صادرکننده گاز موسوم هستند زمينه ديگري براي همکاري‌هاي بيش‌تر ميان ايران و الجزاير و ديگر کشورهاي صادرکننده گاز فراهم مي‌آورد. در اين زمينه بايد از شرايط کنوني استفاده کرد.

وزير خارجه ايران گفت: ما ضرورتي نمي‌بينيم که با ورود نفت ايران به بازارهاي جهاني قيمت نفت کاهش پيدا کند. ايران هيچ‌گاه از سهم حقيقي خود در توليد نفت سوء استفاده نمي‌کرده است. کشورهاي صادر کننده نفت بايد اهتمام بورزند و به گونه‌اي عمل کنند که ايران از حق خود برخوردار شود. کشورهايي که از نبود ايران در بازار نفت استفاده کردند و بر صادرات خود افزودند بايد در ميزان توليد خود تجديد نظر کرده و از اين طريق قيمت نفت را در بازارها حفظ کنند.وي در پاسخ به اين سوال که آيا اين درست که شما مذاکرات جديدي با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي ارائه راهکار اجرايي توافق هسته‌اي ايران داريد؟ گفت: ما همواره گفت‌وگو با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي داشته‌ايم و به اين گفت‌وگوها ادامه مي‌دهيم خواه براي حل‌و‌فصل مسائل باقي مانده و خواه براي جست‌وجوي راهي جهت اجراي توافق هسته‌اي و مشخص کردن جزييات آن.

اين گفت‌وگو يک گفت‌وگوي طبيعي ميان کشورهاي عضو آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با مديريت آژانس است. همين مساله در مورد ايران نيز صدق مي‌کند. خواه از طريق نمايندگي ما در آژانس و خواه در تهران يا وين، اين گفت‌وگوها به صورت روزانه با آژانس انجام مي‌شود.

ظريف درباره تلاش‌هاي لابي صهيونيستي براي تصويب نشدن توافق هسته‌اي در کنگره آمريکا گفت: متاسفانه صهيونيست‌ها توافق هسته‌اي را خطري براي خود ديدند و پديده دروغين از ايران ساختند و تصويري نادرست از ايران ارائه کردند و ايران‌هراسي به راه انداختند تا از اين طريق جنايت‌هاي خود را در پشت جريان ايران‌هراسي پنهان کنند. همه اين‌ها بر باد رفت. آن‌ها نگران هستند و مي‌بايست تصميم‌گيرندگان به اين نگراني آن‌ها اهميتي ندهند.

اما متاسفانه تاثير لابي صهيونيستي بر سياست آمريکا يک تاثير غيرمنطقي است و ما اميدواريم که آن‌ها تصميمي منطقي و معقول اتخاد کنند. اما جمهوري اسلامي ايران به جهان ثابت کرده است که براي دستيابي به يک راه‌حل معقول تلاش مي‌کند و چنان چه طرف مقابل امکان اتخاذ تصميم عاقلانه‌اي را نداشته باشد جهان به شکلي درخور درباره او حکم صادر مي‌کند.

رييس دستگاه ديپلماسي کشور در ادامه درباره مبارزه با تروريسم و افراطي‌گري نيز گفت: ما اعتقاد داريم که تندروي و تروريسم هيچ حد و مرزي نمي‌شناسد. متاسفانه دلايلي که باعث پديدار شدن تروريسم شده است مشترک است و نيازمند يک راهبرد مشترک براي مقابله با آن است و در اين زمينه نبايد تنها به راهبرد نظامي بسنده کرد بلکه بايد راهبردهاي فرهنگي، ديني، اقتصادي، سياسي و بين المللي را به‌کار گرفت و در صورت لزوم مي‌توان به گزينه نظامي متوسل شد. اميدوارم با به‌کارگيري راهبردي معقول و واقعي بتوان جلوي خطر تروريسم و تندروي در سوريه، عراق و ليبي را گرفت.

خبرنگار الميادين از ظريف پرسيد گفته مي‌شود که توافقي سري ميان ايران، روسيه، آمريکا و عربستان صورت گرفته که بر اساس آن يک مرحله انتقالي در سوريه ايجاد شود و بشار اسد به الجزاير پناهنده شود، آيا چنين مطلبي درست است؟ که وزير خارجه ايران در پاسخ به اين سوال گفت: به هيچ وجه چنين حرفي صحت ندارد.

ما با دوستان روس‌مان درباره ضرورت اعتماد به تصميم ملت سوريه در مورد آينده کشورشان؛ توافق نظر داريم و نمي‌شود به جاي مردم سوريه براي آن‌ها تصميم گرفت. راه‌حل بحران سوريه به دست مردم سوريه است و هيچ کشوري حق ندارد به جاي ملت سوريه تصميم بگيرد.او درباره فعاليت‌هاي اعتراض آميزي که اخيراً در عراق و لبنان صورت گرفته است گفت: به هر حال مردم در کشورهاي مختلف مي‌توانند حساسيت‌شان را درباره مسائل مختلف کشورشان بيان کنند اما اين مساله بايد در چارچوب قانون انجام شود. مساله مهم اين است که بايد در چارچوب قانون با اين حساسيت‌ها تعامل صورت گيرد. ما براي دولت‌هاي لبنان و عراق در حل مشکلات داخلي‌شان آرزوي توفيق مي‌کنيم و از ارائه هر گونه کمکي که دولت‌هاي عراق و لبنان از ايران درخواست کنند فروگذار نمي‌کنيم.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=227829

ش.د9402421

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات