صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۸۶۰۷۹
شرق:

دلار در دولت روحانی

قیمت دلار از شهریور 92 که روحانی زمام امور را به دست گرفت، 500 تومان گران شده است.

روزنامه اصلاح‌طلب شرق با بیان اینکه رئیس بانک مرکزی افزایش نرخ دلار تا نزدیکی‌های 3800 تومان را منتسب بر اخبار می‌کند، نوشت: بر اساس اعلام بانک مرکزی دلار در شهریور سال 92 که دولت روحانی زمام امور را به دست گرفت، سه هزار و 177 تومان بود که حالا بعد از گذشت بیش از دو سال به سه هزار و 675 تومان رسیده است. دلار در این مدت افزایشی به میزان 500 تومان را تجربه کرده است.

این روزنامه از قول حیدر مستخدمین حسینی کارشناس بانکی نوشت: ارز تماما در انحصار دولت بود و بانک مرکزی آن را مدیریت می‌کرد. به این ترتیب دولت با افزایش نرخ ارز توانست بخشی از نیازهای مالی را مرتفع کند. این روند ساده‌ترین کاری است که دولت می‌توانست به کار گیرد و اکنون نیز در همین راستا گام برمی‌دارد.

وی می‌افزاید: در همین دوره که با اندک افزایشی در تابستان مواجه بودیم. تعطیلات فصلی به عنوان بالا برنده تقاضا برای ارز به دلیل مسافرت‌ها مطرح شد از طرفی حدود دو ماه قبل بحث اربعین مطرح شد که خود سناریویی جدید برای افزایش تقاضا بود و تا به حال به آن اشاره‌ای نشده بود. پس از آن ژانویه و آغاز سال نو مطرح شد، اما باید توجه داشت که از این مقاطع عبور کرده‌ایم. اما هنوز نرخ ارز کاهش درخور توجهی نداشته و حول و حوش سه هزار و 700 تومان می‌چرخد.

این مسئله به این باز می‌گردد که دولت و بانک مرکزی در این مرحله نیز سیاست بی‌تفاوتی را در پیش گرفته‌اند و انعکاس جدی پیرامون چرایی افزایش نرخ ارز را مطرح نکرده‌اند. در واقع افزایش نرخ دلار تا این میزان معقول و منطقی نیست و اگر از سال 81 تاکنون مابه‌التفاوت تورم داخلی و خارجی به پایه نرخ ارز اضافه می‌شد، ارز منطقی در این شرایط باید بین سه هزار و 200 تا سه هزار و 300 تومان بود. نه سه هزار و 700 تومان. نباید نادیده گرفت که افزایش نرخ دلار اولین واکنشی که در پی خواهد داشت، افزایش تورم خواهد بود که می‌تواند به اقتصاد کنونی آسیب بزند.

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان نیز در گزارشی از قول اسدالله عسگر‌اولادی نوشت: ارز 3700 تومانی پسا برجام معنایی ندارد. وی خاطرنشان می‌کند: چنانچه برجام عملی شود - که بنده شک دارم - و فروش نفت ایران افزایش یابد، در کنار آن امکان فاینانس هم فراهم می‌شود و به تبع این منابع ارزی بیشتری نصیب کشور می‌شود در آن صورت ارز 3700 تومانی دیگر معنایی ندارد. به دیگر معنا با افزایش منابع ارزی، قیمت آن هم کاهش می‌یابد. وی که زمانی از خوش‌بینان به توافق به شمار می‌رود، درباره علت تردید در اجرای برجام گفت: برای اینکه آمریکایی‌ها دنبال بهانه می‌گردند تا هر موضوعی را دستاویز قرار دهند تا برجام اجرایی نشود. بنا بر گفته مقام معظم رهبری، چون قابل اطمینان نیستند، بنده به اجرایی شدن برجام شک دارم. هنوز همان موضوع هویج و چماق پابرجاست.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات