تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۸۵۲۶۵

مجلس همچنان در رأس امور است

پایگاه بصیرت / دکتر یدالله جوانی/ كارشناس مسائل سياسي

(روزنامه جوان ـ 1394/06/16 ـ شماره 4620 ـ صفحه 1)

يكم- طبق اصل پنجاه و هفتم قانون اساسي ايران، قواي حاكم در جمهوري اسلامي ايران عبارتند از قوه مقننه، قوه مجريه و قوه قضائيه كه زير نظر ولايت مطلقه امر و امامت است بر طبق اصول آينده اين قانون اعمال مي‌گردند. اين قوا مستقل از يكديگرند. بر اساس اصل پنجاه و هشتم اعمال قوه مقننه از طريق مجلس شوراي اسلامي است كه از نمايندگان منتخب مردم تشكيل مي‌شود. بر اساس اصل هفتاد و يكم، مجلس شوراي اسلامي در عموم مسائل كشور در حدود مقرر در قانون اساسي مي‌تواند قانون وضع كند و طبق اصل هفتاد و ششم مجلس شوراي اسلامي حق تحقيق و تفحص در تمام امور كشور را دارد.

با توجه به چنين جايگاه، اختيارات و صلاحيت‌هايي براي مجلس شوراي اسلامي به صلاحيت اين قوه در امور مهم سياست خارجي در اصل هفتاد و هفتم اينگونه تصريح شده است: «عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقتنامه‌هاي بين‌المللي بايد به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد.» بر همين مبنا و اساس طبق اصل هشتاد و چهارم، هر نماينده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلي و خارجي كشور اظهار نظر كند. اين اصل مسئوليت سنگيني را بر دوش تك تك نمايندگان مي‌گذارد و آنان بايد بدانند در قبال حقوق،‌ منافع، استقلال، عزت و امنيت مردم مسئوليت دارند.

دوم- مجلس شوراي اسلامي در آرا و انديشه‌ها و مواضع رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني(ره) از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است. بر همين اساس حضرت امام روي انتخابات مجلس، ملاك‌ها و معيارها براي انتخاب از سوي مردم، حساسيت ويژه داشته و بر اين اعتقاد بودند كه در مجلس بايد نمايندگان واقعي مردم كه متعهد به اسلام هستند، وارد شوند. ايشان در همين خصوص خطاب به مردم مي‌فرمايند: «اگر در انتخابات مسامحه كنيم، مطمئن باشيد از راه مجلس به ما لطمه مي‌زنند. بايد دانست مسلمان بودن تنها فايده‌اي ندارد، بايد جمهوري اسلامي را قبول داشته باشد.» حضرت امام با اين حساسيت روي انتخاب نمايندگان مجلس، خطاب به نمايندگان مي‌فرمايند: «از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در اين عصر و عصر‌هاي آينده مي‌خواهم كه اگر خداي نخواسته عناصر منحرفي با دسيسه و بازي سياسي وكالت خود را به مردم تحميل نمودند، مجلس اعتبارنامه آنان را رد كند.»

عبارت‌هاي زير از حضرت امام (ره)، جايگاه مجلس در نگاه رهبر كبير انقلاب اسلامي را نشان مي‌دهد:

- مركز همه قانون‌ها و قدرت‌ها مجلس است. مجلس قوه مجتمع يك ملت است.

- مجلس محلي است كه اكثريت قاطع مسائل مهم كشور بي‌‌واسطه يا با واسطه به آن وابسته است.

- مجلس شوراي اسلامي كه در رأس تمام نهادهاي نظام جمهوري اسلامي است، از ويژگي‌هايي خاص برخوردار است كه مهم‌ترين آنها اسلامي- ملي بودن آن است.

- مجلس در رأس همه امور است.

سوم- ديدگاه رهبر فرزانه و حكيم انقلاب اسلامي حضرت امام خامنه‌اي (مدظله‌العالي) نسبت به مجلس شوراي اسلامي،‌ همانند ديدگاه رهبر كبير انقلاب اسلامي است. جملات زير از معظم‌له اين ديدگاه را نمايان مي‌كند:

- مجلس خانه ملت و تجلي‌گاه عزت ملي ماست.

- مجلس عزت اسلامي و عزت ملي ما را به دنيا نشان مي‌دهد.

- مجلس مظهر حضور و اراده مردم در صحنه‌هاي گوناگون سياسي و اقتصادي است.

- آغاز هر دوره مجلس نوروز و نوروزي است كه رويش و بهار ديگري را نويد مي‌دهد.

چهارم- از زمان تشكيل دولت يازدهم برخي از افراد و گروه‌هاي سياسي خط تضعيف مجلس شوراي اسلامي را با انگيزه‌ها و اهداف متفاوت در پيش گرفتند. به عنوان مثال در حالي كه بايد رئيس‌جمهور منتخب مردم براي تشكيل كابينه، براي هر وزارتخانه‌اي افرادي را جهت گرفتن رأي اعتماد طبق قانون اساسي به مجلس معرفي كند و نمايندگان بر اساس ملاك و معيارهايي در خصوص فرد پيشنهادي اظهار نظر كرده و رأي دهند، برخي گروه‌هاي سياسي و رسانه‌اي وابسته به آنها به گونه‌اي فضاسازي كردند كه هر كس به فرد پيشنهادي رئيس‌جمهور رأي منفي بدهد، با رأي ملت مقابله كرده است! تأسف‌بارتر آنكه برخي از رسانه‌ها پس از رأي‌گيري، تصاوير نمايندگان مخالف برخي از وزراي پيشنهادي و حوزه‌هاي انتخابيه آنها را منتشر و اينگونه فضاسازي كردند كه مردم مخالفان خود را بشناسند و در دوره بعد به آنها رأي ندهند! اين نوع جوسازي عليه مجلس هيچ منطقي جز سياسي‌كاري و منفعت‌طلبي سياسي و ناديده گرفتن حقوق ملت و حقوق نمايندگان ملت ندارد. به هر حال هر رئيس‌جمهوري منتخب مردم است و نمي‌توان با اين استدلال كه مردم اين رئيس‌جمهور را انتخاب كرده‌اند، مجلس بايد از يك طرف به همه وزراي پيشنهادي رأي اعتماد بدهد و از طرف ديگر هم حق سؤال و استيضاح هيچ وزيري را نداشته باشد.

همين نوع نگاه به مجلس در خصوص مذاكرات هسته‌اي، توافق احتمالي و موضوع برجام در كشور از سوي برخي گروه‌هاي سياسي در كشور در ماه‌هاي اخير شكل گرفت. در حالي كه طبق قانون اساسي،‌ مجلس شوراي اسلامي حق ورود به تمامي مسائل داخلي و خارجي كشور را دارد. برخي از افراد و گروه‌هاي سياسي با اهداف و انگيز‌ه‌هاي مختلف به دنبال كنارگذاشتن مجلس از موضوع مهم توافق هسته‌اي بودند. البته بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه برخي از افراد مخالف با بررسي و تصويب يا رد برجام در مجلس، با نگاه كارشناسانه و از منظر حقوقي، اين اقدام را به مصلحت نمي‌دانستند؛ لكن عمده كساني كه به دنبال دور زدن و كنار زدن مجلس از موضوع ياد شده بودند، داراي انگيزه‌هاي سياسي بوده و هستند. اين افراد در حالي كه بعضاً دم از قانون مي‌زنند، دنبال پايمال كردن حق قانوني مجلس در بررسي برجام بودند.

پنجم- در چنين فضايي مقام معظم رهبري، مدبرانه و حكيمانه فضاي سياسي كشور را به گونه‌اي هدايت فرمودند تا ضمن رعايت مصالح كشور، جايگاه مجلس شوراي اسلامي در كشاكش‌هاي سياسي داخلي آسيب نبيند و از در رأس همه امور بودنش، تنزل جايگاه پيدا نكند.

در شرايطي كه دولتي‌ها اصرار بر اين داشتند كه نه تنها ضرورتي ندارد مجلس به موضوع بررسي برجام ورود پيدا كند، بلكه مضر هم بوده و براي كشور تعهدات بين‌المللي ايجاد مي‌كند، حضرت امام خامنه‌اي در ديدار نمايندگان مجلس خبرگان رهبري از ضرورت ورود مجلس به موضوع سخن گفتند و كنار زدن مجلس و نمايندگان ملت از نظر دادن در خصوص برجام را بر خلاف مصلحت اعلام كردند. معظم له در اين خصوص با اشاره به اينكه قبلاً اين موضوع را به رئيس‌جمهور هم گفته‌اند، فرمودند: «به نظر ما مصلحت نيست كه ما مجلس را از اين قضيه بركنار بداريم؛ چون قضيه‌اي است كه بالاخره دو سال است كه كشور به طور كلي متوجه آن است و حالا هم به يك نتايجي رسيده؛ [پس] بايد مجلس وارد بشود.»

در اين بخش از بيانات، رهبر معظم انقلاب اسلامي از ضرورت ورود مجلس سخن گفته‌اند و در ادامه،‌ چگونه عمل كردن در پذيرش يا رد برجام يا به طريق سوم عمل كردن را بر عهده خود نمايندگان ملت گذاشتند و فرمودند: «حالا مجلس چه بكند، بنده هيچ توصيه‌اي ندارم به مجلس شوراي اسلامي كه با اين چه جوري عمل بكند. اولاً نوع تصميم‌گيري چه جوري باشد؟ به نحو تصويب يا رد باشد، يا به نحو ديگري تصميم‌گيري كنند؟ آيا رد كنند، آيا تصويب كنند؟ بنده هيچ توصيه‌اي ندارم. نظر متبع نظر نمايندگان ملت است در مجلس و اينكه [مجلس] چه بكند، چه نكند را ما عرض نمي‌كنيم. ما معتقديم كه بالاخره خوب است مجلس را بركنار نكنيم و نمايندگان ملت بايد تصميم بگيرند.»

آري در يك شرايط حساس رهبر حكيم و فرزانه انقلاب اسلامي از يك خطاي راهبردي در كشور جلوگيري نمودند و نگذاشتند يك قوه از قواي سه گانه كه به تعبير حضرت امام (ره) در رأس همه نهادهاي نظام جمهوري اسلامي قرار دارد، تضعيف شود.

http://javanonline.ir/fa/news/737956

ش.د9402487

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات