تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۸۷۳۶۱

مگر محبوبيت‌داشتن اصلاح‌طلبان جرم است كه بايد از آن جلوگيري كرد

(روزنامه اعتماد - 1394/07/01 - شماره 3350 - صفحه 11)

گروه احزاب نخستين نشست فصلي شعبه تهران حزب نداي ايرانيان روز گذشته با سخنراني مجيد انصاري، آيت‌الله موسوي‌تبريزي، سيد محمد صادق خرازي و مجيد فراهاني، دبيركل حزب نداي ايرانيان برگزار شد.

«در دوران انتخابات قبلي رياست‌جمهوري در يك از استان‌ها بودم كه تعدادي از طلبه‌هاي يك موسسه خاص در قم كه فعاليت سياسي مي‌كند براي تبليغ كانديداي مورد حمايت آن موسسه وارد شده بودند و مي‌گفتند ما با اينكه مسافريم اما روزه مي‌گيريم چون نذر كرده‌ايم با زبان روزه تبليغ كنيم.» مجيد انصاري، دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز و معاون پارلماني رييس‌جمهور با ذكر اين خاطره و كدهايي كه داد، گفت: اما بعد ديديم كه آرام آرام گفتند ما آن فرد را معرفي نكرديم. امروز همان جريان به جاي پاسخگويي طلبكار اصلاح‌طلبان شده است.

انصاري ديروز به بهانه نشست فصلي حزب نداي ايرانيان سخناني گفت كه در اين دو سال جز در محافل سياسي اصلاح‌طلبان به زبان نرانده بود. از مناظره هسته‌اي حاميان سياست تشديد تحريم‌ها تا سياست‌هاي دولت قبل همه را گفت. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام وقتي به خرابي‌هاي به جا مانده از دولت نهم و دهم رسيد آرزو كرد كه‌ اي كاش درآمدهاي نفتي را آتش زده بودند اما اين‌گونه خرج نمي‌كردند تا تعهدات بي‌سابقه‌اي به جا بگذارند.

او پيش از آنكه به انتخابات بپردازد صراحتا گفت كه نه از جايگاه معاون رييس‌جمهور بلكه به واسطه عضويت در مجمع روحانيون مبارز سخن مي‌گويد. سخناني كه در طول دو سال تصدي سمت معاونت رييس‌جمهور نگفته بود.

مجيد انصاري با بيان اينكه برخي جريان‌هاي سياسي در آستانه انتخابات به بداخلاقي‌هاي سياسي روي آورده‌اند، اظهار كرد: اين نهايت بداخلاقي سياسي است كه يك جريان خاص همه چشم اميد خود را به رد صلاحيت رقيبش دوخته و تمام اميدواري‌اش اين است كه رقيب از زمين اخراج شود تا آنها راحت گل بزنند، در حالي كه معناي رقابت اين نيست. وي افزود: يك عده بي‌جهت از زبان شوراي نگهبان حرف مي‌زنند و هر روز مي‌گويند شوراي نگهبان اصلاح‌طلبان را رد صلاحيت مي‌كند در حالي كه شوراي نگهبان يك نهاد قانوني است كه سخنگو دارد و اين افراد كه هيچ ارتباطي هم با اين شورا ندارند ادعاهاي اينچنيني را مطرح مي‌كنند. انصاري با بيان اينكه نسبت دادن چنين ادعاهايي به شوراي نگهبان توهين به اين نهاد قانوني است، اظهار كرد: توصيه ما هم به مجريان انتخابات و هم ناظران آن اين است كه به رعايت دقيق قانون در امر انتخابات بپردازند و در اين زمينه هيچ گونه ملاحظه و تبعيضي قايل نشوند.

وي با انتقاد از واكنش‌هاي خاص يك جريان سياسي عليه اصلاح‌طلبان ادامه داد: عده‌اي به جاي ارايه برنامه به جامعه درصدد اين هستند كه رقيب را از صحنه حذف كنند چرا كه رقيب‌شان را قدرتمند احساس مي‌كنند و مي‌كوشند با ايجاد محروميت براي آنها راه خود را بازتر كنند. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: به علت اينكه رقيب اگر عكسش ديده و يا سخنانش شنيده شود براي جامعه جذابيت دارد، براي رقيب محروميت ايجاد مي‌كند در حالي كه كه نمي‌توان جاذبه داشتن يك جريان سياسي را براي جامعه جرم تلقي كرد. مگر محبوبيت داشتن اصلاح‌طلبان جرم است كه بايد از آن جلوگيري كرد. انصاري خطاب به منتقدان اصلاح‌طلبان اظهار كرد: شما هم سعي كنيد به جاي ايجاد محدوديت، براي خودتان محبوبيت ايجاد كنيد. وي تاكيد كرد: اصلاح‌طلبان نمي‌توانند از خط روشن امام (ره) فاصله بگيرند زيرا انديشه‌هاي امام براي اصلاح‌طلبان يك خط قرمز است و هر انحرافي را فعالان اين جريان از خط امام مشاهده كنند اصلاح خواهند كرد. در انديشه حضرت امام ولايت فقيه يك ركن است، مردم يك ركن هستند و اين‌ها براي ما شوخي و ابزار نيست. ما به اين موارد اعتقاد داريم، با قيم‌مآبي نمي‌توان با مردم برخورد كرد.

انصاري در ادامه با بيان اينكه دموكراسي بدون حزب ممكن نيست زيرا نوعي هرج و مرج و آشفتگي سياسي را به همراه خواهد داشت، گفت: اگر احزاب در ۳۶ سال اخير به صورت اسمي حضور نداشتند ولي وجود احزاب واقعي در نهادهايي مانند مسجد كه همان كار حزب را مي‌كردند متجلي بود، بعد از انقلاب نيز موسسان نظام به ضرورت تاسيس حزب واقف بودند.

دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز افزود: اگر در هفت تا هشت سال گذشته احزاب قانوني و استاندارد با موانع راه مواجه شدند از طرف ديگر شبه‌حزب‌هايي در عمل و در بخشي از جامعه ايفاي نقش كردند و امروز به مذاق آنها خوش آمده است كه رقيب داراي حزب نباشد و آنها بتوانند از شبه حزب‌هاي خود و امكانات دولتي بهره ببرند. معاون پارلماني رييس‌جمهور با بيان اينكه بناي دولت يازدهم بر اين است كه اين حق اساسي مردم و شهروندي را يعني فعاليت احزاب نه در شعار بلكه در محقق كند، خاطرنشان كرد: من فكر مي‌كنم ساماندهي و تشكيل احزاب واقعي و فراگير ضرورتي اجتناب ناپذير است.

وي گفت: كاركردهاي احزاب در گام اول هماهنگ‌سازي و انسجام اجتماعي و كاركرد دوم احزاب هدايت و كمك به مردم در مسائل مهم از جمله انتخابات است. انصاري خاطرنشان كرد: ملت ايران ناگزير است كه در انتخابات‌هاي مختلف احزاب بتوانند براي كشور برنامه ارايه كنند و ثانيا افراد مناسب براي پيگيري اين برنامه‌ها را شناسايي و به مردم معرفي كنند. دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز با بيان اينكه مسووليت‌پذيري احزاب در معرفي اشخاص بسيار مهم است، تاكيد كرد: اگر حزبي توانسته است افرادي را به مجلس بفرستد آن افراد در پارلمان موثرتر بودند زيرا به كانون‌هاي تشكيلاتي خود اتصال داشتند. معاون پارلماني رييس‌جمهور گفت: بنابراين بدون وجود حزب نمي‌توان تشخيص داد كه اكثريت در مجلس با كدام جناح است. وي اظهار كرد: اگر حزبي، كسي را به عنوان رييس‌جمهور معرفي كرد بايد از معرفي خود دفاع كند.

اتفاقي كه قبل از دولت يازدهم افتاد اين بود كه يك جريان سياسي معرفي‌اي را انجام داد و نيروهايي را تحت عنوان دين و ارزش‌ها بسيج كرد اما همان جريان كه دولت قبل از دولت يازدهم را به صحنه آورد امروز به جاي پاسخگويي براي انتخاب آن دولتي كه دستاورد معرفي آنها بود از اصلاح‌طلبان طلبكار شده‌اند و مي‌خواهند مجددا به صحنه بيايند. انصاري تاكيد كرد: نمي‌شود جرياناتي در آستانه انتخابات، فردي را معرفي كنند اما بعد از آن در برابر اقدامات خود مسووليت قبول نكنند. وي ادامه داد: احزاب به عنوان نيروي منتقد و هدايتگر همزمان مي‌توانند با برنامه‌هاي خودشان، مسوولان و تصميم‌گيران و تصميم‌سازان جامعه را كمك كنند و هم در جاي خودشان انتقاد اساسي و درست داشته باشند و اين انتقاد را از مجراي رسانه‌هاي حزبي و به عنوان حزب به مردم منتقل كنند كه همين جا تاكيد مي‌كنم آزادي احزاب بدون آزادي مطبوعات بي معناست. عضو مجمع روحانيون مبارز با بيان اينكه آزادي‌اي كه مي‌گوييم خيلي روشن است، يادآور شد: آزادي مورد نظر ما چه در سطح جامعه،؛ چه در احزاب و چه در مطبوعات محدود و مشروط به شرايط قانوني و حدود شرعي مشخص شده در قانون است.

وي در ادامه سخنانش به آسيب‌هاي اقتصادي و سياسي كه در طول سال‌هاي گذشته به كشور وارد شده است، پرداخت و گفت: گمان مي‌كنم آسيب‌هايي كه در عرصه اقتصادي و سياسي به دولت فعلي وارد شده و از سال‌هاي پيش به اين دولت انتقال يافته است به مراتب بيشتر از دشواري‌هاي باقي مانده براي دولت بعد از جنگ تحميلي بوده است و من حاضرم اين مساله را در هر مناظره رو در رويي اثبات كنم. دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز افزود: بدهي‌هاي بسيار سنگين، هزينه‌هاي فوق تحمل و تخريب منابع درآمدي بخشي از مشكلاتي است كه از گذشته به دولت فعلي منتقل شده است و از ديد من اگر اين پول‌ها آتش زده مي‌شد آثارش كمتر از هزينه‌اي بود كه امروز مدام بر اين مردم و نظام اداري كشور وارد مي‌شود.

انصاري گفت: يك روش براي توضيح وضعيت فعلي اين است كه بودجه جاري كل كشور از سال مبدا ٨٤ كه ٢٣ هزار ميليارد تومان بوده است و امروز به ١٥٠ هزار ميليارد تومان افزايش پيدا كرده است در نظر بگيريم و در كنار آن به درآمد كشور نيز توجه كنيم كه نه تنها چنين رشدي نداشته است بلكه به يك چهارم يا يك پنجم دوره قبلي تقليل پيدا كرده است و به اين اوضاع بايد بحث تحريم‌ها و مشكلات آن را هم افزود. دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز همچنين به مناظرات پيرامون توافق هسته‌اي در مجلس اشاره كرد و گفت: جالب است كه امروز بعضي از مسببان سياست‌هايي كه به تشديد تحريم‌ها و تصويب قطعنامه‌هاي شش‌گانه منجر شد، طلبكار شده‌اند و مي‌خواهند درباره مباحث هسته‌اي و توافق انجام شده به مناظره بنشينند كه در اين باره حرف زياد داريم.

انصاري با بيان اينكه هر دستور و هر آيين نامه‌اي را نمي‌توان خط قرمز دانست، افزود: نمي‌شود به نام ارزش‌ها و دين و منافع ملي آنقدر خطوط قرمز ترسيم كرد كه اصلا مسيري براي حركت احزاب و گروه‌ها باقي نماند. نمي‌شود هر نهاد و سليقه‌اي خط قرمز باشد، ما اين را قبول نداريم.

صادق خرازي: حزب ندا پايبند به خرد جمعي اصلاح‌طلبان است

سيد محمد صادق خرازي، رييس شوراي مركزي حزب نداي ايرانيان هم در ابتداي سخنان خود با اشاره با آغاز هفته دفاع مقدس گفت: جانفشاني عزيزترين فرزندان اين مرز و بوم براي دفاع از كيان كشور، پاسداري از آرمان‌هاي انقلاب و حفظ اسلام عزيز است كه باعث شده تا امروز در ايراني آزاد و سربلند زندگي كنيم. رييس شوراي مركزي حزب نداي ايرانيان افزود: آزادي گوهر گرانبهايي است كه شهداي هشت سال دفاع مقدس به خاطر آن از جان شيرين خود گذشتند. خرازي با بيان اينكه ايرانيان در طول تاريخ چندهزارساله خود همواره توانسته‌اند حق حاكميت خود بر سرزمين‌شان را به دست بگيرند، ادامه داد: تاريخ معاصر ايران هم سراسر رشادت مردم ايران براي تعيين حق حاكميت‌شان است.

رييس شوراي مركزي حزب نداي ايرانيان در بخش ديگري از اظهارات خود به جنبش مشروطه‌خواهي مردم ايران اشاره كرد و تصريح كرد: جنبش مشروطه‌خواهي مردم ايران از اساس تلاشي بود براي اينكه مردم را از رعيت پادشاه تبديل به شهروند آزاد كند. وي افزود: بي‌شك يكي از اصلي‌ترين اهداف مشروطيت، تشكيل حكومت قانون و استيفاي حقوق ملت بود.

به همين سبب هم از اولين دانشگاه‌هايي كه در ايران تاسيس شد، يكي مدرسه حقوق بود. خرازي با بيان اينكه قانون اساسي مشروطه سند گرانقدري است كه براي نخستين بار در تاريخ ايران، مردم را صاحب حق مي‌كند و سرآغازش است براي پايان استبداد و استيلاي شاهان، اظهار داشت: با احياي حقوق ملت، دست سلطاني را كه خود را ظل‌الله مي‌ناميد از جان و مال و ناموس مردم ايران كوتاه شد. خرازي در بخش ديگري از سخنان خود از مقوله آزادي سخن گفت و با بيان اينكه زيربناي آزادي، حقوق مردم است، تاكيد كرد: در سايه حكومت قانون هر شهروند داراي حق است و حكومت از حقوق آحاد شهروندان آزاد پاسداري مي‌كند.

حتي اگر صاحب آن حق فقط يك نفر باشد. وي افزود: در حكومت قانون است كه حق تعيين سرنوشت به مردم سپرده شده است. خرازي با اشاره به حق‌الناس ادامه داد: حقوق مردم كه مبناي آن تعاليم اسلامي است و در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران تصريح شده بايد سرلوحه همه فعاليت‌هاي سياسي ما قراربگيرد. وي تصريح كرد: يكي از اساسي‌ترين اين حقوق كه متضمن آزادي‌هاي فردي واجتماعي است، در صندوق راي و آراي مردم متجلي مي‌شود. خرازي در ادامه تاكيد كرد: همان‌طور كه رهبر فرزانه انقلاب هم فرمودند، آراي مردم حق‌الناس است. حقوق شهروندي يكي ديگر از محورهاي اظهارات سيد محمد صادق خرازي بود.

او با بيان اينكه ملت ايران سزاوار برخورداري تمام و كمال از حقوق شهروندي است و در اعصار اخير از هيچ تلاشي براي حصول به اين حقوق فروگذار نكرده است، تاكيد كرد: تحقق حقوق شهروندي در تمامي حوزه‌هاي گوناگون مستلزم رعايت اصول بنياديني همچون اصل كرامت انساني، اصل مصونيت حقوق و آزادي‌هاي غيرقابل سلب مردم، اصل حاكميت ملت، اصل برخورداري همه مردم ايران از حقوق انساني مساوي و منع تبعيض، اصل حمايت برابر قانون از همه افراد ملت، اصل منع بهره‌مندي از حق با ضرر رساندن به ديگري يا تجاوز به منافع عمومي و اصل صيانت از استقلال، وحدت و تماميت ارضي كشوراست.

وي ادامه داد: نظر به اينكه حقوق شهروندان در حوزه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي تنها با رعايت حق بهره‌مندي از زندگي توأم با رفاه و نظام اقتصادي شايسته و تامين‌كننده حقوق مردم، حق ملت بر تامين خودكفايي در علوم و فنون و ساير جنبه‌هاي مورد نياز كشور، حق مالكيت، حق برخورداري از اشتغال، حق برخورداري از تامين اجتماعي فراگير، موثر و كارآمد، حق برخورداري از خدمات بهداشتي و درماني، حق برخورداري از آموزش و پرورش و تحصيلات عاليه، حق برخورداري از مسكن، حق مردم بر ميراث فرهنگي و ميراث ماندگار و ميراث معنوي، حق بهره‌مندي از جامعه سالم و با فرهنگ مناسب، حق بهره‌مندي از امنيت شادي، ورزش و خودشكوفايي محقق مي‌شود.

رييس شوراي مركزي حزب نداي ايرانيان با تاكيد بر اين كه دولت بايد پيشاهنگ مراعات حق الناس باشد، خاطرنشان كرد: پشتيباني احزاب و جامعه مدني و حوزه عمومي از منشور... و نقش تحزب در طرح حق مطالبه حقوق سهروندي يك ضرورت اجتناب ناپذير است. خرازي تصريح كرد: هر ايراني داراي حقوق شهروندي است و ما به دولت توصيه مي‌كنيم حقوق تمام شهروندان فارغ از اينكه در حصر يا حبس باشند را رعايت كند. خرازي در بخش ديگري از سخنان خود به همراهي حزب نداي ايرانيان با اكثريت اصلاح‌طلبان اشاره كرد و اظهار كرد: حزب نداي ايرانيان خود را يك حزب اصلاح‌طلب مي‌داند و خود را پايبند خرد جمعي اصلاح‌طلبان مي‌داند.

پيرسالاري در احزاب

در ابتداي اين مراسم مجيد فراهاني، دبيركل حزب نداي ايرانيان در سخناني به تكريم حماسه‌سازان هشت سال دفاع مقدس پرداخت و پس از آن با اشاره به رفتار دولت اصلاحات با يادآوري ايام سالگرد طرح ايده گفت‌وگوي تمدن‌ها اين اتفاق را يكي از نقاط روشن تاريخ انقلاب دانست. فراهاني همچنين با اشاره به بالا بودن ميانگين سني فعالان حزبي و سياسي در كشور گفت كه بايد ميدان براي نيروهاي جوان‌تر باز شود و حزب ندا نيز در پي همين مساله است.

در اين مراسم آيت‌الله موسوي تبريزي، دبيركل مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم نيز به ايراد سخنراني پرداخت.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=26145

ش.د9402823

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات