صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۸۵۴۰۳

تعهدات یکطرفه آمریکا را گستاخ‌تر کرد

پاداش خروج 11 تن اورانیوم غنی شده، از طریق تحریم‌های جدید آمریکا به دولت تدبیر پرداخت شد!

به گزارش رجانیوز، اعلام تصمیم دولت آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید، دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که ایران بیش از یازده تن اورانیوم غنی شده را به روسیه منتقل کرد. گفتنی است که این میزان غنی‌سازی حاصل زحمت ده ساله متخصصان اتمی کشورمان بوده است و خروج آن از کشور نوعی خلع ید و خلع قدرت محسوب می‌شود.

خزانه‌داری آمریکا در نامه‌ای به کنگره این کشور اعلام کرده است که دولت قصد دارد تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعمال کند. در همین راستا روزنامه وال‌استریت ژورنال جزئیات بیشتری از این تحریم‌ها که قرار است علیه برنامه موشکی ایران اعمال گردد، (شامل 11 فرد و شرکت) منتشر کرده است. بر این اساس، دارایی این شرکت‌ها و افراد در بانک‌های آمریکایی بلوکه شده و اتباع آمریکا یا خارجی از مراوده مالی با آنها منع خواهد شد.

آمریکا در حالی مشغول اعمال تحریم‌های جدید است که مقامات این کشور پیش از این هم در اقدامی که به گفته کارشناسان ناقض متن صریح برنامه جامع اقدام مشترک است، قانونی تصویب کردند که براساس آن افرادی که در 5 سال گذشته به ایران سفر کرده باشند، برای سفر به آمریکا حتما باید روادید دریافت کنند، حتی اگر تبعه یکی از 38 کشوری باشند که واشنگتن با آنها قرارداد لغو روادید دارد. همچنین 226 نماینده جمهوری‌خواه و دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا طرح دیگری را به تصویب رساندند که مطابق آن به دولت آمریکا اجازه می‌دهد یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران را برداشت نماید.

گفتنی است که تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا در دوران پسابرجام در مغایرت با شرط مقام معظم رهبری در ارتباط با اجرای توافق هسته‌ای بوده و دولت موظف به توقف تعهدات خود طبق آن می‌باشد. در این قسمت از نامه مقام معظم رهبری آمده است: «در سراسر دوره هشت ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای ( از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته تروریسم و حقوق بشر) توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند 3 مصوبه مجلس، اقدامهای لازم را انجام دهد و فعالیتهای برجام را متوقف کند.»

با این اوصاف مشخص نیست که دولت تا چه زمانی خوش‌بینی خود به توافق هسته‌ای را ادامه داده و در برابر این همه اقدامات خصمانه آمریکا هر آنچه که دانشمندان متعهد کشور در طی سال‌های گذشته به آن دست یافته‌اند را به چوب حراج می‌زند.

در همین حال وبسایت مشرق در واکنش به گستاخی‌ها و عهدشکنی‌های اخیر دولت آمریکا نوشت: از آقای روحانی رئیس‌جمهور به عنوان مسئول اصلی تصویب برجام، انتظار می‌رفت هنگامی که اوباما به عنوان رئیس‌جمهور طرف مقابل، پای قانون محدودیت صدور روادید برای مسافران ایران را امضا کرد، ایشان هم موضع درخور شأنی برای پاسداشت مقام ایرانی اتخاذ می‌کرد، قانونی که هم توهین به مردم زجرکشیده ایران در مبارزه با تروریسم بوده و هم کلاه گذاشتن بر سر دولت یازدهم، قانونی که عملا حداقل‌های منافع برجام اعم از رفع تحریم‌های احتمالی، سرمایه‌گذاری خارجی، صنعت توریسم، توسعه علم و فناوری، توسعه صنعت پزشکی و... را به صورت مستقیم و غیرمستقیم خنثی کرد.

باید از آقای روحانی به عنوان مسئول تصویب برجام و به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی پرسیده شود که این رفتار آمریکا، خلاف برجام است یا ربطی به برجام ندارد؟ اگر خلاف برجام است که هست، چرا هیچ‌کسی در دولت اعم از روحانی و ظریف از اجرای هرچه بیشتر تعهدات ایران در برجام جلوگیری نمی‌کند و هنوز به دنبال اجرای یک طرفه برجام هستند؟ اگر این قانون و تحریم اخیر سپاه پاسداران و صنایع نظامی خلاف برجام نیست، چرا وزیر خارجه به صراحت اعلام می‌کند اگر عین قانون کنگره رفتار شود حتما نقض برجام است؟ چرا هیچ‌کس این سوال را جواب نمی‌دهد که اگر ایالات متحده و اوباما اهل عمل به قول‌های خود در برجام بودند، اجازه تصویب و امضای چنین قانونی را نمی‌دادند؟

مشرق تصریح کرد: با توجه به رفتارهای اخیر آمریکا به خصوص دو تحریم اخیر، دشمنی و بدقولی آمریکایی‌ها بیش از پیش برای مردم ایران تأیید شده است و این وظیفه دولت و شخص رئیس‌جمهور است که فرمان لغو اجرای برجام را صادر کند، فرمانی که به نظر می‌رسد طرف‌های دولتی از اتخاذ و نام بردن از آن، بیم دارند، ترس از لغو اجرای تعهدات ایران در برجام در حالی است که بنا بر فرمایشات انقلابی رهبری معظم در نامه‌ای که خطاب به رئیس‌جمهور صادر شد،  دولت وظیفه دارد براساس قانون مصوب مجلس، بعد از وضع هرگونه تحریمی به دلایل واهی، اجرای تعهدات ایران را متوقف کند.

منبع: کیهان

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات