تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۸۵۸۶۱
اصلاح‌طلبان با كدام راهبرد وارد انتخابات مي‌شوند؟

تحقق اهداف انتخاباتي اصلاحات با «اتحاد و انسجام»

اشاره: اصلاح‌طلبان با ورود حزب اتحاد ملت ايران به ميدان سياست، اميدوارتر از قبل فعاليت‌هاي انتخاباتي‌شان را سامان مي‌دهند اما نگراني‌هاي خاص خود را هم دارند. نگراني‌هايي كه هرگز رقيب اصولگرا را تهديد نمي‌كند و منحصر به آنان است. نگراني از چگونگي بررسي صلاحيت‌ها آنقدر مهم بوده كه طي هفته گذشته رييس‌جمهور روحاني نيز درباره آن دغدغه‌هاي خود را مطرح كرد. با اين حال جريان اصلاحات كه در انتخابات رياست‌جمهوري گذشته با عدم امكان حضور كانديداهاي اصلي روبه‌رو شد توانست با اتحاد ميان عارف و روحاني در همان زمين كوچك تدارك ديده شده به بازي بپردازد و اتفاقا برنده هم باشد. همين تجربه آنها را اميدوار مي‌كند كه در صورت تكرار رويه قبل باز هم بتوانند در انتخابات پيش‌رو برنده باشند. آنها اگرچه نگران بررسي صلاحيت‌ها هستند و هر روز با شايعات مختلفي نظير ليست ٩ هزار نفره و... مواجه مي‌شوند اما اين‌بار مي‌خواهند اين پارامتر را از معادلات خود حذف كنند و با اتكا به توان دروني خود، كار را به پيش ببرند. به همين دليل نيز اين‌بار مكانيزم تعيين كانديداها را به حوزه‌هاي انتخابيه بردند و قرار گذاشتند تا از مركز كانديداها را تعيين نكنند. امروز در سراسر كشور چهره‌هاي كمتر شناخته شده اصلاح‌طلب محلي حضور دارند كه ظرفيت كانديداتوري دارند و مي‌توانند با ورود به مجلس اهداف اصلاحات را پيگيري كنند. شايد اصلاح‌طلبان براي اين انتخابات نيز مانند سال ٩٢ مجبور شوند بدون ژنرال وارد بازي شوند. با اين حال همان‌قدر كه اصلاح‌طلبان از انتخابات ٩٢ درس گرفته‌اند جريان مقابل هم گرفته است و معلوم نيست سرنوشت اين انتخابات و تاييد صلاحيت‌ها چگونه رقم بخورد. از سوي ديگر اين روزها دو راهبرد اصلي در ميان اصلاح‌طلبان مطرح است. عده‌اي بر اين باورند كه نبايد از ابتدا هدف را كسب اكثريت قرار داد و با رويكرد رسيدن به مجلس پنجم بدون حضور تندروها مي‌توان به هدف دست يافت. اما بخشي ديگر از اصلاح‌طلبان معتقدند هر جريان سياسي در انتخابات بايد مبناي تلاش خود را رسيدن به هدف حداكثري قرار دهد و اگر به هر دليلي دستيابي به اين هدف مقدور نشد روي هدف حداقلي تمركز كنند. به نظر مي‌رسد راهبرد دوم امروز در سطح رهبران اصلاحات پذيرفته شده باشد. در گفت‌وگو با محمد رضا خاتمي و عبدالواحد موسوي لاري اين موضوعات را به بحث گذاشتيم.
پایگاه بصیرت / محمدحسين مهرزاد

(روزنامه اعتماد - 1394/06/01 - شماره 3323 - صفحه 12)

محمدرضا خاتمي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

انبوهي از اصلاح‌طلبان آماده ورود به انتخابات هستند

* ارزيابي شما از شكل‌گيري حزب اتحاد ملت چيست؟ چه اثرگذاري‌اي را براي اين حزب متصور هستيد؟

** اميدواريم حزب اتحاد ملت ايران اسلامي نقش مثبتي در جريان اصلاحات داشته باشد. با شكل‌گيري اين حزب قدم مثبت و مفيدي برداشته شده و بچه‌هايي كه از قديم با هم همكاري مي‌كردند و همفكر هم بودند به ميدان آمده‌اند كه اميدواريم در دستيابي به اهدافي كه تعريف شده موفق باشند.

* در فاصله باقيمانده تا انتخابات ارتباط اتحاد با اصلاح‌طلبان براي پيشبرد اهداف انتخاباتي چگونه خواهد بود؟

** در انتخابات همه اصلاح‌طلبان بايد با هم باشند. حزب اتحاد هم اگر بخواهد فعاليت انتخاباتي داشته باشد بايد با بقيه اصلاح‌طلبان ائتلاف كند. البته گام‌هاي خوبي هم در اين راستا برداشته شده كه اميدواريم اتحاد اصلاح‌طلبان تقويت شود و تا انتخابات بتوانيم در جهت تعميق اين اتحاد و انسجام گام ‌برداريم.

* اخبار و شايعه‌هاي نگران‌كننده‌اي در خصوص چگونگي بررسي صلاحيت‌ها توسط شوراي نگهبان به گوش مي‌رسد. موضع جريان اصلاحات در برابر رد صلاحيت‌هاي احتمالي چيست؟

** تا آنجايي كه من خبر دارم اصلاح‌طلبان بنا را بر اين گذاشته‌اند كه همه نيروهاي‌شان رد صلاحيت شوند اما اگر اتحاد داشته باشند مي‌توانند بدون توجه به رد صلاحيت‌هاي احتمالي با كانديداهاي رده چهار و پنج هم پيروز انتخابات شوند. مهم حفظ و تعميق همان اتحاد و انسجام است. انتخابات رياست‌جمهوري گذشته در سال ٩٢ به ما نشان داد اگر كانديداهاي اصلي جريان اصلاحات هم حذف شدند مي‌توانيم ايفاي نقش كنيم و مردم را نيز همراه خود داشته باشيم.

بنابراين امروز هم با استفاده از همان تجربه مهم در صورتي كه برنامه داشته باشيم مي‌توانيم كاري كنيم كه به هدف‌هاي‌مان برسيم. در شرايط فعلي همه ما اصلاح‌طلبان با تمام ظرفيت‌مان بايد به توان و ظرفيت خودمان متكي شويم نه اينكه اميد به اين داشته باشيم كه رد صلاحيت نكنند. اگر رد صلاحيت نكردند چه بهتر مقصود ما حاصل مي‌شود اما اگر رد صلاحيت كردند هم بايد آمادگي داشته باشيم كه اين انتخابات را با اتحاد خودمان به آن شكلي كه مايل هستيم پيش ببريم و ان‌شاء‌الله نتيجه مطلوب هم بگيريم.

* نيروهاي درجه سه و چهاري كه گفتيد آنقدر پاي كار هستند كه بتوانند اهداف اصلاح‌طلبانه را در مجلس آتي پيش ببرند؟

** البته من اين را اصلاح كنم كه ما نيروي درجه سه و چهار كه مي‌گوييم از لحاظ كيفيت افراد نيست بلكه از نظر ميزان شناخته شدن افراد در جامعه و شهرت اصلاح‌طلبي آنان است. همه نيروهاي ما كيفي و خوب هستند. اين‌طور نيست كه فكر كنيد نيروهاي درجه سه و چهار از نظر رتبه اصلاح‌طلبي درجه‌بندي مي‌شوند. در حال حاضر انبوهي از اصلاح‌طلبان در سراسر كشور حضور دارند كه توان‌شان شناخته شده نيست. ترديد نداريم هر كدام از اين افراد مي‌توانند به اندازه به اصطلاح ژنرال‌هاي اصلاحات نقش آفريني كنند. حال ممكن است مردم آنها را به درستي نشناسند يا درون فضاي سياسي كشور شناخته نشده باشند اما وقتي ما اتحاد داشته باشيم و بتوانيم با انسجام به ليست واحد برسيم مي‌توانيم اين نيروها را به مردم بشناسانيم و نتيجه‌اي را كه مي‌خواهيم بگيريم.

* مسووليت اصلي در جبهه اصلاحات براي پروژه انتخابات بر عهده كدام گروه و شوراست؟

** ما همه با هم هستيم. شخصيت‌هاي اثرگذار، احزاب، گروه‌ها، شوراي هماهنگي، شوراي راهبردي و شوراي مشورتي رييس دولت اصلاحات بدون اختلاف با يكديگر مشغول كار هستند و نتيجه فعاليت‌ها حتما در يك راستا خواهد بود. بنابراين اين تصور غلطي است كه برخي مي‌گويند يك شورا مسووليت اصلي را به عهده دارد.

* آيا راهبرد اصلاح‌طلبان براي انتخابات پيش رو كسب اكثريت مجلس است؟ برخي معتقدند بهتر است به جاي تلاش براي كسب اكثريت به دنبال تشكيل مجلسي باشيم كه نظير مجلس پنجم عمل كند.

** چرا كه نه. حتما كسب اكثريت مجلس برنامه ما است و اين مهم نيز در دسترس است و اصلا براي همين منظور تلاش مي‌كنيم.

موسوي لاري در گفت‌وگو با «اعتماد»:

انتظارمان از شوراي نگهبان روشن است

* آخرين وضعيت پروژه انتخابات در جريان اصلاحات چگونه دنبال مي‌شود؟

** ما همان‌طور كه برنامه‌ريزي كرديم مشغول انجام فعاليت هستيم و امروز نيروهاي اصلاح‌طلب سراسر كشور از انسجام و اتحاد بسيار خوبي برخوردارند كه اميدواريم با حضور همه شخصيت‌ها و احزاب اصلاح‌طلب اين انسجام تا انتخابات حفظ شود.

* اخيرا مباحثي مانند تعطيلي جلسات شوراي راهبردي و جايگزيني نهاد عالي اصلاح‌طلبان مطرح شده است. آيا شوراي راهبردي فعاليت عادي خود را انجام مي‌دهد؟

** اين بحث‌ها مطرح نيست و شوراي راهبردي انتخابات اصلاح‌طلبان هم كار خودش را انجام مي‌دهد. همان‌طور كه اعلام كرده‌ايم شوراي راهبردي قرار نيست كار اجرايي انجام دهد. بنابراين وظايفي كه براي خود تعريف كرده را در حال حاضر انجام مي‌دهد.

* وضعيت نيروهاي اصلاح‌طلب در استان‌ها چگونه است؟

** دوستان ما هم در استان‌ها فعال هستند و كار را به پيش مي‌برند. از اين بابت هنوز دغدغه جدي نداريم و تنها به حفظ انسجام آنها فكر مي‌كنيم. به نظرم مسيري كه در حال دنبال شدن است مسير خوبي است.

* آيا شوراي اصلاح‌طلبان استان در همه استان‌هاي كشور تشكيل شده است؟

** در اكثريت استان‌ها شوراي اصلاح‌طلبان تشكيل شده است. چند استان باقي مانده كه آن هم طي سه هفته آينده كارش به اتمام مي‌رسد و نگراني از اين بابت نداريم.

* شايعه‌هاي نگران‌كننده‌اي در خصوص نحوه بررسي صلاحيت‌ها از طرف شوراي نگهبان شنيده مي‌شود. موضع شما در‌قبال اين مساله چيست؟

** مساله نحوه بررسي صلاحيت كانديداها مساله‌اي است كه هميشه بوده و اين دغدغه وجود دارد كه دستگاه‌هاي مسوول اعم از اجرا‌كنند‌گان و ناظران فراتر از قانون حركت كنند و نگاه‌شان قانونمدارانه نباشد. اين دغدغه ما است ولي سعي مي‌كنيم خوش‌بين باشيم و فكر كنيم كه بايد به متوليان امر فرصت داد كه بتوانند در يك شرايط مناسب متكي به قانون تصميم بگيرند. انتظاري هم كه داريم خيلي ساده و روشن است. مي‌خواهيم مجريان و ناظران مبناي‌شان قانون باشد و سليقه شخصي را جايگزين قانون نكنند.

اين اميدواري وجود دارد كه ان‌شاء‌الله هم شوراي نگهبان و هيات‌هاي منتسب به آن و هم وزارت كشور و دستگاه‌هاي اجرايي تمسك به قانون را اصل قرار دهند و با همين نگاه، تعاملي بين جريان اصلاح‌طلب و مجموعه دست اندركاران بايد صورت بگيرد. نقطه نظرات ما هم بايد به اين مجموعه‌ها منتقل شود. گوش شنوايي از آن طرف بايد وجود داشته باشد و بيان رسايي هم از اين طرف وجود داشته باشد تا بتوانند اين دغدغه را پاسخ بدهند ما نمي‌توانيم اين دغدغه را ناديده بگيريم اما اميدواريم دو‌طرف اجرا و نظارت به اين نتيجه برسند كه هيچ راهي جز اجراي قانون نداريم. سليقه‌ها را براي كانديداها بگذارند دستگاه اجرا و نظارت فارغ از وابستگي كانديداها به جريانات و گروه‌هاي سياسي تصميم بگيرند.

* عده‌اي معتقدند بايد به سمت شكل‌گيري مجلسي شبيه مجلس پنجم حركت كنيم و عده‌اي نيز مي‌گويند بايد براي كسب اكثريت كرسي‌هاي مجلس تلاش كرد. در جريان اصلاحات كدام ايده مورد اجماع قرار گرفته است؟

** هر جريان سياسي داراي نظراتي است كه فكر مي‌كند براي تحقق آن ايده‌ها و نظرات بايد نيروهاي خودش را در مجلس داشته باشد بنابراين براي كسب حداكثر كرسي‌ها تلاش مي‌كنيم اما اين‌طور نيست كه اراده يك جريان بتواند تمام صحنه انتخابات را پوشش دهد.قاعدتا تلاش خود را براي كسب اكثريت مي‌كنيم. هدف داشتن مجلسي است كه وفادار به اصول و آرمان‌هاي امام و انقلاب باشد و مصالح ملي را بر مصالح جناحي ترجيح دهد.

* زمستان سال ٩١ شما به اتفاق آقايان مجيد انصاري و اسحاق جهانگيري با رهبري انقلاب ديدار و گفت‌وگو كرديد. آيا پيش از انتخابات مجلس نيز چنين ديداري ميسر مي‌شود؟

** ما هر وقت فرصت شود آن را مغتنم مي‌شماريم كه خدمت رهبري برسيم. مي‌خواهيم نقطه‌نظراتي كه داريم بگوييم و فكر مي‌كنم اين ديدارها قطعا مثبت است. هر زماني كه شرايط فراهم شود سعي مي‌كنيم باز هم خدمت ايشان برسيم.

http://www.etemadnewspaper.ir/Default.aspx?NPN_Id=227&PageNO=12#

ش.د9402157

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات