صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۸۷۳۷۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 25 بهمن 1394 شماره 4296

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بگذارید مردم همچنان‌که حق است، همچنان‌که واقع است، با شوق، با ذوق، بانشاط بروند به سمت انتخابات. تشویش افکار عمومی کار بسیار غلطی است؛ مردم را به انتخابات بدبین نکنند. (94/10/30)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
پیام‌های 22 بهمن

برگزاری راه‌پیمایی 22 بهمن یکی از مهم‌ترین حوادث پس از برجام بود که حضور حماسی همراه با بصیرت مردم در آن پیام‌های متعددی در داخل و خارج به همراه داشت که به برخی از آنها اشاره می‌شود: 1- مراسم 22 بهمن در آستانه دو انتخابات باشکوه برگزار شد و میزان‌الحراره یک حماسه مهم دیگر بود؛ زیرا در ماه‌های گذشته تبلیغات وسیعی علیه نهادهای قانونی نظام صورت گرفته بود و جریان‌های ضد نظام به دنبال آن بودند که از بستر نام‌نویسی‌های انتخاباتی و نهضت ثبت‌نام فضایی را به وجود آورند که سبب دلسردی مردم و حضور کم‌رونق آنها در حمایت از نظام شود. 2- عده‌ای در فضای پس از برجام در هفته‌های گذشته به دنبال آن بوده‌اند که با بزک کردن چهره آمریکا احساس نفرت و دشمنی با آمریکا را به خوش‌بینی تبدیل کنند، اما حضور مردم در این راه‌پیمایی و شعارهای نفرت‌انگیز نسبت به آمریکا سبب شد که رسانه‌های آمریکا بنویسند: اولین راه‌پیمایی پس از برجام هم با شعارهای ضد آمریکایی و صهیونیستی گذشت! 3- انتخابات هفتم اسفند از اهمیت بسیاری برای نظام برخوردار است و از هم‌اکنون رسانه‌ها و دستگاه‌های تبلیغاتی آمریکا و صهیونیست‌ها درصدد برآمده‌اند که با تشویش اذهان عمومی و ایجاد دوقطبی‌های کاذب بر انتخاب‌های مردم در روز مهم انتخابات اثر بگذارند. پایگاه «وکس» در تحلیلی درباره اهمیت سرمایه‌گذاری غرب برای انتخابات هفتم اسفند با تأکید بر اینکه انتخابات مجلس خبرگان از نظرهای زیادی محل تقاطع دو دیدگاه حکومت دینی و دموکراسیِ (غربی) است، آورده است: «تعیین رهبری خود تابعی از دموکراسی است. انتخابات اسفند ماه مهم‌ترین جایی است که مردم ایران و سیاست‌های داخلی برای رقم زدن آینده به یکدیگر نزدیک می‌شوند. حتی از انتخابات ریاست جمهوری قبل که مسیر ایران را تغییر داد نیز پرمعناتر است.» این سرمایه‌گذاری غرب حکایت از آن دارد که دشمن برنامه پیچیده‌ای برای انتخابات چیده است و به دنبال نفوذ عوامل خود در نهادهای اثرگذار حاکمیتی است. هر چند طلیعه 22 بهمن نوید شکست طرح‌های آمریکا در انتخابات و پیروزی ملت ایران را می‌دهد؛ اما مردم باید با بصیرت کامل در انتخابات شرکت کرده و حماسه 22 بهمن را تکمیل کنند.

▼ گزارش روز 
پیام‌های یک فهرست

در روزهای اخیر که کمتر از دو هفته به انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، آقای هاشمی‌رفسنجانی فهرست مورد نظر خود را برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری منتشر کرد. در این فهرست و فهرست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که همزمان منتشر شد، نام‌های مشترکی وجود دارد؛ از جمله آقایان حسن روحانی، موحدی‌کرمانی، امامی‌کاشانی، ابراهیم امینی، دری‌نجف‌آبادی، محمدی‌ری‌شهری، میرمحمدی و محسنی‌قمی؛ اینها نامزدهایی‌اند که وجه اشتراک فهرست جامعه مدرسین و هاشمی‌رفسنجانی هستند. گذشته از اینکه برای اولین‌بار است که یک فرد فهرست انتخاباتی منتشر می‌کند، درباره چرایی این اقدام می‌توان گفت: اسامی مشترک دو فهرست حاوی این پیام است که هاشمی‌رفسنجانی می‌خواهد بگوید با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم‌کلام است؛ اما با بخشی از آن که در جامعه به اعتدالیون مشهور هستند، نه همه آن. پیام دوم فهرست هاشمی با گنجاندن نام آیت‌الله موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تهران هویدا می‌شود و آن، این است که پیوند هاشمی و جامعه روحانیت مبارز همچنان پابرجاست. در کنار اینها انتشار یک فهرست جدید که تعدادی از نامزدهای جامعه مدرسین در آن دیده نمی‌شوند، تلاشی برای جلوگیری از راهیابی آنها که به نظر می‌رسد آرای مخالف با صاحب این فهرست دارند.
اما نکته آخر اینکه گویا عده‌ای در تلاشند تا با این رفتارها برخلاف چهار دوره گذشته انتخابات مجلس خبرگان رهبری، این دوره از انتخابات شکل رقابتی به خود بگیرد. در حالی که رقابت در انتخابات‌هایی، چون ریاست جمهوری، مجلس و شوراها بیشتر نمود دارد، نه در انتخابات مجلس خبرگان رهبری که باید عده‌ای از علمای برجسته و با شرایط علمی و فقهی خاص در آن حضور داشته باشند.

▼ اخبار ویژه
1- نگران محافظت روسیه از مواد هسته‌ای ایران نیستیم!

«فاکس‌نیوز» در گزارشی نوشت: «استیون مول» یک مقام ارشد آمریکا که مسئول نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای بود، خطاب به قانونگذاران اعلام کرد: از محل دقیق ذخیره‌سازی چند تُن اورانیوم کم غنی‌شده ایران که بر اساس توافق هسته‌ای با یک کشتی روسی از این کشور خارج شد، اطلاعی ندارد. مول در ادامه یادآور شد: ما هیچ نگرانی در زمینه نحوه محافظت روسیه از این مواد هسته‌ای نداریم. آنچه اهمیت دارد، این است که این مواد به ایران بازگردانده نشود. اگر حتی یک ذره از این مواد به ایران بازگردانده شود، ما با استفاده از سامانه‌های نظارت متوجه می‌شویم.
2- شرط داعش برای تحویل پیکر مدافع حرم ایرانی
در جریان دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم با رهبر معظم انقلاب اسلامی، صحبت‌هایی که تجلیل معظم‌له را برانگیخته، از این قرار است که همسر شهید در یابود شهیدش در اهواز به درخواست تروریست‎ها برای فروختن پیکر شهید کج‌بافی پاسخ داده و گفته بود: «ما پیکر عزیزمان را در راه خدا داده‌ایم و آنچه را که در این راه دادیم، پس نمی‌گیریم. شنیده‌ایم که برای تحویل شهید عزیزمان دشمن پیشنهاد هزینه‌ای گزاف داده است، ولی به عنوان خانواده شهید راضی به این کار نیستیم، حاضر نیستیم حتی یک ریال نیز برای تحویل پیکر پاک شهیدان‌مان به داعش پرداخت شود.»
 
▼ اخبار
1- تهران و مسکو در آستانه توافق بزرگ تسلیحاتی
وبگاه انگلیسی «جینز دیفنس» که ویژه امور نظامی است، به تازگی در گزارشی با اشاره به گام ایران در خرید جنگنده‌های «سوخو-30 فلانکر» نوشت: سوخو-30 به طور قابل توجهی توان عملیاتی نیروی هوایی ایران را پس از دهه‌ها تحریم‌های بین‌المللی، به ویژه در امر تسلیحاتی که موجب مختل شدن فعالیت‌هایش شده است، افزایش خواهد داد. جینز دیفنس در ادامه با اشاره به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در تاریخ دهم فوریه سال جاری در زمینه تلاش ایران برای خرید آخرین نسل جنگنده‌های سوخو 30 فلانکر از روسیه، نوشت: «حسین دهقان، وزیر دفاع ایران در سخنان خود اشاره کرده است که کشورش قصد دارد افزون بر خرید، در تولید این جنگنده نیز مشارکت داشته باشد.» براساس این گزارش، اعلام این خبر آخرین اشاره به آماده شدن تهران و مسکو برای توافق تسلیحاتی بزرگ پس از رفع تحریم‌هاست. روسیه نیز پس از اعلام رفع تحریم‌ها، به فوریت اشتیاق خود را برای ارسال جنگنده‌های میگ یا سوخو به متحد اصلی خود در منطقه اعلام کرد.
2- آمریکایی‌ها درصدد حفاظت از فرماندهان داعش
یک مسئول امنیتی بلندپایه عراق ضمن تأیید خبر انتقال فرماندهان داعش از فلوجه با هواپیمای آمریکایی، گفت: آمریکا از بیم یورش نیروهای امنیتی عراق به فلوجه و کشتار یا دستگیری سرکرده‌های داعش یک هواپیما را به فلوجه فرستاد تا این تروریست‌ها را فراری دهد. وی افزود: هواپیمای آمریکایی در نخلستان آلبوعریم شهر فلوجه در 60 کیلومتری غرب بغداد، فرود آمده بود و همزمان هواپیمای دیگری به منظور حفاظت از مکان هواپیمای نخست، بر فراز آن منطقه در پرواز بود. این مسئول امنیتی عراق گفت: بر اساس اطلاعات منابع موثق محلی، این هواپیما سرکرده‌های ارشد داعش را که حلقه ارتباطی بین این گروهک تروریستی با آمریکایی‌ها بودند، از فلوجه به مکانی نامعلوم منتقل کرد.

▼ تا انتخابات
محمد کاسبان، دبیرکل جبهه گفتمانی اعتدال از ائتلاف جریان‌های مردمی اعتدالگرا برای حضوری مستقل با فهرستی واحد در انتخابات پیش روی مجلس خبر داد و عنوان این جریان را «موج مردمی اعتدال» با نام مخفف «ما» اعلام کرد و گفت: مشی اعتدال و عقلانیت و توجه به منافع ملی در راستای پیشرفت همه‌جانبه کشور، رویکرد اصلی این جریان خواهد بود.
غلامعلی حدادعادل، سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان گفت: ممکن است یک عده اصولگرا در فهرست‌هایی با نام اعتدال و حامیان دولت باشند، اما پیش‌بینی نمی‌کنم که یک فهرست اصولگرای دیگری در جنب فهرست ما شکل بگیرد. بنای ما این است کسی که در فهرست ائتلاف است، در فهرست جریانات سیاسی دیگری که اصولگرا نیستند، نباشد.
برخی رسانه‌ها خبر دادند، جریان اصلاحات به دلیل اختلافاتی که با جریان دولت دارد و مشکل خود را در رأی‌آوری می‌داند، با رایزنی شدید به دنبال جذب رأی بخشی از نیروهای فراکسیون رهروان ولایت است و بر همین اساس تعدادی از نیروهای فراکسیون رهروان ولایت را در فهرست تهران خود قرار داده است.
آیت‌الله موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز از نهایی شدن و انتشار فهرست خبرگان این تشکل تا آخر هفته خبر داد و تأکید کرد: هنوز مراحلی از تکمیل فهرست خبرگان تهران جامعه روحانیت باقی مانده است. وی پیش از این از تکمیل شدن فهرست خبرگان جامعه روحانیت در استان‌ها خبر داده بود.
پس از اعلام نظر شورای نگهبان درباره تأیید صلاحیت‌شدگان، صلاحیت 15 نماینده فعلی مجلس از سوی شورا تأیید نشد.

▼ اخبار کوتاه
وزیر امور خارجه کشورمان در زمینه اظهارت مقامات آمریکایی و سعودی درباره بشار اسد، گفت: راه‌حل سیاسی با اسد امکان‌پذیر است. نه آنها می‌توانند در این مورد اظهارنظر کنند و نه ما. وی افزود: درباره آینده سوریه باید مردم این کشور تصمیم بگیرند. مردم حق دارند نظر خود را بگویند و این تصمیم فقط باید از سوی مردم سوریه گرفته شود.
آیت‌الله یعقوبی، از مراجع نجف اشرف با دعوت به حمایت مالی و معنوی از نیروهای «الحشد الشعبی» نسبت به هجمه‌هایی که علیه این نیروها می‌شود، انتقاد کرد و گفت: هجمه‌ شدیدی که علیه نیروهای الحشد الشعبی به راه افتاده، برای بدنام کردن این نیروهاست و باید تمام تلاش‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای برای دفاع از آنها به کار گرفته شود.
دو روزنامه ترکیه به نام‌های «ینی شفق» و «خبر ترک» به نقل از وزیر خارجه ترکیه نوشتند: «اگر استراتژی علیه داعش وجود داشته باشد، عربستان سعودی و ترکیه می‌توانند عملیات زمینی را آغاز کنند.» وی ادامه داد: «عربستان سعودی جنگنده‌هایی را به پایگاه اینجرلیک ترکیه اعزام می‌کند. برخی مقامات سعودی برای اطلاع از این پایگاه، آمده‌اند.»
محمود خالقی، معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه حوزه علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) در سال 63 به دستور امام خمینی(ره) شکل گرفت، گفت: امروز حوزه علمیه خواهران 447 مدرسه علمیه در سراسر کشور با حدود 337 هزار فارغ‌التحصیل و 62 هزار مشتغل به تحصیل دارد که همه از برکات نظام جمهوری اسلامی است.
ناوگان دریای سیاه نیروی دریایی روسیه اعلام کرد: کشتی جنگی به نام «زلیونی دُل» مجهز به موشک‌های دوربرد بالدار «کالیبر» به سمت دریای مدیترانه حرکت کرد. این کشتی جنگی در سال گذشته میلادی ساخته شد و ماه دسامبر گذشته به ناوگان دریای سیاه پیوست. مقر ناوگان دریای سیاه روسیه در شبه‌جزیره کریمه است.
فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) اظهار داشت: در یک دوره 10 ساله باید هواپیماهای فعلی ما از رده خارج شود؛ در این دوره 10 ساله 40 درصد هواپیماهای جدید جایگزین هواپیماهای موجود می‌شود و 60 درصد هم ناوگان هما را توسعه خواهد داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات