تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۸۴۵۶۶

نمک طعام یا نمک خوراکی 3

نمک که از نظر شیمیایی ph خنثی (بافری) دارد، می تواند اثر اسیدی و قلیایی غذاهای شیرین و ترش را خنثی کرده و با غلبه بر هر نوع مزه دیگر، از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کند. همچنین مضمضه کردن نمک پیش از غذا، باعث ترشح بزاق شده و حفره دهان را برای جویدن و هضم بهتر غذا آماده می سازد.
پایگاه بصیرت / دکتر سیّدعبدالله جعفرپور
در یک نگاه کلی می توان دریافت  که عدم مصرف نمک طعام به اندازه کافی، می تواند منجر به این بیماری ها شود:
آسم، بی اشتهایی، برخی سردرد های میگرنی، کندی رشد، تغییرات نوار قلبی، مشکلات ماهیچه‌ای – عصبی، تشنج، افسردگی،  ضعف عضلانی، اسپاسم عضلانی، رعشه، سرگیجه، حرکت پرش مادرزادی، نرم غضروفی ( کندرو مالاسی)، اختلال در رشد به دنبال اختلالات غضروفی(کندرو دیستروفی)، در رفتگی رباط ها، بیماری فک جابجا شونده، حرکات تکراری غیر ارادی(تیک های عصبی)، سندرم تونل کارپال یا چسبندگی در ناحیه مچ دست ها، ناباروری به علت تخمک گذاری ضعیف در بانوان و اسپرم سازی ضعیف در مردان، کوتاه شدن استخوان های بلند ساق و بازو که منجر به کوتاهی قد می شود...  
از نمک طعام می توان برای ضدعفونی کردن سبزی، کاهو و میوه ها نیز استفاده کرد. از دیگر موارد استفاده نمک می توان به موارد زیر اشاره نمود: رفع عفونت سینوس ها بواسطه استنشاق نمک، نگهداری دراز مدت مواد غذائی مانند تخم مرغ  ، خنثی سازی اثرات منفی بلغم در غذا. همچنین استنشاق روزانه محلول نمک طعام در آب جوشیده سرد شده ، از بسیاری از عفونت های گوش، حلق و بینی و سینوزیت جلوگیری می نماید.
در هر گرم بزاق دهان انسان دست کم یکصد هزار میکروب وجود دارد، بویژه میکروب هایی که معده را آزرده می کند و خوردن نمک طعام پیش از غذا، باعث کاهش این میکروب ها می شود. همچنین مضمضه کردن نمک پیش از غذا، باعث ترشح بزاق شده و حفره دهان را برای جویدن و هضم بهتر غذا آماده می سازد.
توصیه به مصرف نمک پس از غذا نیز از معجزات کلام رسول خداست. چهار مزه اصلی غذاها، شوری، تلخی، شیرینی و شوری است. مصرف غذاهای تلخ، شیرین و ترش، به دلیل ایجاد تغییرات شیمیایی در حفره دهان و دندان ها از عوامل فساد دندان ها محسوب می شوند. نمک که از نظر شیمیایی ph خنثی (بافری) دارد، می تواند اثر اسیدی و قلیایی غذاهای شیرین و ترش را خنثی کرده و با غلبه بر هر نوع مزه دیگر، از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کند.
توصیه می شود؛ پس از خوردن هر چیزی ، حتماً مقدار کمی نمک (همانقدر که در میان انگشت سبابه دست و شصت قرار می گیرد) میل کنید.
از نمک به عنوان نرم کننده لباس و پرز گیرنده نیز می توان استفاده کرد؛ برای از بین بردن الکتریسیته ساکن لباس ها ( که عامل اصلی خستگی انسان است)می توان آنها را پس از شستشو در آب نمک خواباند.
 نمک اقلیم های مختلف جغرافیایی، خواص متفاوتی دارد و مخلوط کردن آن‌ها کار مفیدی است که مردم از دیرباز این کار را انجام می دادند و از شهر و دیار خود نمک را به عنوان با ارزش‌ترین سوغات ها برای اقوام و دوستان هدیه می‌آوردند.
 در ایران نمک آران کاشان، دریاچه قم، فردوس مشهد، چشمه های طالقان و الموت ، از بهترین انواع نمک طعام است که مخلوط کردن آنها با هم از بهترین تأمین کننده ریز مغذی های ضروری بدن می باشد.
 به عنوان کلام و نکته دلنشین آخر این نوشتار، یادمان باشد که امام علی علیه السّلام همواره  نان و نمک میل می فرمودند و عمدتاً نمک را به عنوان یک خورشت کامل سفره به حساب می آوردند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات