صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۸۷۰۹۴

اخبار ویژه روزنامه‌های ۱9 بهمن ماه


روزنامه کیهان***
تزریق دلار و سانسور نرخ ارز /تدبیر اقتصادی شب انتخابات!

«روند خودداری صرافی  از انتشار نرخ ارز دستوری بوده است».
روزنامه فرهیختگان با بیان اینکه «قیمت تمامی ارزها از سوی سایت‌های بیشتر صرافی‌ها عدد صفر را نشان می‌دهد» نوشت: پیشتر مواردی رخ داده بود که مثلا تا حوالی ظهر صرافی‌ها از اعلام قیمت ارز خودداری کردند؛ اما پس از گذشت ساعتی دوباره قیمت‌ها را به روزرسانی می‌کردند. اما این‌بار بدعتی تازه در اعلام قیمت ارز به وجود آمده است. برخی فعالان بازار ارز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» ادعا کرده‌اند که این روند دستوری بوده است.
این روزنامه اضافه کرد: گفته می‌شود بانک مرکزی اقدام به تزریق دلار در بازار آزاد کرده و قصد دارد از این طریق قیمت این ارز را کنترل کند و پایین نگه دارد. دیروز ]پریروز[  قیمت دلار به سه هزار و 590 تومان رسید. رقمی که نسبت به یک ماه گذشته به پایین‌ترین سطح  خود رسیده است. تا هفته گذشته قیمت دلار چیزی حدود سه هزار و 650 تومان بود. با این حال برخی فعالان این بازار، این سیاست دولت را موقتی می‌دانند. یکی از عرضه‌کنندگان دلار در خیابان فردوسی به «فرهیختگان» گفت: «ما هم شنیده‌ایم که به بازار دلار وارد کرده‌اند. با این همه دلار راه خودش را دارد و قیمت کمتر از سه‌هزار و 600 تومان موقتی و زودگذر است.»
تحلیل‌گران معتقدند کنترل قیمت ارز نوعی بازی پسابرجامی در شب انتخابات است با این هدف که مردم تصور کنند قیمت ارز به خاطر برجام کاهش یافته و پول ملی تقویت شده است.
در همین حال سایت خبر آن‌لاین در پاسخ این سوال که چرا ارز بی‌قیمت شد؟ خاطر نشان کرد: صرافی‌ها از درج قیمت منع شده‌اند.
پیش از این روزنامه هفت صبح از فشار به صرافی‌ها برای عدم انتشار قیمت ارز خبر داده و نوشته بود صرافی‌ها در پیگیری خبرنگار ما گفتند اجازه انتشار قیمت بر روی سایت‌های خود را نداشته‌اند.
خبرنگار این روزنامه می‌افزاید: از یکی  از آنها که مدیر یک صرافی مهم در تهران است پرسیدم چه کسی به شما اجازه نداده؟ او هم در پاسخ با هزار عجز و التماس خواست که اسمش را در گزارشم ننویسم. او توضیح داد که بانک مرکزی دستور داده تا اطلاع‌ ثانوی قیمت‌ها را روی سایت نگذاریم.  باز هم بسنده نکردم. گفتم شاید این دستور فقط در تهران و چند شهرستان دیگر ملزم به اجراست. به همین خاطر گوشی را برداشتم و با مدیر یک صرافی در کیش تماس گرفتم. گفتم شاید در مناطق آزاد داستان از قرار دیگری باشد، اما او هم مرا ناامید کرد و اوضاع را عین تهران توصیف کرد.
یادآور می‌شود بانک مرکزی روز پنج‌شنبه گزارش عملکرد اقتصادی دولت در سه ماهه دوم سال جاری را منتشر کرد که باز هم نرخ رشد اقتصادی در این گزارش منتشر نشده و سانسور شده است. روزنامه اعتماد چندی پیش از رشد اقتصادی منفی 2 درصد خبر داده بود.

از وام خرید کالا گفتند و ندادند اما صنایع داخلی را بیچاره کردند
دولت به اسم سیاست خروج از رکود و با وعده غیرواقعی وام 10 میلیون تومانی، عملاً رکود در صنایع داخلی را عمیق‌تر کرد!
وبسایت الف در یادداشتی نوشت: هر چه در دولت یازدهم جلوتر آمده‌ایم، روشن شده تیم اقتصادی دولت جدید نه فقط جرأت اتخاذ تصمیم‌های بزرگ و حساس را ندارد، بلکه بعضاً در ندانم کاری کم‌کم روی سلف خود را سفید می‌کند. اخیراً یکی از تولیدکنندگان بزرگ لوازم خانگی از رکود موجودسخت گلایه‌مند بود و می‌گفت تا میانه امسال با هر مشقتی بود، از محل فروش مختصر محصولاتش، خطوط تولید را فعال نگه داشته بوده اما از روزی که دولتمردان اعلام کردند در اجرای سیاستهای جدید ضد رکودی، 10 میلیون تومان برای خرید کالا وام می‌دهند، فروش لوازم خانگی ایرانی در بازار به صفر رسید. طبیعی و منطقی هم هست. متقاضیان در بازار دست نگه داشتند تا با وام ده میلیونی، کالای قسطی بخرند.
کارآفرین موسفید کرده ادامه داد: مصاحبه آقایان نوبخت، طیب‌نیا و سیف در رونمایی از بسته ضد رکودی دولت، 25 مهر ماه انجام شد. اندکی بعد، وامهای 25 میلیونی خودرو را پرداختند. بماند با چه کیفیتی. اما بعد تا آخر پاییز هر روز اخبار ضد و نقیضی از وام‌های 10 میلیونی منتشر می‌شد. یکبار گفتند بازپرداخت وامها 18 ماهه است بعد گفتند 12 ماهه است. یک روز گفتند با سود 12 درصد است بعد کردند 18 درصد. یکبار گفتند برای خرید کالای بادوام، کارت مخصوص صادر می‌کنیم بعد گفتند چاپ کارت منتفی شده و وامها را فقط به کارمندان می‌دهیم. یک بار گفتند وامها فقط برای خرید کالاهای تولید داخل است بعد گفتند برای خرید کالاهای خارجی هم می‌دهیم و... خلاصه آنقدر ضد و نقیض صحبت کردند و کار را کش دادند که نفس ما تمام شد و در آخر پاییز، دو خط از سه خط مان را تعطیل و 350 کارگر را مرخص کردیم. کارخانه‌ای که در اوج تحریم با دو شیفت کار می‌کرد و 450 خانواده سر سفره‌اش بودند، الان با یک شیفت و یک دهم ظرفیت کار می‌کند. بیرون کردن کارگرهایی که سال‌ها برایت کار کرده‌اند، خیلی سخته. هر کدامشان یکجور التماس می‌کنند. این جا که رسید، بغض گلویش را گرفت و نتوانست ادامه دهد...
الف خاطرنشان کرد: ای کاش بشود از تیم اقتصادی دولت پرسید شما که برای توزیع وامهای 10 میلیونی برنامه‌ریزی نکرده بودید، چرا در 25 مهر 94 این وعده را دادید و با ندانم‌کاری‌تان، همان تقاضای ناچیز را هم از بازار خارج کردید؟ آن هم با اسم سیاستهای خروج از رکود!

اظهارنگرانی روزنامه دولت درباره تکرار تجربه تلخ پژو
«هنوز محتوا و جزئیات قرارداد پژو اعلام نشده است لذا خیلی دقیق نمی‌توان درباره آن اظهارنظر کرد.»
روزنامه دولتی ایران ضمن درج این مطلب نوشت: نکته مهمی که در موضوع پژو وجود دارد بدسابقه بودن آنها است. با توجه به این نوع نگاه سؤال اصلی این است که تعهدات عنوان شده در قرارداد با پژو تا چه حد الزام‌آور است و در بزنگاه این شرکت فرانسوی با ما چه رفتاری خواهد کرد.
مسئله دیگر آن است که شرکت‌های خودروساز در مذاکرات خود به واردات تکنولوژی‌های جدید و خودروهای روز توجه کنند. اگر خودروهایی که قرار است در ایران تولید شود عمری بیش از 4 سال داشته باشد خیانت در صنعت خودرو محسوب می‌شود. حال این مجموعه بنز، پژو، رنو، فیات و... باشد فرقی ندارد. به عنوان مثال خودرویی مانند پژو پارس که پلتفرم آن در اختیار ایران قرار گرفت هیچ زمان توسط پژو تولید نشد.
ایران می‌افزاید: لذا در شرایط جدید ایران استفاده از پلتفرم‌های منسوخ به صنعت خودرو صدمه جدی وارد می‌کند. اگر قرار است پژو در ایران سرمایه‌گذاری کند شرکای ایرانی باید مراقب باشند تا گذشته تکرار نشود. در این میان از دولت فرانسه می‌خواهیم تضمین دهد که شرکت‌هایش به بهانه‌هایی مانند تحریم از ایران نروند و حداقل قطع هرگونه همکاری در دوره جدید توسط یک الگوی درست و حساب شده باشد.
در این مسئله باید با دقت و احتیاط گام برداریم به نحوی که شرکت‌های خارجی تصور نکنند ما تشنه حضور آنها در کشورمان هستیم. اگر متوجه شوند ما نیاز داریم در صدد گرفتن امتیاز برمی‌آیند و حتی این گونه برنامه‌ریزی می‌کنند که خودروهای قدیمی خود را به ایران بفروشند و این امر اگر اتفاق بیفتد از تکنولوژی روز عقب خواهیم ماند.
علی علیلو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: سالیان متمادی ایران با خودروسازان فرانسوی همکاری کرد. اما در زمان تحریم رنو و پژو ایران را ترک کردند. لذا این اتفاق باعث شد که ما با عینک بدبینی به آنها نگاه کنیم. حال که به دوران پسابرجام رسیدیم و وارد فاز جدیدی از همکاری‌ها شدیم همچنان باید محتاطانه حرکت کرد تا از این جایگاه مجدداً دچار ضرر و زیان نشویم. نگرانی ما این است که تنها فرانسوی‌ها از قراردادهای جدید نفع ببرند لذا توصیه می‌کنم که مدیران این صنعت با آینده‌نگری همکاری‌های خود را توسعه دهند و از سایر کشورها هم برای توسعه صنعت خودروی کشورمان کمک بگیرند. در گذشته به علت انحصار پژو در ایران این صنعت متحمل خسارت سنگین شد.

واشنگتن پست: آزادی حلب به منزله پایان جنگ سوریه است
روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی تأکید کرد «با شکست گروه‌های مسلح در حلب، ضربه کاری بر مخالفان نظام سوریه وارد می‌آید و پس ‌از سقوط حلب جنگ به پایان می‌رسد.
به گزارش العالم در این گزارش که با عنوان «شورشیان سوری در حلب و احتمالاً در کل جنگ شکست می‌خورند» منتشر شده، آمده است: پس از پیشروی ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه، «شورشیان سوری به خاطر حفظ بقای خود در داخل و اطراف حلب می‌جنگند». واشنگتن پست می‌افزاید: با پیشروی ارتش سوریه، «مسیر اصلی امدادرسانی از ترکیه به مناطق تحت اشغال گروههای مسلح در حلب قطع شده است».
در این گزارش با استناد به اظهارات افراد مسلح حاضر در مناطق درگیری، حمله هوایی به مناطق اشغال شده، بسیار شدید و حدود 200 مورد حمله ظرف 24 ساعت توصیف و تصریح شده است که این حملات با توقف مذاکرات ژنو همزمان شده است.
این روزنامه نوشت: سقوط حلب، چالش بزرگی برای ترکیه و عربستان خواهد بود زیرا اصلاً معلوم نیست که این دو کشور بتوانند برای جلوگیری از این اتفاق کاری بکنند. همچنین پس از حمله جنگنده‌های ترکیه به هواپیمای نظامی روسیه در اواخر سال گذشته و واکنش‌های روسیه به این اقدام، دامنه مانور ترکها در خاک سوریه بسیار محدود به نظر می‌رسد.
در این گزارش به نقل از سرکردگان گروههای مسلح آمده که پیش از این آمریکا ترکیه و عربستان را برای کاهش کمکهای تسلیحاتی خود به تروریستها تحت فشار قرار داده بود و به همین دلیل این گروهها اکنون در معرض حمله قرار گرفته‌اند.

حرف‌های تند روحانی به ضرر اصلاح‌طلبان تمام می‌شود
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: دکتر روحانی گاهی با حرف‌های تند و تیز خود، فضای کشور را بدتر می‌کند، در حالی که در داخل باید بیشتر به هم احترام بگذاریم و گفت‌وگو کنیم.
«جواد - الف» ضمن سخنانی در نشست اصلاح‌طلبان قم در دفتر گروهک مجمع مدرسین و محققین افزود: بسیاری از انرژی‌های سیاسی کشور صرف دعواهای سیاسی می‌شود و این بسیار مضر است.
وی گفت: اگر فضاهای سیاسی تندتر شود و به اختلاف نظرها و فضای متعارض بیشتر دامن بزنیم، ضرر می‌کنیم و ما باید کوتاه بیاییم.
وی ادامه داد: ما به شورای نگهبان در مورد رد صلاحیت‌ها اعتراض می‌کنیم اگر نپذیرفتند سکوت می‌کنیم، البته هیچ کاری هم نمی‌توانیم انجام دهیم.
یادآور می‌شد اخیراً عباس عبدی و محمدعلی ابطحی سخنان مشابهی را در انتقاد از تشنج‌آفرینی هاشمی و زیان آن برای اصلاح‌طلبان عنوان کرده بودند.

تردید خبرگزاری فرانسه درباره تأمین منابع مالی همکاری با ایران
با وجود چشم‌انداز جذاب بازار ایران، بانک‌های اروپایی در مورد سرمایه‌گذاری مشترک با ایران احتیاط می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران به پاریس چند روز پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای فرصت مناسبی برای توافق‌های تجاری میان ایران و فرانسه به وجود آورد اما در پشت پرده اخبار این توافق‌ها که کاخ‌ریاست‌جمهوری فرانسه (الیزه) ارزش آن را 15 میلیارد یورو اعلام کرد، مسئله تامین مالی سرمایه‌گذاری در ایران، پنهان مانده است. اگر امروز بانک‌های اروپایی تا این اندازه برای ورود به بازار سرمایه‌گذاری در ایران محتاط هستند به این دلیل است که برخی از بانک‌ها متهم به نقض تحریم‌های آمریکا علیه برخی از کشورها از جمله ایران با مجازات‌های اعمال شده توسط واشنگتن، نقره داغ شده‌اند.
نمونه بارز آن که رکورد جریمه را شکسته است، مجازات بانک «ب‌ان‌پ پاریبا» فرانسه است که در سال 2014 میلادی به پرداخت هشت میلیارد و 900 میلیون دلار مجبور شد.
یکی از بانک‌های بزرگ فرانسه اعلام کرده است: هیچ ابتکار تازه‌ای در زمینه همکاری با ایران نداریم. این منبع که ترجیح داد نامش فاش نشود، افزود: تحریم‌ها برداشته شده است اما هنوز ابهاماتی وجود دارد چرا که تعبیر اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها از این امر یکسان نیست.
این تردید به بانک‌های فرانسوی محدود نمی‌شود و نهادهای مالی و بانکی سایر کشورهای اروپایی را نیز نگران کرده است.
«دویچه بانک» آلمان که در اواخر سال 2007 میلادی به همکاری خود با ایران پایان داد و در ماه نوامبر (آبان/آذر) گذشته از سوی آمریکا به پرداخت 258 میلیون دلار محکوم شد، اعلام کرده که تا اطلاع ثانوی تصمیمی برای همکاری در امور مربوط به ایران ندارد.
به گزارش ایرنا، پیشتر «لوران فابیوس»  وزیر امور خارجه فرانسه که اعلام کرد پیش از پایان مذاکرات در مورد ایران، از «جان کری» همتای آمریکایی خود تضمین‌های لازم را گرفته است، در مجمع ملی (پارلمان فرانسه)، اظهار کرد: از زمان توافق هسته‌‌ای، دو هیئت اروپایی از نمایندگان فرانسه، آلمان و انگلیس به آمریکا سفر کرده‌اند.
نگرش آمریکا مبتنی بر همکاری است اما ما امروز اقدام عملی را برای جلوگیری رخداد آنچه پیشتر اتفاق افتاده است می‌خواهیم.
سال پیش بانک فرانسوی ب‌ان‌پ پاریبا به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه برخی کشورها به پرداخت جریمه‌ای کلان مجبور شد.
آمریکا مطابق قانون موسوم به «اقدامات مفسدانه خارجی»
 (Foreign Corrupt Practices Act) این اختیار را برای خود قائل است تا بر همه معاملاتی که با دلار صورت می‌گیرد، نظارت داشته باشد حتی اگر توسط نهادهای غیرآمریکایی انجام شود.
این امر که برخی تحریم‌ها (یکجانبه ضدایرانی) همچنان باقی می‌ماند، سبب شده است تا پاریس، برلین و لندن در پی راهی باشند تا شرکت‌های اروپایی که قدم به بازار ایران می‌گذارند، به سرنوشت تلخ بانک فرانسوی دچار نشوند.

روزنامه ایران

اختلاف ‌نظر جامعتین درباره حمایت از هاشمی‌
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت که اعضای این تشکل با حضور آیت‌الله هاشمی در فهرست مورد حمایت برای انتخابات خبرگان موافقت کردند، اما جامعه مدرسین با این امر مخالف است.
غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم جناب آقای هاشمی را درلیست خود نیفزودند، اما جامعه روحانیت از آغاز بحث در مورد انتخابات خبرگان برای حضور آقای هاشمی در لیست مورد حمایت خود رأی‌گیری کرد و ایشان رأی لازم را به دست آورد.»
وی با بیان اینکه «جامعه روحانیت مبارز هنوز در مورد حضور هاشمی در لیست مورد حمایت برای انتخابات خبرگان بررسی مجددی انجام نداده است»، افزود: «قرار بود جامعه روحانیت و جامعه مدرسین در کل کشور لیست مشترک داشته باشند. اما هنوز در باره اینکه آیا اقتضای لیست مشترک این است که در تهران اسم آقای هاشمی در لیست مشترک نیاید یا اینکه ما لیست جداگانه بدهیم، تصمیم‌‌گیری نکرده‌ایم.»


خوانش ظریف از کلام امام(ره)
وزیر خارجه کشورمان با اشاره به حرف امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند»، افزود: «ما باید مبنای این حرف امام(ره) را درک کنیم و بپذیریم که امریکا قدرقدرت نیست و این توهم را نداشته باشید که امریکا اگر چیزی را پذیرفت، آن چیز حتماً‌ به ضرر ماست.»
به گزارش «ایرنا»، محمدجواد ظریف که در مراسم قدردانی از محمد مرندی، رئیس پیشین دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران سخن می‌گفت، ادامه داد: «این تصور ناشی از این تفکر است که ما امریکا را به عنوان ابرقدرت پذیرفته باشیم. ما باید باور کنیم که توان داریم.
ما توان مقابله، تعامل، مبارزه و مذاکره را در عرصه بین‌المللی به صورت توأمان داریم و این به برکت انقلاب اسلامی و گفتمان آن ایجاد شده است.»


فردا، ادامه برگزاری دادگاه بابک زنجانی
بیست و پنجمین جلسه دادگاه بابک زنجانی، میلیاردر نفتی و دو همدستش فردا [سه‌شنبه 20 بهمن ماه] در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار می‌شود.
رسول کوهپایه‌زاده، وکیل مدافع بابک زنجانی با اعلام این خبر به «ایرنا» گفت: «این جلسه با حضور نماینده دادستان تهران، متهمان، وکلای طرفین پرونده و کارشناسان بانک و شرکت نفت، به صورت علنی تشکیل خواهد شد.» وی با بیان اینکه «در جلسه بیست و چهارم دادگاه یک ماه به موکلم برای پرداخت بدهی وزارت نفت مهلت داده شد»، ادامه داد: «پس از آن دوباره یک ماه دیگر تا پایان بهمن ماه از دادگاه مهلت خواستیم که هنوز این مهلت تمام نشده و قرار بود که پس از پایان مهلت قانونی برای پرداخت این بدهی، جلسه بیست و پنجم دادگاه برگزار شود.»
کوهپایه‌زاده ضمن گلایه از برگزاری زودهنگام جلسه این هفته دادگاه افزود: «حسب تصمیم قبلی دادگاه، موکل من یک ماه برای پرداخت بدهی فرصت داشت و هنوز این مهلت تمام نشده است، اما تشخیص دادگاه این بود که این جلسه را برگزار کند.»


وزیر ارتباطات: شبکه‌های اجتماعی در انتخابات فیلتر نمی‌شوند
وزیر ارتباطات درباره امکان فیلتر شبکه‌های اجتماعی در مقاطع خاص مانند زمان انتخابات گفت: «این کار برخلاف سیاست‌های دولت است.» به گزارش «انتخاب»، محمود واعظی  افزود:«اگر شبکه‌ای اجتماعی قوانین کشور را محترم می‌شمارد دلیلی بر قطع آن وجود ندارد.»

روزنامه وطن امروز

منظور آمریکا از میانه‌روهای ایران  مخالفان امام خمینی (ره) است
آیت‌الله صدیقی خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت مراد آمریکایی‌ها از جریان‌های میانه‌رو در ایران، کسانی است که اعتقادی به گفتمان امام خمینی(ره) ندارند. آیت‌الله کاظم صدیقی با بیان اینکه غربی‌ها برای اینکه اثبات کنند ایران عوض شده می‌گویند اگر میانه‌رو‌ها انتخاب شوند با ما بهتر تعامل می‌کنند، به راه دانا گفت: مراد غرب از میانه‌روها کسانی است که گفتمان امام را قبول ندارند و آمریکا را شیطان بزرگ نمی‌دانند و این کشور را سهیم در به وجود آوردن طالبان و القاعده و داعش نمی‌دانند. امام جمعه موقت تهران با اشاره به توافق هسته‌ای خاطرنشان کرد: کشور ما با غنی‌سازی 20درصد اورانیوم، تامین سوخت رآکتورهای هسته‌ای و فرآورده‌های گوناگونی که از صنعت هسته‌ای توسط دانشمندان ما به دست آمده بود، در آستانه تحقق یک تمدن بزرگی بود ولی غربی‌ها با شرارت و کینه عظیم آمدند و این موضوع را به وضعیت پایینی برگرداندند. آیت‌الله صدیقی افزود: 19هزار سانتریفیوژ ما در حال گردش بود که آن را محدود کردند، رآکتور آب سنگین که جزو افتخارات ما بود را سیمان ریختند و مساله فردو هم چنین شد و مردم ما نسبت به این مسائل بی‌تفاوت نیستند.وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره هزینه‌های زیادی که در مساله برجام پرداخت شده، ادامه داد: اینها خیال می‌کنند که مردم متوجه این هزینه‌ها نیستند ولی مردم ما نسبت به این‌ مسائل بی‌تفاوت نیستند و می‌دانند دنیای غرب دنیای چپاول و غارت است و تا جایی که زورش برسد موجباتی که برای استقلال کشور ما نیاز است را نمی‌گذارد به وجود بیاید. امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مگر می‌شود مردم ما نسبت به خون شهیدان بی‌تفاوت باشند، اظهار داشت: بازجویی از دانشمندان هسته‌ای تحقیر و به عقب راندن کشور ما است و مردم باید در این انتخابات اثبات کنند که آن‌ چیزی که مورد رضایت دنیای غرب است و آن را میانه‌رو می‌خواند، مورد رضایت شهدا، امام و مردم ما نخواهد بود.

برخورد قضایی با تضعیف‌کنندگان شورای نگهبان
معاون اول قوه‌قضائیه تصریح کرد: اگر کسانی به نهادهای رسمی و قانونی کشور توهین کنند و آنها را زیر سوال ببرند و مردم را بدبین کنند همه اینها جرم است و قوه قضائیه رصد می‌کند و پرونده برای آنها تشکیل می‌دهد. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در برنامه نگاه یک تلویزیون افزود: بسیاری از اینها ضرورتی ندارد حتما شکایت خصوصی باشد، برخی ممکن است جنبه عمومی داشته باشد و دادستان ورود می‌کند. اگر کسی به مسؤولان انتخابات مثل وزارت کشور و شورای نگهبان توهین کند، نیازی به شکایت خصوصی ندارد. به‌گزارش فارس، وی افزود: در اینجا خود دادستان وارد می‌شود که البته ستادی هم در قوه‌قضائیه تشکیل شده به ریاست دادستان کل کشور و مسائل را به طور مرتب رصد می‌کند. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای گفت: اگر با برخی افراد برخورد نشده ‌است، فکر نکنند برخورد نخواهد شد. پرونده در حال تکمیل است و به وقتش احضار می‌شوند و به پرونده‌شان رسیدگی می‌شود. سخنگوی قوه‌قضائیه درباره حمله شدید به شورای نگهبان گفت: مسلما در هفته‌های اخیر برخی حرف‌ها از زبان برخی مسؤولان زده شد که ادعایی هم در کشور دارند که می‌تواند هم مصداق توهین هم تشویش اذهان عمومی و هم تحریک افراد برای دست زدن به اعمال خلاف قانون باشد که قطعا برخورد می‌شود؛ حتی اگر مسؤول باشند.

حداد عادل: مجلس آینده باید به فکر بیکاری و رکود باشد
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: امیدواریم مجلس خوبی شکل بگیرد که در شرایط پسابرجام با نقد دلسوزانه دولت، رفاه و اشتغال را برای جوانان رقم بزند.غلامعلی حدادعادل در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه به نهایی شدن اجرای برجام، آیا دولت وعده‌های خود در زمینه  رفع مشکلات مردم و رفع رکود و بیکاری را در کشور اجرایی می‌کند، اظهار داشت: امیدوارم مجلس خوبی تشکیل شود که بتواند با کمک به دولت و با نقد دلسوزانه کاری انجام دهد که آثار اقتصادی پسابرجام را در زندگی مردم شاهد باشیم. وی با اشاره به ضرورت رفع مشکل بیکاری و رکود در کشور تصریح‌ کرد: امیدواریم این امر در رفاه مردم و ایجاد اشتغال برای مردم موثر واقع شود.

نشت رادیواکتیو در آب‌های نیویورک
فرماندار ایالت نیویورک دستور بررسی نشت مواد رادیواکتیو در آب‌های زیر زمینی یک تاسیسات هسته‌ای نزدیک منطقه شهری 20 میلیون نفری نیویورک و حومه را اعلام کرد. به گزارش اسپوتنیک، «اندرو کومو»  در نامه‌ای اعلام کرد این اولین باری نیست که آب آلوده به مواد رادیواکتیو از تاسیسات ایندین پوینت نشت می‌‌کند: «دیروز مطلع شدم در تاسیسات هسته‌ای «ایندین پوینت» آب‌های آلوده به مواد رادیواکتیو تریتیوم به آب‌های زیرزمینی نشت کرده است. شرکت در 3 چاه که مورد بررسی قرار گرفته سطوح نگران‌کننده‌ای از مواد رادیواکتیو را گزارش کرده است به‌گونه‌ای که حتی یکی از چاه‌ها تقریبا 65000 درصد افزایش مواد رادیواکتیو داشته است».
 
برگزاری تظاهرات روز خشم  در کرانه باختری
در حالی که جنبش مقاومت اسلامی حماس در کرانه باختری از ملت انقلابی فلسطین در همه شهرها و روستاهای این منطقه خواست تا به منظور حمایت از محمد القیق، خبرنگار اسیر فلسطینی به صحنه بیایند، باشگاه اسیران فلسطینی اعلام کرد که مساله خبرنگار اسیر فلسطینی در پی مسائل حقوقی اخیر و همچنین وضعیت سلامتی وی بسیار حساس است. همچنین گروه‌های ملی و اسلامی و باشگاه اسیران، روز گذشته به منظور اعلام همبستگی با این خبرنگار فلسطینی تظاهرات برگزار کردند.

درگذشت مادر بشار اسد
انیسه احمد مخلوف، مادر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در سن 86 سالگی درگذشت. همسر حافظ اسد، رئیس‌جمهور فقید پس از سال‌ها بیماری، سرانجام روز شنبه در بیمارستانی در دمشق چشم از جهان فروبست. او متولد شهر لاذقیه بود که در سال 1957 (1336) با رئیس‌جمهور پیشین سوریه ازدواج کرد. بشار اسد سومین فرزند از 5 فرزند انیسه مخلوف بود.

روزنامه جمهوری اسلامی

موافقت اعضای جامعه روحانیت مبارز با حضور آیت‌الله هاشمی در فهرست مورد حمایت برای انتخابات خبرگان
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت که اعضای این تشکل با حضور آیت‌الله هاشمی در فهرست مورد حمایت برای انتخابات خبرگان موافقت کردند.غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، درباره لیست مورد حمایت جامعتین در انتخابات خبرگان، اظهار کرد: جامعه روحانیت از آغاز بحث در مورد انتخابات خبرگان برای حضور آیت‌الله هاشمی در لیست مورد حمایت خود رای گیری کرد و ایشان رای لازم را به دست آورد.اما جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هنوز آیت‌الله هاشمی را درلیست خود نیفزودند.وی با بیان اینکه جامعه روحانیت مبارز هنوز در مورد حضور آیت‌الله هاشمی در لیست مورد حمایت برای انتخابات خبرگان بررسی مجددی انجام نداده است، افزود: قرار بود جامعه روحانیت و جامعه مدرسین در کل کشور لیست مشترک داشته باشند. اما اینکه آیا اقتضای لیست مشترک این است که در تهران اسم آیت‌الله هاشمی در لیست مشترک نیاید یا اینکه ما لیست جداگانه بدهیم هنوز در این باره تصمیم ‌گیری نکرده‌ایم.

اعلام اخبار ضد و نقیض از تایید صلاحیت 7 داوطلب انتخابات مجلس
اخبار ضد و نقیض منتشر شده از تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس حاکی از آن است که هفت نفر از رد صلاحیت‌شدگان در تجدیدنظر شورای نگهبان تایید شدند. خبرگزاری فارس دیروز در خبری اعلام کرد مرتضی اشراقی، الیاس حضرتی، محمد جواد حق شناس، نجفقلی حبیبی، محسن مافی، سید محمود میرلوحی، علی نوبخت تایید شدند.همچنین مدیر روابط عمومی شورای نگهبان روزگذشته بار دیگر تاکید کرد که اعلام هرگونه اسامی جدید تایید صلاحیت شده داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در رسانه‌ها تا قطعی شدن نتایج، فاقد اعتبار است.محمد مهدی شیرمحمدی افزود: نتایج نهایی رسیدگی به صلاحیت معترضان به نتایج اعلام شده، در 27 بهمن ماه از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور ارسال می‌شود.

قائم مقام وزیر و سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد:فرصت تجدیدنظرخواهی فقط برای 147 داوطلب
قائم مقام وزیر کشور تاکید کرد:امکان تجدید نظرخواهی برای بررسی شکایات داوطلبان در شورای نگهبان فقط برای 147 نفر ممکن است.امیری گفت: فرم‌های مربوطه از طریق سایت به فرمانداری‌ها ارسال و به همه فرمانداری‌ها اعلام شده است که این مقطع تجدید نظرخواهی داوطلبان در شورای نگهبان مختص کسانی است که صلاحیت آن‌ها در مراحل قبلی یعنی هیئت‌های اجرایی و نظارت تایید شده بود، اما در مرحله شورای نگهبان رد صلاحیت شدند که تعداد این افراد همان 147 نفر است.

عارف: وظیفه ما با وجود رد صلاحیت ها؛حضور در انتخابات است
رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان گفت: وظیفه ما با وجود رد صلاحیت‌ها حضور گسترده در انتخابات است.به گزارش ایرنا، محمدرضا عارف با بیان این که با امید به کار خود ادامه می‌دهیم، افزود: بعضی از اتفاقات که هدف آن کنار رفتن ما است با آرامش مردم به سود ما خواهد بود بنابراین با جدیت بیشتر این مسیر را ادامه دهید چرا که وظیفه ما حضور است.وی ادامه داد: حفظ امید و نشاط در انتخابات به رغم همه بی‌مهری‌های صورت گرفته نسبت به اصلاح طلبان ضروری است.
رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان یادآور شد: باید به شعار اصلاح طلبان که امید آرامش و رونق اقتصادی است، توجه کنیم و امید و آرامش را حفظ کنیم، آرامش شرط استمرار این راه است.عارف تاکید کرد: راه همین است راه دیگری نداریم، ما خودمان را داخل نظام تعریف می‌کنیم، اگر بخواهیم بر جام‌های دیگر در کشور شکل بدهیم.وی همچنین گفت: رد صلاحیت‌ها برای ما اتفاق افتاده، نسل جوان باید خوشحال باشد که به عرصه انتخابات وارد شدند.رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان با بیان این که چهره‌های شاخص به لیست وزن می‌دهند، افزود: ولی این رد صلاحیت‌ها اتفاق افتاده و دست ما هم نبوده است؛ ما نسبت به مردم انقلاب و نظام وظیفه داریم.رئیس شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان یادآور شد: کمتر کسی در 92 فکر می‌کرد که پیروز می‌شویم در حالی که شرایط امروز خیلی بهتر از 92 است و نخبگان احساس تکلیف و حضور پیدا کردند. وظیفه ما این است که آنها را شناسایی کنیم لیست‌ها را شکل دهیم.

دبیر کل حزب موتلفه اعلام کرد:اشتباه سال 92 را تکرار نمی‌کنیم
دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به تجربه انتخابات سال 92 گفت: اصولگرایان یک اشتباه را دو بار تکرار نمی‌کنند.به گزارش ایلنا، محمد نبی حبیبی تاکید کرد: بزودی فهرست اصولگرایان منتشر می‌شود و امیدواریم یک صدا برای ترویج و تبلیغ آن اقدام شود.وی افزود: ما از این فهرست دفاع می‌کنیم و هر فهرست موازی دیگر به اسم اصولگرایان را مضّر می‌دانیم چرا که همه اضلاع و افراد و شخصیت‌های اصولگرا در شکل‌گیری این فهرست مشارکت کردند و اگر کسی غیر از این فهرست، لیست یا افرادی را تبلیغ کند در زمین رقیب بازی می‌کند.
لیست صدای ملت اوایل هفته آینده اعلام می‌شود

علی مطهری از اعلام لیست صدای ملت در اوایل هفته آینده خبر داد
مطهری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ افزود: فهرستی تحت عنوان صدای ملت ارائه خواهد شد که با نظارت بنده و دوستان دیگر این لیست تهیه شده و تا 25 بهمن منتشر خواهد شد.به گفته نماینده مردم تهران در مجلس نهم جبهه مستقلین و اعتدالگرایان هم فهرست دیگری را برای انتخابات دهمین دوره مجلس ارائه خواهد کرد.وی در پایان خاطر نشان کرد: در این لیست بنده را به عنوان سرلیست معرفی می‌کنند، اما به این معنی نیست که من در رابطه با افراد تشکیل دهنده لیست اظهار نظری داشته باشم.

کولایی:به رقیب فرصت تصرف مجلس با آرای اندک را نمی‌دهیم
الهه کولایی با اشاره به اینکه به رقیب فرصت تصرف مجلس با آرای اندک را نمی‌دهیم،گفت: تشکیل "شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان" یکی از بزرگترین دستاوردهای تلاش مجموعه نیروها، شخصیت‌ها و احزاب اصلاح‌طلب درس گرفتن از تجربه‌های گذشته، از سال‌های دور تا امروز بوده است. و این رخداد فی نفسه از بزرگترین دستاوردهای تلاش اصلاح‌طلبان در کشور به حساب می‌آید.به گزارش ایسنا، ین فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: اصلاح‌طلبان ایجاد "امید و آرامش" بر پایه تقویت و تعمیق نقش و جایگاه مردم، برای بهبود وضعیت موجود و بهره گیری از همه ظرفیت‌های قانونی موجود را استراتژی خود قرار داده‌اند و از همه امکانات خود در این زمینه استفاده می‌کنند.عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه ما وضعیت‌های مطلوبی داریم که برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنیم، تصریح کرد: البته به این معنا نیست که از گزینه‌های دیگر در صورت تحقق نیافتن انتخاب‌های مطلوب، چشم پوشی می‌کنیم. ما ضمن آنکه تلاش می‌کنیم به بهترین و پرفایده‌ترین گزینه‌ها دسترسی پیدا کنیم، گزینه‌هایی که برایمان مطلوبیت کمتری دارند را هم از عرصه انتخاب خود خارج نمی‌کنیم.کولایی در پایان تاکید کرد: اصلاح‌طلبان تجربه‌های ناموفق گذشته را تکرار نخواهند کرد.

رئیس خانه احزاب: مجلس دهم باید به انتظارات پس از برجام مردم پاسخ دهد
رئیس خانه احزاب معتقد است که بعد از رفع تحریم‌ها توقع مردم از دولت و مجلس بالا رفته است بنابراین باید مجلسی روی کار بیاید که بتواند به نیازهای مختلف کشور در دوران پساتحریم پاسخ دهد و دیگر نمی‌توان به عناوینی چون تحریم تمسک جست. حسن غفوری فرد در گفت و گو با ایرنا،افزود: با اجرای برجام انتظار طبقات مختلف جامعه از دولت و مجلس به طور طبیعی و به حق بالا رفته است و مجلس و دولت باید طرح‌هایی داشته باشند که بتواند مشکلات حادی چون بیکاری، رکود، اعتیاد و مسائل فرهنگی را حل کند. من بعد تمسک به عذر و بهانه‌هایی چون تحریم دشوار خواهد بود و افکار عمومی آنرا نمی‌پذیرد.نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش شدید قیمت نفت تصریح کرد: تا چند سال پیش هر بشکه نفت را 150 دلار می‌فروختیم اما اکنون روی 30 و حتی 25 دلار باید حساب بازکنیم. باید مجلسی روی کار بیاید که توان و ابتکار مبارزه با این شرایط را داشته باشد.

آلیا اعلام کرد:اصول‌گرایان به نظر شورای ائتلاف تمکین خواهند کرد
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: تمام نیروهای اصول‌گرا به نظر شورای ائتلاف تمکین خواهند کرد.فاطمه آلیا نماینده در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به به ضرورت حفظ وحدت و همدلی اصول‌گرایان در انتخابات مجلس، گفت: اصول‌گرایان باید کاملا آگاه بوده و با ترفندهای رسانه‌ای آشنایی داشته باشند و اگر در فضای رسانه‌ای پروژه تضعیف و تخریب مشاهده شد، اصول‌گرایان نباید تحت تاثیر قرار بگیرند و مطمئنا وحدت ادامه خواهد داشت.آلیا با ابراز اینکه تمام احزاب، تشکل‌ها و نیروهای اصولگرا به نظر شورای ائتلاف تمکین خواهند کرد، تصریح کرد: مسئله‌ای که برای اصولگرایان اصل قرار دارد این است که با توجه به شرایط منطقه‌ای و جهانی، مجلسی در خدمت آرمان‌های انقلاب تشکیل شود.

معاون سیاسی استانداری تهران:وضعیت 56 نفر در تهران مشخص نیست
معاون سیاسی استانداری تهران گفت: وضعیت بررسی صلاحیت 56 داوطلب اعلام نشده و شورای نگهبان همچنان در حال بررسی صلاحیت آنهاست.سید شهاب الدین چاوشی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به بررسی صلاحیت داوطلبان استان تهران عنوان کرد: طبق آمار اعلام شده در استان تهران در 6 حوزه انتخابیه 1261 نفر تایید صلاحیت شدند به عبارت دیگر 54 درصد داوطلبان رد و 46 درصد آنها تایید صلاحیت شدند.وی افزود: در شهر تهران هم 1133 نفر تایید صلاحیت شدند.معاون سیاسی استانداری تهران در مورد اسامی برخی که هنوز وضعیت صلاحیت‌شان به آنها اعلام نشده است، گفت: هنوز وضعیت بررسی صلاحیت 56 نفر از داوطلبان مشخصا اعلام نشده و شورای نگهبان همچنان در حال بررسی صلاحیت این افراد است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات