صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۸۷۲۸۵

اخبار ویژه روزنامه‌های 24 بهمن ماه

روزنامه کیهان **

چرا اصلاح‌طلبان به روحانی پیغام می‌دهند که این قدر تند نرو؟!

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه اصلاح‌طلبان تندروی کردند، می‌گوید آنها قدر عافیت پس از مصیبت را می‌دانند و به همین دلیل به روحانی توصیه می‌کنند مواضع معتدل‌تری بگیرد.

غلامعلی دهقان- سخنگوی حزبی که دبیر کل آن محمد باقر نوبخت است- در مصاحبه با روزنامه آرمان درباره مرز جریان اصلاحات با حزب اعتدال و توسعه گفت: همه ما باید این نکته را بپذیریم که در زمستان سال 1378 نوعی رادیکالیسم چپ یا اصلاح‌طلب بر فضای سیاسی ایران حاکم شده بود... برخی از عقلای جریان اصلاح‌طلبی در شرایط کنونی پذیرفته‌اند که در گذشته در این جریان افراط صورت گرفته است. نمونه بارز این افراد محمدرضا خاتمی نایب رئیس مجلس ششم و همچنین علی شکوری راد است که به صراحت عنوان کردند ما اصلاح‌طلبان 18 سال پیش نیستیم و قصد نداشتیم افرادی مانند آیت‌الله هاشمی در دوران اصلاحات مورد هجمه و تخریب قرار بگیرند. این در حالی است که اعتدال همواره معیار بوده و براثر گذشت زمان هیچ تغییری نکرده است.

وی درباره فاصله گرفتن جریان اصلاحات از هدف اولیه ادامه می‌دهد: یکی از سؤال‌های همیشگی و اساسی آقای محمدرضا تاجیک به عنوان یکی از تئوریسین‌های جریان اصلاحات این بود که اصلاحات چه معنایی دارد و چه هدفی را دنبال می‌کند. البته ایشان در مصاحبه‌های اخیر خود عنوان کرده‌اند ما اصلاح‌طلبی را به شیوه صحیح تعریف نکردیم و مبانی اصلاح‌طلبی نیازمند شفافیت است. شاید برخی اصلاح‌طلبی را به تغییر وضع موجود تعریف کنند. با این وجود این سؤال مطرح می‌شود تغییر وضعیت موجود تا کجا باید ادامه داشته باشد. آیا تغییر وضعیت موجود در نهایت به ساختارشکنی منجر خواهد شد؟ این همان اتفاقی بود که برای جریان اصلاحات رخ داد و اکبر گنجی به عنوان یکی از اصلاح‌طلبان که هم اکنون در خارج از کشور به سر می‌برد مانیفست جمهوری‌خواهی را نوشت و از نظام عبور کرد.

دهقان در عین حال خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی آقای روحانی از اصلاح‌طلبان جلوتر حرکت می‌کند. به همین دلیل برخی از اصلاح‌طلبان به آقای روحانی پیغام داده‌اند که به صورت معتدل‌تر مواضع خود را بیان کند و از واکنش به مخالفان دولت خودداری کند. این مسئله نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان به دلیل تجربه تاریخی خواستار اعتدال در فضای سیاسی کشور و جلوگیری از افراط و تفریط هستند. از قدیم گفته‌اند «قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی دچار آید». در نتیجه اصلاح‌طلبان به دلیل اینکه آفات تندروی را تجربه کرده‌اند بیشتر از همه خواستار اعتدال و میانه‌روی هستند.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه 20 دی ماه نیز در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته بود: اصلاح‌طلبان در جلسات خصوصی به ما پیغام می‌دهند که به آقای روحانی بگویید این قدر تند نرود. آنها می‌گویند دولت تجربه ما را تکرار نکند.

آلرژی آقای بازرس به شعار مرگ بر آمریکا

یکی از مسئولان بازرسی آموزش و پرورش که از فعالان اصلاح‌طلب و عضو انجمن اسلامی معلمان استان خود است طی بازرسی از مدارس این استان از مدیران مدارس خواسته است که شعار مرگ بر آمریکا را از روی دیوارهای مدارس پاک کنند.

شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا ضمن انتشار این خبر افزود: گزارش‌‌ها همچنین حاکی از آن است که در تعدادی از دبیرستان‌های شهرستان‌های مختلف دانش‌آموزان از اجرای سرود مرگ‌برآمریکا برای اجرا در روز 22 بهمن منع شده بودند و به آنها گفته شده سرود یار دبستانی را تمرین کنند.

یک حباب پسابرجامی دیگر ترکید /خودرو ارزان نخواهد شد

مدیر یک شرکت خودروساز دولتی آب پاکی را روی دست مردم ریخت و اطمینان داد که به خاطر برجام یا قرارداد با پژو، قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت.

روزنامه دولتی شهروند در گزارشی نوشت: پس از ماه‌ها مذاکره، بالاخره قرارداد جدید ایران خودرو و پژو امضا شد تا دو شریک قدیمی، پس از 4 سال جدایی ناشی از بدعهدی، فعالیت مشترک خود را از سر بگیرند. پژویی‌ها در اوایل سال 2012 میلادی و همزمان با تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران، ناگهان همکاری خود با ایران خودرو را قطع کردند.

در آن سال‌ها خودروسازان برای جبران زیان ناشی از تحریم‌ها قیمت محصولات خود را افزایش می‌دادند و بار مالی ناشی از تحریم را به دوش مصرف‌کنندگان انتقال می‌دادند.

شهروند با اشاره به گران شدن خودرو به بهانه تحریم‌ها، به سخنان مدیرعامل ایران خودرو استناد کرد و نوشت: یکه زارع در حالی تعدیل قیمت‌ها را یک باور نادرست تلقی می‌کند که به گفته او آنچه در سال‌های گذشته بر صنعت خودرو گذشت، تنها 30 درصدش ناشی از تحریم بود. بنابراین لغو تحریم‌ها کمتر از پنج درصد روی قیمت تمام شده خودروها اثر خواهد داشت. وی به «شهروند» گفت: انتظار کاهش قیمت اتفاق نخواهد افتاد و ما فقط به دنبال این هستیم که محصولی با کیفیت خوب و خدمات مناسب به مصرف‌کنندگان خود ارایه دهیم.

از بازی با نرخ ارز تا 25 درصد رشد منفی صنعت

یک روزنامه حامی دولت می‌گوید کاهش نرخ ارز یک «بازی» است و احتمالا پس از مدتی سیر صعودی به خود خواهد گرفت.

روزنامه شرق نوشت: شایعه‌ای در بازار ارز چند روزی است که دهان به دهان می چرخد و دلار را به زیر می‌کشد. در بازار کمتر کسی را می‌توان یافت که شایعه تک‌نرخی کردن ارز بین سه هزار و 150 تا سه هزار و 300 تومان را نشنیده باشد.

گفته می‌شود حجم فروش در بازار باعث شده اغلب معامله‌گران ارز از این اتفاق با عنوان «فروش دلار با بیل و کلنگ» یاد کنند. برخی از فعالان بازار معتقدند دلار تا پایان سال با ریزش مواجه می‌شود. اما برخی نیز بر این باورند که افت اخیر دلار یک «بازی» است و برای تحت فشار قرار دادن دلار در دستور کار قرار گرفته است. از این رو این گروه معتقدند به زودی دلار از افت باز می‌ایستد و راه افزایش قیمت را می‌پیماید.

شرق همچنین از «رفوزگی صنعت در 9 ماه پیاپی» به خاطر «رشد صنعتی 25 درصد منفی» خبر داد و نوشت: با آن که سال 94 رو به اتمام است اما نرخ رشد اقتصادی کشور کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بانک مرکزی که همواره در نشریات سه ماهه خود نرخ رشد اقتصادی را اعلام می‌کرد، این نشریات را بدون نرخ رشد اقتصادی منتشر می‌کند و جای آن را خالی می‌گذارد. ما‌ه‌هاست که این، رویه بانک مرکزی درباره نرخ رشد اقتصادی است. مرکز آمار ایران اما رویه‌ای دیگر را در پیش گرفته است. عادل آذر، رئیس این مرکز بدون انتشار رسمی آمار خود راسا آمار مربوط به نرخ رشد اقتصادی را اعلام می‌کند. او پیش‌تر نرخ رشد اقتصادی فصل بهار را بدون اعلام جزئیات آن در بخش‌های مختلف مثبت دانست و چندی پیش هم نرخ رشد اقتصادی در نیمه اول سال 94 را یک درصد اعلام کرد، بدون اینکه جزئیات آن را نیز اعلام کند.

در این میان رئیس اتاق تهران در شانه خالی کردن این دو نهاد اعلام آمار پیش‌دستی کرد و نرخ رشد صنعت را 25 درصد منفی اعلام کرد.

دولت جایگزینی برای مسکن مهر که 2/5 میلیون نفر را صاحب خانه کرد ندارد

«مسکن مهر 2/5 میلیون نفر را صاحب خانه کرد اما دولت می‌خواهد پرونده آن را ببندد.»

روزنامه شهروند در گزارشی نوشت: پروژه جنجالی مسکن مهر به انتهای راه رسید. حالا پرونده حدود 90 درصد واحدهای مسکونی مهر بسته شده است. مسکن مهر تاکنون حدود 2/5 میلیون نفر را صاحب خانه کرده است. عددی که به گفته احمد اصغری مهرآبادی، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی تقریبا معادل جمعیت یک شهر ایران است.

مهرآبادی به «شهروند» می‌گوید: طرح مسکن مهر طرح بدی نبود، اما دولت یازدهم به شیوه اجرای آن انتقادات اساسی دارد. با این حال مسکن مهر دیگر تکرار نمی‌شود و پرونده این پروژه برای همیشه بسته خواهد شد.

این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که کم‌کم رکود در بازار مسکن 2/5 ساله می‌شود و کارشناسان مهم‌ترین علت این رکود کم‌سابقه را کاهش قدرت خریداران می‌دانند.

با این حال به نظر می‌رسد دولت یازدهم در بخش مسکن برنامه خاصی را دنبال نمی‌کند و برای مسکن دهک‌های پایین درآمدی نیز در نظر ندارد جایگزینی برای مسکن مهر تعریف کند. حالا عمده برنامه‌های عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن به افزایش مبلغ وام و تسهیلات بانکی محدود می‌شود و طرح مسکن اجتماعی او تاکنون در حد و حرف و برنامه بوده است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر، با تاکید بر اینکه مسکن مهر دیگر تکرار نمی‌شود، به «شهروند» اعلام کرد: مسکن مهر قسمت اعظم سال‌های عمر دولت یازدهم را نیز درگیر خود کرده است و با تمام تنگدستی‌ها و تنگناهای مالی دولت یازدهم این پروژه زمین گذاشته نشد، اما با این حال نمی‌شود دولتی برنامه خاص خود را در حوزه مسکن نداشته باشد و دنبال نکند. حتی اگر طول اجرای این برنامه‌ها بیشتر از عمر دولت‌ها باشد، برنامه‌های خاص هر دولت در هر زمینه‌ای تعریف شده است اما اینکه جایگزین مسکن مهر چه باشد موضوعی است که من نمی‌دانم اما به قطع و یقین پرونده مسکن مهر برای همیشه بسته می‌شود و دیگر تکرار نمی‌شود.

مهرآبادی درباره کیفیت ساخت و ساز در مسکن مهر گفت: سازه‌های مسکن مهر هیچ‌گونه مشکلی ندارد و این واحدها با کیفیت قابل قبول عرضه شده‌اند. اینکه تصاویری منتشر می‌شود از تخریب مسکن مهر در شرایط زلزله، نوعی سیاه‌نمایی است زیرا باید وضعیت واحدهای مسکونی اطراف مسکن مهر نیز نمایش داده شود. با این حال کیفیت سازه‌های مسکن مهر در حد قابل قبول و استاندارد است و مثلا در زلزله اهر ما شاهد بودیم که واحدهای مسکونی اطراف پروژه مهر به کل تخریب شد اما مسکن مهر کمترین آسیب ممکن را دید.

دولت چرا به لوازم شناور بودن قیمت‌ها پایبند نیست؟!

مسئولان دولتی از قیمت شناور سخن می‌گویند اما این شناور بودن فقط به سمت گران شدن است نه ارزان شدن.

روزنامه جوان در تحلیلی نوشت: قیمت‌ در اقتصاد یکی از مولفه‌های مهم است و کشف دقیق آن می‌تواند بر رفتار مصرف‌کننده و تولیدکننده اثرگذار باشد و در نهایت وضعیت مطلوبی را برای تولید و مصرف به همراه آورد، به طور نمونه در بازار امروز که دنیا به شکل آنلاین روی کالاها ارزش‌گذاری می‌کند به محض تغییر بهای نهاده‌های تولید قیمت نیز تعدیل می‌شود. در این بین در کشورهای توسعه‌یافته برای آنکه انحصارها نتواند بر تعیین بهای کالا به شکل مصنوعی تاثیر بگذارد، سازمان‌های قوی برای رصد بازار و شرکت‌های تولیدکننده کالا وجود دارند تا به محض شکل‌گیری انحصار این سازمان‌ها ورود کنند و موانع شکل‌گیری مجدد رقابت‌ سالم را برای کشف دقیق بهای کالا در بازار فراهم آورند.

نویسنده می‌افزاید: در ایران نیز مدتی است دولتمردان می‌گویند قیمت کالاها باید شناور شود، اما شناور شدن قیمت کالا به چه معناست. آیا بازارهای ایران که اصل رقابت نیز از سوی هیچ مرجعی به شکل واقعی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد، امکان شناورسازی و آزادسازی بهای کالا در بازارها وجود دارد؟ همان طور که گفته شد امروزه در دنیا بهای کالا بر حسب قیمت تک‌تک نهاده‌های تولید تعیین می‌شود و اگر به هر دلیلی یکی از نهاده‌های تولید تغییر کند، بهای کالا نیز دستخوش تغییر می‌شود که این تغییر می‌تواند در جهت منفی یا مثبت باشد. اگرچه دولتمردان معتقد به شناورسازی قیمت‌ها در بازارهای داخلی هستند، اما رفتار آنها نشان می‌دهد اعتقادی به شناورسازی قیمت‌ها ندارند و منظورشان از شناورسازی فقط و فقط افزایش بی‌ضابطه قیمت کالا و خدمات در بازارهاست. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی دو سال اخیر به دلیل رکود در اقتصاد جهانی و همچنین افت قابل ملاحظه قیمت نفت از بیش از 100 دلار به محدوده 28 دلار همه بازارها روند معکوسی را در قیمت‌ها تجربه کرده‌اند و در این میان کشورهایی که مبنای قیمت‌گذاری در اقتصادشان قیمت‌های جهانی کالا است به نسبت افت قیمت جهانی کالا، در بازارهایشان قیمت محصولات را تعدیل کرده‌اند اما به رغم این موضوع در ایران هیچ یک از کالاها با افت قیمت مواجه نشده است.

جوان خاطرنشان کرد: قیمت جهانی نفت طی دو سال گذشته از حدود 120 دلار در هر بشکه به محدوده کمتر از 30 دلار افت داشته است. یعنی قیمت در این بازار به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است که این افت به دلیل ضریب نفوذ انرژی در تولید هر نوع کالایی، بالطبع بر قیمت تمام شده کالاها اثر داشته و قیمت کالاها را تعدیل منفی کرده است. تورم در دنیا و بازارهای بین‌المللی طی دو سال فعالیت دولت یازدهم روند معکوسی را به خود گرفته است و چون دنیا روی اصل رقابت فعالیت می‌کند شرکت‌ها نیز سعی می‌کنند در زمان رکود اقتصاد، قیمت تمام شده کالا را به رغم حفظ کیفیت به حداقل رسانند، اما در ایران در دولت هیچ یک از بازارها از افت تورم در بازارهای جهانی تاثیر نپذیرفته‌اند که جای بسی تعجب دارد.

در حقیقت به نظر می‌رسد مقوله افت بهای جهانی بسیاری از کالاهای وارداتی به ایران اعم از کالاهای اولیه، واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مصرفی از سمع و نظر مردم ایران پنهان نگه داشته شده است. این در حالی است که افت قیمت جهانی کالا دقیقا در دولت راستگویان حادث شده و انتظار می‌رفت این دولت تمامی صنایع و تولیدکنندگان را ملزم کند که متناسب با افت قیمت جهانی، بهای کالاهای تولیدی خود را کاهش دهند.

به نظر می‌رسد مقصود دولت از طرح مباحثی چون آزادسازی و شناورسازی قیمت‌ها تنها افزایش بهای کالا و خدمات است، زیرا اگر اینگونه نبود، قیمت بسیاری از کالاها باید با توجه به افت جهانی بهای بسیاری از کالاها طی دو سال گذشته نیز در کشور کاهش می‌یافت، از این گذشته دولت توفیق رفع تحریم‌ها را نیز داشته که این نیز باید در افت بهای کالاهای داخلی نمود کند، زیرا هزینه واردات بین 10 تا 15 درصد کاهش یافته است.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* راه‌پیمائی 22 بهمن امسال در تهران، حواشی مختلفی داشت که بعضی از آنها مورد اعتراض راه‌پیمایان قرار گرفت. وجود ایستگاه‌های رقص‌های محلی و نمایش‌های جلف و ضدارزشی از حاشیه‌های نامناسب با جشن انقلاب اسلامی بود. برای نمونه، یکی از دخترانی که مجری یکی از این ایستگاه‌ها بود درحالی که خود با حرکات غیرعادی جلب توجه می‌کرد خطاب به حاضران می‌گفت: «دخترها و پسرها جیغ بنفش بکشند.» راه‌پیمایان معترض علاوه بر اعتراض به متصدیان این قبیل ایستگاه‌ها، از روحانیین نیز می‌خواستند برای جلوگیری از چنین کارهائی به مسئولین تذکر بدهند تا جشن انقلابی که به پیروی از امام حسین علیه السلام و با شعار‌الله اکبر پیروز شده با حاشیه‌های ضدارزشی همراه نباشد.

* بازار تبلیغات انتخاباتی هم در راه‌پیمائی 22 بهمن امسال داغ بود. علاوه بر تعدادی از داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری که با پارچه نوشته‌ها و سایر اقلام تبلیغاتی به تبلیغ از خود پرداخته بودند، ائتلاف اصولگرایان نیز یک هفته قبل از شروع زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی مجلس شورای اسلامی اقدام به نصب پارچه نوشته‌های بزرگ در مسیر راه‌پیمایان کرده بود. از نکات تامل برانگیز اینکه شعار محوری ائتلاف اصولگرایان «معیشت، امنیت، پیشرفت» است که بر پیشانی پارچه نوشته‌ها نقش بسته و در آن هیچ خبری از شعارهای ارزشی و انقلابی به چشم نمی‌خورد.

* مفتی عربستان سعودی بار دیگر از جنایات دولت عربستان سعودی در یمن حمایت کرد و آن را دفاع از عقیده اسلامی دانست. روزنامه «الوطن» چاپ عربستان سعودی نوشت: شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ در دیدار با مفتی موریتانی گفت: « سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، «طوفان قاطعیت» (حمله به یمن) را برای دفاع از عقیده اسلامی که مورد حمله صفوی قرار گرفته بود به راه انداخت تا از عقیده اسلامی دفاع کند.» این سخن مفتی عربستان نشان می‌دهد وی نگران انزوای شدیدی است که محکومیت آل سعود به خاطر جنایات عربستان در یمن برای این خاندان در افکار عمومی مسلمانان پدید آورده است. سازمان عفو بین‌الملل و دبیرکل سازمان ملل نیز کشتار مردم یمن را جنایت جنگی دولت عربستان دانسته‌اند.

* سازمان تروریستی منافقین با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به اوباما مدعی شد حسین موسویان، مامور جمهوری اسلامی ایران برای براندازی حکومت آمریکاست! این سازمان تروریستی افزود: ایران یک کرسی استادی در دانشگاه پرینستون آمریکا خریداری کرده و موسویان را به عنوان «پژوهشگر مطالعات اسلامی» به آمریکا فرستاده تا در این پوشش ماموریت ضد آمریکائی خود را اجرا کند. سران منافقین که از «برجام» خشمگین هستند و سخنرانی‌های روشنگرانه موسویان آنها را عصبانی کرده، عنوان «پرفسور ترور» را به وی داده‌اند. موسویان بعد از آنکه در دولت احمدی‌نژاد به جاسوسی متهم و پس از محاکمه تبرئه شد به آمریکا رفت و حالا منافقین با نوشتن نامه‌هائی به کنگره آمریکا، شخصیت‌های سیاسی و حتی اساتید دانشگاه پرینستون، خواستار اخراج وی از آمریکا شده‌اند.

*********************************

روزنامه ایران**

ناگفته‌های هسته‌ای عراقچی

سید عباس عراقچی گفت: «همه می‌دانند ما در دوران مذاکرات در خارج و داخل چه مصیبت‌هایی داشتیم ولی کسی خبر نداشت وقتی خدمت رئیس جمهوری می‌رفتیم، چه مشکلاتی داشتیم.»

به گزارش «ایرنا»، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای که در شبکه تلویزیونی اصفهان سخن می‌گفت، با بیان اینکه «در مذاکرات فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم ولی در دو سه نقطه بحرانی که واقعاً از سر ناامیدی نزد دکتر روحانی رفتیم، ایشان به ما امید دادند و گفتند حتماً شدنی است. مشکلات بزرگ را حل کرده‌ایم، اینها را هم می‌توانیم حل کنیم»، افزود: «دکتر روحانی مثل فرماندهی که وقتی سربازانش نزدیک می‌روند، آنها را با قوت بیشتر به میدان سوق می‌دهد، عمل کرد و الحق خیلی خوب مدیریت کردند. البته این را هم بگویم که ما را هم زیاد دعوا کرده‌اند.» عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ادامه داد: «کسی نمی‌دانست ایشان چطور ما را سین جیم می‌کردند و سؤال و جواب می‌کردند. تحکم می‌کردند.

نقاط ضعف ما را تذکر می‌دادند، اگر لازم بود دعوا می‌کردند و البته به جایش تشویق هم می‌کردند، راهنمایی می‌کردند و به ما روحیه و قوت قلب می‌دادند.» معاون وزیر امور خارجه، مدیریت عالی رهبر معظم انقلاب را نیز ستود و گفت: «همه ما در چارچوبی حرکت می‌کردیم که ایشان تعیین کرده بودند. ایشان خطوط قرمز و دستورالعمل‌ها را ترسیم کرده بودند و در همان چارچوب ما را هدایت می‌کردند.

هر وقت لازم بود شخصاً به میدان می‌آمدند، هرجا لازم بود ما راحمایت کنند، حمایت می‌کردند که هیچ زبانی قادر به تشکر از ایشان در این زمینه نیست.» عراقچی افزود: «در عین حال هر جا لازم بود، تحکم می‌کردند و هرجا لازم بود ما را در مقابل دشمنان‌مان محکم کنند، دستورالعمل‌های خیلی جدی داشتند.

واقعاً مدیریت داهیانه و خردمندانه و هوشمندانه ایشان مثل یک فرمانده قدرتمند و قوی و مثل یک مدیر قاطع و پدری مهربان همه جا یاریگر ما بود. الحمدلله ما هم شرمنده ایشان نشدیم.»

افشاگری شمخانی علیه جمهوری خواهان

دبیر شورای عالی امنیت ملی از پیام جمهوری‌خواهان امریکا به مقامات ایران در جریان تبادل زندانیان دو کشور خبر داد.

علی شمخانی ، به عنوان سخنران مراسم دهه فجر در یزد، گفت : «در جریان گفت‌وگو برای تبادل زندانیان، رقبای جمهوری‌خواه دولت فعلی امریکا که مدعی انسان‌دوستی و حقوق بشر هستند به ما پیام دادند که این افراد را آزاد نکنید و این روند را تا آستانه انتخابات ریاست جمهوری امریکا به تأخیر بیندازید»، به گزارش «ایسنا»، وی افزود:«اما ما بر اساس اراده مستقل خود، روند را پیش بردیم».

به گزارش « ای‌بی‌سی»، سخنگوی «کاخ سفید» در واکنش به این سخنان اعلام کرد: «از اینکه آیا این اظهارات واقعیت دارد یا نه، اطلاع نداریم.»

بازتاب یک بازسازی نمایشی در حاشیه راهپیمایی 22 بهمن

بازسازی صحنه بازداشت تفنگداران امریکایی در ایران در راهپیمایی سالروز 22 بهمن، از حاشیه‌های پربازتاب این مراسم ملی در رسانه‌های داخلی و خارجی بود. در این بازسازی، افرادی که نقش تفنگداران بازداشتی را بازی می‌کردند و در مواردی به زنجیر کشیده بودند، در چندین شهر در مسیرهای راهپیمایی مستقر شده بودند.

بازسازی این صحنه در شهر قم، به دلیل حضور مردی که با آرایش غلیظ، نقش تفنگدار زن امریکایی را ایفا می‌کرد، به یکی از پربازتاب‌ترین حاشیه‌های مراسم سالروز پیرزوی انقلاب تبدیل شد. این بازسازی‌ها، بلافاصله دستمایه تبلیغات ضدایرانی گسترده تندروهای امریکایی قرار گرفت.

*********************************

روزنامه خراسان **

سایت روز نو مدعی شد :

اتحادیه صنف بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ تهران در اطلاعیه‌ای خبر از بخشنامه مهم اداره اماکن با موضوع مقابله با ترویج فرهنگ منحط غرب موسوم به روز ولنتاین داد. در اطلاعیه این اتحادیه آمده است: «طبق بخشنامه اداره اماکن با موضوع مقابله با ترویج فرهنگ منحط غرب موسوم به روز ولنتاین به استحضار می‌رساند واحد های صنفی به هیچ عنوان حق تبلیغ و عرضه اجناس با نام و علائم ولنتاین را ندارند و هیچگونه تجمع دختران و پسران و اهدای نمادهایی چون عروسک و گل و شکلات و ... نباید در واحد صنفی به وجود بیاید در غیر این صورت عواقب ناشی از آن به عهده شخص و واحد صنفی می‌باشد.»

عصر ایران نوشت:

آیت ا... محی الدین حائری شیرازی با صدور پیامی از نامزدی پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری انصراف داد. دراین پیام آمده است: انصراف اینجانب برای حفظ دین و احتراز از تقابل با استخوان داران اسلامیت و انقلابیت نظام است.برخی گزارش ها حکایت دارد علت انصراف حائری شیرازی قرارنگرفتن نامش در فهرست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بوده است.

پارسینه نوشت:

بادیگارد هجدهمین فیلم ابراهیم حاتمی کیا همچون دیگر آثار این هنرمند حاشیه هایی به همراه داشت. بادیگاردها که در ادبیات روزمره محافظ نامیده می شوند برای اولین بار است که دستمایه سوژه یک فیلم سینمایی قرار گرفته اند.اما نکته جالب توجه در این فیلم سینمایی حضور محافظ حسن روحانی به عنوان مربی پرویز پرستویی می باشد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

هشدار مدودف درباره جنگ جهانی

نخست‌وزیر روسیه به عربستان سعودی و آمریکا درباره اعزام نیروی زمینی به سوریه هشدار داد. دیمیتری مدودف که با روزنامه آلمانی هندلسبلات گفت‌وگو می‌کرد گفت مداخله زمینی کشورهای عربی در سوریه ممکن است به بروز جنگ جهانی جدیدی بینجامد. او همچنین به ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا نیز هشدار داد در جنگ با داعش از اعزام نیروهای زمینی پرهیز کند: «آمریکا و شرکای عربی‌اش باید فکر کنند که آیا واقعا خواستار جنگی دائمی در سوریه هستند؟ دستیابی به پیروزی سریع ناممکن است، بویژه در جهان عرب، چرا که در آنجا همه‌ طرف‌ها درگیر جنگ هستند». مدودف در این مصاحبه تصریح کرد تمام طرف‌های جنگ سوریه را باید واداشت که بر سر میز مذاکره بنشینند، به جای اینکه باعث بروز جنگ جهانی تازه‌ای شوند. نخست‌وزیر فعلی و رئیس‌جمهور سابق روسیه همزمان با نشست آتش‌بس در سوریه در مونیخ به سر می‌برد.

مذاکرات محرمانه ترکیه و اسرائیل

رسانه‌های ترکیه فاش کردند آنکارا به منظور از سرگیری روابط با تل‌آویو، از روز چهارشنبه مذاکراتی محرمانه را در ژنو آغاز کرده است. طبق این گزارش، ریاست هیأت ترک را در این مذاکرات محرمانه، وزیر مشاور کابینه ترکیه در خارجه برعهده دارد و از طرف رژیم صهیونیستی، مشاور امور امنیتی رژیم صهیونیستی و مشاور نخست‌وزیر این رژیم حضور دارند. در همین حال، وزیر جنگ اسرائیل تأکید کرده است آنکارا باید پس از سرگیری روابط با تل‌آویو، دفتر حماس در ترکیه را ببندد.

سامانه موشکی آمریکا در کره‌جنوبی

یک مقام کره جنوبی اعلام کرد در پی آزمایش موشکی اخیر توسط کره شمالی، سئول مذاکراتش را با واشنگتن در روزهای آتی درباره استقرار سامانه‌های ضدموشکی آمریکا «تاد» در خاک خود آغاز می‌کند. این مذاکرات در حالی در چند روز آینده آغاز می‌شود که اعلام شده، کره جنوبی برق مجتمع صنعتی کائسونگ را که مورد بهره‌برداری مشترک میان سئول و پیونگ‌یانگ قرار داشته و در خاک کره شمالی واقع است، قطع کرده است.

حمله مسلحانه در جنوب عربستان

رسانه‌های سعودی خبر دادند پنجشنبه در پی تیراندازی در یک مرکز آموزشی در جنوب عربستان دست‌کم

6 نفر کشته و 5 نفر زخمی شده‌اند. بر اساس این خبر عامل این حادثه نیز بازداشت شده‌ است و گزارش‌های اولیه حاکی است او یکی از کارمندان این مرکز آموزشی بوده که بعد از درگیری لفظی به سوی همکاران خود آتش گشوده است. در حالی که برخی منابع اعلام کرده‌اند او یکی از معلمان این مرکز آموزشی بوده علاوه بر بازداشت او سلاحی که در این عملیات از آن استفاده شده نیز ضبط شده است.

دستگیری 97 تروریست القاعده و جهنگوی در پاکستان ارتش پاکستان اعلام کرد

97 تروریست عضو القاعده و لشکر جهنگوی از جمله 3 تن از سران این دو گروه را در شهر کراچی دستگیر کرده است. سپهبد عاصم سلیم باجوه، سخنگوی این ارتش، دیروز در نشستی خبری گفت نعیم بوخاری و صابر خان، از سران لشکر جهنگوی و فاروق باتی، نایب رئیس القاعده در شبه‌قاره هند، نیز در میان بازداشت‌شدگان هستند. این دستگیری‌ها پس از خنثی شدن طرح‌ریزی حمله به زندان مرکزی حیدرآباد و کشتن زندانی توسط این افراد صورت گرفت. 97 پیکارجوی دستگیر شده در حملات متعدد به فرودگاه‌های نظامی، تاسیسات پلیس و فرودگاه بین‌المللی کراچی دست داشتند.

94 نفر قربانی زلزله تایوان

مقامات تایوان اعلام کردند شمار تلفات زمین‌لرزه 8/6 ریشتری این کشور تا صبح روز جمعه به 94 تن رسیده است. به گفته مقامات تایوانی، هنوز 30 نفر ناپدید هستند. این زلزله که سحرگاه شنبه شهر تاینان در جنوب این کشور را لرزاند سبب ویرانی بسیاری از ساختمان‌ها شده است و تعداد زیادی از مردم نیز زیر آوار مانده‌اند. به گزارش مرکز لرزه‌نگاری آمریکا، کانون زلزله 43 کیلومتری جنوب شرق تاینان و در عمق 23 کیلومتری زمین بوده است. تایوان منطقه‌ای زلزله‌خیز است و بارها شاهد حوادث اینچنینی بوده است.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات