تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۸۴۲۰۰

نمک طعام یا نمک خوراکی 2

در تحقیقاتی که در دانشگاه تهران انجام شد، معلوم گردیدکه نمک تصفیه نشده و دستکاری نشده ، یعنی نمک دریا ( مانند نمک دریاچه ارومیه)حاوی بیشتر ریز مغذی های بدن شامل روی،ید، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. در آخرین ویرایش کتاب مرجع قلب و عروق، به بیماران توصیه می شود، جهت کنترل بهتر فشار خون، در رژیم غذائیشان کلسیم، منیزیم و پتاسیم فراوان داشته باشند
پایگاه بصیرت / دکتر سیّدعبدالله جعفرپور
 نمک، از نظر منابع طب سنتی؛ برطرف کننده بلغم، سودا و صفرا، خشک کننده و دفع کننده رطوبت لزج و باز کننده انسداد، اصلاح کننده غذای سرد و نیکو کننده طعم غذا و سبزی ها و گوشت است و باعث شفافیت پوست صورت شده و اشتهاآور است.  
    در تحقیقاتی که در دانشگاه تهران انجام شد، معلوم گردیدکه نمک تصفیه نشده و دستکاری نشده ، یعنی نمک دریا ( مانند نمک دریاچه ارومیه)حاوی بیشتر ریز مغذی های بدن شامل روی،ید، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. در آخرین ویرایش کتاب مرجع قلب و عروق، به بیماران توصیه می شود، جهت کنترل بهتر فشار خون، در رژیم غذائیشان کلسیم، منیزیم و پتاسیم فراوان داشته باشند، و این در حالی است که که نمک طعام علاوه بر سدیم و کلر این عناصر را نیز داراست.  
    مصرف کافی کلسیم، منیزیم و پتاسیم؛ فشار خون را در افرادی که پرفشاری خون ندارند، 1 تا 5/2 میلی متر جیوه  و در افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، 5/2 تا 4/4 میلی متر جیوه، کاهش می‌دهد.   
    متأسفانه امروز، نمک موجود در طبیعت را به اسم تصفیه؛ به ترکیب کلرور سدیم تبدیل کرده و به آن ید شیمیایی  اضافه می کنند و در واقع عناصر ارزشمند موجود در آن یعنی کلسیم ، منیزیم، پتاسیم و روی را از آن جدا می کنند که قطعاً چنین ترکیبی جای نمک طعام را نمی گیرد، و حتی مصرف آن می تواند آسیب‌زا نیز باشد، بویژه آنکه منیزیم( فرمانبر اصلی مغز) موجود در آن را نیز به صفر تقلیل می دهند و جالب است بدانید که دو عنصر پتاسیم و منیزیم از عناصر اصلی هستند که بدن به آنها نیاز مبرم دارد که فقط در خصوص اثرات پتاسیم می توان موارد زیر را برشمرد:
1-    پتاسیم کمک می کند تا مواد غذائی جذب شده، به داخل سلول های بدن برود . م.اد زائد از سلول ها خارج گردد.
2-    پتاسیم به انتقال پیام عصبی از سلولی به سلول دیگر کمک می کند.
3-    پتاسیم با کمک سدیم تعادل بازی و اسیدی بدن را حفظ می نماید.
4-    پتاسیم با کمک فسفر، اکسیژن لازم را به مغز می رساند.
5-    پتاسیم با همکاری کلسیم؛ رابطه کلیدی عصب و ماهیچه را تنظیم می نماید.
6-     کمبود کلسیم می تواند موجب بروز مشکلاتی در بدن شود که از آن جمله اند؛ سکته مغزی، مشکلات کلیه، ناباروری، ضعف عمومی بدن، بالا رفتن فشار خون و...که نوعاً بدن را با اختلالات متعددی مواجه می سازد.
کمبود منیزیم نیز سبب بروز مشکلات عدیده ای چون: آسم، بی اشتهایی، برخی سردرد های میگرنی، کندی رشد، تغییرات نوار قلب، مشکلات نورو موسکولار( ماهیچه ای – عصبی)تشنج، افسردگی، ضعف عضلانی، رعشه، سفت شدن ماهیچه ها و ... می گردد.
ید طبیعی نیز که از عناصر کلیدی و مهم در کارکرد غده تیروئید است، به صورت ترکیبات یُدور یا یُدید و یا یُدات، در نمک دریا وجود دارد، که بدن اندازه مورد نیاز خود را از آن جذب کرده و مازاد آن دفع می شود. نمک هایی که در ظروف در بسته نگهداری می شوند، تا یُد آن‌ها در محیط آزاد نشوند صنعتی هستند.
در حالی که بهترین روش نگهداری نمک دریا که حاوی یُد طبیعی نیز هست، قرار دادن آن در ظروف کتانی  و یا محفظه چوبی است که هوای آزاد به آن برسد تا ارزش غذائی آن کاملاً حفظ گردد.  
    (ادامه دارد)

[1] - بهداشت تغذیه از دید گاه حکمای پزشکی ایران، حکیم دکتر حسین روازاده، ص 122.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
1
2
روا زاده در بهترین حالت یه پزشک عمومیه حکیمش کجا بوده . حکیم به ابن سنیا می گن نه روازاده
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات