تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۸۶۳۰۱
بهره برداری از فازهای 15و 16پارس جنوبی:

تحقق شعار"ما می توانیم"

قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از دوران دفاع مقدس بر اساس اصل ۱۴۷ قانون اساسی و ظرفیت و پتانسیل ارزشمند موجود در قرارگاه خصوصاً در بحث مهندسی رزمی، با اذن فرمانده معظم کل قوا و تدبیر فرماندهی کل سپاه وارد عرصه سازندگی کشور شد؛ به نحوی که امروز با گذشت حدود سه دهه از فعالیت خود در این عرصه پروژه‌های مهم و عظیمی را در کشور به انجام رسانده که از آن جمله می‌توان به بیش از ۳۰۰۰ پروژه ملی و استانی اجرا شده و بیش از ۳۰۰ ابر پروژه در دست اجرا اشاره کرد.
پایگاه بصیرت / علیرضا شفیعی

انقلاب اسلامی ایران به عنوان پدیده بی نظیرقرن 20 تحولاتی درعرصه جهانی بوجودآوردکه بسیاری از معادلات ومحاسبات دنیای استکبار و نظام سلطه را به هم ریخت و از سویی دیگر به الگویی تبدیل شده است که کشورهای بسیاری را به سمت خود جلب کرده به طوری که مشاهده میدانی و از نزدیک ایران اسلامی توسط کسانی که به عنوان گردشگر و یامسئولان کشورها به ایران سفر می کنند، باعث حیرت و تعجب همه بازدیدکنندگان شده است.یکی از شاخصه های این رشد و پیشرفت ایران اسلامی انجام پروژه های متعدد و بزرگ در عرصه های مختلف، بویژه در بعد اقتصادی است که توسط قر ارگاه خاتم‌الانبیاءء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام گرفته و به بهره برداری رسیده است.

قرارگاه خاتم‌الانبیاء نماد توان داخلی

قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از دوران دفاع مقدس بر اساس اصل ۱۴۷ قانون اساسی و ظرفیت و پتانسیل ارزشمند موجود در قرارگاه خصوصاً در بحث مهندسی رزمی، با اذن فرمانده معظم کل قوا و تدبیر فرماندهی کل سپاه وارد عرصه سازندگی کشور شد؛ به نحوی که امروز با گذشت حدود سه دهه از فعالیت خود در این عرصه پروژه‌های مهم و عظیمی را در کشور به انجام رسانده که از آن جمله می‌توان به بیش از ۳۰۰۰ پروژه ملی و استانی اجرا شده و بیش از ۳۰۰ ابر پروژه در دست اجرا اشاره کرد.

 اقدامات و تلاش‌های جهادی فعالان عرصه سازندگی کشور که به مدد الهام از روح و تفکر حماسی و بسیجی دوران دفاع مقدس صورت پذیرفته و با اجرا ی طرح های بزرگ در زمینه های کشاورزی، عمرانی، صنعتی و دیگر عرصه‌ها، بسیاری از نیازهای کشور و بویژه مردم مناطق محروم را مرتفع کرده واین همان  حقیقتی انکار ناپذیر است که ملت ایران هر روز تأثیرات آن را در کنار زندگی خود به طور محسوس، احساس می کنند.
کشور ما نعمت‌های خدادادی و معادن بسیاری دارد که در هیچ جای دنیا این مزیت وجود ندارد و اگر بتوانیم مدیریت خوب داشته باشیم، با همین منابع کشور را آباد می‌کنیم.

علت عصبانیت رسانه‌های معاند و برخی منتقدین بی‌انصاف داخلی از حضور سپاه در عرصه سازندگی و گره‌گشایی این نهاد در کمک به استحکام بخشی به زیرساخت‌های کشور و نیز برهم‌ ریختن محاسبات و راهبردهای دشمنان است.
قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با اجرای پروژه‌های بزرگی مانند پل طبقاتی  صدر در تهران و فاز 15 و 16 عسلویه و طرح‌های ریلی و خطوط لوله گاز و نفت و در دست داشتن چندین طرح راهبردی و ملی دیگر نشان داد که از قابلیت‌های مدیریتی، فنی و اجرایی بسیار بالایی برخوردار بوده است به گونه‌ای که به انحصار بسیاری از پیمانکاران و شرکت‌های خارجی در کشور پایان بخشیده و با یک برنامه‌ریزی سنجیده از توانمندی‌های بخش خصوصی و پیمانکاران و متخصصین داخلی به خوبی استفاده کرده است و موجب اشتغال‌زایی قابل توجهی شده است.

استحکام نفوذ ناپذیر سایت‌های راهبردی کشور مانند فردو که تزلزل و استیصال دشمن را بدنبال داشته است از جمله پرو‍‍ژه‌هایی است که حاصل تلاش جهادی متخصصین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) به ‌شمار رفته و نماد اراده و توان مثال‌زدنی ایران و ایرانی در خود اتکایی و بکارگیری دانش و ظرفیت‌های بومی در پاسخ به نیازهای حیاتی کشور خواهد بود

توانمندی‌های قرارگاه از زبان فرمانده
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در حاشیه افتتاح پروژه‌های فاز 15 و 16 پارس جنوبی با اشاره به توانمندی‌های علمی و اجرایی این قرارگاه، از تنگ شدن عرصه برای شرکت‌های خارجی و فراهم شدن بستر برای بخش خصوصی خبر داد.
سردار عبداللهی با اشاره به این که امروز که 25 سال از تأسیس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء می گذرد ، بالغ بر 2 هزار طرح ملی و استانی برای آبادانی و عمران کشور به همت این قرارگاه به بهره برداری رسیده است.
وی تصریح کرد: امروز هیچ طرحی در کشور وجود ندارد که مهندسان داخلی نتوانند آن را انجام دهند که نمونه بارز خودکفایی را می‌توان در فازهای 15 و 16 پارس جنوبی پس از آن که شرکت‌های خارجی آن را رها کردند، مشاهده کرد.

سردارعبداللهی با بیان اینکه 125 میلیون نفر ساعت کار در این پروژه انجام گرفته است، گفت: انجام 6 میلیون متر مکعب خاک‌برداری و خاک‌ریزی و 6 هزار کیلومتر کابل گذاری گوشه‌ای از اقدامات قرارگاه در اجرای پروژه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاءء (ص) با تأکید براینکه هیچ گونه نیازی به مهندسی خارجی در اجرای پروژه‌ها نداریم، گفت: امروز با مهندسی 100 درصد ایرانی تمامی مراحل از طراحی، تجهیز، تأمین کالا و ساخت پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی با بهترین کیفیت صورت گرفته است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاءء با بیان این که تجهیز، طراحی و بهره‌برداری از فازهای 15 و 16 پارس جنوبی به صورت صددرصد ایرانی است، گفت: امروز با بهره برداری از این فازها 20 میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی به شبکه سراسری تزریق می شود.
سردارعبداللهی با بیان این که قرارگاه 8 تا 10 هزار طرح محرومیت زدایی را در دست دارد، گفت: ما در ساخت مسکن روستایی علاوه بر آب‌رسانی، در ساخت مسجد و مراکز درمانی پیش قدم هستیم. امروز دشمن جبهه عمران و اقتصادی کشور را هدف قرار داده است و ما برای مقابله با این اقدامات نیاز به ایجاد شغل و تولید داریم. ما در طول دوران تحریم نه عقب‌نشینی و نه توقف کرده‌ایم، سختی سبب خودکفا شدن می‌شود و با وجود تحریم توانسته‌ایم تجهیزات مورد نیاز پالایشگاه‌ها را تأمین کنیم، در ساخت پالایشگاه‌ها و احیای آن‌ها 35 تا 50 درصد از تجهیزات داخلی استفاده کرده‌ایم.توانسته‌ایم لایروب‌های غول پیکر، دکل‌های حفاری و لوله‌گذارهای بسیار قوی را بسازیم.
وی با اشاره به توانمندی قرارگاه خاتم‌الانبیاء اظهار کرد: این مجموعه در دفاع مقدس لیدر کارهای جنگ بوده و امروز به مجموعه‌ای تبدیل شده که 135 هزار نفر نیرو دارد که 35 هزار نفر از این افراد مهندس، کارشناسی ارشد و دکتر هستند و بزرگ‌ترین سرمایه هر کشور نیروی انسانی و متخصص است و در این صورت محرومیت و نیاز نخواهیم داشت.
بیش از 1600 پروژه در گرایش‌های مختلف توسط قرارگاه اجرا شده و قرارگاه با توانمندی‌ خود توانسته است بستر عظیمی را در زمینه اشتغال‌زایی در کشور آماده کند و در حال حاضر بیش از 130 هزار نفر نیرو و پنج هزار پیمانکار با قرارگاه همکاری می‌کنند که بیش از 98 درصد این افراد از نیروهای قراردادی و پیمانکار بخش خصوصی هستند که این ظرفیت بزرگی در اشتغال‌زایی کشور و کارآفرینی به شمار می‌آیند.
طرح های درآستانه بازدهی
قرارگاه بر مبنای چهار موضوع فعالیت می‌کند که در صورت تحقق آن‌ها، هیچ محرومیتی در کشور نخواهیم داشت؛ مهار آب‌ها یکی از این چهار موضوع است که قریب به 11 میلیارد مترمکعب آب از مرزهای کشور خارج می‌شود. مهار این آب‌ها هزینه بالایی دارد و کار از گذشته آغاز شده و طویل‌ترین تونل 44 کیلومتر است و تنها سه کیلومتر از آن باقی مانده که به اتمام برسد. موضوع بعد، زیرساخت‌های ریلی است که در حال حاضر سوخت‌مان را هدر می‌دهیم و اگر زیرساخت‌های ریلی تکمیل شود، در زمینه‌های حجم مسافر و حجم بار، آلایندگی‌ها و ایمنی بسیار به‌ صرفه است.

اقتصاد مقاومتی نقشه راه
سردارعبداللهی در تشریح مسیر پیشروندگی کشور بر اساس الگوی بومی ، معتقد است:مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) قبل از سال 93 بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند و در ابتدای سال نیز در شعار سال بحث فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی را مطرح کردند که باید توجه ویژه به این رهنمود داشته باشیم و به عنوان نقشه راه باید با تمام قدرت و توان و با استفاده از ظرفیت‌های عظیم کشور، کارها را به پیش ببریم.
می توانیم با تکیه بر توان داخلی پیشرفت کنیم
با عنایت به فرمایش حضرت امام خمینی مبنی بر این که ما می توانیم ایرانی سربلند و آباد داشته باشیم و همچنین فرمایش مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مبنی بر اتکا به توان داخلی و اصلاح وضعیت اقتصادی کشور با مدیریت جهادی، کاری شدنی است"می توان گفت: در سه دهه گذشته، چه در عرصه دفاع مقدس و چه در عرصه سازندگی، با ایثارگری و مقاومت در برابر دشمن در کارهایمان موفق بودیم و سپاه  امروز توانسته است با سازماندهی و برنامه‌ریزی و استفاده از تجارب مهندسی زمان جنگ قابلیت‌ها و دستاوردهای مهمی را در کشور حاصل کند.
اجرای برخی گرایش‌های کاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در زمینه‌هایی همچون نفت، گاز و پتروشیمی، راه و ترابری، آب، صنعت و معدن، ارتباطات، ابنیه، بیابان‌زدایی، کاوش‌های زمینی، سد و بند انحراف، خطوط انتقال کانال‌های انتقال آب و شبکه‌های آبیاری، بنادر و سازه‌های دریایی، پل و تقاطع غیر همسطح، سازه‌های فضایی، راه و تونل بخش های کوچکی از قدرت و توانمندی های فرزندان و متخصصان باهوش و با استعداد ایران اسلامی است و اگر از پتانسیل موجود در کشور استفاده بهینه کنیم و از تجارب، توان و ظرفیت‌های موجود در کشور بهره‌مند شویم به فضل و عنایت الهی هر کاری در کشور شدنی است.انشاءالله

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات