صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۸۷۵۲۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 28 بهمن 1394 شماره 4299

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) انتخابات باید سالم باشد، رقابتی باشد. رقابت غیر از خصومت است، رقابت غیر از تهمت‌زنىِ متقابل است؛ اینها را باید همه مواظب باشیم. رقابت این نیست که کسی اثبات خود را متوقف بر نفی دیگری بداند. (90/10/19)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
رفاقت‌ها و رقابت‌ها برای خدا باشد

از زمان اعلام فهرست انتخاباتی شورای ائتلاف اصولگرایان، با وجود جنگ تبلیغاتی و روانی رسانه‌های خارجی مخالف نظام اسلامی و دنباله‌های تبلیغی آنها در داخل که از تعدد و تکثر فهرست‌های انتخاباتی به «نبرد لیست‌ها» یاد می‌کنند، شاهد صحنه‌هایی از ایثار، کناره‌گیری برای اتحاد و همدلی و همزبانی در این روزهای ویژه جمهوری اسلامی هستیم. اعلام انصراف‌های فردی و گروهی و جبهه‌ای برخی از نامزدها و تشکل‌ها از این دست همدلی‌های اصولگرایانه برای رسیدن به وحدت کامل به شمار می‌آید.
البته در کنار این قبیل صحنه‌های همدلانه سیاسی، آفت‌ها و آسیب‌هایی نیز با آغاز هفته تبلیغات انتخاباتی از سوی برخی افراد و جریان‌های سیاسی در حال رخ‌نمایی است که نه‌تنها زیبنده فرهنگ مسلمانی نیست، بلکه شایسته فرهنگ ایرانی ما هم نخواهد بود. قانون‌شکنی در عرصه تبلیغات انتخاباتی، سفره‌داری و خرید رأی، سیاه‌نمایی از وضعیت عمومی کشور و نظام به بهانه نقد رقیب امروز و بدتر از آن نقد نهادها و دولت‌های گذشته به گمانه تحلیلی انتساب گفتمانی و فکری رقیب به آنها، تخریب شخصیتی و حیثیتی رقیب انتخاباتی و نفی آن به جای اثبات توانمندی خود و... برخی از فهرست بلند پلشتی‌ها و زشتی‌های دوران تبلیغ انتخاباتی امروز است که با آغاز رسمی ایام یک هفته‌ای تبلیغات از فردا متألمانه ممکن است سیر صعودی هم پیدا کند. این در حالی است که اگر پیامدمحور به موضوع نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این قبیل رفتارها می‌تواند در سرنوشت سیاسی ما هم در این انتسابات و هم در حیات فردی و اجتماعی دنیوی و البته سعادت اخروی ما اثر سوء بگذارد؛ چراکه یادمان باشد در محضر خدا هستیم و برای جلب آرای مردمی که از این رفتارها متنفرند، این اقدامات را انجام می‌دهیم؛ از این رو خوب است همگان با رعایت چارچوب‌های لازم، بروز رفتاری متمدنانه و اسلامی با نقد دلسوزانه کاستی‌ها و تقویت نقاط قوت، فردای انتخابات از رقابت‌های امروز رفاقت‌هایی برای توسعه و پیشرفت کشورمان بسازیم و دست در دست هم از همه گروه‌ها و جناح‌ها به فکر ساختن ایرانی اسلامی‌تر، آبادتر و پیشرفته‌تر باشیم.

▼ گزارش روز 
تجربه یک ملت

تجربه تاریخی ملت ایران ثابت کرده است که زیاده‌خواهی‌های گستاخانه دشمنانش، هرگز پایان نمی‌یابد، مگر با دست کشیدن ملت ایران از گفتمان انقلاب اسلامی و تضییع استقلال و اقتدار کشورمان؛ تجربه‌ای که این روزها و در دوران پسابرجام بیش از پیش در برابر چشم مردم ما قرار دارد و به وضوح درستی این تفسیر و تعبیر از دشمنان انقلاب اسلامی احساس می‌شود.
جمهوری اسلامی ایران بنا به مصلحت و برای حل مناقشه هسته‌ای و اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشورمان و همچنین رفع تحریم‌های ظالمانه با پیروی از الگوی نرمش قهرمانانه که رهبر معظم انقلاب تبیین کردند، با طرف غربی مذاکره کرد و بخشی از تأسیسات هسته‌ای خود را نیز برچید. اما این روزها این رفتار از سر تدبیر و عقلانیت جمهوری اسلامی ایران، به دلایلی که بعضاً هم نمی‌توان آنها را به رشته تحریر درآورد، به عقب‌نشینی ایران اسلامی تعبیر شده و امر را بر دشمن مشتبه کرده است که می‌تواند هر آنچه می‌خواهد بر کرسی نشانده و تمام خواسته‌های خود را تأمین کند؛ به گونه‌ای که شاهد هستیم دشمن گام‌های رو به جلو و گستاخانه خود را بلندتر و تندتر برمی‌دارد؛ از اظهار نظر درباره برنامه دفاعی ایران تا نگران‌کننده دانستن صنایع فضایی کشورمان و... . در آخرین نمونه نیز «آنگلا مرکل» که چندی پیش نیز خبرسازی‌های فراوانی درباره سفر او به تهران یا میزبانی وی از رئیس‌جمهور کشورمان منتشر شده بود، در مصاحبه‌ای برای برقراری رابطه با ایران شرط تعیین کرده است! به گزارش آسوشیتدپرس، مرکل که پس از دیدار کابینه آلمان و رژیم صهیونیستی در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفته است: او این موضوع را «روشن کرده» که «تا زمانی که موجودیت اسرائیل به رسمیت شناخته نشود، نمی‌تواند رابطه نرمال و دوستانه‌ای با ایران وجود داشته باشد.»

▼ خبر ویژه 
مقابله با سرمایه‌گذاری در ایران

بر اساس تحقیقات شرکت بزرگ جهانی «کلاید اند کو»، تحریم‌های باقی‌مانده آمریکا علیه ایران بر فعالیت تجاری شرکت‌های خارجی با ایران تأثیر منفی دارد. این تحقیقات نشان می‌دهد، اگرچه تخفیف قابل توجه تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا انجام شده است، اما بیمه‌گذاران مستقر در لندن در فعالیت‌های خود با ایران توجه بسیاری به تحریم‌های اولیه آمریکا دارند که همچنان بر جای خود باقی است. در این زمینه می‌توان به چند نکته توجه کرد: 1- تحریم‌های اولیه آمریکا باقی است و فعالیت با آنها به مجوز جدید نیاز دارد. به این معناست که تقریباً همه فعالیت‌های تجاری مستقیم یا غیرمستقیم با ایران برای اشخاص آمریکایی ممنوع است. 2- هر نوع معامله از طریق دلار آمریکا باید از طریق نظام بانکی آمریکا صورت گیرد. در صورتی که این معاملات مرتبط با خطرهای ایران باشند، بانک آمریکایی جلوی آن را خواهد گرفت. 3- در فعالیت تجاری با ایران باید مشخص شود که طرف این فعالیت‌ها چه کسانی هستند؛ زیرا همچنان تعداد قابل توجهی از افراد و اشخاص حقوقی در فهرست تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس قرار دارند که شامل سپاه نیز می‌شود. بنابراین، پیش از ورود به هر نوع قرارداد به دقت بسیاری نیاز است. 4- با وجود تخفیف تحریم‌ها احتمال بازگشت سریع تحریم‌ها نیز وجود دارد. در توافق با ایران اجازه بازگشت تحریم‌ها در صورت عمل نکردن به تعهدات داده شده است.
 
▼ اخبار
1- نقش انگلیس در عملیات خرابکارانه «استاکس‌نت»

یک مستند جدید تلویزیونی از نقش انگلیس در همکاری با آمریکا و رژیم صهیونیستی برای انجام عملیات خرابکارانه در برنامه هسته‌ای ایران پرده برمی‌دارد. فیلم مستند «روزهای صفر»، ساخته «آلکس گیبنی»، کارگردان مشهور آمریکایی، اطلاعات تازه‌ای درباره عملیات خرابکارانه کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران آشکار می‌کند. این فیلم که قرار است هفته جاری در جشنواره فیلم برلین به نمایش درآید، افزون بر بیان ادعاهای دیگر، برای اولین بار از همکاری سازمان‌ جاسوسی انگلیس با رژیم صهیونیستی و آمریکا برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران با ویروس استاکس‌نت در سال 2010 پرده برمی‌دارد. فیلم «روزهای صفر» نشان خواهد داد که این حملات هکری که با اسم رمز «نیترو زئوس» انجام شده‌اند، نیروگاه‌های برق، زیرساخت‌های حمل‌ونقل و پدافندهای هوایی را هدف قرار داده‌اند.
2- معاون ایرباس: خریدهای ایران برای‌مان نعمت است
«نیجل تیلور» معاون اداره مشتری، پروژه و سرمایه ایرباس، در اظهاراتی که ناظر به خریدهای ایران از این شرکت بوده است، می‌گوید: «با این موهبت (نعمت) نمی‌توانم بفهمم چرا بانک‌های اروپایی به ما پشت کرده‌اند؛ نترسید!» بر اساس گزارش رویتزر، وی از بانک‌های اروپایی خواسته است بر نگرانی‌های خود فائق بیایند و در راه تأمین مالی پروژه‌های صادرات به ایران گام بگذارند. رویترز در توضیح علت این دل‌نگرانی بانک‌های اروپایی این‌گونه استدلال کرده است که «بانک بی‌ان‌پی (پاریبا) فرانسه در سال 2014 به دلیل همکاری با ایران و نقض تحریم‌های مالی آمریکا، 9 میلیارد دلار جریمه شد و این امر تمایل بانک‌های اروپایی و به خصوص بانک‌های فرانسه را برای ورود به پروژه‌های مرتبط با ایران به شدت کاهش داده است.» رویترز می‌افزاید: «این امر، تأمین سرمایه مورد نیاز برای شرکتی، مانند ایرباس را که 118 هواپیما به ارزش 27 میلیارد دلار به ایران فروخته است، پیچیده می‌کند.»

▼ تا انتخابات
سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان گفت: همایش اصلی ائتلاف اصولگرایان در روز سه‌شنبه 4 اسفند ماه برگزار می‌شود. غلامعلی حدادعادل افزود: اصولگرایانی که در فهرست قرار نگرفتند، برای خدا بهتر است انصراف دهند. اگر آنها انصراف ندهند، نه خودشان موفق می‌شوند و نه کسانی که در فهرست قرار گرفته‌اند. افرادی که در فهرست نیستند، نباید بی‌جهت رأی بشکنند که بعداً پشیمان بشوند.
یکی از نامزدهای حوزه‌های انتخابیه کرمانشاه با حضور در میان مردم و اهالی برخی از روستاها مشکلات‌شان را طی تماس جعلی با استاندار در میان می‌گذارد. وی در حالی که وانمود می‌کند در حال مکالمه است، با صدای بلند می‌گوید: الو؟؟ آقای استاندار؟؟ من فلانی هستم، لطفاً سریع مشکل این روستا را حل کنید!
رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه تبلیغات قانونی نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی از پنجشنبه 29 بهمن‌ماه آغاز می‌شود و یک هفته ادامه خواهد داشت، گفت: تبلیغات زودهنگام انتخاباتی تخلف محسوب می‌شود و گزارش‌های دریافتی حاکی از رعایت اخلاق‌مداری و قانون در سراسر کشور و تخلفات حداقلی است.
سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه در روز انتخابات 250 هزار مأمور پلیس برای تأمین امنیت صندوق‌ها در شعب أخذ رأی مستقر خواهند شد، گفت: نیروهای ما بیرون از حوزه‌های أخذ رأی نیز از مرز تا مراکز شهر آماده‌باش خواهند بود.

▼ اخبار کوتاه

اوزبوگوتو، مدیرعامل آلمانی- ترکیه‌ای ایزیکو اعلام کرد، بر اساس قراردادی که میان شرکت ترکیه‌ای ایزیکو و شرکت ایرانی «پک‌کو» صورت گرفته، 230 میلیون کارت عضو شتاب از این پس می‌توانند با سامانه‌های مالی خارج از ایران تراکنش داشته باشند. این قرارداد پس از آن امضا شد که نظام بانکی سوئیفت از لغو تحریم‌های ایران پس از اجرای برجام خبر داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر لزوم رفع حصر سران فتنه و اینکه آیا این اظهارات مداخله در امور داخلی ایران نیست، گفت: این مسائل از جمله مسائل داخلی کشور است و در مسیر خود در داخل ایران پیگیری می‌شود و ارتباطی به کشورهای خارجی ندارد. وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای بار دیگر آزادی سران فتنه را خواستار شد.
سیدحسن نصرالله با بیان اینکه دخالت نظامی عربستان و ترکیه در سوریه برای شعله‌ور کردن جنگ در سوریه است، تأکید کرد: هدف ترکیه و عربستان از حمله زمینی به سوریه مبارزه با داعش نیست؛ زیرا ترکیه اگر می‌خواست از دست داعش رهایی یابد، کافی بود گذرگاه‌های خود را به روی آنها ببندد و خرید نفت از داعش را متوقف کند.
ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، با اشاره به آمار مبتلایان به ایدز در کشور گفت: تاکنون ۳۰ هزار و ۱۸۳ نفر حامل ویروس ایدز در کشور شناسایی شده‌اند که از این میان هفت هزار و ۳۷۸ نفر فوت شده‌اند و ۹ هزار و ۳۹۴ نفر در مرحله بالینی و تحت درمان هستند.
یک کارشناس رسانه با ابراز تأسف از آمارهای موجود درباره میزان بازدید از شبکه‌های مستهجن و ضدانقلاب گفت: براساس رصدهای صورت گرفته، تنها از 31 شبکه صرفاً مستهجن و ضدانقلاب، بیش از چهار میلیون بازدیدکننده وجود دارد و این آمار جدای از پایگاه‌ها و شبکه‌های زرد است.
دبیر شورای عالی امنیت به شایعه بیماری «سیدحسن نصرالله» واکنش نشان داد و در پاسخ به پرسشی مبنی بر ادعای مضحک رسانه‌های صهیونیستی درباره «سرطان سیدحسن نصرالله»، گفت: صهیونیست‌ها سرطان فکری دارند.
وزارت جهاد کشاورزی، با تخصیص 409 میلیارد ریال اعتبار یارانه صادراتی سیب‌زمینی و ابلاغ اعتبار به استان‌ها، مبلغ 1500 ریال به ازای صادرات هر کیلوگرم سیب‌زمینی پرداخت می‌کند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات