صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۸۶۱۷۰

پاسداری از حق‌الناس

با پایان کار بررسی صلاحیت نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، برخی گمانه‌زنی‌ها و اخبار منتشرشده غیررسمی حاکی از تأیید صلاحیت حدود یک‌سوم افراد ثبت‌نام‌کننده است [...]
پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی
یادداشت: با پایان کار بررسی صلاحیت نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، برخی گمانه‌زنی‌ها و اخبار منتشرشده غیررسمی حاکی از تأیید صلاحیت حدود یک‌سوم افراد ثبت‌نام‌کننده است. نکته مهم در این میان، عملیات روانی رسانه‌های بیگانه و برخی رسانه‌های داخلی علیه شورای نگهبان است که در این زمینه، توجه به چند نکته ضروری است:
۱- اگرچه در نگاه اول تعداد ردّ صلاحیت‌ها و عدم احراز صلاحیت‌شدگان بالاست؛ اما در یک مقایسه آماری با ادوار گذشته، می‌توان گفت در حال حاضر نیز این مسئله به همان نسبت دوره‌های گذشته صورت گرفته است. برای نمونه، در پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، پنج هزار و ۳۵۳ نفر نام‌نویسی کردند که هیئت‌های اجرایی صلاحیت دو هزار و ۸۳۷ نفر را تأیید، دو هزار و ۲۴۶ نفر را رد و ۱۷ نفر احراز صلاحیت نشدند و ۲۵۳ نفر نیز در طول بررسی صلاحیت‌ها انصراف دادند. بنابراین، این‌گونه نسبت رد و عدم احراز صلاحیت‌ها در گذشته نیز سابقه داشته است، البته هنوز فرصت اعتراض برای نامزدها نیز وجود دارد.
۲- بخشی از بالا بودن آمار رد و عدم احراز صلاحیت‌ها به تأیید صلاحیت فله‌ای داوطلبان از سوی هیئت‌های اجرایی وزارت کشور مربوط می‌شود. گفتنی است، از سوی هیئت‌های اجرایی تنها صلاحیت حدود ۱۰ درصد داوطلبان رد یا احراز نشد.
۳- باید توجه داشت که اساساً برخی افراد صلاحیت‌های لازم را برای ورود به عرصه‌های حساسی، مانند انتخابات ندارند. بر اساس این، بخش عمده عملیات رسانه‌ای در داخل و خارج کشور علیه شورای نگهبان، به دلیل بی‌توجهی منتقدان یا مخرّبان این شورا به داشتن حق نظارت استصوابی این شورا، که لازمه پاسداری از حق‌الناس است، می‌باشد.
در پایان باید گفت، با توجه به مقوله مهم حق‌الناس در انتخابات، انتظار می‌رود داوطلبان محترم نتایج بررسی‌های شورای نگهبان را پذیرفته و چنانچه در این زمینه اعتراضی دارند، صرفاً از مجاری قانونی و با ارائه مستندات اقدام کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات