تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۸۵۱۳۵
«ابتکار» تحرکات اخیر جناح راست سیاسی کشور را بررسی می‌کند؛

سنتی‌ها در میدان اعتدال

(روزنامه ابتكار - 1394/06/16 - شماره 3236 - صفحه 1)

گروه سیاسی – هرچند انتشار خبر دیدار زعمای جامعتین با آیت‌الله مصباح یزدی – رهبر معنوی جبهه پایداری – و متعاقب آن برگزاری نشستی با حضور تشکل‌های ایثارگران، جبهه پایداری و حزب موتلفه از دید برخی اصولگرایان به عنوان حرکتی مثبت در مسیر وحدت و همگرایی اصولگرایان عنوان می‌شد، اما واکنش برخی چهره‌ها و گروه‌های اصولگرا که اعتقادی به نسخه این ائتلاف سه گانه ندارند باعث شده است که ماجرای وحدت در اردوگاه اصولگرایی همچنان در بن‌بست باشد.

علاوه بر این در حالی برخی گفته‌ها از تشکیل شورای هماهنگی جبهه اصولگرایان در مهرماه خبر می‌دهند که اولا، روند شورای مشابه آن در جبهه اصلاح‌طلبان علی‌رغم سابقه طولانی‌تر هنوز به انتخاب لیست نرسیده و نباید انتظار داشت این شورا نیز به نتیجه خاصی برسید و ثانیا، برخی چهره‌ها و گروه‌های اصولگرا نیز چراغ سبزی به حضور در این عرصه نشان نداده‌اند. به نظر می‌رسد بازی شطرنج وحدت اصولگرایی به مات شدن نزدیک می‌شود.

مساله اصلی این جاست که بسیاری از اصولگرایان هرچند زعامت آیت‌الله یزدی به عنوان رئیس مجلس خبرگان و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت‌الله موحدی کرمانی به عنوان دبیرکل جامعه روحانیت را قبول دارند، اما با پذیرش زعامت آیت‌الله مصباح یزدی مشکل جدی دارند. دلیل اصلی این گروه، شناخته شدن جبهه پایداری و رهبر معنوی آن به عنوان اصلی‌ترین عامل برهم‌زننده وحدت اصولگرایان است که نه تنها در انتخابات مجلس نهم حمایت از لیست جبهه متحد – مورد تایید جامعتین – را نپذیرفت و لیست جداگانه داد، بلکه در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 نیز با معرفی کاندیدای جداگانه (سعید جلیلی) عملا رسیدن به وحدت را تحت‌الشعاع قرار داد و تعدد کاندیداهای اصولگرا در نهایت باعث شد یک چهره اعتدالی با حمایت اصلاح‌طلبان سکاندار پاستور شود.

یکی از اصلی‌ترین چهره‌هایی که در معمای وحدت اصولگرایان نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند، علی لاریجانی است. رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی، در سال‌های اخیر به عنوان یک اصولگرای معتدل شناخته می‌شود. از سوی دیگر تقابل پیروان آیت‌الله مصباح و جبهه پایداری با وی نیز در سال‌های اخیر بر هیچ کس پوشیده نیست. از توهین و پرتاب کفش به سوی لاریجانی هنگام سخنرانی در مراسم 22 بهمن شهر قم تا سخنان توهین‌آمیز برخی نمایندگان جبهه پایداری در صحن مجلس یا مصاحبه‌های خود علیه رئیس مجلس نشان می‌دهد که موضوع جدی‌تر از برخی گمانه‌هاست.تحلیل‌ها از شیوه حضور لاریجانی در انتخابات آینده متفاوت است.

گروهی می‌گویند وی در نهایت رای جامعتین را خواهد پذیرفت، گروهی اعتقاد دارند جمعی از اصولگرایان معتدل گرد وی جمع خواهند شد و گروهی از ائتلاف احتمالی وی با اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان خبر می‌دهند. به عنوان مثال، حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان، عضو جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی بر این باور است که لاریجانی و طیف او نمی‌توانند با اصولگرایان به وحدت برسند. وی که ادعا می‌کند جریان‌های حاضر در ائتلاف سه‌گانه، جریان‌های اصلی اصولگرایی هستند، به نامه‌نیوز گفته است: این جریان‌ها همان جریان‌های اصولگرایی بودند که در انتخابات مجلس نهم نقش اساسی و تاثیرگذار بوده‌اند و توانستند رای بیاورند.

یعنی مجموعه‌ای از موتلفه، رهپویان و ایثارگران است. حسینیان در مورد اینکه آیا علی لاریجانی و افراد نزدیک به وی نیز شامل این طیف‌ها می‌شود گفت: من خیلی به طیف لاریجانی امیدوار نیستم که بتواند با اصولگرایان به وحدت برسد. وی در مورد اینکه برای انتخابات مجلس دهم، لاریجانی با کدام طیف وجریان سیاسی به وحدت می‌رسد نیز اظهار کرد: به نظرم آقای لاریجانی بیشتر در حال حاضر با کارگزارانی‌ها رابطه دارد و در حال سازش با دولت است. حسینیان هم چنین در پاسخ به این سوال که در صورت به وحدت رسیدن سایر گروه‌های اصولگرا با لاریجانی و افراد نزدیک به وی آیا پایداری‌ها نیز در این حلقه وحدت می‌مانند گفت: قطعا پایداری‌ها با نیروهای اصولگرا به وحدت می‌رسند.یکی دیگر از محورهای وحدت که باز هم از حضور علی لاریجانی در آن سخن گفته می‌شود، دو گروهی است که پیش از این در سال‌های اخیر نزدیک به محسن رضایی و محمدباقر قالیباف مطرح بوده‌اند.

این دو نفر نیز هرچند در طیف اصولگرایی طبقه‌بندی می‌شوند، اما در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند که وجهه‌ای مستقل از خود به نمایش بگذارند. اخیرا اخباری از تشکیل حزب توسط نزدیکان قالیباف به گوش می‌رسد. این در حالی است که محسن رضایی با بازگشت به قامت سپاهی برای تدریس در دانشگاه امام حسین(ع) سپاه از نقش‌آفرینی سیاسی خارج شده است. خروج محسن رضایی از فعالیت سیاسی باعث شده است که جبهه ایستادگی ایران اسلامی – نزدیک به رضایی – در نظر دارند که به لاریجانی یا قالیباف نزدیک شوند. حسن بیادی عضو شورای مرکزی جبهه ایستادگی، با اشاره به رایزنی جبهه متبوعش با علی لاریجانی، اظهار کرده است: با توجه به بازگشت محسن رضایی به سپاه پاسداران و عدم فعالیت سیاسی وی، جبهه ایستادگی به دنبال فرد جایگزین است که امکان پشتیبانی معنوی از ما (جبهه ایستادگی) را داشته باشد.

وی افزود: پس از بررسی‌های صورت گرفته به دو گزینه علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف رسیدیم که البته رایزنی و دیدارهایی در این خصوص با علی لاریجانی انجام دادیم، اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم. عضو شورای مرکزی جبهه ایستادگی تاکید کرد: البته هنوز در این باره به نتیجه‌ای نرسیدیم و فعلاً در حال ادامه رایزنی‌ها هستیم. بیادی در پاسخ به این سوال که آیا با قالیباف هم مذاکراتی انجام دادید؟ گفت: فعلاً مذاکراتی با وی انجام‌ نشده و این موضوع فقط در حد پیشنهاد مطرح‌ شده است.محمود احمدی‌نژاد نیز یکی از معماهای اصولگرایان برای رسیدن به وحدت است. حتی اگر وی خودش را اصولگرا نداند و اصولگرایان نیز از حمایت‌های بی‌دریغ خود در طول هشت‌سال دولت‌های نهم و دهم تغییر نظر داده و از احمدی‌نژاد برائت جویند، باز هم خاستگاه رئیس‌جمهوری سابق اصولگرایی محسوب می‌شود.

احمدی‌نژاد شخصا با یک طیف نزدیک به خود مشغول فعالیت‌هایی است که علی‌رغم تکذیب یارانش، انتخاباتی به نظر می‌رسد. وی نه تنها انتخابات مجلس دهم را مدنظر قرار داده است که سودای بازگشت به پاستور را نیز در خیال دارد. از سوی دیگر گروهی از وزیران، استانداران و مدیران دولت‌های نهم و دهم با قائل بودن به شعارهای احمدی‌نژاد منهای احمدی‌نژاد جبهه‌ای با نام اختصاری یکتا تشکیل داده‌اند که هرچند هنوز مجوز رسمی نگرفته است، اما فعالیت‌ها، اظهارنظر و نقش‌آفرینی خود را در فضای اصولگرایی آغاز کرده و حتی برخی اعضای آن در همایش‌های وحدت و همگرایی اصولگرایان حاضر بوده‌اند. این معمای سخت و احتمالا لاینحل نشان می‌دهد که حتی اگر همه اصولگرایان به وحدت برسند، طیف نزدیک به احمدی‌نژاد به تنهایی اصولگرایان را لااقل به دو بخش تقسیم می‌کند.

به هر ترتیب معماهای اصولگرایان برای وحدت فراتر از آن است که در فاصله ماه‌های باقی مانده تا انتخابات مجلس دهم و مجلس خبرگان حل شوند. در نتیجه می‌توان از هم‌اکنون سازوکارهای وحدت اصولگرایی را شکست‌خورده و بازیگران مدعی در این شطرنج را مات شده فرض کرد.

http://ebtekarnews.com/?newsid=17806

ش.د9402425

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات