صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۸۶۵۶۷

فراکسیون رهروان در فهرست اصلاح‌طلبان و حامیان دولت حل می‌شود؟!

نقش‌آفرینی برخی اعضای فراکسیون رهروان در خدمت اصلاح‌طلبان و فهرست حامیان دولت (موسوم به اعتدال) جدی‌تر شده است.

در پی تشکیل ائتلاف فراگیر اصولگرایان، برخی نمایندگان عضو فراکسیون رهروان که به محافل دولتی و اصلاح‌طلب نزدیک شده‌اند سعی وافری به کار بستند تا این ائتلاف پا نگیرد اما پس از اینکه این اختلاف‌افکنی نتیجه نداد نزدیکی به دو طیف اصلاح‌طلب و دولتی‌ها را تقویت کرده‌اند تا جایی که یکی از سران این فراکسیون در جمع شماری از حامیان خود تصریح می‌کند وی به تماس و اصرار معاون اول رئیس جمهور، و وزیران اطلاعات و کشور و ارتباطات در تهران نامزد شده است.

اکنون فعالان حزبی و نشریات وابسته به دولت و اصلاح‌طلبان ترویج این جریان را تحت عنوان غلط‌انداز «اصولگرایان معتدل» در دستور کار قرار داده‌اند.

احمد شیرزاد از نمایندگان بدنام مجلس ششم که از سوی کروبی به عنوان صدای رادیو اسرائیل معرفی شد در مصاحبه با روزنامه آرمان می‌گوید: من اطمینان دارم افراد معتدلی رامی‌توان به مجلس فرستاد. درست است که جناح مقابل تعداد زیادی کاندیدا در سراسر کشور دارد ولی افراد متعهدی در میان اصولگرایان وجود دارند که بتوان به عملکرد مثبت آنها امید داشت.

روزنامه ایران هم در تیتری نوشت: زمزمه لیست مشترک در اردوی حامیان دولت، از سوی 3 جریان اصلاح‌طلب، اعتدالی و مستقل مطرح شد. دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه، کرباسچی دبیر کل کارگزاران، منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی، آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ]معاون سیاسی حزب منحله مشارکت[ از ضرورت ائتلاف سخن می‌گویند. کرباسچی گفته است فهرست مشترک از سوی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل ممکن است.

در همین حال بهروز نعمتی عضو فراکسیون رهروان و نماینده اسدآباد که مانند کاظم جلالی این بار از تهران نامزد شده، به روزنامه ایران می‌گوید: «معتقدیم ائتلاف مورد اشاره از سوی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه، راه‌حلی است که می‌تواند به عنوان یک پیشنهاد مد نظر قرار بگیرد. عقلاً باید با هم بنشینند، بحث کرده و نظرات خود را مطرح کنند. اجرای آنچه آقای دهقان به آن اشاره کرد، مستلزم آن است تا دوستانی از مجموعه‌هایی که اسم بردند (یعنی اعتدالی‌ها و مستقلان) کنار هم بنشینند و حرف‌های خود را مطرح کنند. به ویژه اینکه حزب اعتدال و توسعه، مجموعه خوبی است و نیروهای این مجموعه حرفی برای گفتن دارند و می‌شود که دوستان بنشینند و حرف‌های خود را مطرح کنند».

غلامعلی دهقان سخنگوی اعتدال و توسعه نیز به روزنامه وقایع اتفاقیه گفته است: «توسعه این ائتلاف تنها راه گریز است. در دو سال و نیم گذشته یک همسویی و همگرایی مشخص میان برخی جریانات فکری و سیاسی شکل گرفت که البته نقطه عطف آن 24 خرداد 1392 بود که اصلاح‌طلبان و جریان میانه به یک ائتلاف نانوشته و نامرئی و در عین حال عملی رسیدند؛ ما فکر می‌کنیم این ائتلاف عملی در دو سال و نیم گذشته وجود داشته است ولی در حوادث منتهی به تصویب برجام در مجلس و بحث‌های مشخص جناح اصولگرا در مجلس نهم، ضلع سومی نیز در عمل به آن اضافه شد.»

وی می‌افزاید: تجربه وقایع دو سال اخیر به ما نشان داد می‌توانیم از اصولگرایان معتدل استفاده کنیم چرا که بر این باوریم اصولگرایان معتدل می‌توانند «ضلع سوم» این ائتلاف باشند.

دهقان در پاسخ به این پرسش که چگونه ممکن است اصولگرایان با اصلاح‌طلبان در یک لیست بنشینند گفت: «ما در قضیه برجام دیدیم که اگر معتدلان اصولگرا مانند رئیس مجلس و حامیانش نبودند، ممکن بود با جابجایی یک رأی، سرنوشت کشور تغییرکند».

از سوی دیگر روزنامه شرق از قول محمد عطریانفر عضو مرکزیت کارگزاران تصریح کرد: به نظر می‌رسد که اگر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، پس از بررسی‌های شورای نگهبان در حوزه‌های انتخابیه به تعداد نمایندگان مورد نیاز، به قدر کفایت نامزد مورد حمایت داشته باشند، به صورت مستقل حضور پیدا خواهند کرد. در چنین شرایطی، رهروان ولایت نیز به صورت مستقل حضور خواهد داشت و رقابت خوب و خوب‌تر شکل خواهد گرفت؛ رقابتی که من به تازگی آن را بارها مورد تأکید قرار داده‌ام.

وی می‌افزاید: فکر می‌کنم رهروان ولایت و تیم معتدلی که از درون اصولگرایان منشعب شده‌اند، منظومه‌ای هستند که با شرافتمندی و عزت نفس می‌توانند با اصلاح‌طلبان رقابت کنند. در فرض دوم، در برخی حوزه‌های انتخابیه، اصلاح‌طلبان نامزد انتخاباتی تأیید شده یا کسی که پیروزی او قرین به موفقیت باشد نداشته باشند و در آن حوزه، شخصیتی از اصولگرایان معتدل مطرح باشد، منطق اصلاح‌طلبی حکم می‌کند برای اینکه تندروها به پیروزی نرسند، به طرفداران اصلاحات توصیه شود در مقام انتخاب میان دو نامزد از جبهه پایداری یا اصولگرای معتدل، رأی خود را به سمت اصولگرای معتدل هدایت کنند. در همین حال روزنامه آفتاب یزد در تیتر صفحه اول خود نوشت: فراکسیون رهروان در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

ابراهیم نکو از اعضای فراکسیون رهروان که ضمناً پیگیر جایگزینی فراکسیون با فراکسیون رسمی حامیان دولت (اعتدال) بود به آفتاب یزد گفت: به دنبال رد صلاحیت برخی از نمایندگان مجلس که بیشتر آنها در شورای مرکزی فراکسیون رهروان حضور دارند، این حدس و گمان وجود دارد که لغو جلسه یکشنبه فراکسیون رهروان به خاطر این است که دوستان رد صلاحیت شده از هیئت رئیسه مطالباتی داشتند.

وی اضافه کرد: حقیقت این است، رهروان نتوانست در قالب یک حزب یا جبهه محکم در انتخابات حضور پیدا کند و مفهوم اثرگذاری خودش را از دست داده است. بنابراین پیش‌بینی می‌کنم که بعد از انتخابات دهم، فراکسیون رهروان از رونق خواهد افتاد تا جایی که این گروه در مجلس آتی معنا و مفهوم حقیقی خود را از دست بدهد.»

وی افزود: «فروپاشی فراکسیون رهروان را پیش‌بینی می‌کنیم اگر چه به نظر من این فراکسیون در مجلس دهم می‌تواند در قالب و شکل دیگر متولد شود که اعضای آن بیشتر از حامیان دولت خواهند بود.»

نکو درباره اینکه اگر قرار بر انحلال این فراکسیون در مجلس آتی باشد، اعضای آن به سمت اصولگرایان گرایش دارند و یا اصلاح‌طلبان؟ پاسخ داد: «احتمالاً تعدادی در قالب لیست اصولگرایان و عده‌ای در قالب لیست اصلاح‌طلبان و گروهی هم تحت عنوان اعتدال و توسعه یا به صورت مشترک در اعتدال و توسعه اصلاح‌طلبان جای می‌گیرند ولی چیزی به نام رهروان ولایت در آینده وجود نخواهد داشت.»


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات