تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۸۶۷۶۵

تجديدنظرطلبان، پنهان پشت نامزدهاي خانوادگي

(روزنامه جوان - 1394/07/14 - شماره 4644 - صفحه 5)

تبديل كردن موضوع انتخابات اسفندماه به موضوع اصلي كشور طي دو سال اخير در شرايطي از سوي گروهي از سياسيون به شكل گسترده‌اي دنبال مي‌شود كه مطالبات جامعه همچنان در مباحثي نظير گراني كالاهاي اساسي و بيكاري روز افزون خلاصه مي‌شود و بحث تأييد يا رد برجام توسط مراجع قانوني كشور و نگراني حاصل از متن آن همچنان اولويت مردم به شمار مي‌آيد.

تبديل كردن موضوع انتخابات اسفندماه به موضوع اصلي كشور طي دو سال اخير در شرايطي از سوي گروهي از سياسيون به شكل گسترده‌اي دنبال مي‌شود كه مطالبات جامعه همچنان در مباحثي نظير گراني كالاهاي اساسي و بيكاري روز افزون خلاصه مي‌شود و بحث تأييد يا رد برجام توسط مراجع قانوني كشور و نگراني حاصل از متن آن همچنان اولويت مردم به شمار مي‌آيد.

در چنين اوضاعي روزنامه‌هاي متعدد طيف تجديدنظرطلب عمده مطالب صفحات خود را به موضوعي كه نزديك به 40 هفته ديگر رنگ تحقق مي‌گيرد اختصاص داده و در شماره‌هاي روزانه خود تلاش مي‌كنند افراد مندرج در ليست انتخاباتي خود را معرفي كرده و به اين نامزدهاي احتمالي به گفت‌وگو و مباحثه بنشينند يا آنكه با بازخواني كارنامه اين كانديداهاي احتمالي، آنها را به عنوان افراد مناسب براي اداره امور كشور معرفي كرده و از هم اكنون فضاي انتخاباتي- رقابتي را بر جامعه تحميل كنند.

روزنامه‌هاي طيف تجديدنظرطلب در حالي هدف كلان رهبران خود مبني بر بازپس‌گيري قدرت را به شكل فراگير و همه جانبه دنبال مي‌كنند كه مردم به‌دنبال شكل دهي مجلسي هستند كه اعضايش نه تنها شناخت و تصوير درستي از معضلات كشور داشته و اولويت شان مرتفع كردن چنين مؤلفه‌هايي باشد بلكه توقع دارند منتخبان آنها در خانه ملت گره حل مشكلات داخلي را نه در واشنگتن، لندن و پاريس بلكه در سرمايه‌ها و ظرفيت‌هاي داخلي جست‌وجو كنند؛ همان چيزي كه رهبر معظم انقلاب هم از آن به عنوان توسعه درون‌زا ياد كرده و قابليت پياده‌سازي اقتصاد مقاومتي را بر اساس آن استوار مي‌دانند. به‌راستي چطور مي‌شود از يك سو داعيه مردم و مرتفع كردن مشكلات آنها را داشت و در رفتار به گونه‌اي عمل كرد كه خلاف مصلحت عمومي و منافع جامعه باشد.

به‌راستي كدام جريان دلسوز و دغدغه‌مند را مي‌توان پيدا كرد كه به جاي پيگيري خواسته‌هاي اصلي مردم از دولت به موضوعاتي بپردازد كه – حداقل در برهه كنوني - نشاني از معضلات مردم ندارد، مگر نه اين است كه افكار عمومي به خوبي اهداف جناح‌هاي سياسي و تحركات آنها را دنبال مي‌كنند، پس چطور جماعت تجديدنظرطلب انتظار دارند سبد آراي آنها در اسفندماه مملو از آرايي باشد كه مردم به نفع آنها به صندوق‌ها ريخته‌اند و كابوس دوري 10 ساله آنها از قدرت را به واقعيت تبديل كنند.

تجديدنظرطلبان در حالي داعيه پيشرفت و توسعه كشور را در خلال دغدغه‌هاي انتخاباتي خود مطرح مي‌كنند كه يكي از آسيب‌هايي كه پيشرفت و توسعه كشور را تهديد و هزينه‌هاي فراواني را متوجه حوزه‌هاي مختلف مي‌كند، «تبليغات زودهنگام انتخاباتي» و به عبارت بهتر تمركز مسئولان و كارگزاران نظام بر آوردگاه‌هاي انتخاباتي آن هم ماه‌ها قبل از برگزاري آن است، به گونه‌اي كه «تمركز روي خدمت‌رساني به مردم» و «تحقق شعارهاي انتخاباتي» جاي خود را به زمينه‌سازي براي موفقيت و رأي‌آوري افراد وابسته مي‌دهد.

چنين آسيبي بارها مورد تأكيد و هشدار رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفته، به عنوان نمونه معظم له در يكي از سخنراني‌هاي خود مي‌فرمايند: «مسائل مربوط به انتخابات به ‌ويژه حضور پرشور مردم در آن، در همان ايام نزديك به انتخابات بسيار مهم است، اما عده‌اي باعجله از حالا مباحث انتخاباتي را شروع كرده‌اند كه اين فعاليت‌هاي زودهنگام انتخاباتي موجب منحرف‌شدن ذهن‌ها از مسائل اصلي، مشغول كردن افراد به يكديگر و برخي بدگويي‌ها مي‌شود و اين، به ضرر مصالح كشور است.»

معرفي نامزدهاي خانوادگي!

يكي از رويكردهاي انتخاباتي روزنامه‌هاي زنجيره‌اي طي ماه‌هاي اخير را بايد معرفي نامزدهايي دانست كه از يك خانواده مشهور هستند و مي‌توانند بر سرنوشت سياسي اين جناح تأثيرگذار باشند كه نمونه عيني آن تمركز بر خانواده هاشمي رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام است. اواخر سال 92 بود كه فائزه هاشمي در جمع اصلاح‌طلبان دماوند در جلسه‌اي اظهار داشت: ما بايد در انتخابات آينده طوري عمل كنيم كه 55 الي 60 درصد مجلس را در اختيار بگيريم. وي در ادامه عنوان كرده بود: بايد جلوي ديكتاتوري احتمالي ناشي از اكثريت 80 درصد مجلس را بگيريم.

از سوي ديگر توجه روزنامه‌هاي زنجيره‌اي به اعضاي اين خانواده بيش از هر زمان ديگري است، به عنوان نمونه روزنامه آرمان در كنار برخي ديگر از رسانه‌هاي مكتوب اين جناح تلاش مي‌كند محسن، فائزه و فاطمه هاشمي را به عنوان تواناترين افراد براي احراز پست نمايندگي مردم در مجلس معرفي كند. خرداد ماه امسال بود كه آرمان رسانه نزديك به خاندان هاشمي رفسنجاني، در مقايسه‌اي عجيب و غريب به تفاوت‌هاي تربيتي سه زن پرداخت و با مقايسه فاطمه هاشمي رفسنجاني، بي‌نظير بوتو و اينديرا گاندي، فاطمه هاشمي را به عنوان يك چهره سياسي مهم كشور معرفي كرد.

دربخشي از اين گزارش آمده بود: «مشي پدران و رفتار دختران، اگرچه با علم به اين تفاوت‌ها نمي‌توان عملكرد سه زن را در يك راستا ارزيابي كرد اما مشتركات آنها قابل توجه است كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به نحوه مواجهه پدران با نگاه ايده‌آليستي دختران اشاره كرد، به عنوان مثال فاطمه هاشمي مي‌گويد كه پدرم شخصيتي آرام و آكنده از همگرايي و دوستي با نوع انسان دارد. تبعيض جنسيتي را قبول ندارد و به همين دليل گروهي از تندروها دشمن ايشان هستند... فاطمه هاشمي جا پاي پدر مي‌گذارد و مو به مو دنباله‌رو افكار اوست و كارنامه دو دختر و دو پسر بسته شد، اما كارنامه يك پدر و يك دختر باز است.»

ديگر رسانه‌هاي زنجيره‌اي نظير اعتماد هم در مصاحبه‌هايي با محسن هاشمي تلاش مي‌كنند با انتشار رپرتاژ آگهي وي را يكي ديگر از نامزدهاي جماعت مدعي اصلاح‌طلبي معرفي كنند. محسن هاشمي در همين گفت‌وگو مانند پدر از اقبال ديگران براي حضورش سخن مي‌گويد كه «بعضاً اطرافيان ترغيب وتحريك مي‌كنند» و همچنين از ترديد حوزه انتخابيه اينگونه سخن مي‌گويد، «شهرهاي رفسنجان، كرمان و تهران مطرح است.»

روز گذشته روزنامه آرمان بار ديگر با چاپ تصوير دختر هاشمي رفنسنجاني تلاش كرد ضمن تبليغ وي به عنوان يكي از نامزدهاي نهايي طيف تجديدنظرطلب در انتخابات، وي را صاحب تخصص و توانايي‌هاي فوق‌العاده! ذكر كند؛ «برخي شايعات و شنيده‌ها حكايت از آمادگي فاطمه هاشمي براي حضور در مجلس دهم دارد. شايد بدگمانان و بدبين‌ها اين شايعه را درست كنند كه او به دنبال اغراض سياسي درصدد ورود به بهارستان است اما زماني كه پاي درددل فاطمه هاشمي مي‌نشينيد، او از طرح‌هايي مي‌گويد كه اگر به تصويب مجلس برسد به‌طور حتم باري از دوش خانواده‌هاي بيماران و به ويژه بيماران خاص برداشته خواهد شد.

او آشنا به درد بيماران و نيازمندان جامعه است و مي‌تواند نماينده خوبي براي آنها در مجلس باشد. از سويي كارشناسان بارها بر اين مهم تأكيد كرده‌اند كه افراد متخصص بايد خود را براي حضور در مجلس آماده كنند و افرادي كه به صرف اهداف سياسي وارد خانه ملت مي‌شوند، بزرگ‌ترين خيانت را در حق رأي‌دهندگان مي‌كنند.»

آرمان در ادامه با جملاتي كنايه وار به گروه‌هاي اصلاح‌طلب مي‌نويسد: تخصص و توانايي‌هاي فاطمه هاشمي و به ويژه رويكرد ميانه‌رو او سبب شده تا برخي از گروه‌هاي سياسي مطمئن از پيروزي او در مجلس با رأي بالا باشند و مي‌دانند اگر فاطمه در سر‌ليست آنها قرار گيرد، موفق خواهد شد، بنابراين تلاش مي‌كنند تا نام او را در ليست خود قرار دهند اما فاطمه هنوز به طور رسمي آمادگي خود را براي كانديداتوري انتخابات مجلس دهم اعلام نكرده است.

پيشنهاد سرليست شدن فاطمه هاشمي در شرايطي از سوي اين روزنامه مطرح مي‌شود كه محمدرضا عارف اين روزها هر نامي را به غير از نام خود براي سرليستي اصلاح‌طلبان مي‌شنود، آزرده خاطر مي‌شود، چراكه عده‌اي از وابستگان به اين جناح به جاي وي ناطق نوري و ديگران را سرليست جناح اصلاح‌طلبي معرفي مي‌كنند، به عنوان نمونه چندي پيش يكي از روزنامه‌هاي همين طيف در مطلبي با حمله به برخي مدعيان رياست مجلس بعدي و در حمايت از لاريجاني نوشته بود: زماني كه تندروهاي دو گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا بر يك طبل مي‌كوبند بايد دانست خبر مهمي در راه است و اتفاق مباركي در حال رخ دادن است كه تندروها به ضرر خود مي‌دانند، بنابراين از هر روزنه‌اي براي عدم تحقق آن بهره مي‌برند.

اكنون كه به انتخابات مجلس شوراي اسلامي نزديك‌تر مي‌شويم، گروه‌هاي سياسي جلسات خود را منظم برگزار مي‌كنند و به‌طور ضمني از تدبير انتخاباتي سخن مي‌گويند و در ذهن اسامي‌اي را به عنوان رياست مطرح مي‌كنند كه در لفافه به اطلاع همفكران و همطيفان خودشان مي‌رسانند. از جمله اين شخصيت‌ها كه بسيار مورد تأييد ميانه‌روها براي قرار گرفتن بر كرسي رياست مجلس دهم مطرح مي‌شود، علي لاريجاني است.

از سوي ديگر صدا، ارگان رسانه‌اي كارگزاران در شماره اخير خود مي‌نويسد: «با نزديك شدن به انتخابات مجلس دهم باز هم توجه‌ها به سمت «ناطق نوري» جلب شده است» و محمد قوچاني با اشاره به لزوم كانديداتوري ناطق در انتخابات پيش‌رو مي‌گويد: «ناطق رئيس مجلس مناسبي است.»

معجون رسيدن به قدرت با معرفي نامزدهاي خانوادگي

حال در چنين شرايطي كه مردم همچنان منتظر محقق شدن شعارها و وعده‌هاي دولتمردان در حوزه مشكلات اقتصادي و معيشتي هستند، بايد منتظر ماند و ديد كه جريان تجديدنظرطلب - كه ماه‌هاست تلاش مي‌كند فضاي كشور را انتخاباتي كند- با معرفي نامزدهاي خانوادگي و فقدان وحدت نظر در بين گروه‌هاي خودي چگونه مي‌تواند پس از 10 سال دوري از قدرت، به كرسي‌هاي مجلس شوراي اسلامي يا خبرگان خود را نزديك كند، در حالي كه مردم با توجه به غائله‌آفريني‌ها و هزينه‌زايي اين دسته سياسي علاقه‌اي به روي كارآمدن دوباره آنها ندارند.

http://javanonline.ir/fa/news/744768

ش.د9402651

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات