سیاسی >>  امام و رهبری >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۸۶۳۰۸
امام خامنه‌اي خطاب به ملت ايران:

آدمهايي را انتخاب کنيد که کشور را به دشمن نفروشند!

يک عدّه‌اي کمين کرده‌اند که با عدم ورود مردم در عرصه‌ي انتخابات يا با تحريم انتخابات يا با سست‌کردنِ انتخابات يک مچ‌گيري از نظام جمهوري اسلامي بکنند؛ يک عدّه‌اي کمين کرده‌اند. ملّت در مقابل اين کمين‌کرده‌هاي نابکار، کارآمدي خودش را نشان داده است، امروز هم نشان خواهد داد. اين حرف اوّل من و مهم‌ترين حرف من در همه‌ي دوره‌هاي انتخابات بوده است، الان هم هست: شرکت همگاني و بانشاط مردم.

پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي/ حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز چهارشنبه (30/10/94) در ديدار دست‌‌اندرکاران انتخابات دهمين دوره‌ي مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره‌ي مجلس خبرگان با تشريح آداب و عناصر تضمين‌کننده‌ي «رقابت سالم در انتخابات»، ملت و جمهوري اسلامي ايران را برنده‌ي پرافتخار برگزاري يک «مسابقه‌ي ملي و قوي» در عرصه‌ي انتخابات خواندند و با بيان نکات مهمي درباره‌ي اجراي برجام خطاب به مسئولان افزودند: آمريکا، همان آمريکاي قديمي است، مراقب خدعه‌هايش در اجراي همين نتايج مذاکرات هسته‌اي باشيد.

متن محوربندي شده اين بيانات بدين شرح است:

***

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحيم‌(۱)

و الحمد لله ربّ العالمين و الصّلاة و السّلام علي سيدنا محمّد و آله الطّاهرين.

 

تشکر از زحمات دست‌اندرکاران برگزاري انتخابات

  خيلي خوش‌آمديد برادران و خواهران عزيز! اين اجتماع صميمي و گرم و متشکّل از زحمت‌کشان در يک امر بسيار مهم، حقيقتاً اجتماع مبارکي است. اميدواريم ان‌شاءالله خداوند متعال با نظر لطف و رحمت به همه‌ي شما، به يکايک شما توجّه بفرمايد و شما را در اين کار بزرگي که بر عهده داريد و در اين دل‌گفته‌هاي جناب آقاي جنّتي هم تا حدودي ظاهر بود، مورد تأييد و لطف خودش ان‌شاءالله قرار بدهد. ولادت حضرت عسکري را تبريک عرض ميکنم؛ پدر بزرگوار وليمان و اماممان و سيد و سالارمان (ارواحنا فداه). ورود به آستانه‌ي ماه بهمن را هم تبريک عرض ميکنم؛ ماه افتخار، ماه تحوّل عظيم تاريخ ملّت ايران، ماه حوادث بزرگ که ان‌شاءالله خودمان را شايسته‌ي آن کنيم که به اين ماه و به حوادث آن بباليم و افتخار کنيم.

 

الف. نکات و ملاحظاتي در باب انتخابات

  دو سه کلمه در باب انتخابات عرض ميکنم. خب، مطالبي را جناب آقاي جنّتي (حفظه‌الله تعالي و ادام‌الله وجوده و برکاته) و همچنين جناب آقاي رحماني‌فضلي، وزير محترم و زحمت‌کش کشور بيان فرمودند؛ مطالب خوبي بود، همه‌ي مطالبي که فرمودند، مطالب دقيق و مهمّي بود؛ بنده هم چند جمله‌اي عرض ميکنم - حرفهايي قبلاً هم زده‌ايم، بعد هم اگر عمري باشد، باز فرصت هست و مطالبي را خواهيم گفت- چند کلمه هم اگر وقت باقي بود، درباره‌ي اين مسئله‌ي اخير، مسئله‌ي برجام و اين توافق، عرض خواهم کرد.

 

انتخابات يک رقابت و مسابقه‌ي ملّي

  در مورد انتخابات توجّه کنيم که انتخابات يک رقابت است، يک مسابقه‌ي ملّي است بين آحاد کشور؛ اگر اين مسابقه خوب و سالم و قوي برگزار شد، در بين اين تيمهاي مختلف هر تيمي ببرد، افتخارش مال فدراسيون خواهد بود. اين‌جوري است ديگر. وقتي تيمهاي ورزشي خوب بازي کنند، چه تيم الف، چه تيم ب، چه تيم پ اگر برد، فدراسيون از بازي قوي و سالم اينها به خود ميبالد. انتخابات هم همين‌جور است؛ اگر ملّت ايران، خوب، قوي، جازم و عازم وارد ميدان بشود و صندوقهاي رأي را از رأي خود و عزم خود پُر کند، ايران خواهد باليد، جمهوري اسلامي خواهد باليد و افتخار خواهد کرد؛ حالا هر که ببرد، هر که ببازد. در واقع بُرد و باختي براي ملّت وجود ندارد؛ ملّت در هر صورت برنده است. اين نکته‌ي اساسي در باب انتخابات است.

 

اولين شرط تحقق انتخابات مطلوب؛ مشارکت حداکثري

  خب، رقابت سالم و مسابقه‌ي سالم چيست؟ رقابت سالم اين است که همه خوب بازي کنند، همه خوب حرکت کنند. شرط اوّل همين‌طور که عرض کرديم، شرکت همگان است؛ همه بيايند. بنده در صحبت قبلي هم اين را به همه گفتم که آن کساني که ممکن است نسبت به نظام جمهوري اسلامي هم حتّي مسئله داشته باشند، نسبت به امنيت کشور که ديگر مسئله ندارند، نسبت به اقتدار کشور که ديگر مسئله ندارند. خب، امروز اين نظام، امنيت کشور را حفظ کرده است، پيشرفت کشور را تسريع کرده است، به اين ملّت عزّت داده است؛ اينها که ديگر قابل انکار نيست، اينها را که دوست دارند؛ [پس‌] وارد اين ميدان بشوند براي عزّت بخشيدن به ايران و ايراني، براي استمرار امنيت ملّي، براي تضمين پيشرفتي که بحمدالله از اوّل انقلاب شروع شده و تا امروز بي‌وقفه پيش رفته؛ براي اينها بايد وارد بشوند. همه بايد وارد بشوند. البتّه آن‌کسي که محض رضاي خدا و برطبق وظيفه وارد ميدان ميشود، علاوه بر اين خيرات، يک دستاورد ديگري هم دارد که بسيار عظيم است و آن دستاورد، رضاي الهي است، رضاي خدا است. اين، شرط اوّل است: همه وارد بشوند و با نشاط وارد بشوند؛ و من به شما عرض بکنم که وارد هم ميشوند. اين ملّتي که ما ديده‌ايم و اين آگاهي و بصيرتي که اين ملّت از خود نشان داده، به فضل الهي، به اذن الهي، به توفيق الهي ان‌شاءالله ملّت عزيزمان وارد خواهد شد.

 

عده‌ي بدنبال سست کردن و تحريم انتخابات

  يک عدّه‌اي کمين کرده‌اند که با عدم ورود مردم در عرصه‌ي انتخابات يا با تحريم انتخابات يا با سست‌کردنِ انتخابات -که حالا اشاره خواهم کرد- يک مچ‌گيري از نظام جمهوري اسلامي بکنند؛ يک عدّه‌اي کمين کرده‌اند. ملّت در مقابل اين کمين‌کرده‌هاي نابکار، کارآمدي خودش را نشان داده است، امروز هم نشان خواهد داد. اين حرف اوّل من و مهم‌ترين حرف من در همه‌ي دوره‌هاي انتخابات بوده است، الان هم هست: شرکت همگاني و بانشاط مردم.

 

دومين شرط تحقق انتخابات مطلوب؛ حضور با بصيرت و راي به انسان‌هاي صالح

مسئله‌ي دوّم که سلامت انتخابات و سلامت اين رقابت را تأمين و تضمين مي‌کند، اين است که مردم با بصيرت، با فکر وارد بشوند و انسانهاي صالح را انتخاب بکنند.

 

ويژگي نامزد اصلح

آدمهايي را انتخاب بکنند که وقتي رفت در آن مسند نشست - حالا آن مسند هرچه باشد؛ چه مسند عضويت در مجلس خبرگان باشد يا در مجلس شوراي اسلامي باشد يا رياست جمهوري باشد- خودش را سپر بلاي مشکلات کشور قرار بدهد، فاني در خدمات و مصالح و منافع عمومي مردم باشد، کشور را به دشمن نفروشد، مصالح کشور را براي رودربايستي با اين و آن زير پا نگذارد؛ بايد اين را انتخاب کنند. اين ميشود يک انتخابات خوب.

 

مخالفين نظام نبايد وارد مجلس شوند

بله، بنده گفته‌ام و باز هم ميگويم که آن کساني که حتّي نظام را قبول ندارند بيايند در انتخابات شرکت کنند، رأي بدهند، امّا نه‌اينکه کسي که نظام را قبول ندارد، بخواهند مجلس بفرستند. هيچ‌جاي دنيا چنين چيزي وجود ندارد که [وقتي‌] ما گفتيم آقا شما که نظام را قبول نداري بيا، بگويد خيلي خب، پس اجازه بدهيد من به کسي رأي بدهم که او هم نظام را قبول ندارد؛ اين معني ندارد. در هيچ‌جاي دنيا در مراکز تصميم‌گيري، آن کسي که اصل نظام کشور را قبول ندارد راه نمي‌دهند؛ [حتّي‌] يک جاهايي با اندک تهمتي طرف را کنار مي‌زنند. همين کشور آمريکا که امروز خودش را نماد آزادي و مانند اينها معرّفي ميکند و يک عدّه آدمهاي ساده‌لوح هم قبول مي‌کنند و ترويج مي‌کنند، در آن دوراني که جريان چپ در دنيا وجود داشت - اينها البتّه حالا مطرح نيست- اينها هرکسي را به اندک بياني که نشان‌دهنده‌ي يک گرايش ضعيف به تفکّرات اقتصادي سوسياليستي مثلاً بود، با قاطعيت رد مي‌کردند. کمونيست نبود، معتقد به کمونيسم هم نبود، معتقد به سوسياليسم هم نبود، امّا [اگر] يک رگه‌ي مختصري در مسائل اقتصادي نشان ميداد، ردّش ميکردند؛ همين‌جايي که حالا اسم آزادي و اسم دموکراسي و مانند اينها را مي‌آورند و به ما اعتراض ميکنند که شما چرا شوراي نگهبان داريد. بي‌حياها! بنابراين اينکه ما مقيد باشيم کسي برود در مجلس که نظام را، مصالح کشور را، ارزشهاي اساسي کشور را تأييد بکند، تقويت کند، دنبال بکند، يک حقّ عمومي است. اين هم در انتخابات و در سلامت انتخابات مؤثّر است.

 

اهميت قانونگرايي در انتخابات

  نکات ديگري هم وجود دارد: همه به قانون تمکين کنند. من خيلي خوشم آمد که ديدم آقايان محترم، هم جناب آقاي جنّتي (حفظه‌الله)، هم جناب آقاي رحماني‌فضلي، روي مسئله‌ي قانون‌گرايي تکيه کردند؛ اين توصيه‌ي هميشه‌ي ما است. بنده هميشه به دست‌اندرکاران ذي‌ربط در قضيه‌ي انتخابات تأکيدم اين است که ميگويم پا را جاي قرصي بگذاريد؛ جاي قرص، نقطه‌ي قانوني است؛ قانون. مرّ قانون را رعايت کنيد.

 

ضرورت حفظ حرمت نهادهاي قانوني

  به نهادهاي قانوني اهانت نشود؛ اين را توجّه کنيد. يک نهاد قانوني را که يک وظايفي دارد، نبايد مورد افترا قرار بدهيم يا مورد اهانت قرار بدهيم. نهاد قانوني، نهاد قانوني است؛ نه‌اينکه اشتباه نميکند؛ هر نهاد قانوني‌اي مثل همه‌ي آدمها، مثل اين حقيرِ پُر از تقصير و اشتباه ممکن است اشتباه کنيم امّا اين موجب نميشود که ما يک نهاد قانوني را مورد اهانت قرار بدهيم، در انظار عمومي، در تبليغاتمان، در حرفهاي خودمان تخفيف کنيم؛ نه، اين باب اگر باز شد، هرج‌ومرج خواهد شد. خب، سليقه‌ي جنابعالي اين است، به فلان نهاد قانوني بي‌احترامي ميکني، يکي ديگر سليقه‌ي ديگري دارد، به آن نهاد قانوني‌اي که تو به آن وابسته هستي بي‌احترامي ميکند؛ اين خوب است؟ اين باب را باز نکنند.

 

پرهيز از تشويش اذهان عمومي

  اذهان عمومي را مشوّش نکنند که آقا، معلوم نيست چه خواهد شد، نميدانيم چه خواهد شد. اين کار بسيار غلطي است؛ قبلاً هم من تذکّر داده‌ام؛ بگذاريد مردم همچنان‌که حق است، همچنان‌که واقع است، با شوق، با ذوق، با نشاط بروند به سمت انتخابات. تشويش افکار عمومي کار بسيار غلطي است؛ مردم را به انتخابات بدبين نکنند.

 

سومين شرط تحقق انتخابات مطلوب؛ پرهيز از تخريب رقباي انتخاباتي

نامزدهاي انتخاباتي به يکديگر اهانت نکنند؛ خب، جنابعالي نامزد هستيد، معتقديد که آدم صالحي هستيد، آدم برجسته‌اي هستيد؛ بسيار خوب، از خودتان هرچه ميخواهيد تعريف کنيد بکنيد امّا به رقيبتان اهانت نکنيد، به رقيبتان تهمت نزنيد، از رقيبتان غيبت هم نکنيد؛ تهمت و افترا يعني نسبتي بدهيد که واقعيت ندارد، [امّا] غيبت يعني نسبتي بدهيد که واقعيت دارد؛ غيبت هم نبايد بکنيد. بنابراين اين هم يک وظيفه است و يک معيار است براي سلامت انتخابات. نمايندگان بروند آنچه را در وسعشان، در قدرتشان، در صلاحيتشان هست، براي مردم بيان کنند؛ مردم هم نگاه ميکنند، خوششان مي‌آيد رأي ميدهند، خوششان نمي‌آيد رأي نميدهند؛ اين ميشود [انتخابات‌] سالم.

 

پرهيز از دادن وعده‌هاي غير عملي

وعده‌هاي غير عملي ندهند؛ بعضي از نامزدها، وعده‌هايي به مردم ميدهند که خودشان هم ميدانند از دست آنها ساخته نيست؛ شما که نميتواني اين وعده را عملي کني، چرا به مردم وعده ميدهي؟ چرا مردم را اميدوار ميکنيد به چيزي که ميدانيد نخواهد شد؟ گاهي وعده‌هاي غير قانوني ميدهند! [ميگويند] فلان عمل را انجام ميدهيم درحالي‌که ميدانند آن عمل خلاف قانون است؛ يا خلاف قانون اساسي است، يا خلاف قانون عادي است؛ وعده‌هاي اين‌جوري هم ندهند؛ شعارهاي غير قانوني ندهند. با مردم صادقانه بايد برخورد کرد؛ همه‌ي ملّت ما اين‌جور هستند که صداقت را احساس ميکنند، درک ميکنند؛ وقتي ما غير صادقانه برخورد کرديم، ممکن است کساني يک لَمحه‌اي(۲) و لحظه‌اي به اشتباه دچار بشوند لکن بعد حقيقت معلوم خواهد شد؛ بايد صادقانه با مردم رفتار کرد، صادقانه بايد با مردم حرف زد. اين جزو آداب حتمي انتخابات سالم است.

 

جريان حزب‌اللّهي و مؤمن را متهم به تندرويي نکنيد!

يک عادتي هم در بعضي پيدا شده است که همين‌طور مدام تکرار ميکنند «تندروها، تندروها»؛ خب بله، تندرَوي و کندرَوي - طرف افراط و تفريط- هر دو بد است، اين معلوم است امّا [اينکه] تندروي چيست، کندروي چيست، خطّ ميانه کدام است، چيزهاي خيلي واضح و روشني نيست، جزو مسائل بين نيست، تبيين لازم دارد. چون براي ما خيلي زياد خبر مي‌آيد؛ اين روزنامه‌ها و مطبوعات گوناگون را هم آدم نگاه ميکند، من ميفهمم که بعضي وقتي ميگويند تندروي، جريان حزب‌اللّهي و مؤمن مورد نظرشان است؛ نه، جريان مؤمن را، جريان انقلابي را، جوانان حزب‌اللّهي را متّهم نکنيد به تندروي؛ اينها همان کساني هستند که با همه‌ي وجود، با همه‌ي اخلاص در ميدان حاضرند، آنجايي هم که دفاع از مرزها لازم باشد، دفاع از هويت ملّي لازم باشد، مسئله‌ي جان دادن و خون دادن مطرح باشد، همينها هستند که به ميدان مي‌آيند. به صِرف اينکه يک جايي يک قضيه‌اي واقع بشود که مورد قبول و تأييد نباشد، فوراً پاي حزب‌اللّهي‌ها را [وسط] بکشند، مثل قضيه‌ي سفارت عربستان که البتّه کار بسيار بدي بود، کار غلطي بود و هرکسي کرده باشد کار غلطي است؛ جماعت مؤمن را، جوانهاي انقلابي را که هم انقلابي‌اند - چون بنده با اين جوانها تا حدود زيادي و از دور و نزديک اُنس دارم- هم خيلي اوقات عقلشان و فهمشان و تعقّلشان هم از بعضي از بزرگ‌ترها خيلي بيشتر است، خوب ميفهمند، خوب تحليل ميکنند، خوب مسائل را تشخيص ميدهند و سينه‌چاک انقلابند، سينه‌چاک اسلامند، به اين بهانه ما تضعيف کنيم که فلان قضيه در فلان‌جا اتّفاق افتاده است که اتّفاق بدي بوده! بله، سفارت عربستان که هيچ، در سفارت انگليس هم که چند سال پيش، آن اتّفاق افتاد، بنده بدم آمد؛ اصلاً هيچ قابل قبول نيست اين‌جور عمليات؛ اين عمليات عمليات بسيار بدي است، به ضرر کشور و به ضرر اسلام و به ضرر همه است؛ اين را بهانه قرار ندهند براي اينکه جوانهاي انقلابي ما را مورد تهاجم قرار بدهند؛ اين هم يک مسئله است.

 

شکرگزار نعمت يک نعمت بزرگ انتخابات

  بنابراين انتخابات، همين‌طور که آقاي جنّتي درست فرمودند، يک نعمت بزرگ و يک فرصت بزرگ است؛ شکرگزاري لازم دارد اين نعمت بزرگ؛ شکرگزاري‌اش به اين است که همه‌ي ما در هرجا که هستيم، سعي کنيم اين را خوب برگزار کنيم، سالم برگزار کنيم و نگذاريم با رفتارهاي ما، با حرفهاي ما، با بعضي از نسنجيده‌گويي‌هايي که گوشه‌وکنار انسان مي‌شنود، اين عمل بزرگ، اين حرکت بزرگ، اين افتخار بزرگ مشوّش و مُشوَّه(۳) بشود؛ اين را حواسمان باشد؛ حادثه‌ي بسيار بزرگي است.

 

زحمات زياد دست‌ندرکاران انتخابات

  شما هم دست‌اندرکار اين کار بزرگ هستيد؛ بدانيد، بله، زحمات زياد است، مشکلات زياد است، توقّعات زياد است، گاهي اوقات تيرهاي تهمت هم به طرف شماها -هرجا که هستيد؛ چه در هيئتهاي اجرائي، چه در هيئتهاي نظارت؛ چه در وزارت کشور، چه در شوراي نگهبان- سرازير ميشود؛ اينها هست لکن بدانيد اجرتان پيش خدا خيلي زياد است؛ چون کار، کار بزرگي است. چون به کار بزرگي اشتغال داريد، [اگر] ان‌شاءالله نيتتان نيت الهي باشد، انجام وظيفه‌ي اسلامي و انقلابي باشد، اجرتان پيش خداي متعال بزرگ است؛ بنابراين از سختي اين کار و از دشواري اين راه واهمه نکنيد و کار را با بهترين وجهي دنبال کنيد. اين راجع به انتخابات.

 

ب. برجام

زحمات فراوان متوليان امر مذاکرات هسته اي

  راجع به مسئله‌ي برجام؛ خب اين هم حادثه‌اي بود، حادثه‌ي بزرگ و مهمّي هم بود؛  حقّاً و انصافاً هم زحمت کشيدند؛ نه اينکه حالا همه‌ي خواسته‌هاي ما برآورده شد؛ نه، امّا همان مقداري که از خواسته‌هاي جمهوري اسلامي برآورده شد، اين برادران عزيز -وزير محترم خارجه، هيئت مذاکره‌کننده، شخص رئيس‌جمهور محترم- انصافاً خيلي تلاش کردند؛ ما ميديديم دائم در حال تلاش و حرص‌وجوش و حرکت و فکر و دنبال [کردن‌] و نشستن و جلسات طولاني و بي‌خوابي و امثال اينها [بودند]؛ ان‌شاءالله خداي متعال به همه‌ي آنها اجر بدهد و کارهايشان مورد سپاس الهي قرار بگيرد؛ اين به جاي خود محفوظ؛

 

عده اي به بهانه برجام در تلاش براي بزک کردن چهره استکبارند

لکن يک عدّه‌اي دارند اين‌جور وانمود ميکنند که کأنّه اين دستاوردهايي که حالا مثلاً پيدا شد، آمريکا يک لطفي کرد به ما که اين تحريمها را مثلاً برداشت؛ اين‌جور نيست. يک عدّه‌اي از اين فرصت ميخواهند استفاده کنند، باز چهره‌ي منحوس استکبار را بزک کنند؛ اين خيلي خطرناک است. چه لطفي؟ جنابعالي زحمت کشيدي، پول جمع کردي و يک خانه ساختي؛ قلدر محلّه مي‌آيد کليد خانه را از دست شما ميگيرد، مثلاً نصف خانه را تصرّف ميکند، شما را زير فشار قرار ميدهد؛ بعد شما با زحمت، با تلاش، با نيروي فکري، با نيروي بدني، با نيروي عمومي، با تبليغات، کاري ميکني که او از خانه بيرون برود امّا دو اتاق را باز براي خودش نگه بدارد؛ اينکه از خانه بيرون رفت، غصبش را کم کرد، منّتي دارد؟ آمريکايي‌ها اين‌جور هستند.

 

برجام، محصول ايستادگي ملت ايران

ما انرژي هسته‌اي را با توانايي‌هاي خودمان، با فکر دانشمندانمان، با پشتيباني‌هاي دولتهاي مختلف‌[مان‌] پيش برديم، چهار شهيد داديم در اين راه، به اين نقطه رسانديم؛ شوخي است؟ کاري کرديم که دشمن که يک روز حاضر نبود يک سانتريفيوژ در اين کشور بچرخد، حالا مجبور شده به‌خاطر واقعيتهاي موجود، تحمّل کند که چند هزار سانتريفيوژ وجود داشته باشد. اين لطفي از طرف آنها نيست؛ اين تلاش ملّت ايران است، تلاش دانشمندان است. [آنها] تحريم کردند براي اينکه مردم را عصباني کنند و به خيابان بکشانند. بنده اين را چند سال پيش گفتم؛(۴) بعضي‌ها گفتند اين تحليل است؛ بله، شايد آن روز تحليل بود امّا امروز خبر است؛ خودشان گفتند؛ افراد متعدّدي از آنها در بيانات مختلف گفتند هدف ما اين است که مردم را از نظام جمهوري اسلامي، از دولت جمهوري اسلامي عصباني کنيم. ميخواستند مردم را به خيابان بکشانند؛ [امّا] مردم ما ايستادند؛ اين مقاومت مردم، اين ايستادگي مردم پشتوانه‌ي کار سياسي و ديپلماسي و مذاکره و اين حرفها شد. دشمن مجبور شد؛ همين مقداري که عقب‌نشيني کرد، به‌خاطر اين بود که ملّت از خودش اقتدار نشان داد؛ دولت جمهوري اسلامي از خودش اقتدار نشان داد، عزّت نشان داد.

 

در مساله برجام، توان و فرصت و امکانات همين اندازه را اقتضا کرد

 البتّه من شخصاً معتقدم که ميشد ما از اين بهتر هم انجام بدهيم، خب، بالاخره توان و فرصت و امکانات همين اندازه را اقتضا کرد، ولي همين اندازه پيشرفتي که انجام گرفت، کار قابل توجّهي است، کار مهمّي است و اين به‌خاطر پشتيباني ملّت، به‌خاطر اقتدار ملّي، به‌خاطر اتّصال فراوان نظام جمهوري اسلامي با آحاد مردم و بدنه‌ي مردم بود.

 

هدف دشمن متوقف کردن جمهوري اسلامي است، هسته اي بهانه است

  اين را هم عرض بکنم که مسئله‌ي هسته‌اي و دعواي استکبار -که اصلش آمريکا است و آن بت بزرگ آمريکا است، بقيه‌ي دولتهاي غربي‌اي هم که در اين زمينه وارد شدند، آن بتهاي حاشيه‌اي و دوروبري هستند- با ما در قضيه‌ي هسته‌اي، فقط قضيه‌ي هسته‌اي نبود، وَالّا ميتوان سوگند ياد کرد که اينها ميدانند که جمهوري اسلامي دنبال بمب هسته‌اي نيست؛ اين را ميشود قسم خورد؛ مسئله مسئله‌ي ديگري است. اين جزئي از يک حرکت عمومي است براي زير فشار قرار دادن ملّت ايران، براي متوقّف کردن حرکت انقلابي ملّت ايران به سوي اهدافش، براي متوقّف کردن گستره‌ي نفوذ روزافزون نظام جمهوري اسلامي در منطقه و در جهان؛ اين يک واقعيتي است. نه اينکه ما دنبال کنيم اين قضيه را؛ طبيعت کار اين است؛ حرف نو است، جذّاب است، دلهاي پاک و نيتهاي صادق آن را مي‌پسندد لذا نفوذ جمهوري اسلامي و اعتبار جمهوري اسلامي گسترش پيدا ميکند، اينها متوحّش ميشوند. هدف اينها اين است که اين را متوقّف کنند؛ هدف اينها اين است که به ملّتها تفهيم کنند که جمهوري اسلامي ايران هم نتوانست بر اساس دين، يک نظامي را بر پا کند و ادامه بدهد و اداره کند؛ ميخواهند اين را نشان بدهند و هدف اين است؛ اين را بايد همه متوجّه باشند؛ مسئولين هم بايد متوجّه باشند، آحاد مردم ما هم توجّه داشته باشند.

 

مراقب خدعه دشمن در برجام باشيم

  آمريکا با زور و با تبليغات دروغين ميخواهد کار خود را پيش ببرد؛ بايد در مقابل زور او و در مقابل تبليغات دروغين او مقاومت کرد. الان هم همه‌ي مسئولان -چه مسئولين دولتي، چه آن هيئت نظارتي که ما توصيه کرديم-(۵) مراقب باشند که طرف مقابل خدعه نکند؛ چون طرفْ اهل خدعه است، اهل خدعه کردن است. به لبخند و به ماسکي که او بر چهره زده نميشود اعتماد کرد.

من به شما عرض بکنم، آمريکاي دوران ريگان و آمريکاي دوران بوش با آمريکاي امروز هيچ فرقي ندارند، هيچ تفاوتي ندارند. همچنان‌که آمريکاي دوران ريگان يک‌وقتي لازم دانست و مناطق ما را در خليج فارس، از روي حقد و غضب بمباران کرد، امروز هم [اگر] بتوانند همين کار را ميکنند. آمريکا تفاوتي نکرده؛ سياستهاي آمريکا در مقابل اسلام و در مقابل جمهوري اسلامي، سياستهاي ثابتي بوده. البتّه روشهايشان متفاوت است؛ يکي اين روش را دنبال ميکند، يکي آن روش را دنبال ميکند، امّا هدفشان يک چيز است؛ اين را بايد همه متوجّه باشند. لذا اهل خدعه‌اند و خدعه ميکنند. مراقب خدعه کردن‌ [آنها] باشند؛ مراقب باشند که آنچه آنها دارند انجام ميدهند، منطبق باشد بر آنچه به‌معناي واقعي کلمه تعهّد کرده‌اند. اين خدعه‌ي طرف مقابل را نبايستي ناديده بگيرند. و اگرچنانچه خدعه‌اي از طرف ديدند، آن‌وقت در مقابل، بايستي مقابله‌به‌مثل بکنند؛ يعني اگرچنانچه طرف [مقابل‌] نقض عهد کرد، اين‌طرف هم بايد نقض عهد بکند، ايستادگي بايد بکند.

 

کار قابل تمجيد سپاه در دستگيري متجاوزان آمريکايي

  اين حرکتي که جوانهاي عزيز سپاه پاسداران ما در دريا کردند و در مقابل تجاوز دشمن از خودشان هويت و قدرت نشان دادند -که تا حالا فرصت نشده که از اينها تشکّر بکنم؛ و واقعاً هم تشکّر ميکنم از اينها- کار بسيار درستي کردند؛ دشمن تجاوز کرد به آبهاي ما، اينها رفتند دشمن را محصور کردند. کساني که مسئولين سياست هستند، در همه‌ي عرصه‌هاي جهاني همين‌جور عمل کنند؛ مراقب تجاوز دشمن باشند و ببينند کجا تجاوز ميکند، کجا دارد از خطوط تجاوز ميکند، و با قدرت جلويش را بگيرند.

 

راه حل مشکلات اقتصادي، تمسک به اقتصاد مقاومتي

  يک نکته‌ي ديگري که من بارها تذکّر داده‌ام اين است که حالا که تحريمها برداشته شد، آيا مشکل اقتصاد کشور و معيشت مردم و سفره‌هاي مردم با برداشتن تحريمها حل خواهد شد؟ نه، مديريت لازم است، برنامه لازم است. من، هم در زمان اين دولت، هم در زمان دولت قبل که بخشي از تحريمهاي مهم تازه شروع شده بود و بخشي هم در انتظار زمان بود که شروع بشود گفتم که مشکلات اقتصادي کشور ممکن است بيست درصد، سي درصد، چهل درصد مربوط باشد به تحريمها [امّا] بقيه مربوط به مديريت ما است؛ ما بايد مديريت کنيم، ما بايستي درست عمل کنيم و راه عمل هم اقتصاد مقاومتي است. اقتصاد مقاومتي را همه تأييد کردند، همه تصديق کردند، برايش برنامه‌ريزي کردند -خوشبختانه دستگاه‌هاي دولتي، دوستان ما در دولت برنامه‌هايي دارند براي پيگيري- بجد بايد آن را پيگيري کنند و کشور را بايد از لحاظ اقتصاد مقاوم کنند؛ وَالّا اگر چشم ما به تصميم بيگانه باشد، به دست بيگانه باشد، به جايي نميرسيم. نفت ما را امروز تقريباً به يک‌پنجمِ قيمت رسانده‌اند. نفت را که سرمايه‌ي اصلي اقتصاد ما است متأسّفانه، تقريباً به يک‌پنجم قيمت رسانده‌اند. تازه همان ۱۰۰ دلار يا ۱۱۰ يا ۱۲۰ دلار هم قيمت واقعي نفت نبود؛ قيمت واقعي نفت از آن هم بيشتر است -اين را هم من قبلها گفته‌ام-(۶) امّا همان [قيمتي‌] هم که بود، آن را تقريباً به يک‌چهارم يا به يک‌پنجم تقليل داده‌اند. اگر چشم انسان به دست دشمن باشد، اين اتّفاقات زياد مي‌افتد. اينها تکانه‌هاي اجتناب‌ناپذيري است که انسان در مقابلش اختياري ندارد؛ ما بايد اقتصاد را جوري بکنيم که در مقابل اين تکانه‌ها بتواند محکم بِايستد و تحت تأثير قرار نگيرد.

 

مذاکرات و معاملات اقتصادي پسابرجام، تضعيف کننده اقتصاد مقاومتي نباشد

  الان هم که هيئات مي‌آيند و ميروند، مسئولين دولتي هوشيار باشند؛ اين‌جور نباشد که قرارداد بستن با هيئتهاي تجاري و صنعتي و اقتصادي بيگانه‌اي که مي‌آيند و ميروند، به صنعت داخل، به کار داخل، به کشاورزي داخل لطمه بزند. ما البتّه به مسئولين محترم هم اين را در جلسات خصوصي گفته‌ايم که مراقبت بايد بکنند. يعني بايد کشور روي پاي خودش بِايستد. ما يک ملّت قوي و با تعداد زياديم -ما نزديک به هشتاد ميليون جمعيتيم؛ اين جمعيت کمي نيست- ده‌ها ميليون جوان تحصيل‌کرده در کشور ما هست؛ ما در همه‌ي بخشها و در همه‌ي قسمتها آدمهاي توانا و دانا داريم؛ اين هم که منابع زيرزميني ما است، اين هم تنوّع عجيب‌وغريبِ فصلي و اقليمي کشور ما است؛ همه‌ي اينها امکانات است، همه‌ي اينها فرصت است. ما بايد روي پاي خودمان بِايستيم، به ديگران نبايستي اتّکاء بکنيم.

 

خاورميانه جديد مدنظر غرب؛ خاورميانه‌ي جنگ، تروريست، تعصّب و تحجّر

  خب، دشمن، دشمن است و نقشه‌هايش به ضرر ملّتها است؛ در اين منطقه اين‌جور است. يادتان هست که چند سال قبل از اين، آمريکايي‌ها گفتند «خاورميانه‌ي جديد»؛ ما آن‌وقت درست نفهميديم چه‌کار ميخواهند بکنند که اسمش را خاورميانه‌ي جديد ميگذارند؛ حالا فهميديم خاورميانه‌ي جديد چيست: خاورميانه‌ي جنگ، خاورميانه‌ي تروريست، خاورميانه‌ي تعصّب و تحجّر، خاورميانه‌ي مشغول به هم؛ در سوريه جنگ است، در عراق جنگ است، در ليبي جنگ است، تروريسم در همه‌ي اين کشورها گسترده است، در ترکيه تروريسم است، در جاهاي ديگر تروريسم است؛ اين خاورميانه‌ي جديد است؛ اين آن چيزي است که آنها دنبالش بودند. بله، انکار ميکنند لکن انسان چشم دارد، انسان عقل دارد، نگاه ميکند ميبيند. جنگ شيعه و سنّي راه بيندازند، عناصر داخلي را در کشورها مسلّح کنند و به جان ملّتها و دولتها بيندازند. اين آن خاورميانه‌ي جديد اينها است. آمريکا را بشناسند.

 

وحدت و همذلي و افشاري بر آرمان‌ها؛ رمز موفقيت ملت ايران

  کشور ما بحمدالله به برکت تدين مردم، انقلابيگري مردم و بصيرت مردم، از دست‌اندازي‌ها و تعرّضهاي دشمنان سوگندخورده‌ي مردم تا حدود زيادي مصون مانده. بله، ضربه زده‌اند، يک کارهايي کرده‌اند امّا نتوانسته‌اند ضربه‌ي اساسي بزنند و به توفيق الهي نخواهند توانست ضربه‌ي اساسي بزنند. و به توفيق الهي ملّت ايران آن روزي را که بر همه‌ي سياستهاي استکباري فائق بيايد و به آرزوهاي خود برسد، ان‌شاءالله خواهد ديد و تمام آن اهداف و آرمانهاي بزرگ انقلاب اسلامي را ان‌شاءالله ملّت ايران تجربه خواهد کرد. تلاش عمومي ما لازم است، تلاش مخلصانه‌ي ما لازم است، همکاري‌هاي ما لازم است، مهرباني‌هاي ما نسبت به هم لازم است. با همديگر باشيم، با همديگر بسازيم، با همديگر کار کنيم، اهداف را فراموش نکنيم، آرمانهاي بلند را فراموش نکنيم، در همه‌ي ميدانها صميمانه قدم برداريم. خدا با ملّت ايران است، و ان‌شاءالله پيروزي از آنِ ملّت ايران است. خداوند ان‌شاءالله همه‌ي شما را موفّق و مؤيد بدارد. خداوند شهداي عزيز ما و امام بزرگوار ما را با پيغمبر محشور کند.

 

والسّلام عليکم و رحمةالله و برکاته

 ۱) دهمين دوره‌ي انتخابات مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره‌ي انتخابات مجلس خبرگان رهبري، هفتم اسفند سال جاري به‌طور همزمان برگزار ميگردد. در ابتداي اين ديدار، آيت‌الله احمد جنّتي (دبير شوراي نگهبان) و عبدالرّضا رحماني‌فضلي (وزير کشور) گزارشي ارائه کردند.

۲) لحظه، زمان کوتاه‌

 ۳) زشت‌

 ۴) ازجمله، بيانات در جمع زائران و مجاوران حرم رضوي (۱۳۹۳/۱/۱)

۵) نامه به رئيس‌جمهور درباره‌ي الزامات اجراي برجام (۱۳۹۴/۷/۲۹)

۶) بيانات در جمع زائران و مجاوران حرم رضوي (۱۳۷۹/۱/۶)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات