تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۸۶۱۵۶

نمک طعام یا نمک خوراکی 4

از خصوصیّت نمک دریا این است که باید با دست جمع‌آوری شده و در معرض نور آفتاب و باد، خشک شود. رنگ نمک، سفید و کمی خاکستری متمایل به پوست پیازی است و دانه‌های آن یک دست نیست و به گونه ای است که اگر انگشت در میان آن قرار دهید، همواره رطوبتی را حس می کنیم.
پایگاه بصیرت / دکتر سیدعبدالله جعفرپور

نمک دریای اصل(طبیعی) که از دریاچه های ایران مانند دریاچه ارومیه و دریاچه آران بیدگل کاشان به صورت طبیعی برداشت شده، حاوی یُد و دیگر ریزمغذّی‌های مورد نیاز بدن از جمله منیزیم، کلسیم، پتاسیم، منگنز، روی، سدیم، کُلر، گوگرد، سیلیکون، بُرم، فلوئور، فسفر، وانادیم و مس است[1].

در خصوص اهمیّت استفاده از نمک طعام و تفاوت آن با نمک‌های تصفیه شده، تحقیقات ارزشمندی در سطح دنیا انجام شده است و در حال حاضر نمک دریایی اصل، در اروپا به قیمت کیلویی 120 یورو(به پول الان ما معادل 480 هزار تومان) عرضه می شود. بر اساس آخرین تحقیقات علمی که توسّط سازمان مِدنات در آزمایشگاه شیمی نانتس فرانسه نیز انجام شده، تفاوت نمک تصفیه شده و نمک سالم این گونه شرح شده است:

نمک تصفیه شده موجود در بازار، حاوی 97.5% کلرو سدیم و 2.5% مواد شیمیایی، سفیدکننده، مواد ضد تکه تکه شدن مانند بی کربنات سدیم، فسفات تک سدیمی، گلوتامیک تک سدیمی، نیترات سدیم و همینطور ید است. این در حالی است که نمک سالم تصفیه نشده، حاوی 70 تا 84 درصد موادی است که در آب دریا موجود است و علاوه بر کلرو سدیم، عناصری مانند سولفات کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن، استرانسیم، منگنز، یُد، روی، فلوئور، نقره، بُرم، سیلیس و... دارد که برای سلامت موجود زنده، بویژه انسان بسیار پر ارزش هستند. گفتنی است این عناصر با مواد ویتامینی و معدنی موجود در بدن ترکیب شده و به گونه‌ای عمل می‌کنند که نبودن آن‌ها، فعل و انفعالات بدن ما را مختل می کند. به عنوان مثال باید یادآور شد که بدن برای مصرف و متابولیسم عنصرِ یُد، نیازمند حضور مس و منیزیم است یا برای ساخت بافت همبند واستخوانی، سیلیکون لازم دارد. برای تکمیل عمل سنتز، نیازمند منگنز، پتاسیم و منیزیم است که متأسّفانه تمام این مواد در عمل تصفیه نمک، از آن جدا شده و فقط کلرور سدیم باقی می ماند.

بر اساس مقالات منتشر شده در فرانسه از خصوصیّت نمک دریا این است که باید با دست جمع‌آوری شده و در معرض نور آفتاب و باد، خشک شود. رنگ نمک، سفید و کمی خاکستری متمایل به پوست پیازی است و دانه‌های آن یک دست نیست و به گونه ای است که اگر انگشت در میان آن قرار دهید، همواره رطوبتی را حس می کنیم. عناصری که در نمک سالم موجود است، 16 درصد از وزن نمک دریا را تشکیل می دهد. نمک دریا حتی اگر آسیاب شود، نباید رنگ اصلی خود را بکلی از دست بدهد.

در این مقاله آمده است که نمک یُددار هیچگونه سنخیّتی با نمک دریا ندارد و تنها کلرور یا کلرید سدیمی است که به آن یُد شیمیایی اضافه شده است. نسبت میان سدیم(Na) پتاسیم(K) نمک دریا باید بصورت K/Na=5.1 تراز باشد. در نمک تصفیه شده چنین ترازی وجود ندارد و متأسفانه در تمامی مواد غذایی که حاوی نمک تصفیه شده هستند همواره نسبتِ سدیم، دو برابر است که این برای انسان بسیار خطرناک است.

نمک تصفیه شده، تشنگی را بیشتر می کند و به دلیل عدم تعادل میان مواد غذایی درون بدن، سبب سکته مغزی(CVA) و سکته قلبی(MI) می شود. همچنین باعث افزایش فشار خون شده و ایجاد تورم می‌کند. مواد کارخانه‌ای، بدلیل استفاده بسیار زیاد از نمک تصفیه شده در محصولات غذایی که حاوی 2.5% مواد خطرناک بوده و در زمان تصفیه به نمک اضافه می شود، برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است. حتی آب‌های معدنی موجود در بازار نیز بدلیل داشتن سدیم بالا خطرناک هستند. نمک، در گذشته‌های دور بسیار پر ارزش بوده و به جای پول در معاملات کاربرد داشته است. این نمک با املاح و عناصر مفید خود، موجب دفع 72 بیماری و شفای امراض آدمی بوده، و در احادیث تغذیه و طبّ اهل بیت(ع) بر آن تأکید فراوان شده است. ( ادامه دارد.)



[1] - برخلاف آنچه بعضاً به طور مغرضانه تبلیغ می گردد، نمک دریای اصل « فاقد جیوه » می باشد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
2
4
سلام آقای دکتر
توصیه شما برای شفاف شدن چشم چیست؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
0
29
سلام. درمانی برای ریزش مو میخواستم . باتشکر
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات