تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۸۷۲۴۶

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني: عده‌اي نمي‌خواهند انتخابات روح خود را داشته باشد

(روزنامه اعتماد - 1394/07/07 - شماره 3354 - صفحه 3)

گروه سياسي| هر چه به انتخابات نزديك‌تر مي‌شويم آيت‌الله صريح‌تر از هميشه در مورد انتخابات صحبت مي‌كند. حالا در تازه‌ترين سخنراني‌اش در حالي كه ساختار نظام جمهوري اسلامي را بي‌عيب و سرتاپا درست توصيف مي‌كند اما هشدارهايي هم مي‌دهد، هشدار درمورد كساني كه مي‌خواهند انتخابات روح خود را نداشته باشد و مي‌گويد: ساختار جمهوري اسلامي ايران ساختاري كاملا مردمي، بي‌عيب و سرتا پا درست است و در آن همه‌چيز انتخابي است؛ حال، عده‌اي نمي‌خواهند كه انتخابات روح خود را داشته باشد اما آنچه مهم است اين است كه همه انتخابات‌‌ها اعم از انتخابات مجلس و رياست‌جمهوري بايد كاملا آزاد برگزار شود.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام تنها راه رفع مشكلات سياسي را اجراي قانون اساسي مي‌داند و مي‌گويد: ممكن است در انتخابات اشكالاتي داشته باشيم و اهداف واقعي حاصل نشود، اما اساس آن محفوظ است و تنها كافي است كه قانون اساسي به درستي اجرا شود تا ديگر شاهد مشكلات سياسي نباشيم. به گزارش ايسنا هاشمي‌رفسنجاني كه در مراسم آغاز سال تحصيلي دانشگاه آزاد سخنراني مي‌كرد با اشاره به وضعيت ارتش و دوران پس از انقلاب و آغاز جنگ گفت: در زمان آغاز جنگ ارتش در حال تصفيه نيروهاي خود بود چرا كه برخلاف كشورهاي ديگر كه پس از انقلاب‌ها ارتش منحل مي‌شد ما در جمهوري اسلامي ايران نمي‌خواستيم اين اتفاق بيفتد.

به همين دليل با لحاظ همه شرايط پيش از انقلاب همه نيروهاي نظامي اعم از ارتش و شهرباني را نيز نگه داشتيم و چنانچه افرادي مستحق تنبيه بودند آنها را بيرون مي‌كرديم و اگر قابل بخشش بودند آنها را مورد بخشش قرار مي‌داديم. هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به تشكيل نهادهاي مختلف در ابتداي انقلاب اظهار كرد: در كنار نهادهاي موجود، نهادهاي ديگري ايجاد شد كه چنانچه ضعفي در عملكرد نهادهاي قبلي وجود داشت اينها وارد شوند و بتوانند به مديريت انقلاب كمك كنند. در همين راستا سپاه نيز در كنار نيروهاي مسلح و جهاد سازندگي براي فعاليت‌هاي اداري و عمراني و همچنين دادگاه انقلاب در كنار دستگاه قضا تاسيس شد.

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه ساختار جمهوري اسلامي ايران عيبي ندارد و سرتاپاي آن درست است، گفت: ساختار جمهوري اسلامي ايران ساختاري كاملا مردمي است كه در آن همه‌چيز انتخابي است؛ حال، عده‌اي نمي‌خواهند كه انتخابات روح خود را داشته باشد اما آنچه مهم است اين است كه همه انتخابات‌‌ها اعم از انتخابات مجلس و رياست‌جمهوري بايد كاملا آزاد برگزار شود.

هاشمي‌رفسنجاني با تاكيد بر ساختار انتخابي جمهوري اسلامي ايران، خاطرنشان كرد: دولت از بين دو منتخب بيرون مي‌آيد و همچنين رهبري نيز بالاترين مقام كشور است بايد با دو انتخاب مسووليت را بپذيرند؛ ابتدا مردم، متخصصين شناخت رهبري را انتخاب مي‌كنند و سپس اين منتخبين در مجلس خبرگان، رهبري را انتخاب مي‌كنند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه ساختار نظام همواره مردمي است، افزود: ممكن است در انتخابات اشكالاتي داشته باشيم و اهداف واقعي حاصل نشود، اما اساس آن محفوظ است و تنها كافي است كه قانون اساسي به درستي اجرا شود تا ديگر شاهد مشكلات سياسي نباشيم. وي در بخش ديگري از صحبت‌هايش با اشاره به پذيرش قطعنامه توسط ايران خاطرنشان كرد: آنها پس از پذيرفتن قطعنامه احساس كردند كه ايران از روي ضعف اين قطعنامه را پذيرفته است به همين دليل براي زمينگير كردن جمهوري اسلامي ايران از دو نقطه وارد شدند و حال آنكه از هر دو نقطه با شكست سنگيني روبه‌رو شدند.

وي با اشاره به حضور ايران در عراق و كمك‌هاي جمهوري اسلامي به اين كشور، اظهار كرد: اگر در زمان جنگ ما به بغداد رفته بوديم و شهرهاي عراق را تصرف مي‌كرديم شرايط امروز حاصل نمي‌شد چرا كه مردم عراق حضور خارجي‌ها را نمي‌پذيرفتند. چنانچه ما امروز در عراق حضور داريم صرفا براي كمك و مبارزه با تروريسم است. با اين حال سر و صداي بسياري بلند شده و بخش زيادي از عراقي‌ها از نفوذ ايران در اين كشور انتقاد مي‌كنند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به اظهارات برخي در مورد نوشاندن جام زهر به امام (ره) پس از پذيرش قطعنامه، اظهار كرد: امروز آدم‌هاي تازه واردي پيدا شده‌اند كه اين مسائل را نمي‌فهمند و مي‌گويند قطعنامه جام زهر بود،در صورتي كه نمي‌دانند حرف امام (ره) چه بود. وي خاطرنشان كرد: امام (ره) سه ماه بعد گفتند كه من ابتدا گفتم كه قطعنامه جام زهر بود اما الان مي‌گويم كه اين جام، جامي شيرين است چرا كه كشور به سرعت در حال بازسازي و توسعه است.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=26538

ش.د9402817

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات