صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۸۷۴۲۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 26 بهمن 1394 شماره 4297

گروه‌های تروریستی در منطقه ما و آفریقا دست‌پرورده سازمان‌های جاسوسی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی هستند. (94/11/25)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


▼ حرف روز
دست‌پاچگی حامیان تروریست‌ها

طی 48 ساعت گذشته حملات توپخانه‌ای ترکیه به روستاهای ریف حلب، که تحت سلطه نیروهای کرد سوری قرار دارد، شروع شده و همچنان ادامه دارد. بر اساس نامه وزارت خارجه سوریه به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت، ترکیه با استفاده از 12 خودرو پیک آپ مسلح‌شده با دوشکا و به همراه 100 نیروی نظامی برای کمک به تروریست‌ها وارد خاک سوریه شده و حملات توپخانه‌ای سنگینی را علیه کردهای سوری انجام داده است که این اقدام ترکیه با اعتراض‌های گسترده منطقه‌ای و جهانی روبه‌رو شده است. نخست‌وزیر ترکیه در تماس تلفنی با صدراعظم آلمان بر ادامه حملات این کشور علیه کردهای شمال سوریه تأکید کرده و گفته است: «نیروهای امنیتی ترکیه در آماده‌باش کامل به‌سر می‌برند و هرگونه عملیات نظامی علیه کردها در دستور کار آنها قرار داده شده است.» در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است:
1- حملات سنگین توپخانه‌ای ترکیه به خاک سوریه در راستای حمایت مستقیم ترکیه از تروریست‌ها ارزیابی می‌شود و تلاشی برای بالا بردن روحیه این گروه‌های شکست‌خورده است. در واقع، با توجه به پیروزی‌های اخیر نیروهای مقاومت در نبل و الزهراء، فتح مناطق راهبردی حلب و پیشروی ارتش سوریه در جنوب و پس گرفتن مناطق راهبردی در درعا و... که موازنه قوا را در سوریه به ضرر تروریست‌ها بر هم زده است، این اقدام ترکیه و استقرار جنگنده‌ و نیروی زمینی از سوی دولت سعودی در پایگاه اینجرلیک ترکیه اقدامی شتاب‌زده و از روی دست‌پاچگی است که می‌کوشد تا به نوعی انسجام از دست‌رفته جبهه نیروهای تروریستی در سوریه را احیا کند.
2- این حملات به نوعی حرکتی برای به شکست کشاندن تلاش‌های بین‌المللی به منظور پایان دادن به بحران سوریه است. دولت‌های مذکور که رؤیای فتح سه ماهه دمشق را در سر داشتند و اکنون با گذشت حدود پنج سال نه‌تنها نتوانسته‌اند این رؤیای خود را تعبیر کنند، بلکه اکنون خبرها از تلاش برای صلح در سوریه،‌ آن هم با وجود بشاراسد حکایت دارد، تلاش‌های پنج‌ساله خود را بی‌حاصل دیده و از این رو، نگران خاتمه بحران هستند.

▼ گزارش روز
کدام قانون؟

حیرت‌انگیز است! حیرت‌انگیز است که پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در دفاع از مرزهای میهن اسلامی سربازان آمریکایی را که وارد آب‌های سرزمینی کشورمان شده بودند، مقتدرانه دستگیر کنند و فرمانده معظم کل قوا این اقدام را عالی، به‌هنگام و نشانه شجاعت همراه با ایمان مرزبانان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلابی بدانند و به پاس این ایمان و شجاعت نشان فتح را به فرماندهان این عملیات اهدا کنند. حیرت‌انگیز است که رسانه‌های مختلف جهان قدرت ایران اسلامی را در حراست از وجب به وجب این سرزمین تحسین‌برانگیز بخوانند. حیرت‌انگیز است که تفنگداران آمریکایی به دلیل اشتباه خود از ایرانیان عذرخواهی کنند.
 اما در داخل مرزهای کشور، در حالی که موجی از غرور و اقتدار به دلیل صلابت و رشادت مرزبانان جمهوری اسلامی ایران در جامعه به وضوح به چشم می‌آید، روزنامه‌ای وابسته به یک جریان سیاسی به تخریب مرزبانان این مرز و بوم بپردازد و آنان را با اشقیا مقایسه کند! روزنامه «قانون»، از جمله روزنامه‌های زنجیره‌ای نزدیک به اصلاح‌طلبان در شماره اخیر خود درباره دستگیری و گریه سربازان آمريكا می‌نویسد: «به زانو نشاندن آنان با دست‌های نهاده بر پشت سر برای آنان می‌توانست یادآور شباهت صحنه با صحنه‌های اسیران آمریکایی و اروپایی با لباس نارنجی و دست‌نهاده بر پشت گردن در صحنه اعدام داعش باشد که لحظاتی بعد گردن‌شان بریده می‌شد یا تیر خلاص دریافت می‌کردند؟ متأسفانه آن فیلم تحقیرآمیز بیشتر حکایت از چنین احساسی در آن سرباز داشت.»
حال سؤال اینجاست که چرا باید یک روزنامه و عناصر تندروی وابسته به یک جریان سیاسی، این‌چنین مرزبانان جمهوری اسلامی ایران را تخریب کنند؟ چه اهداف و مقاصدی در پس ذهن این عناصر سیاسی وجود دارد که حاضرند برای نیل به آن، حافظان امنیت این کشور را تخریب کرده و امنیت کشور را قربانی اهداف و منافع خود کنند؟ این روزنامه باید پاسخگو باشد که بر اساس کدام قانون، جز قانون منفعت‌طلبی و خوش‌خدمتی به دشمن، این چنین قلم‌فرسایی می‌کند؟

▼ خبر ویژه
پنج‌بار به دفتر رهبر معظم انقلاب رفتم

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور با بیان اینکه درباره بررسی صلاحیت‌ها، سران سه قوه و دیگر مسئولان وارد شدند، گفت: ما می‌گفتیم شرایط حداقلی برای رقابت شکل بگیرد و حق کسانی که صلاحیت دارند، از بین نرود که جلسات زیادی با آقای جنتی داشتم و برای این موضوع حتی دفتر رهبری هم رفتم. او با بیان اینکه پنج جلسه به دفتر رهبری رفته‌ام و دفتر رهبری افرادی را برای بررسی مسئله به شورای نگهبان فرستادند و از سوی دفتر رهبری توصیه‌های متعددی به شورای نگهبان شد، اظهار داشت: این توصیه‌ها نقش مؤثری در بررسی صلاحیت‌ها داشت و چیزی حدود ۱۵۰۰ نفر دوباره تأیید صلاحیت شدند. او ادامه داد: ما چندی پیش خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم و مطالبه ایشان را درباره انتخابات خواستیم که ایشان در دو کلمه فرمودند، از وزارت کشور برگزاری انتخابات قانونی و سالم را می‌خواهیم. مبنای ما هم همین بود و ما از همه مسئولانی که تجربه برگزاری انتخابات را داشتند، دعوت کردیم و از تجربه‌های آنها بهره بردیم.
 
▼ اخبار
1- کار به احضار تفنگداران رسید

گریه و پوزش تفنگداران آمریکایی هنگام دستگیری به دست دریادلان نیروی دریایی سپاه سبب شده است، نهادهای آمریکایی برای فرار از این شکست، نظامیان بازداشت‌شده را بازجویی کنند. «جان مک‌کین» سناتور جمهوریخواه اعلام کرد، اگر دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا یافته‌های پژوهش درباره حادثه بازداشت تفنگداران آمریکایی از سوی ایران را تا اول ماه مارس ارائه نکند، او این 10 نفر را احضار خواهد کرد تا درباره بازداشت کوتاه‌مدت‌شان در ایران گزارش دهند. خبرگزاری رویترز نوشت: رسانه‌های ایران نوارهای ویدئویی از این بازداشت‌شدگان پخش کردند که از جمله آنها می‌توان به صحنه‌هایی اشاره کرد که در آنها اعضای سپاه سلاح‌های خود را به سمت این تفنگداران گرفته‌اند، در حالی که آنها زانو زده‌اند. دولت اوباما گفته است، آزادی سریع این تفنگداران قدرت دیپلماسی و آینده درخشان تعامل جدید این دولت را با ایران نشان داد. جمهوریخواهان از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرده‌اند و تعدادی از آنها گفته‌اند که بازداشت این تفنگداران نشان داد، ایران چه احترام اندکی برای آمریکا قائل است. آنها معتقدند که اعضای دولت آمریکا برای کامل کردن تحقیقات درباره این حادثه تعلل می‌کنند.
2- شرمندگی‌ بخش کشاورزی در دانه‌های روغنی
عبدالمهدی بخشنده، معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره تولید دانه‌های روغنی گفت: متأسفانه، یکی از شرمندگی‌های بخش کشاورزی، بحث دانه‌های روغنی در کشور است، به گونه‌ای که کمتر از 10 درصد نیازمان را از تولیدات داخل و نزدیک به 90 درصد را از طریق واردات تأمین می‌کنیم. وی افزود: اتکای ما به تولید دانه روغنی کلزاست، اگرچه دانه‌های روغنی دیگری، چون سویا و آفتابگردان در کشور کشت می‌شود، اما عمده برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین روغن از کشت دانه روغنی کلزاست. بخشنده در پایان افزود: رصد سطح زیر کشت دو محصول استراتژیک گندم و جو به صورت ماهواره‌ای و با کمک سازمان فضایی کشور در دستور کار قرار گرفت.

▼ تا انتخابات
دبیرکل حزب مردمی اصلاحات یکی از علل اختلافات در بستن فهرست اصلاح‌طلبان را سهم‌خواهی و باندبازی دانست. حجت‌الاسلام محمد زارع‌فومنی، دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با اشاره به اختلاف پیش‌آمده در اردوگاه اصلاح‌طلبان، گفت: متأسفانه، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان سیاست‌های غلطی را در پیش گرفته است که این موضوع به ضرر این جریان خواهد بود. فومنی تصریح کرد: شنیده شده است حتی برای حضور اصلاح‌طلبان در فهرست باید مبلغی نیز پرداخت شود و برای این موضوع چندین نفر تصمیم‌گیرنده هستند. بیشتر نامزدهای اصلاح‌طلب خارج از فهرست هستند و عده‌ای با باندبازی قصد ورود نزدیکان خود را به فهرست دارند. بنده معتقدم در فهرست اصلاح‌طلبان به هیچ‌وجه شایسته‌سالاری صورت نگرفته است.
الهام فخاری، مسئول روابط عمومی و عضو هیئت‌رئیسه شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان، با بیان اینکه تاکنون فهرست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم نهایی نشده است، گفت: برخی اختلافات میان گروه‌ها و شخصیت‌های این جریان وجود دارد که مانع نهایی شدن فهرست شده است و باید با رایزنی‌ها برطرف شود.
غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به فهرست منتشرشده که مورد حمایت این تشکل در انتخابات خبرگان رهبری است، گفت: جامعتین درباره 80 نفر توافق دارد و تنها هشت مورد اختلافی با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم وجود دارد.

▼ اخبار کوتاه
محمدحسین فرجو، دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی از واردات ماهیانه سه میلیون دلار اسباب‌بازی به کشور خبر داد و گفت: 90 درصد بازار ایران را اسباب‌بازی‌های خارجی پر کرده است. صنعت اسباب‌بازی از نظر درآمدزایی پس از تجارت اسلحه، مواد مخدر و لوازم آرایش قرار دارد و بر پایه آمارهای منتشرشده در سه تا چهار سال گذشته، سهم سرانه مصرف اسباب‌بازی در آمریکا ۳۵۰ دلار، در اروپا ۲۵۰ دلار، در چین 3/6 دهم دلار و در ایران پنج دلار و میانگین جهانی آن ۳۴ دلار است.
یک منبع آگاه درباره تغییرات در عرضه سوخت در سال آینده گفت: آقای زنگنه با وجود اینکه در گذشته از عرضه بنزین با کارت به ظاهر حمایت می‌کرد، اما به تازگی مطلع شدیم نامه‌ای را به هیئت دولت برده و در آن از هزینه‌بر بودن عرضه بنزین با کارت گلایه کرده است. این منبع آگاه با تأکید بر اینکه دولت هنوز تصمیم قطعی درباره تعیین‌تکلیف کارت‌های سوخت نگرفته است، گفت: به دلیل زیان‌ده بودن سامانه کارت هوشمند سوخت، ظاهراً دولت تصمیم خود را برای عرضه بنزین بدون کارت گرفته است.
خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های سیاسی و بانکی نوشت: با وجود لغو برخی از تحریم‌های آمریکا پس از توافق هسته‌ای، اما تحریم‌های مربوط به «تروریسم» و «حقوق بشر»، ایران را همچنان خارج از محدوده فعالیت بانک‌های آمریکا نگه می‌دارد و حتی بر فعالیت بانک‌های خارجی نیز تأثیر دارد. در زمینه لغو تحریم‌های کشتیرانی نیز با توجه به مشارکت کلوپ آمریکا در کلوپ جهانی پی‌اندآی نگرانی‌هایی برای شرکت‌های ارائه‌کننده پوشش بیمه وجود دارد.
کوبا یک موشک پیشرفته آمریکا را که تابستان ۲۰۱۴ اشتباهی به هاوانا رفته بود، پس فرستاده است. این موشک که برای تمرین‌های نظامی ناتو به اسپانیا فرستاده شده بود، در مسیر بازگشت به آمریکا به‌ اشتباه در هواپیمایی قرار گرفت که عازم هاوانا، پایتخت کوبا بود. مقام‌های نظامی آمریکایی به وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند، این اشتباه می‌توانست به یک خسارت کلان برای فناوری نظامی آمریکا منجر شود.
وبگاه president.ir متعلق به نهاد ریاست جمهوری عبارت «برجام را خدا آورد» را که رئیس‌جمهور در مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران مذاکرات هسته‌ای بیان کرده بود، از متن خبر منتشرشده در این پایگاه حذف کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات