صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۸۷۳۵۱

اخبار ویژه روزنامه‌های 25 بهمن ماه

روزنامه کیهان **

افتتاح پروژه‌های سپاه و سپس تهمت زدن به سپاه؟!

«آقای روحانی خوب است تکلیف خود را با سپاه روشن کند تا این گونه نباشد که هم پروژه‌های احداث شده از سوی سپاه را افتتاح کند و هم سپاه را متهم سازد.»

داریوش سجادی همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب نوشت: روحانی در مراسم افتتاح 138 پروژه استانی در تهران در بخشی از اظهاراتش در خصوص مبارزه با فساد گفت «باید با فساد مبارزه کنیم تا در کشور فسادی نباشد و پیشرفت واقعی و دلخواه ایجاد شود. وقتی تولیدی صورت می‌گیرد یک دستگاه فاسدی که نام آن را نمی‌برم می‌آیند و می‌توانند کالا را قاچاق کنند و اجازه نمی‌دهند بخش خصوصی رشد کند».

هر چند اظهارات روحانی خلق الساعه نیست و آذر ماه سال گذشته نیز در همایش مبارزه با فساد بر همین روال اما به شکلی شفاف‌تر گفت «اگر اطلاعات، تفنگ، پول، روزنامه، خبرگزاری و دیگر مظاهر قدرت در یک نهاد جمع شود، ابوذر و سلمان هم باشد، فاسد می‌شود».

آقای روحانی در موقعیتی به طعنه و تلویح سپاه را متهم به فساد و قاچاق می‌کنند که «همین رئیس جمهور» در «همین دی ماه گذشته» و در خلال مراسم افتتاح فازهای 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی در مقام تقدیر از نقش «همین سپاه» فرمودند «این که کار این دو فاز مهم را قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) به عهده گرفت و آن را به اتمام رساند، علاوه بر کار ارزشمند این قرارگاه، به معنای هماهنگی و همکاری بین دولت و نهادهای این کشور از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است... از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) بسیار متشکرم؛ از ابتدا به این قرارگاه گفتم چند ابرپروژه را مد نظر قرار بدهند تا به نام قرارگاه ثبت شود.

به هرحال همان‌هایی که در دوران جنگ برای استقلال کشور خون و جان دادند و فداکاری کردند امروز هم برای آبادانی کشور در تلاشند». آقای رئیس جمهور خوب است تکلیف را روشن کنند!

سجادی خاطرنشان کرد: این کمال بی‌اخلاقی است که وقتی به سپاه به منظور تقویت و حراست از امنیت کشور و درخشیدن سرداران دیپلماسی در مذاکرات 5+1 به پشتوانه سپاه و سلحشورهای سپاه در منطقه نیازمندیم شورمندانه فخر سردار سلیمانی و نیروهای تحت امر ایشان را به جهان بفروشیم و بابت امنیت ایران از جوار مدیریت شایسته سپاه به خود ببالیم و هم زمان هر کجا که در برخورد با فساد عاجز و ناتوان می‌شویم عجز خود را با قرار دادن انگشت اتهام به سپاه پاسداران استتار کنیم!؟

نفوذ سایبری ایران رژیم اسرائیل را در شوک فرو برد

«مقامات اسرائیل از نفوذ سایبری ایران در تل‌آویو شوکه شده‌اند.»

کانال 10 رژیم صهیونیستی با اعلام این خبر گفت: ایران در سال‌های قبل با استفاده از یک شکاف امنیتی به رایانه رئیس سابق ستاد ارتش (بنی گانتس)، وارد شده و اطلاعات و برنامه‌هایی را از آن برداشته است.

این گزارش می‌افزاید: ایران موفق شده سیستم امنیتی بیش از 1200 دستگاه رایانه مورد نظر خود را هک کند و این نشان می‌دهد که آمریکا و انگلیس برنامه هوایی رژیم صهیونیستی را از 18 سال پیش مطلع شده بودند. برخی کشورها از جمله ایران از سالها پیش موفق شده بودند کدهای امنیتی در اسرائیل را شکسته و همین امر نشان می‌دهد حزب‌الله و احتمالاً گروه‌های دیگر نیز از سالها پیش به تکنولوژی‌های لازم برای کشف اسرار تکنولوژیک مورد استفاده رژیم صهیونیستی دست یافته‌اند، امری که موجب شوکه شدن اسرائیلی‌ها شد.

به گزارش العالم «آلکس فیشمن» تحلیلگر امور نظامی روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحرنوت» گفت: این تجربه نشان داد ایرانیان دارای توانمندی هک‌های بسیار خطرناکند، اگر آنها توانستند یکی از پیشرفته‌ترین و گران‌قیمت‌ترین پهپادهای آمریکا را با بکارگیری فناوری مدرن هک کنند پس عجیب نیست که بتوانند کارت اعتباری دهها هزار اسرائیلی را هک نمایند.

فیشمن ادامه داد: ایرانیان دارای پرونده‌ای پر از دستاورد در زمینه جنگ الکترونیک هستند و توانسته‌اند موفقیتی چشمگیر در متوقف ساختن فعالیت بخش هدایت پرواز پهپادهای آمریکایی در عراق به دست آورند، آنهم با اینکه ستاد آن اصلاً در یک پایگاه نظامی در آمریکاست.

وی افزود، ایرانیان اواخر دهه 80 قرن بیستم توانستند کد هواپیماهای شناسایی اسرائیلی را که در آسمان لبنان تصویربرداری می‌کردند رمزگشایی کنند و اطلاعات آن را در اختیار حزب‌الله لبنان قرار دهند.

این اطلاعات به حزب‌الله کمک کرد تا فعالیت یگان‌های ویژه اسرائیلی فعال در جنوب لبنان که در آن موقع در اشغال اسرائیل بود را رصد نماید و در نهایت واحد ویژه نیروی دریایی اسرائیل به نام «شییطیت 13» در کمین مرگبار حزب‌الله گرفتار شد که به کشته شدن 12 نیروی این واحد انجامید و فقط بیسیم‌چی آن جان سالم به در برد.

ژنرال «اسحاق بن اسرائیل» رئیس «شورای ملی پژوهش و توسعه» صهیونیستی نیز گفت حملات الکترونیکی واقعیت بوده و خیال پردازی علمی نیست، بلکه هر روز اتفاق می‌افتد، بخشی از این حملات دردسرساز است و بخش دیگر خسارات عظیمی وارده می‌کند، برنامه‌ها و سامانه‌های پیشرفته‌ای هستند که می‌توان از آن برای فلج ساختن و توقف فعالیت تأسیسات اساسی اسرائیل استفاده نمود.

ظریف و کری چقدر زبان هم را می‌فهمند؟!

محمدجواد ظریف و جان کری در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با هم دیدار و گفت‌وگو کردند.

بهانه این دیدار چگونگی اجرای توافق برجام عنوان شده است.

ملاقات‌های هر از چند گاه ظریف با کری در حالی است که وی مجوزی برای تداوم این ملاقات‌ها با وزیر خارجه شیطان بزرگ ندارد.

همزمان جان کری ضمن مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست گفت: در طول مذاکرات، تندروها در ایران زندگی را برای ظریف و روحانی دشوار کرده بودند.

وی اضافه کرد: مداخله در انتخابات ایران بدترین اقدامی است که ما می‌توانیم انجام دهیم.

ظریف سال گذشته ضمن سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا احتمال داده بود که اگر توافق حاصل نشود مردم ایران 16 ماه دیگر در انتخابات تصمیم دیگری بگیرند.

یک سال پس از آن جان کری در همین شورا تصریح کرد: دوستان! آنچه می‌دانم این است؛ اگر به این توافق پشت کنیم، یک پیام بزرگ به افراطی‌ها در ایران می‌فرستیم و آنها احساس خوبی پیدا می‌کنند و ما شاهد آنها خواهیم بود. چه کسی می‌داند که در انتخابات چه می‌شود؟ اما روحانی و ظریف که خود را در مذاکره با غرب به خطر انداختند و توانستند با غرب مذاکره کنند و به یک نتیجه برسند، به نظرم به دردسر جدی می‌افتند.

پیش از این ابتکار رئیس سازمان محیط زیست هم در مصاحبه با بی‌بی‌سی مدعی شده بود توافق هسته‌ای اهرمی را در رقابت با سایر گروه‌ها در اختیار اصلاح‌طلبان قرار می‌دهد.

افزایش 41 هزار میلیاردی پایه پولی و ارائه آمار اشتباه به روحانی

رئیس جمهور در حالی جلوگیری از رشد پایه پولی را به عنوان یکی از موفقیت‌های دولت یازدهم بیان کرد، که در دو سال اخیر پایه پولی بیش از 41 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

به گزارش مشرق، روحانی در مجمع عمومی بانک مرکزی گفت: آنچه من در دو سال و نیم اخیر فهمیده‌ام، این بوده است که مهمترین عامل در کنترل تورم، انضباط پولی و مالی است و این اساس کار است که اگر به هم بخورد، تورم نیز سیر صعودی خواهد داشت.

روحانی گفت: از روز اول هر وزیری اگر خواسته است به سمت پایه پولی تعرض کند، من در دولت ایستاده‌ام و گاهی وقت‌ها اوقات تلخی نیز کرده‌ام و نگذاشته‌ام از پایه پولی برای اهدافی که مد نظر داشته‌اند استفاده شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: هر وقت ناچار شده‌ایم که بانک مرکزی برای یک ماه بخشی را یاری کند، بلافاصله بعد از یک ماه من به آن دستگاه فشار آورده‌ام که پول را برگردانند تا فضا آرام باشد.

لازم به یادآوری است روحانی پیش از این بارها از دولت قبل بابت افزایش پایه پولی برای تأمین اعتبار طرح مسکن مهر انتقاد کرده بود.

اظهارات روحانی را می‌توان در راستای همان خط انتقادی نسبت به عملکرد دولت قبل در افزایش پایه پولی (چاپ پول پرقدرت و تورم‌زا) و متمایز جلوه دادن عملکرد دولت یازدهم در این زمینه دانست. اما واقعیت آن است که برخلاف سخنان روحانی، پایه پولی در دولت یازدهم نه تنها کنترل نشده بلکه کاملاً صعودی بوده است.

در ابتدای مرداد ماه سال 1392 که روحانی زمام قوه مجریه را به دست گرفت، رقم پایه پولی 95/8 هزار میلیارد تومان بود اما حجم پایه پولی در پایان شهریور ماه امسال (آخرین آمار رسمی منتشر شده) با رشدی 43 درصدی نسبت به ابتدای دولت یازدهم به 137/5 هزار میلیارد تومان رسیده است.

براساس این آمار، در دولت یازدهم بیش از 41/6 هزار میلیارد تومان به رقم پایه پولی افزوده شده است.

این در حالی است که در 4 سال دولت قبل، 43 هزار میلیارد تومان به حجم پایه پولی افزوده شد که حدود 40 هزار میلیارد تومان آن صرف تأمین اعتبار مسکن مهر شد.

با توجه به چاپ بیش از 2/5 هزار میلیارد تومان پول برای طرح وام 25 میلیون تومانی خودرو در پاییز امسال، مطمئناً رقم پایه پولی در حال حاضر از 137/5 هزار میلیارد تومان نیز فراتر رفته و روند رو به رشد پایه پولی در دولت، سریع‌تر هم شده است.

با توجه به آمار فوق که همگی در سایت بانک مرکزی قابل مشاهده است، باید سخنان روحانی را ناشی از اطلاعات نادرستی دانست که به وی درباره کنترل پایه پولی داده شده است.

پیش از این، مسعود میرکاظمی، نماینده مجلس با انتقاد از سیاستهای پولی دولت در دو سال اخیر اظهار کرده بود: متأسفانه دولت از طریق افزایش پایه پولی و نقدینگی که آن هم حاصل بدهی بانکها به بانک مرکزی است، تأمین مالی مورد نیاز خود را انجام می‌دهد.

برجام موش زایید /حواس مردم را پرت کنید!

حامیان دولت و اصلاح‌طلبان در فضاسازی انتخاباتی به توافق بر ضرورت عدم ورود به فضای اقتصادی تأکید کرده‌اند.

به گزارش «شفاف»، طی جلسات مختلفی که میان حامیان دولت و اصلاح‌طلبان تشکیل شده، ارزیابی‌های این جبهه در خصوص شرایط اجتماعی- اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

بر اساس این ارزیابی‌ها، تأکید شده که افکار عمومی تاکنون نتایجی مبنی بر گشایش‌های اقتصادی از سوی دولت به ویژه پس از برجام دریافت نکرده و این یک نقطه ضعف عمده برای دولت به شمار می‌رود.

گفته می‌شود بر اساس این ارزیابی، در محور تبلیغاتی جبهه حامیان دولت و اصلاح‌طلبان، انحراف توجه افکار عمومی از حوزه اقتصادی به حوزه سیاسی مورد تأکید قرار گرفته و تصریح شده که با خلق دو قطبی‌های مختلف باید 2 هدف عمده مورد توجه قرار گیرد. ایجاد «حواس‌پرتی از حوزه اقتصاد» به عنوان اولین هدف مورد توجه بوده و تأکید شده باید با خلق فضای سیاسی جدید و جریان‌ساز، شرایط مطالبه‌گری در حوزه اقتصاد را به حاشیه راند و از تمرکز افکار عمومی دور ساخت.

همچنین در خصوص هدف دوم نیز تصریح شده که با ایجاد جو سیاسی علاوه بر تعیین زمین بازی، چهره‌ها و رسانه‌های جریان اصولگرا را نیز می‌توان به بازی گرفت و عملاً از تریبون‌های جریان مقابل، به نفع خود بهره‌برداری کرد.

لدین: مرگ بر آمریکا رسم تغییرناپذیر در ایران است

مایکل لدین می‌گوید شعار «مرگ بر آمریکا» در ایران یک رسم تغییر ناپذیر است.

پایگاه اینترنتی فوربز نوشت: سردادن شعار «مرگ بر آمریکا» در ایران به یک رسم تبدیل شده و به نظر نمی‌رسد تغییری در سیاست‌های این کشور در حال شکل‌گیری باشد و هیچ پایه و اساس آشکاری برای باور اوباما مبنی بر امکان شکل‌گیری تغییر سیاسی در ایران وجود ندارد.

به گزارش شفاف، این پایگاه اینترنتی در تحلیلی به قلم مایکل لدین (مشاور اسبق شورای امنیت ملی آمریکا) افزود: زمانی که نیروهای مسلح ایرانی تفنگداران (متجاوز) آمریکایی را بازداشت و عکس آنها را در حالی که زانو زده و دستهایشان را روی سر گذاشته بودند، منتشر کردند؛ جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از ایرانیان به خاطر آزادی سریع تفنگداران تشکر کرد و زمانی که حکومت ایران فیلم اسرای آمریکایی را در حالی که گریه می‌کردند، به نمایش گذاشت، یا حتی زمانی که این صحنه در تظاهرات جشن انقلاب سال 1979 در خیابان‌ها بازسازی شد، هیچ گله‌ای از جانب دولت آمریکا مطرح نشد.

لدین در ادامه نوشت: فکر نمی‌کنم تحلیلگران اوضاع ایران هم معتقد باشند ]آیت‌الله[ خامنه‌ای رهبر معظم ایران قصد دارد در نظام ایران، تغییری ایجاد کند. زمانی که وی می‌گوید مرگ بر آمریکا دقیقاً منظورش همان است و همواره در همان راستا تلاش می‌کند. درست است وی می‌خواهد بیشترین امتیاز را از آمریکا بگیرد اما تجربه گذشته به وی نشان داده است که می‌تواند بدون مواجهه واکنش شدیدی از سوی آمریکا به هر چه می‌خواهد دست یابد.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* الدار محمود اف، وزیر تازه برکنار شده امنیت ملی جمهوری آذربایجان با حمایت رژیم صهیونیستی، سلاح‌های غیرقانونی را که از ترکیه به این جمهوری آورده شده بودند، به وهابی‌ها منتقل کرده است. تمامی مخارج این کار توسط ریاض تامین گردید. این سلاح‌ها توسط شرکت هواپیمایی «آزال» جمهوری آذربایجان از ترکیه به باکو حمل شده و از طرق غیرقانونی به داغستان روسیه منتقل شده است. الدار محموداف در همکاری با رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی، همچنین برای حضور 400 نفر از شهروندان وهابی جمهوری آذربایجان در جنگ علیه سوریه و عراق شرایط لازم را فراهم کرده است. اطلاعات مربوط به این حرکت‌های الدار محموداف که بدون اطلاع الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان انجام شده، توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در اختیار الهام علی اف قرار داده شده است.

* صاحبنظران معتقدند مذاکرات باکو با سازمان‌های مالی خارجی و سفرهای رئیس جمهوری آذربایجان به کشورهای عربی نشانه‌های اوضاع ناگوار مالی این کشور هستند. واحد احمدوف، نماینده مجلس ملی این کشور از ثروتمندان آذری خواسته است پول هایشان را از بانک‌های خارجی به داخل جمهوری آذربایجان منتقل کنند. کارشناسان آذری معتقدند تنها راه کم هزینه برای خروج جمهوری آذربایجان از این بحران مالی، باز گرداندن پول‌های ماموران دولتی از خارج به داخل کشور است. اقدام دولت جمهوری آذربایجان در کاستن از ارزش واحد پول ملی در مقابل دلار و یورو موجب شده تا طبقه فقیر مردم این جمهوری به علت وام‌های معوقه خود، به گروگان بانک‌ها تبدیل شوند.

* موشه یعلون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در اولین ملاقات رسمی در یکسال گذشته، با «عبدالله دوم» پادشاه اردن در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» این اولین دیدار بین پادشاه اردن و یک مقام ارشد اسرائیلی در یکسال گذشته به حساب می‌آید. دفتر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد دو نفر در خصوص موضوعاتی از جمله روابط دو جانبه بین اردن و تل‌آویو، تحولات اخیر خاورمیانه و احتمال پیشرفت فرایند صلح میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان گفت‌وگو کردند. شاه اردن، در سخنرانی خود در کنفرانس مونیخ گفت: «هیچ‌کس نمی‌تواند بدون حل مسئله فلسطین و تلاش برای تشکیل دولت برای آنها، درباره عدالت در جهان صحبت کند. اگر این مسئله حل نشود، تمام منطقه به سوی یک درگیری‌ مذهبی سوق پیدا می‌کند و داعش از این موضوع سوء استفاده می‌کند». شاه عبدالله دوم معتقد به وجود دو حکومت اسرائیلی و فلسطینی در سرزمین فلسطین است.

* تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در سفر به ترکیه با «رجب طیب اردوغان» و «احمد داوود اوغلو» دیدار و درباره فشار بیشتر بر دولت سوریه گفتگو کرد. تلویزیون ترکیه در گزارشی به روابط ترکیه و قطر طی سالیان اخیر پرداخت و اعلام کرد: روابط دوحه و اسلامبول طی چند سال اخیر پیشرفتی قابل توجه داشته است به نحوی که طی 18 ماه اخیر، 8 دیدار در سطح مقامات عالی‌رتبه ترکیه و قطر صورت گرفته است. تلویزیون ترکیه افزود: امیر قطر در یک رکورد، طی 18 ماه اخیر 8 بار به دیدار اردوغان رفته و اردوغان طی این مدت یک بار به قطر سفر کرده است.

*********************************

روزنامه ایران**

حسن روحانی به ترکیه سفر می‌کند

یک روزنامه ترکیه‌ به نقل از سفیر ایران در «آنکارا» اعلام کرد، حسن روحانی به ترکیه سفر خواهد کرد. به گزارش «فارس»، علیرضا بیکدلی در گفت‌وگو با روزنامه «ملیت» چاپ «آنکارا»،‌ هدف از این سفر رئیس جمهوری را شرکت در کنفرانس «همکاری استراتژیک» دانست. این روزنامه به زمان دقیق سفر حسن روحانی به ترکیه اشاره نکرده اما در ادامه گزارش خود نوشته که احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه هم قرار است به ایران سفر کند.

موگرینی: بهار آینده با هیأتی بزرگ به ایران سفر می‌کنم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که در بهار آینده به همراه یک هیأت بزرگ به ایران خواهد آمد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری «اسپوتنیک»، «فدریکا موگرینی» در سخنرانی‌اش در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت از اینکه در بهار سال 2016 به ایران سفر می‌کند، خرسند است. وی ادامه داد: «اکنون آماده سرمایه‌گذاری همه‌جانبه در روابط دوجانبه با ایران هستیم. در بهار آینده هیأت بزرگی را شامل اعضای کمیسیون اروپایی برای گفت‌وگو درباره روابط اروپا و ایران به این کشور خواهم برد.»

پیگیری تخلفات انتخاباتی روز 22 بهمن در کرج

رئیس ستاد انتخابات شهرستان کرج از وقوع تخلفات انتخاباتی در راهپیمایی روز 22 بهمن خبر داد و به «ایسنا» گفت: «متأسفانه در روز 22 بهمن و همزمان با راهپیمایی شکوهمند مردم برای بزرگداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی شاهد مصادیقی از تخلفات انتخاباتی بخصوص نصب بنر بودیم.» محمدتقی ایرانی افزود: «علاوه بر تخلفات روز 22 بهمن، برخی مطبوعات نیز بر خلاف قانون اقدام به درج عکس برخی داوطلبان انتخابات و کارهای تبلیغاتی کرده بودند که آن نیز گزارش شده است.»

درخواست استثنا شدن دو تابعیتی‌ها از قانون ویزا

13 سناتور دموکرات امریکا از دولت این کشور خواستند تا در قانون جدید معافیت ویزا که ایران را نیز هدف قرار می‌دهد، استثناهایی را قائل شود. دموکرات‌های مجلس سنا در نامه‌ای خطاب به مقامات دولت باراک اوباما خواستند تا برای افراد با تابعیت دوگانه استثنا قائل شوند چرا که بسیاری از آنها تنها به دلیل نژادشان ممکن است تبعه یکی از این کشورها باشند و حتی یک بار هم پای خود را به خاک چهار کشور نگذاشته باشند. به گزارش «ایسنا» به نوشته نشریه «پولتیکو»، دولت امریکا تاکنون نیز استثناهایی را برای قانون جدید معافیت ویزا در نظر گرفته است که براساس آن، خبرنگاران و افرادی که برای اهداف اقتصادی، مأموریت‌های دولتی، فعالیت‌های بشردوستانه به ایران، عراق، سوریه و سودان سفر کرده باشند، شامل تغییرات جدید این قانون نمی‌شوند و برای ورود به امریکا نیازی به روادید ندارند.

قطعنامه سنای امریکا برای کمک ایران به یافتن لوینسون

اعضای مجلس سنای امریکا قطعنامه‌ای را تصویب کردند که در آن کمک ایران برای یافتن رابرت لوینسون را خواستار شده‌اند. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «بیل نلسون» سناتور دموکرات و «مارکو روبیو» عضو جمهوریخواه مجلس سنا پیشنهاد قطعنامه‌ای را برای فشار بیشتر بر ایران برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره وضعیت رابرت لوینسون ارائه داده بودند که بدون هیچ مخالفتی در صحن سنا به تصویب رسید. این در حالی است که مقامات ایرانی همواره با رد ادعاهای امریکا تأکید کرده‌اند هیچ اطلاعی از وضعیت و موقعیت لوینسون ندارند.

آزیتا راجی، سفیر ایرانی‌تبار امریکا در سوئد

مجلس سنای امریکا سرانجام پس از گذشت ۱۶ماه‌ صلاحیت آزیتا راجی به عنوان سفیر جدید این کشور در سوئد را تأیید کرد. به گزارش «دویچه وله»، آزیتا راجی کارشناس امور بانکی و ایرانی‌تبار است. جمهوریخواهان با انتصاب او به این سمت مخالف بودند. مجلس سنای امریکا سرانجام با انتصاب آزیتا راجی به عنوان سفیر جدید این کشور در سوئد موافقت کرد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

وزیر خارجه ترکیه: شاید با عربستان به سوریه حمله کنیم

در حالی که تا یک هفته پیش آنکارا رسما افشاگری منابع نظامی روس درباره تدارکات مشکوک ارتش ترکیه پشت مرزهای سوریه را تکذیب می‌کرد اما حالا وزیر خارجه ترکیه از دروغ بودن موضع قبلی دولتش پرده برمی‌دارد. به گزارش مشرق نیوز، چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در اظهارنظری مداخله‌جویانه گفته است ترکیه و عربستان ممکن است مشترکا دست به عملیات زمینی در خاک سوریه بزنند. این در حالی است که اردن به‌عنوان تنها کریدور نظامی ممکن برای حمله زمینی سعودی‌ها به سوریه، از ترس واکنش‌های دمشق و متحدانش به مشارکت در تجاوز، کاملا از طرح احمقانه ریاض و آنکارا پا پس کشیده است و تنها راه مداخله عربستان از طریق مرزهای ترکیه با سوریه است. در همین حال منابع نظامی آنکارا از آغاز اعزام جنگنده‌های سعودی به پایگاه‌های نظامی ترکیه خبر داده‌اند که البته این رویداد نیز کمکی به حل مشکل لجستیکی انتقال نیروها و ادوات جنگی زمینی عربستان به خاک سوریه نخواهد کرد.

وزیر خوشبختی در امارات سوژه خنده

اقدام محمد بن راشد حاکم دوبی و نخست‌وزیر امارات برای ایجاد پست «وزیر خوشبختی» در دولت خود، با استقبال و در عین حال واکنش تمسخرآمیز کاربران در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در اینترنت روبه‌رو شد. محمد بن راشد در صفحه توئیتر خود نوشت: ماموریت اساسی وزیر خوشبختی هماهنگی با همه طرح‌های کشور و برنامه‌ها و سیاست‌های آن برای خوشبختی جامعه خواهد بود. در پی این اقدام، کاربران شبکه‌های اجتماعی در داخل امارات 2 هشتگ با عنوان # وزیر _السعاده و # حکومه _ السعاده باز کردند و به اظهار نظر درباره آنها پرداختند.

مرکز نظامی اسرائیل در کنار مسجدالاقصی

رژیم اشغالگر صهیونیستی، ساخت بزرگ‌ترین آموزشگاه نظامی را در منطقه جبل الزیتون که مشرف به مسجدالاقصی است، آغاز کرد. براساس این طرح در منطقه جبل الزیتون در قدس اشغالی دانشکده‌ای بزرگ در شمال شرقی منطقه قدیمی قدس ساخته می‌شود که شامل مرکز فرماندهی، ستاد نظامی و دفاتری برای فرماندهان است. رئیس کمیته دفاع از اراضی جبل الزیتون در این باره گفت: این طرح در چارچوب شهرک‌سازی در مناطق فلسطینی و با حمایت کابینه رژیم صهیونیستی اجرا می‌شود و هدف از آن یهودی‌سازی قدس است.

مجرم شناخته شدن افسر پلیس نیویورک

یک افسر پلیس فدرال در نیویورک به اتهام قتل عمد و شلیک گلوله مرگبار به سمت یک مرد آفریقایی- آمریکایی بی‌گناه، مجرم شناخته شد. دادستانی منطقه بروکلین نیویورک، پیتر لیانگ چینی‌تبار را درباره قتل آکای گارلی، سیاهپوست 28 ساله مقصر شناخته و به 13 سال حبس محکوم کرد. مقصر شناختن این پلیس چینی‌تبار در حالی است که در ده‌ها مورد دیگر طی سال‌های اخیر که پلیس‌های سفیدپوست آمریکایی اقدام به قتل عمد کاملا آشکار کرده‌اند دادگاه‌های فدرال رویکردی نژادپرستانه اتخاذ کرده و از مجرم دانستن آنان طفره رفته‌اند.

تکذیب درگذشت هیکل

خانواده و اطرافیان نویسنده و روزنامه‌نگار بزرگ مصری، مرگ او را تکذیب کردند. در حالی که روز جمعه اخباری در رسانه‌های عربی درباره «محمد حسنین هیکل»93 ساله منتشر شده بود اما یک وبگاه خبری معتبر مصری از زبان نزدیکان هیکل این موضوع را کذب و جنجال رسانه‌ای برخی جریان‌های سیاسی مخالف او دانست. با این حال به گزارش یوم‌السابع، خانواده هیکل تایید کرده‌اند حال او که مدتی است در بیمارستانی در لندن بستری است اصلا مساعد نیست و از نارسایی کلیه و دستگاه هاضمه بشدت رنج می‌برد. جالب اینکه با وجود افتادن در بستر بیماری طی ماه‌های اخیر، این اندیشمند، تاریخدان و تحلیلگر سرشناس جهان عرب همچنان دست از تحلیل‌ها و گفت و گوهای رسانه‌ای نکشیده و منتقد سرسخت اشغالگری اسرائیل و شیوخ مرتجع عربی باقی‌مانده است به طوری که همین 2 ماه پیش، ساعتی پس از اعلام ائتلاف جدید سعودی‌ها، آن را به باد انتقاد گرفت

*********************************

روزنامه خراسان**

پارس نیوز مدعی شد : 

محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما در جهت کوچک سازی این  سازمان ، دستور بررسی جهت پایان کار انتشارات سروش که در زیر مجموعه صندوق بازنشستگی کارکنان این سازمان قرار داشت را داده است. بر اساس این دستور احتمالا ساختمان خیابان مطهری این انتشارات در معرض فروش قرار می گیرد و کارکنان آن به ساختمان موسسه جام جم در خیابان میرداماد منتقل می شود.

نامه نیوز نوشت : 
محمدصادق صالحی منش استاندار سابق قم برای حضور در انتخابات مجلس دهم تایید صلاحیت شد.

عصرایران مدعی شد :
 محمود عزیزی (مدرس و بازیگر سینما و تئا‌تر) که در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد شده؛ به ائتلاف کاندیداهای مستقل سراسر کشور به سرلیستی علی مطهری پیوست. وی سابقه حضور در برخی فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی ازجمله فیلمی ویدئویی از خسرو معصومی در نقش شهید آیت ا... دکتر مرتضی مطهری را داشته است.

فردا نیوز نوشت:  
president.ir وب‌سایت متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری عبارت « برجام را خدا آورد» که توسط رئیس‌جمهور در مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران مذاکرات هسته‌ای بیان شده بود را از متن  این سخنان  حذف کرد.

*********************************


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات