تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۸۵۱۵۷

اظهارات رهبران سياسي و نظامي آمريكا درباره ايران

اشاره: موضوع ايران در ارتباط با القاعده، عراق و برنامه‌هاي هسته‌اي از جمله مواردي است كه تعدادي از رهبران سياسي و نظامي آمريكا در گفت‌و‌گوهاي رسانه‌اي خود طي روزهاي پنجشنبه و جمعه به آن اشاره داشتند.

(ماهنامه آمريكا از نگاهي ديگر - 1382/03/12 - شماره 102 - صفحه 58)

31 مي 2003

رئيس‌جمهوري آمريكا در اين گفت‌و‌گوها از حضور احتمالي عوامل فعال القاعده در ايران ابراز نگراني كرد. وزير دفاع او نيز گفت، شك و ترديدي وجود ندارد كه دولت ايران به اعضاي ارشد القاعده اجازه داده است در آن كشور فعاليت كنند و اين يك خطر براي جهان محسوب مي‌شود. او همچنين گفت، اعضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران به نام سپاه بدر از مسببين كشته شدن نيروهاي ائتلاف (اشغالگر) و دزدي و غارت در عراق هستند. اما فرمانده تفنگداران آمريكا در عراق به فاصله چند ساعت پس از وي گفت تاكنون هيچ تهديدي از سوي اعضاي سپاه بدر در عراق مشاهده نشده است. جرج بوش در گفت‌و‌گو با تلويزيون شبكه 3 فرانسه گفت، نسبت به احتمال ايجاد جمهوري اسلامي در عراق نگراني ندارد.

او افزود: فكر مي‌كنم مردم عراق خواهان اداره كشور خود هستند. آنها به رژيمي كه مورد حمايت ايران باشد نياز ندارند. رئيس‌جمهوري آمريكا درباره حضور افراد مظنون به عضويت در القاعده در ايران گفت، نگران هستيم كه شايد اعضاي القاعده در ايران باشند. ما نگراني خود را روشن كرده‌ايم و از اين فرصت براي بيان مجدد نگراني خود استفاده مي‌كنم. او افزود، انتظار داريم اعضاي القاعده كه در ايران هستند دستگير شوند و ايران آنها را به تدريج به كشورهايشان تحويل دهد. وي گفت، فعاليت ما بر يافتن اعضاي القاعده در هر نقطه‌اي كه باشند متمركز شده است و انتظار داريم ديگران در اين تلاش به ما ملحق شوند. رئيس‌جمهوري آمريكا در گفت‌و‌گويي جداگانه با شبكه تلويزيوني العربيه در همين زمينه گفت، نسبت به برخي گزارش‌ها درباره احتمال حضور برخي عوامل القاعده در ايران نگران هستيم.

مي‌خواهيم ايران اين موضوع را درك كند كه انتظار داريم اگر اعضاي القاعده در آن كشور حضور دارند بازداشت شوند. او افزود، اگر اعضاي القاعده در ايران باشند و عليه ايالات متحده طراحي كنند در آن صورت و به طور يقين نسبت به آن ناراضي خواهيم شد. بوش گفت، اميدوارم ايرانيان نسبت به اين موضوع عكس‌العمل داشته باشند. آنها پيام ما را به طور واضح و روشن دريافت كرده‌اند و گمان مي‌كنم اينچنين خواهند كرد. در همين حال، دونالد رامسفلد وزير دفاع دولت بوش در گفت‌و‌گو با راديو سي‌.بي‌.اس گفت، بطور كامل روشن است كه ايران به اعضاي ارشد القاعده اجازه داده كه در كشورشان فعاليت داشته باشند. او درباره برنامه هسته‌اي ايران بار ديگر مدعي شد كه جمهوري اسلامي درصدد ساخت سلاح هسته‌اي است.

وي از مدت زماني كه ايران تا مرحله ساخت سلاح هسته‌اي فاصله دارد اظهار بي‌اطلاعي كرد و افزود، اما ارزيابي سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريكا و ديگر كشورها آن است كه ايران داراي برنامه ساخت سلاح هسته‌اي است رامسفلد به نقل از ديگران گفت، ايران براي دستيابي به سلاح هسته‌اي به حدود 10 سال زمان نياز دارد. او در اين زمينه اظهار داشت، ايرانيان افراد با هوشي هستند. وي همچنين گفت كه اطلاعات فراواني براي اين نوع برنامه‌ها وجود دارد. كارشناساني نيز هستند كه براي انجام اين نوع كار خود را به استخدام كشورهاي ديگر درمي‌آورند. او در ادامه گفت، اگر براي رسيدن به هدف جدي بود، پول و افراد باهوش در اختيار داشت و با شبكه‌اي از افراد متخصص در جهان در ارتباط بود، در آن صورت ساخت بمب هسته‌اي امكان‌پذير خواهد شد و اين كاري است كه متاسفانه ايران در حال انجام آن است.

وي گفت، برخي افراد تخمين مي‌زنند مدت زمان لازم براي آن 10 سال است. اما برخي ديگر مدت آن را كوتاه‌تر و يا طولاني‌تر تخمين مي‌زنند. وزير دفاع آمريكا از پاسخ به چندين سئوال درباره تصميم احتمالي دولت آمريكا به درگيري نظامي با ايران خودداري و آن را به نظر رئيس‌جمهوري موكول كرد. او در عين حال گفت، به اعتقاد من در حال آماده شدن براي جنگ با ايران نيستيم. رامسفلد افزود، اميدوار هستيم رفتار ايران طوري باشد كه حمايت از تروريسم، پشتيباني از حزب‌الله و تامين تجهيزات مورد نياز تروريست‌ها براي كشتن مردم بي‌گناه و همچنين پناه دادن به اعضاي القاعده ادامه پيدا نكند. رامسفلد در زمينه عراق گفت، اين موضوع باعث نگراني است كه ايران در زمينه عراق مفيد و كمك‌كننده نيست.

او در شرح مشكلات جاري در عراق ادعا كرد، جنايتكاراني كه در دوران صدام حسين از زندان‌ها آزاد شدند، افرادي كه از ايران آمده‌اند، اعضاي سابق حزب بعث و افراد باقيمانده از حكومت صدام حسين، عامل كشتن نيروهاي ائتلاف (اشغالگر)، دزدي و غارت مشغول هستند. وزير دفاع در پايان گفت‌و‌گوي راديويي خود مدعي شد، يك عامل اصلي ناآرامي حضور تعدادي از اعضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران به نام "سپاه بدر" در عراق مي‌باشد. او افزود، ايران همچنين با برنامه‌هاي راديويي خود سعي دارد مردم عراق را به مخالفت با نيروهاي ائتلاف تهييج كند. رامسفلد از ميزان موفقيت اين برنامه ابراز بي‌اطلاعي كرد. او گفت، ميزان موفقيت آنها را نمي‌توان از قبل محاسبه كرد اما به طور يقين قصد داريم از موفقيت آنها جلوگيري كنيم.

در همين حال فرمانده لشگر تفنگداران آمريكا در عراق اشغالي، روز جمعه در يك نشست رسانه‌اي گفت، اعضاي مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق و سپاه بدر كه از ايران به عراق بازگشته‌اند، داراي اعتقادات بنيادگرايانه هستند. اما تاكنون هيچ تهديدي از سوي آنها مشاهده نكرده‌ايم. سرهنگ جيمز كاوني افزود، با دقت زياد آنان را زير نظر داريم. دليلي وجود ندارد كه فكر كنيم آنها اقدامات خلافي انجام خواهند داد كه مستلزم برخورد باشد. او تخمين زد تعداد نيروهاي سپاه بدر در جنوب عراق كمتر از هزار نفر باشد. كاوني تصريح داشت، اعضاي سپاه بدر الزاما افرادي ناپسند نيستند.

ش.د820370ف

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات