صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۸۵۴۲۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 12 دی 1394 شماره 4265

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) وقتی‌که دنیای قدرت، دنیای زر و زور با همه امکانات خود متوجه شما است، شما حق ندارید چُرت بزنید، حق ندارید خواب بروید. (94/10/8)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

حرف روز
باز هم دیر نیست

پس از آنکه دولت آمریکا در واکنش به آزمایش موشک‌ عماد اعلام کرد که 11 شخص و شرکت مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار خواهد داد، رئیس‌جمهور ایران با صدور دستوری خطاب به وزیر دفاع، ضمن تأکید بر استمرار تولید انواع موشک‌ها، بر تدوین برنامه جدید برای گسترش توان موشکی ایران در صورت تکرار مداخله‌ها تأکید کرد. بلافاصله پس از صدور این دستور، سردار جزایری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح کشورمان با اشاره به سیاست‌های دفاعی و موشکی و با بیان اینکه ما حتی یک روز از ارتقای ظرفیت دفاع موشکی خود غافل نبوده‌ایم، گفت: «ظرفیت‌های دفاعی و به‌ویژه توان موشکی نیروهای مسلح ایران جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران بوده و نیروهای مسلح کشور براساس تدابیر فرمانده معظم کل قوا، حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای سیاست‌های خود را که از گذشته تدوین شده است، با قوت و جدیت دنبال می‌کند.» اقدام آمریکایی‌ها در تحریم‌های جدید و برداشت‌های غیرقانونی از منابع بلوکه‌شده ایران به نوعی مخالف با مفاد برجام است و آمریکایی‌ها نشان دادند که به دنبال تداوم سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران هستند و هیچ‌گونه تغییری در رفتار آنها دیده نمی‌شود. اگرچه از مدت‌ها پیش سیاست خارجی ما باید در برابر زیاده‌خواهی آمریکا محکم‌تر ورود پیدا می‌کرد؛ اما باز هم دیر نیست، البته این آخرین واکنش ایران از این نوع نخواهد بود؛ زیرا آمریکایی‌ها باید منتظر تحرکات و واکنش‌های بیشتری از سوی ایران باشند.
افکار عمومی داخل و خارج به خوبی می‌داند که در این مدت طرف ایرانی در زمینه برجام به خوبی به همه تعهدات خود عمل کرده و همکاری همه‌جانبه‌ای با طرف‌های غربی داشته است، ولی آمریکایی‌ها در طول یک ماه، سه قانون ضدایرانی به تصویب رسانده‌اند.

ترجمه
نتیجه لفاظی‌های ضدایرانی آنکارا

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی «المانیتور» در گزارشی که 1 ژانویه 2016 (11 دی) منتشر کرد، به کاهش تمایل مردم ایران برای سفر به ترکیه اشاره کرده و نوشته است: «در سال‌های گذشته، روابط اقتصادی و سیاسی تهران و آنکارا به اندازه‌ای بوده است که ترکیه، مقصد شماره یک گردشگران ایرانی به شمار می‌آمد.» اما یک سری رخدادهایی که در سال جاری میلادی به وجود آمد، موجب شد که گردشگران ایرانی دیگر تمایل چندان زیادی برای سفر به ترکیه نداشته باشند و جاذبه‌های این کشور برای‌شان بی‌اهمیت شود. براساس گزارش این پایگاه آمریکایی، یکی از دلایلی که گردشگران ایرانی علاقه خود را برای سفر به ترکیه از دست داده‌اند، سوء‌رفتار مقامات ترکیه و لفاظی‌های ضدایرانی آنکارا بوده است.
المانیتور در گزارش خود به نقل از «فؤاد شمس» کارشناس گردشگری می‌نویسد: «از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه و تنش‌هایی که به دنبال آن به راه افتاد، تمایل مردم ایران برای سفر به ترکیه نیز کاهش پیدا کرد. بی‌میلی مردم ایران برای سفر به ترکیه به قدری زیاد شده است که حتی فروش و تخفیف‌های ویژه تورهای گردشگری نیز نتوانسته است مردم ایران را برای سفر به ترکیه جذب کند.» وی همچنین تأکید می‌کند: «لفاظی‌های ضدایرانی مقامات ترکیه نیز تأثیر بسیار منفی بر افکار عمومی مردم ایران بر جای گذاشته است. بسیاری از مردم ایران به دنبال جایگزین کردن ترکیه با یک کشور دیگر به عنوان مقصد سفرهای خود هستند و در نتیجه کشورهایی، چون ارمنستان، تاجیکستان و گرجستان در سال اخیر جذابیت بیشتری برای گردشگران ایرانی پیدا کرده است.»
المانیتور در پایان گزارش خود می‌نویسد: «تحولات اخیر بین ایران و روسیه و همچنین بین ترکیه و روسیه، فرصتی به وجود آورده است که ایران و روسیه، گردشگران یکدیگر را جذب کنند. زمان آن رسیده است که ایران گردشگران روس را ترغیب کند که به جای ترکیه به ایران سفر کنند. روس‌ها همیشه به دیدن از سواحل خلیج‌فارس که همیشه برای‌شان جاذبه داشته است، علاقمند بوده‌اند.»

گزارش روز
برجام در هاله‌ای از ابهام!

در حالی که رئیس‌جمهور کشورمان پس از بسته شدن انتقادبرانگیز پرونده ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران، با صراحت تمام اعلام کرد که دیگر نباید به برجام انتقاد کرد؛ گویا در آن طرف ماجرا، هیچ‌کس، هیچ اعتقادی به پایان یافتن اتهامات ایران ندارد، از تحریم‌های مجدد کاخ سفید و کنگره آمریکا تا اتهامات تازه رئیس سازمان انرژی اتمی به ایران و... همه و همه نشان از تداوم اقدامات ضدایرانی دولت‌های غربی در دوران پسابرجام دارد. «یوکیا آمانو»، به تازگی در مصاحبه‌ای تعجب‌آور اعلام کرده است: «برنامه هسته‌ای ایران، تاریخچه‌ای پیچیده دارد و اعتمادی (به آن) وجود ندارد. آنها پیش از سال 2003، تلاش‌هایی هماهنگ برای ساخت فناوری‌های مرتبط با سلاح داشتند.»
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از طرح این اتهام، با استفاده از تعبیر «قوی‌ترین ابزار‌های راستی‌آزمایی» تأکید می‌کند: «بررسی‌های دقیق آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت.» وی در ادامه هم، در سخنانی کنایه‌آمیز می‌گوید: «اگر آنها تلاش کنند چیزی را پنهان کنند، ما به طور معمول، شواهد آن را در جایی خواهیم یافت و شروع به پرسیدن سؤال خواهیم کرد.»
حال اگر مقدس‌نمایی از سند برجام، تحریم‌های جدید آمریکا و متهم کردن مجدد ایران در کنار سرعت کشورمان در اجرای تعهدات خود در برجام را کنار هم قرار دهیم! موضوع بسیار پیچیده‌تر و نگران‌کننده خواهد شد؛ زیرا در زمانی که برجام در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است، دولت به سرعت در حال انجام تعهدات کشورمان است. خروج 9 تن اورانیوم غنی‌شده از کشور، برچیده شدن سانتریفیوژها و آماده شدن برای خارج کردن قلب رآکتور آب سنگین اراک بدون در نظر گرفتن خلف وعده‌ها و اقدامات ناقض برجام، می‌تواند آینده برنامه هسته‌ای کشورمان را با تهدید جدی روبه‌رو کند! که آن‌گاه دیگر برای پشیمانی حتماً دیر خواهد بود.
 
اخبار
سردار سلامی: ما انشای قدرت می‌کنیم

  سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران گفت: ما امروز برای جای دادن موشک‌های‌مان با کمبود فضا مواجهیم، ما از تاریخ آموخته‌ایم هر کشور اسلامی که ضعیف بوده، آمریکا، انگلیس و استکبار یا به آن کشور حمله و آن را اشغال کردند یا آن کشور را بمباران کردند یا به ذلت کشاندند؛ ما می‌خواهیم عزیز بمانیم، عزت و سربلندی شأن ملت بزرگ ایران اسلامی و همه مسلمانان جهان است. وی با بیان اینکه امروز ایران اسلامی تکیه‌گاه همه مسلمانان جهان است، تصریح کرد: ما هرگز نوشته‌های روی کاغذ را که قدرت‌های بزرگ دیکته می‌کنند، نمی‌خوانیم؛ ما انشای قدرت می‌کنیم و در مقابل زیاده‌خواهی‌های آنان می‌ایستیم. سردار سلامی با بیان اینکه دشمنان از گزینه‌های نظامی سخن می‌گویند و ما را تهدید می‌کنند، گفت: بین آرزوهای دشمن و توانایی‌هایش فاصله بسیار زیاد است، ما این فاصله را با قدرت‌افزایی زیاد کرده‌ایم. جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: ما آن‌قدر مقتدر، توانمند، جوانمرد و واقع‌نگر هستیم که اگر موشکی شلیک کنیم، آشکارا می‌گوییم. تاکتیک‌های ما در همه جا تابع استراتژی‌های ماست، ما رفتارهای کور نمی‌کنیم، مرعوب بودن دشمنان و ترس آنان به ما ربطی ندارد، اگر روزی موشکی شلیک کنیم، بلافاصله و آشکارا و بدون ترس اعلام می‌کنیم. وی تأکید کرد: ما هیچ عمل مخفی نداریم، بدانید ما مسیر خود را برای دفاع از استقلال، آزادی و کرامت‌مان ادامه می‌دهیم.

اخبار کوتاه
**  یکی از مراجع تقلید از تعداد زیاد نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان انتقاد کرد. آیت‌الله سبحانی گفت: بنده از تدوین‌کنندگان قانون اساسی بودم. منظور ما از جمع خبرگان، هیچ‌گاه این چیزی نبود که الآن می‌خواهد اتفاق بیفتد. وی افزود: چرا جایگاه خبرگان را این‌قدر تنزل داده‌اند؟! آیا واقعاً این 801 نفر فقیه و مجتهد هستند؟! بسیاری از آنها به بنده رجوع کردند که تأییدیه بگیرند؛ ولی بنده از دادن تأییدیه اجتهاد امتناع کردم؛ چراکه می‌دانم اینها اشخاص فاضلی هستند، ولی نه در حد اجتهاد. آیت‌الله سبحانی در ادامه گفت: لازم است ترتیبی اتخاذ شود تا افراد پیش از نام‌نویسی برای خبرگان، وجهه اجتهاد آنها مسلّم و محرز شود، نه بعد از آن. وی تأکید کرد: بعضی‌ جایگاه خبرگان را خیلی سطح پایین گرفته‌اند و منظور ما از خبرگان رهبری در قانون اساسی، هیچ‌گاه چنین سطح و وضعی نبود!
**  بدری، معاون امور بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: در 9 ماه اول امسال، 146 هیئت تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری با سه هزار و 763 نفر از 48 کشور به ایران سفر کردند. از این میان، 71 هیئت با دو هزار و 640 نفر از قاره‌های اروپا و آمریکا، 41 هیئت با 702 نفر از آسیا و اقیانوسیه و 34 هیئت با 421 نفر از کشورهای عربی و آفریقایی وارد ایران شده‌اند. در این مدت بیشترین آمار سفر به کشورمان را آلمانی‌ها با اعزام 12 هیئت به خود اختصاص داده‌اند و ایتالیا با اعزام 360 نفر بزرگ‌ترین هیئت تجاری خارجی بوده است.
**  یک مقام دولتی آمریکایی که نخواسته است نامش فاش شود، درباره احتمال اضافه شدن ۱۱ نفر به فهرست تحریم‌های ضدایرانی گفته است: دولت از چند وقت پیش به دنبال راهی برای مقابله با برنامه موشکی ایران بوده و تحریم‌ یکی از این راه‌هاست. چند ساعت پس از آنکه خبر تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا برای تحریم 11 نفر، از جمله پنج کارمند وزارت دفاع ایران به دلیل تست موشک عماد در رسانه‌ها منتشر شد، مقامات آمریکایی این تحریم‌های جدید در عین توافق بر سر برجام را اقدامی عادی و از پیش برنامه‌ریزی‌شده اعلام کردند.
**  مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، موسوم به «سیپری» به روال هرساله، گزارش خود را درباره روند فعالیت‌های صد شرکت برترِ سازنده سلاح و خدمات نظامی در سال ۲۰۱۴ منتشر کرد. براساس این گزارش، در سال ۲۰۱۴ میلادی ۳۸ شرکت تسلیحاتی آمریکا، که نام‌شان در فهرست صد شرکت برتر آمده است، ۴/۵۴ درصد از کل فروشِ سلاح در دنیا را به خود اختصاص دادند. سهم شرکت‌های بریتانیایی ۴/۱۰ درصد بود و شرکت‌های روسیه توانستند سهم خود را از ۶/۷ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۲/۱۰ درصد در سال ۲۰۱۴ افزایش دهند.
**  صداوسیما تصمیم دارد مجموعه زمان‌های تبلیغاتی‌اش را با قیمت پایه 1300 هزار میلیارد تومان به مزایده بگذارد. صداوسیما با تراكم نیرو و منابع محدود مالی، اعم از بودجه و كاهش تبلیغات روبه‌رو است. سه برنده این مزایده، ٢٢ میلیون ثانیه امکان پخش آگهی تلویزیونی(سیما) و ١٠ میلیون ثانیه امکان پخش آگهی در رادیو(صدا) را دارند.
**  سردار سرلشکر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت در نامه‌ای به روحانی نوشت: همان‌طور که سیلی ۲۰ هزار سانتریفیوژی، آمریکایی‌ها را پای میز مذاکره کشاند، امیدوارم با حمایت جنابعالی به‌زودی برد موشک‌های‌مان از پنج هزار کیلومتر عبور کند.
**  حسن‌پور، مدیرکل میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: با افزایش ۱۸ درصدی، صادرات خرما در هشت‌ماهه ابتدای سال به ۱۱۰ هزار تن رسید. امسال حدود یک میلیون و 100 هزار تن خرما در کشور تولید شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات