اقتصادی >>  اقتصادی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۸۶۰۶۳
نماینده مردم شیراز در گفت وگوی اختصاصی با بصیرت:

ضرورت رویکرد انبساطی در بودجه

دولت می تواند با كنار آمدن با بخش‌هاي غير دولتي، كمك كند كه مشكلات حل شود تا دیگر یک اقتصاد وابسته به نفت نداشته باشيم.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ دکتر جعفر قادری

به گزارش گروه اقتصاد پایگاه اطلاع رسانی بصیرت؛ دکترجعفر قادری استاد دانشگاه، کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی بصیرت شرایط اقتصادی کشور در آستانه تحویل بودجه سال 95 از سوی دولت را تشریح کرد.

بصیرت: تنظیم بودجه سال 94 مبتنی بر سیاست های انقباضي است يا انبساطي؟

دکترقادری: بدلیل اینکه تاکنون بودجه به مجلس ارائه نشده است، نمی توان در این خصوص اظهارنظر کرد، اما معتقدم كه باید یک مقدار به سمت گشايش و تحرک در اقتصاد حركت کنیم؛ يعني رويكرد باید بيشتر انبساطي باشد و كمك كند، منابع بيشتری در جهت حمايت از توليد و تكميل طرح‌ها و پروژه های نيمه تمام قرار گیرد. به گونه ای که آثار و پيامدهاي تورمي آن كم شود. اگر نحوه تنظیم بودجه به گونه ای باشد که صرفاً بخواهد هزينه‌هاي جاري را بالا ببرد یا بر پروژه‌هايي كه بزودي به بهره‌برداري نمي‌رسند، متمرکز شود، طبعاً این موضوع آثار و پيامدهاي تورمي خواهد داشت. بنابراين تغییر رویکرد؛ یعنی تكميل طرح ها و پروژه‌هاي نيمه تمام می تواند به ايجاد گشايشي در فضاي اقتصادي کشور کمک کند.

بصیرت: آخرين قيمت نفت در بودجه‌ي سال94 به چه صورت مي‌باشد؟

دکترقادری: در این زمینه برآورد و انتظار ما اين است كه دولت قيمت بالايي را برای نفت در نظر نگيرد. دولت در این خصوص باید قيمت‌ها را واقعي ببیند و بالاتر از 35 دلار و شايد (حتي) 30 دلار هم در نظر بگيرد. اگر دولت بعداً بخواهد به قيمت‌ها اضافه کند می توان بودجه را به صورت متمم و لايحه اصلاح كرد و قيمت‌ها را به سمت واقعي شدن تغییر داد. اما اگر دولت ابتدا قيمت بالا را در نظر بگيرد و بعد محقق نشود، طبيعي است كه مشكلاتي را در این زمینه ايجاد كند، حتی آثار و پيامدهاي تورمي را به همراه خواهد داشت. به هر حال، اگر مشکلاتی در این زمینه ایجاد شود كاهش هزينه‌ها كار آساني نخواهد بود.

بصیرت: با توجه به كاهش بودجه‌ي عمراني، وضعيت ساخت و ساز چگونه پيش خواهد رفت؟

دکترقادری: منظور از ساخت و ساز، بيشتر پروژه‌هاي عمراني می باشد. يكي از راه‌هاي واگذاري در پروژه‌هاي عمراني، بخش‌هاي غير دولتي است. الآن در شرايطی قرار داریم که منابع محدود می باشد و نمي‌توانيم خيلي کمک کنیم . شايد منطقي ترین شكل اين موضوع این باشد كه دولت از طريق اسناد خزانه، بخشي از مطالبات پيمانكاران را پرداخت كرده و یا طرح ها و پروژه‌ها را به پيمانكاران واگذار كند تا به اتمام برسد تا بتواند قبل از بهره‌برداري از طرح ها و پروژه‌ها، طرح بزرگی را در اقتصاد ايجاد كند.

بصیرت: بحثي مطرح است و آن اينكه بودجه‌ي دفاعي كشور كاهش پيدا كرده است، با توجه به وضعیت امنيتي منطقه، آیا این مسأله نمی تواند چالش آفرین باشد؟

دکترقادری: سهم بودجه دفاعی به نوعی باید در بودجه سال94 حفظ شود. الآن با توجه به مشكلاتي كه در کشور داريم و تهديداتي كه در منطقه وجود دارد، نباید اجازه دهيم كه توان و ظرفيت دفاعي نيروهاي مسلح ما كاهش پيدا كند. به هر شكلي كه شده باید این اقتدار و توانايي در چارچوب سیاست های دفاعي به نوعي حفظ شود. درست است که در شرایط سختي قرار داریم ولی این موضوع جزء موارد ضروري است. می توان به این نکته اشاره کرد که معمولاً در هر شرايطي، بودجه‌هاي بخش دفاع و بخش‌هاي اين چنيني كم نمي‌شود. به عبارتی، چون بودجه‌هاي دفاعي جز حوزه‌هاي ضروری هر کشور است، باید حفظ شود.

بصیرت: با توجه به عملياتي شدن اقتصاد مقاومتي چه برنامه‌اي در اين خصوص در نظر گرفته شده است؟

دکترقادری: اگر به مؤلفه‌هاي اقتصاد مقاومتي که در زیر آمده است توجه كنيم می توان با عملیاتی کردن برنامه ها، اقتصاد مقاومتی را به جلو ببریم:

بحث اقتصاد دانش‌بنيان از طريق صندوق نوآوري و شكوفايي، سوق دادن منابع صندوق توسعه ملي به سمت طرح‌های با فناوري‌هاي جدید، بحث واگذاري فعاليت‌ها، طرح‌ها و پروژه‌ها به بخش‌هاي غير دولتي براي حركت به سمت اقتصاد مردمي، جهت‌گيري تجارت به سمت كشورهاي منطقه، تلاش در جهت کاهش وابستگی به درآمدهاي نفتي، تسهيل نفت خام و گاز به فرآورده‌هاي نفتي، استفاده از ظرفيت‌‌هاي بخش معدن، بخش‌هايي كه به عنوان مكمل در كنار درآمدهاي نفتي مطرح می شوند و... مواردی است که در عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار می گیرد و می بایست مورد توجه دولت و بخش های اجرایی قرار گیرند.

بصیرت: براي جبران كاهش درآمدهاي نفتي چه تدابيري انديشيده شده است؟

دکترقادری: من احساس مي‌كنم برای جبران کاهش درآمدهای نفتی نکات زیر مورد توجه می باشد:

ايجاد تحرک در اقتصاد،‌ مردمي کردن اقتصاد، تخصیص منابع صندوق توسعه‌ ملي به بخش های تولیدي،‌ رفع موانع توليد،‌ بهبود فضاي كسب و كار و... اين موارد مي‌تواند در اقتصاد تحرك ايجاد كند. همچنین دولت می تواند با همکاری با بخش‌هاي غير دولتي، كمك كند كه مشكلات حل شود تا دیگر یک اقتصاد وابسته به نفت نداشته باشيم.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات