سیاسی >>  انقلاب اسلامی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۸۷۲۵۶
دکتر قديري ابيانه در گفتگوی اختصاصی با بصیرت :

اگر مردم به وظايف خود عمل نمي‌کردند، حکومت پايدار نمي‌بود

انقلاب اسلامي به عنوان تنها انقلاب ديني دوران معاصر، واجد ويژگي هايي منحصر به فرد است و همين خصيصه‌هاي استثنايي آن تحير بسياري از متفکران و انديشمندان جهان و به خصوص غرب را برانگيخته است. انقلاب اسلامي در مقطعي از تاريخ به وقوع پيوست که انديشه ليبرال سرمايه داري با شکست دادن و به حاشيه راندن رقباي خود در عصر مدرنيته همچون نازيسم، فاشيسم و در رقابتي نفس‌گير با ايدئولوژي مارکسيسم، خود را براي سروري و فرمانروايي مطلق بر جهان آماده مي‌کرد
پایگاه بصیرت / گفتگو با دکتر قديري ابيانه

گروه سياسي / بهار انقلاب اسلامي در حالي از راه رسيده که علي رغم فتنه ها و توطئه ها و فراز و نشيبهايي که تاکنون بر سر راهش سر برآورده، به فضل الهي انقلاب دهه چهارم عمر با برکت خود را نيز با موفقيت در حال سپري کردن است. در اين ميان شناخت رمز ماندگاري انقلاب، مولفه‌اي است که رمز تداوم آن نيز خواهد بود. در اين باب با آقاي دکتر محمدحسن قديري ابيانه عضو نظام مهندسي، مدير تأسيس انجمن نخبگان جهان اسلام و سفيرسابق در مکزيک و استراليا به گفتگو نشسته ايم.

دکتر قديري ابيانه در اين باره اظهار داشتند: انقلاب اسلامي به عنوان تنها انقلاب ديني دوران معاصر، واجد ويژگي هايي منحصر به فرد است و همين خصيصه‌هاي استثنايي آن تحير بسياري از متفکران و انديشمندان جهان و به خصوص غرب را برانگيخته است. انقلاب اسلامي در مقطعي از تاريخ به وقوع پيوست که انديشه ليبرال سرمايه داري با شکست دادن و به حاشيه راندن رقباي خود در عصر مدرنيته همچون نازيسم، فاشيسم و در رقابتي نفس‌گير با ايدئولوژي مارکسيسم، خود را براي سروري و فرمانروايي مطلق بر جهان آماده مي‌کرد. انقلاب اسلامي در چنين شرايطي با به چالش کشيدن انديشه مادي و ضدديني غرب پا به عرصه نهاد و به عنوان تنها انقلاب ديني بر پايه دعوت انسان‌ها به راه انبياء و پيروي از آموزه‌هاي الهي آنان بنا نهاده شد.

وي افزود: با گذشت 37 سال از عمر انقلاب اسلامي، حرکت بالنده و پيش رونده آن و ناکامي و ناتواني نظام سلطه از طراحي‌ها، فشارها و توطئه‌ها عليه آن در حوزه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي، نظامي و امنيتي، آنان را دچار نوعي سردرگمي در تحليل کرده است، به گونه اي که با مشاهده وضعيت کنوني جامعه ايران دچار سوء فهم در تحليل مي‌شوند.

مدير تأسيس انجمن نخبگان جهان اسلام با اشاره به عوامل ماندگاري انقلاب بيان کرد: هدايت‌هاي انقلاب اسلامي توسط حضرت امام(ره) و پس از ايشان توسط رهبر معظم انقلاب بر اساس رهنمودهاي قرآن، برقراري نظام اسلامي با هدف پياده‌سازي اسلام در حکومت اسلامي، مشارکت مردم در امور و حمايت آنان از ولايت فقيه در عرصه‌هاي مختلف نه تنها عامل ماندگاري انقلاب اسلامي است، بلکه موجب پيشرفت همه‌جانبه در عرصه‌هاي گوناگون علي‌رغم همه توطئه‌ها، تحريم‌ها و جنگ تحميلي هشت ساله مي‌باشد.

هدايت‌هاي انقلاب اسلامي توسط حضرت امام(ره) و پس از ايشان توسط رهبر معظم انقلاب بر اساس رهنمودهاي قرآن، برقراري نظام اسلامي با هدف پياده‌سازي اسلام در حکومت اسلامي، مشارکت مردم در امور و حمايت آنان از ولايت فقيه در عرصه‌هاي مختلف نه تنها عامل ماندگاري انقلاب اسلامي است، بلکه موجب پيشرفت همه‌جانبه در عرصه‌هاي گوناگون علي‌رغم همه توطئه‌ها، تحريم‌ها و جنگ تحميلي هشت ساله مي‌باشد.

وي افزود: اگر نظام اسلامي ايران يک نظام ولايي نبود، رهبري نظام بر عهده حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب نبود، همچنين اگر هدايت‌هاي عالمانه و مبتني بر قرآن رهبري نظام نبود، قطعا دستاوردهاي موجود حاصل نمي‌شد. در عين حال اگر رهبري اين نظام با امام معصوم هم بود اما مردم به وظايف خود عمل نمي‌کردند، باز هم حکومت پايدار نمي‌بود، کما اينکه حکومت امام علي(ع) به دليل عدم مشارکت مردم پايدار نماند و نهج البلاغه شاهدي بر اين مدعاست که از گلايه امام علي (ع) از مردم زمان خودش بسيار فراوان آمده است. همچنين يکي از عمده ترين دلايل اينکه بقيه ائمه اطهار عليهم السلام نتوانستند حکومت تشکيل دهند عدم همراهي امت بوده است.

دکتر قديري ابيانه در ادامه گفت: بنابراين شکل‌گيري ساختار حکومتي مبتني بر اسلام و ولايت، نقش داعيانه رهبري نظام هم در زمان امام راحل و هم در زمان رهبر معظم انقلاب و نيز مشارکت مردم در امور و حمايت آنان از رهبري و نظام، عامل ماندگاري نظام و بلکه موجب بيداري اسلامي در دنيا شد، به نحوي که امروزه جمهوري اسلامي ايران نه تنها يک قدرت منطقه‌اي بلکه يک قدرت تاثيرگزار در معادلات جهاني محسوب مي‌شود.

وي افزود: پايبندي مسئولان به اسلام، تلاش صادقانه آنان، مشارکت مردم در امور و حمايت همگان از ولايت فقيه براي ادامه امن کشور در مسير صحيح خود امري ضروري است همانطور که حضرت امام(ره) فرمودند پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به مملکت شما آسيبي نرسد.

مدير تأسيس انجمن نخبگان جهان اسلام عنوان کرد: ما هم‌اکنون در يک پيچ تاريخي بسيار حساس قرار داريم، نظم تک‌قطبي جهان در حال تغيير شکل به نظم جهان چند قطبي است و بيداري اسلامي به رهبريت ايران مي‌رود تا قطب وجود اسلامي را شکل دهد، معمولا در برهه‌هاي تغيير نظم جهاني بيشترين جنگ‌ها صورت مي‌گيرد در اين برهه خطرات و فرصت‌هاي عظيمي نهفته است، حرکت کشور در همه ابعاد نظامي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي وظيفه همگان است تا بتوان ضمن عبور امن از اين پيچ تاريخي، فرصت‌هاي عظيم آن را نصيب خود و موقعيت خويش را در جهان تقويت کرد.

وي گفت: تحقق اقتصاد مقاومتي، اصلاح سبک فرهنگي و اجتماعي زندگي، تلاش همگاني براي تحقق چشم‌انداز 1404 در اين برهه از اهميت خاصي برخوردار است. اعتماد به خدا و عدم اعتماد به کدخدا مي‌تواند ما را از رفتن به بيراهه مصون نمايد.

دکتر قديري ابيانه اضافه کرد: برخي در داخل به اشتباه بر اين گزاره تاکيد دارند که با تثبيت روزافزون جايگاه کشورمان در عرصه‌هاي جهاني، دوران انقلابي‌گري به پايان رسيده است. اين در حالي است که با توجه به تحولات جهاني، تغيير ساختار روابط بين‌الملل و بيداري اسلامي از يک سو و شکست کمونيسم و ليبراليسم از سوي ديگر، انقلاب و انقلابي‌گري ايران وارد عرصه جديد و مهمي شده است. بيش از سه دهه پيش، ما خواستار بيداري کشورهاي ديگر بوديم و امروز به برکت انقلاب اسلامي، ملت‌هاي عراق، سوريه، لبنان، بحرين و يمن، جزء بيدارترين ملت‌هاي جهان هستند احساس خطر غرب از گسترش انقلاب اسلامي در جهان و تلاش براي ايران‌هراسي، مؤيد تاثيرگذاري اين پديده مبارک و پويا است زيرا در غير اين‌صورت نيازي به تحريف احساس نمي‌کردند.

تمام تلاشي که در اين چند سال دشمنان براي مهار انقلاب به کار بردند نقش بر آب شده است و نه تنها بيداري اسلامي بسياري از کشورهاي اسلامي را دربرگرفته، بلکه زمينه براي بيداري در کشورهاي غيراسلامي نيز فراهم شده است

وي افزود: انقلاب اسلامي، انقلابي است که بر امواج تفکر، قلب‌ها را به خود معطوف کرده و جان‌ها را جلا بخشيده است. زماني مي‌گفتيم ملت‌ها بايد بيدار شوند، اما آيا بيدارتر از ملت بحرين! بيدارتر از ملت يمن! بيدارتر از ملت عراق و سوريه و بيدارتر از حزب‌ا... لبنان ممکن است؟!»

مدير انجمن نخبگان جهان اسلام مطرح کرد: «تمام تلاشي که در اين چند سال دشمنان براي مهار انقلاب به کار بردند نقش بر آب شده است و نه تنها بيداري اسلامي بسياري از کشورهاي اسلامي را دربرگرفته، بلکه زمينه براي بيداري در کشورهاي غيراسلامي نيز فراهم شده است.»

وي افزود: امروز با مشهود شدن شکست کمونيسم و ليبراليسم خلائي در جهان غيراسلامي ايجاد شده است که مکاتب غيراسلامي پاسخگوي آن نيست و تمام تلاش غرب براي تحريف اسلام و انقلاب اسلامي و براي اسلام‌هراسي و ايران‌هراسي به اين دليل است که ملت‌هاي سرزمين غرب و غيراسلامي که در يافتن راه حق احساس درماندگي مي‌کنند، به سمت شناخت اسلام پيش نروند.»

تهيه و تنظيم: سيد محمد مشکوة الممالک


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات