تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۸۶۱۸۷
آيت‌الله غرويان در گفت‌وگو با آرمان خبر داد

اعلام‌ آمادگي يادگار ‌امام براي‌ حضور‌ در‌ انتخابات

اشاره: «اگر روزي لازم شد كه من كاري انجام دهم در اينجا شانه خالي كردن كار غلطي است، زيرا مصلحت‌سنجي شخصى و عافيت‌طلبي با انديشه امام و آرمان‌هاي ما سازگار نيست.» اين همان سخن معروف و اخير سيدحسن خميني در اظهارات اخيرش بود. سياسيون بر اين اعتقادند كه اظهارات اخير سيدحسن خميني پاسخي به دعوت جدي آيت‌ا... هاشمي نسبت به حضور ايشان به عرصه انتخابات است. از آنجا كه اين سخنان تاكنون از سوي وي بي‌سابقه بوده است بنابراين مي‌تواند به مفهوم اظهار تمايل نوه امام (ره) در انتخابات پيش روي خبرگان باشد. سيدحسن خميني نوه بنيانگذار انقلاب اسلامي چهره‌اي آشنا و معتدل در ميان طيف‌هاي مختلف جامعه بوده و روابط بسيار خوبي با نخبگان و روشنفكران ايراني و به‌ويژه مردم داشته و بسیار قابل احترام است. حضور وي شرايط تازه‌اي را در انتخابات پيش‌رو رقم زده و فضا را به نفع اصلاح‌طلبان و ميانه‌روها تغيير خواهد داد و همچنين مي‌تواند مردم را به صورت جدي به پاي صندوق‌هاي راي بكشاند. تحليلگران معتقدند سيدحسن خميني كانديدايي قدرتمند براي انتخابات مجلس خبرگان بوده و در واقع اين موضوع مي‌تواند به تشكيل مثلث هاشمي، خميني و روحاني تبديل شود. اكنون فضا برعكس سال‌هاي گذشته براي ورود نوه امام (ره) به ميدان بسيار مساعد است. همگان و به‌ويژه اصلاح‌طلبان چشم به ورود سيدحسن خميني به عرصه انتخابات دوخته‌اند. از اين رو انتظار مي‌رود كه وي بر اساس اظهارات اخير خود يك نگاه جدي نسبت به ورودش به عرصه انتخابات داشته باشد تا در كنار آيت‌ا... هاشمي حماسه‌اي ديگر را در كشور بيافريند. همه آنچه كه از نظر مي‌گذارانيد گفت‌وگوي مهدي غرويان استاد حوزه و دانشگاه پيرامون ورود سيدحسن خميني در عرصه انتخابات در پيش رو و آينده اصلاحات است.
پایگاه بصیرت / هستي قاسمي

(روزنامه آرمان - 1394/06/29 - شماره 2857 - صفحه 6)

* نقش بزرگاني مانند آيت‌ا... هاشمي و حاج سيدحسن خميني را در جريان‌هاي سياسي چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

** ملت شريف ايران ملتي ديندار و انقلابي هستند و همواره در مسائل انقلابي پيرو بزرگان اهل سياست و ديانت بوده‌اند، بر اين اساس بايد گفت آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني يكي از علماي متفكر سياسي است كه بسياري در كشور و جامعه چشم به وي دوخته‌اند و افكار و انديشه‌ها و سبك سياسي وي به عنوان الگو دانسته شده و افراد زيادي از گذشته تاكنون پشت سر او حركت مي‌كنند. سيدحسن آقای خميني نيز چهره‌اي عالم، جوان و بانشاط و در عين حال آشنا به انديشه‌ها و افكار امام خميني به عنوان موسس و بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي بوده است. لذا نگاه جامعه به سيدحسن به عنوان متفكر انديشه‌هاي امام (ره) است و از سويي نيز وي رابطه بسيار خوبي با مردم داشته و آنها نيز در مقابل، بسيار نسبت به وي به خاطر اين روحيه بازر مردمي و صفات بالاي ارزشي عشق و علاقه مي‌ورزند.

از اين جهت سخنان آيت‌ا... هاشمي و سيدحسن خميني براي مردم ارزشمند است. همين طور مقام معظم رهبري عنايت بسيار ويژه‌اي به آيت‌ا... هاشمي دارند. ايشان و آيت‌ا... با يكديگر دوست ديرينه‌اي بوده و همچنين رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام به عنوان يك پست كليدي و والا به عهده ايشان نهاده شده و از سويي نيز عنايت ويژه‌اي به سيدحسن خميني داشته و احترام بيت ايشان و تكريم بيت امام را مدام به ملت شريف و مقامات حكومتي و لشكري گوشزد كرده‌اند. بر اين اساس تاثير‌گذاري حضور آيت‌ا... هاشمي و سيدحسن آقا خميني در مسائل سياسي و اجتماعي بسيار بالاست.

* بزرگان كشور همواره علاقه زيادي به حضور سيدحسن خميني در عرصه سياست داشته‌اند، دليل اين تمايل و علاقه‌مندي چيست؟

** ايشان از يك جايگاه و پايگاه ويژه‌اي برخوردار هستند، سيدحسن خميني قبل از هر چيز داراي يك بينش سياسي والايي بوده و علاوه بر اين اهل وفاق هستند. حاج سيد حسن آقا تكليف شرعي خود را در ايجاد وحدت و اتحاد، وفاق و همدلي مي‌بينند. وي تكليف شرعي خود را در هم‌دلي و هم‌زباني بر اساس فرمايشات مقام معظم رهبري و تاكيد ايشان روي مساله همدلي مي‌بينند. لذا همواره نقش بسيار خوبي در ايجاد وحدت ميان طيف‌هاي مختلف سياسي و صلح و دوستي در كشور ايفا كرده است. از اين جهت بزرگان بسيار به حضور و ورود وي در عرصه سياست علاقه‌مند بوده تا بدين وسيله فضاي تازه‌اي را در كشور رقم بزنند.

* آيت‌ا... سيدحسن خميني در روزهاي گذشته به نكته‌اي اشاره كرد مبني بر اينكه «اگر روزي لازم باشد من كاري انجام بدهم در اينجا شانه خالي كردن كار غلطي است زيرا مصلحت‌سنجي شخصي و عافيت‌طلبي با انديشه امام و آرمان‌هاي ما سازگار نيست.» منظور نوه امام (ره) از اين سخن به نوعي مي‌تواند اعلام تلويحي وي در انتخابات باشد؟

** بنده به صورت خصوصي قبلا با سيدحسن ملاقات‌هايي داشته و از نزديك با وي صحبت کرده‌ام. قبل از هر چيز وي از روحيه انقلابي‌گري خاصي برخوردار بوده و همچنين روحيه اصلاح و پايبندي نسبت به اصول دارد. در حقيقت مي‌توان گفت وي یك اصولگراي اصلاح‌طلب و يك اصلاح‌طلب اصولگرا هستند و روحيه اميدواري، كار و خدمت در او بسيار قوي بوده است. از اين جهت وي شباهت زيادي به جد بزرگوارشان امام خميني (ره) دارد. از اين رو بايد خاطرنشان كرد كه براي خدمت به مردم و اسلام و كشور شانه از زير بار مسئوليت خالي نخواهد كرد.

همان‌طور كه از اين سخن برمي‌آيد سيدحسن آقا به نوعي اعلام آمادگي كرده و همچنين اين نكته را تاكيد كرده كه اگر مسئوليتي به دوشم گذاشته شود قطعا از زير بار آن شانه خالي نخواهم كرد. به همين علت بايد ملت و مسئولان و بزرگان از وي بخواهند كه وارد ميدان شود. البته وي قطعا وظيفه خود را انجام خواهد داد، اما مطالبات مردمي نيز از وي بسيار موثر خواهد بود. تصور مي‌رود كه گروه‌ها و اقشار مختلف مي‌توانند از وي دعوت به عمل آورده و همچنين درخواست كنند كه رسما اعلام آمادگي كند و در نهايت حضور جدي در انتخابات خبرگان آتي داشته باشد.

* نوه امام (ره) طي سال‌هاي گذشته به درخواست‌هاي كاندیداتوري در انتخابات خبرگان مدام پاسخ نه گفتند. مي‌توان اين‌بار به ورود قطعي وي در انتخابات خبرگان آتي اميدوار بود؟

** در دوره‌هاي گذشته فضاي كشور بيشتر به سمت بداخلاقي گرايش داشته و فضا براي ورود نوه امام (ره) مساعد نبود اما در سال جاري شرايط كاملا تغيير كرده و يك دولت ميانه‌رو روي كار آمده و فضا رو به بهبود است. از اين رو تندروها نبايد گمان ببرند كه فضا اكنون بر‌اي بداخلاقي مساعد است. گرچه عده‌اي اقليت در كشور هستند كه همواره به دنبال تندوري و برهم زدن اوضاع بودند ولي در شرايط كنوني اين‌طور نيست و سيدحسن آمادگي زيادي براي مشاركت و حضور جدي و فعال در اين عرصه دارد.

* كانديداتوري نوه امام خميني (ره) چه تغييري مي‌تواند در اردوگاه ميانه‌روها به وجود آورد؟

** با توجه به ويژگي بارز شخصيتي سيدحسن خميني حضور وي بسيار مي‌تواند در فضاي انتخابات و كشور تاثيرگذار باشد و شرايط جديدي را در اردوگاه ميانه‌روها رقم بزند. همچنين روحيه سياسي اعتداليون و ميانه‌رو‌ها را تقويت كرده و همگرايي بسيار بالايي را در ميان طيف‌هاي مختلف اصلاح‌طلب و اعتداليون به وجود آورد.

* انتقادات تند جريان تندرو مي‌تواند نشان از هراس اين جريان نسبت به حضور سيدحسن خميني در انتخابات خبرگان باشد؟

** انتقادات جريان تندرو نسبت به وي همواره در فضاي سياسي جريان داشته و مساله تازه‌اي نيست، زيرا جريان تندرو با تفكرات اعتدالي، ميانه‌اي نداشته و سازگار نيست و از سويي سيدحسن آقا چهره‌اي معتدل و افكار وي همسو با دولت بوده و تفكرات و انديشه‌هاي تندروها حتي با دولت هم سازگاري ندارد. طبيعي است كه درصدد تخريب نسبت به وي برآيند و نسبت به حضور وي در انتخابات احساس نگراني داشته باشند. در شرایط كنوني فضاي كشور نياز به جريان اعتدالي و تفكرات معتدل دارد و با پرهيز از افراط و تفريط بايد فضا را براي انتخابات آتي هموار ساخت.

تصور مي‌رود كه اين تخريب‌ها و هجمه‌ها محبوبيت وي را بيش از پيش كرده و در نهايت اثر معكوس خواهد داشت. نسبت به آن هدفي كه تندروها منظور نظرشان بوده نتيجه عكس خواهند گرفت. تجربه گذشته هم اين مساله را به خوبي نشان داده است. در انتخابات سال92 جريان تندرو اين روند را در پيش گرفته بودند، ولي راي مردم بر خلاف منظور نظر آنها صورت گرفت.

* نوه امام (ره) از محبوبيت خاصي در ميان طيف‌هاي مختلف سياسي و اجتماعي برخوردار است. فكر مي‌كنيد در نهايت راي چه گروه و طيف‌هايي را مي‌تواند به خود اختصاص دهد؟

** نخبگان سيدحسن را اصلاح‌طلب و مردم به دليل ارتباط با خانواده امام (ره)، وي را فراجناحي مي‏دانند. گمان مي‌رود كه اگر شرايط فراهم شود و راي حقيقي و واقعي مردم گرفته شود وي بنا بر همان انديشه‌ها و افكار و موقعيت خود در ميان جريان‌هاي مختلف سياسي و محبوبيت بالاي خود در ميان نخبگان و روشنفكران مي‌تواند راي بالايي را به خود اختصاص دهد و در نهایت با راي مردم انتخاب شود.

* ورود سيدحسن خميني به عرصه انتخابات مي‌تواند منجر به ايجاد مثلث جديدي از سوي جبهه اصلاح‌طلبان و ميانه‌روها در برابر جريان مقابل يعني اصولگرا شود؟

** ورود سيدحسن‌آقا به عرصه انتخابات مي‌تواند مثلث خميني، هاشمي و روحاني را به وجود آورد. در حقيقت بايد تاكيد كرد كه در حال حاضر هم اين مثلث ايجاد شده و در انتخابات پيش‌رو نيز ملت شريف ايران تاثيرات آن را خواهند ديد. تصور مي‌رود كه اين مثلث از يك پتانسيل و ظرفيت بسيار بالايي در معادلات سياسي كشور برخوردار است و مي‌تواند راي بسيار زيادي را جمع كند.

* عده‌اي اظهارات آيت‌ا... هاشمي را برنمي‌تابند و همواره گله‌مندند، علت اين گله‌مندي چيست؟

** انتخابات بايد در يك فضاي متعادل و مساوي صورت بگيرد. امكاناتي كه از سوي صدا و سيما، مطبوعات و مراكز قانوني در اختيار كانديدا و احزاب و گروه‌ها مي‌گذارند بايد به نحو متعادل و مساوي باشد و نگراني‌هايي وجود دارد از اين جهت كه جوسازي‌هايي روي دهد و فضاي بداخلاقي در كشور ايجاد شود. تهمت‌ها، دروغ‌ها و جو‌سازي‌ها مي‌تواند افكار عمومي را به سمت و سوهاي مختلفي بكشاند. بيشتر به اين دليل بزرگاني چون آيت‌ا... هاشمي در سخنان خود ابراز نگراني مي‌كنند كه امواج كاذب ايجاد نشود و دروغ و هجمه علیه شخصيت‌ها صورت نگيرد كه سبب مشوش شدن اذهان عمومي شود. اميد مي‌رود كه شوراي نگهبان، هيات‌هاي نظارت و اجرايي، وزارت كشور و سازمان‌هاي ذی‌ربط اين فضاي متعادل را ايجاد كنند و اين نگراني‌ها را برطرف سازند.

* به نظر شما راي اول خبرگان در صورت ورود و مشاركت نوه امام (ره) در عرصه انتخابات چه‌كسي است؟

** در اين مورد نمي‌توان پيش‌بيني دقيقي انجام داد، زيرا ممكن است بعدا احتمال خلاف آن وجود داشته باشد اما به هر حال اكنون مي‌توان درباره احتمال موفقيت و پيروزي سخن گفت. اما اكنون زمان مناسبي براي ورود به اين مساله و ريز شدن در آن نيست. براين اساس بايد منتظر ماند تا دید جريانات سياسي و اجتماعي به كدام سمت حركت مي‌كنند و ارزيابي دقيق در ماه‌هاي آخر و نزديك به انتخابات بايد انجام گيرد.

* آينده اصلاح‌طلبان را در مجموع چگونه مي‌بينيد و چقدر شانس پیروزی در انتخابات‌آتي دارند؟

** اصلاح‌طلبان در مجموع دو دسته اعتدالیون و افراطي هستند. گمان مي‌رود كه اصلاح‌طلبان معتدل در حقيقت به جريان اعتدال‌گرا و اصولگرايان معتدل ملحق و به آنها نزديك شوند و اين دو طيف شانس موفقيت دارند. تصور مي‌رود كه اصلاح‌طلبان افراطي شانسي براي موفقيت نداشته باشند. مساله قابل پيش‌بيني اكنون اين است كه اعتداليون از هر دو گروه اصولگرا و اصلاح‌طلب شانس موفقيت دارند و در صورت وفاق و همگرايي بيشتر قطعا راي بيشتري را كسب خواهند كرد. مردم نيز به یقین به چنين فضايي گرايش بيشتري دارند زيرا آنها از چالش، تنش، درگيري، توهين و بداخلاقي‌ها به تنگ آمده و خواستار آرامش بيشتري هستند و مي‌خواهند ماجراجويي‌ها كنار گذاشته و فضاي معتدل‌تري مستقر شود تا در حوزه‌هاي مختلف اجتماعي، فرهنگي، سياسي، علمي و اقتصادي شاهد پيشرفت روز افزون كشور باشيم. گمان مي‌رود احتمال موفقيت اصلاح‌طلبان معتدل در انتخابات آتي بسيار بالا باشد.

http://armandaily.ir/?News_Id=128421

ش.د9404115

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات