تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۸۷۴۹۹

شیوه انتخاب کاندیدای انقلابی

به خاطر اینکه افراد با سلایق مختلف و به تعداد زیاد در انتخابات مجلس شورای اسلامی وارد عرصه رقابت انتخاباتی می شوند، انتخاب درست از میان این همه افراد مخصوصاً برای عموم مردم شاید کار آسانی نباشد.
پایگاه بصیرت / احمد قهرمانی
با توجه به موقعیت داخلی کشور و تهدیدات دشمنان و مسائل منطقه‌ای و بین المللی، ملت آگاه و بصیر کشورمان تصمیم خود را برای ایفای نقش مهم و تأثیر گذار خود در انتخابات 7 اسفند ماه گرفته اند. نشانه های آن را در اقیانوس بی‌کران و دشمن شکن مردم در راهپیمایی 22 بهمن و خلق حماسه ای دیگر در تاریخ انقلاب شاهد بودیم.
حضور حداکثری در پای صندوق های رأی، انتخاب بر اساس شاخص ها و معیارهای اسلامی و انقلابی و اعتماد به افراد و جریان‌های اسلامی و انقلابی اصیل و تشکیل مجلس شورای اسلامی انقلابی از راهبردهای ملت ما در انتخابات آینده می باشد.
1- حضور حداکثری
حضور در صحنه های مورد نیاز و نشان دادن وفاداری به نظام و حمایت از آن در برابر تهدیدات و دشمنی ها و سختی ها از راهبردهای ملت ما در طول تاریخ بوده است.حضور در راهپیمایی های مختلف از جمله 22 بهمن،روز قدس ،13 آبان و...و حضور در 33 انتخابات در تاریخ انقلاب از جمله این صحنه های حضور حداکثری مردم در اعلام وفاداری به نظام و تجدید بیعت با ولایت می باشد. انتخابات 7 اسفند امسال هم مثل انتخابات گذشته و راهپیمایی های گذشته محل حضور حداکثری مردم و پشتیبانی از نظام و تولید قدرت و اقتدار برای آن خواهد بود. حضوری که به دلیل قابل شمارش بودن حضور مردم، از اهمیت مضاعفی هم برای ما و هم برای دشمنان ما خواهد بود.
حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رأی علاوه بر تولید قدرت و اقتدار برای کشور و مأیوس کردن دشمنان در مواجهه با انقلاب اسلامی نشان از وحدت و یکپارچگی مردم از سلایق مختلف، جریان های مختلف، اقوام و مذاهب مختلف در کشوری می باشد که دشمن چشم به شکاف های اجتماعی و قومی و دینی آن دوخته و سعی در ایجاد اختلاف و بحران و تبدیل فرصت انتخاباتی به تهدید انتخاباتی دارد.
مقام معظم رهبری در دیدار دست اندرکاران انتخابات امسال هم به این موارد اشاره کرده و فرمودند : انشاءالله با حضور حداکثری مردم در انتخابات آتی، «مصونیت، پیشرفت و حرکت عمومی ایران به سمت اهداف والای ملت» شتاب خواهد گرفت.
2- شاخص های انتخاب
حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رأی در مرحله اول باعث تولید قدرت و اقتدار برای کشور و بیمه شدن آن در برابر تهدیدات خواهد بود.ولی برای تشکیل مجلسی کارآمد در مرحله دوم بایستی نمایندگان خود را بر اساس شاخص ها و معیارهای اسلامی و انقلابی انتخاب نماییم تا برای این کار خود در پیشگاه خداوند و وجدان خود حجت شرعی و عقلی داشته باشیم و در آینده از انتخاب خود پشیمان نشویم.
2-1- اسلام ناب محمدی(ص) نه اسلام امریکایی:
با توجه به نفوذ جریانات افراطی ، تفریطی ، سلفی ، وهابیت و اسلام آمریکایی در جهان اسلام و عواقب آن برای مسلمانان، بایستی اسلام اصیل و انقلابی و طرفدران و معتقدان به آن را از اسلام انحرافی و امریکایی شناسایی کنیم و کسانی را که اعتقاد فکری و عملی به اسلام اصیل و انقلابی دارند به نمایندگی مجلس انتخاب کنیم. کسانی که به اسلام آمریکایی و یا همان اسلام خنثی و بدون روحیه استکبار ستیزی اعتقاد داشته باشد، شایستگی نمایندگی مردم انقلابی کشور ما را ندارند.
2-2- مکتبی و انقلابی بودن:
انقلاب اسلامی با شاخص ها و معیارهای خاص خود که با رهبری حضرت امام خمینی‌(ره) رژیم شاهنشاهی را فرو ریخت و نظام ولایت فقیه و حکومت دینی و مردمی را در زمانی که دنیا دین را فراموش کرده بود، پایه گذاری کرد و سیاست نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی را در سیاست بین الملل بنیان نهاد؛ انقلاب اسلامی ایران، انقلابی دینی و مردمی و از مهم ترین و تأثیر گذارترین انقلاب های قرن 20 می باشد که چشم امید بیشتر مسلمانان جهان به آن دوخته شده است. نماینده مجلس شورای اسلامی در چنین کشوری و با این نظام اسلامی و انقلابی بایستی به این تفکرات انقلاب اسلامی و علت این انقلاب و هدف غایی آن یعنی تشکیل حکومت جهانی حضرت ولی عصر‌(عج) اعتقاد داشته و در جهت رسیدن به این هدف مقدس تلاش نماید.
2-3- ولایت‌پذیری:
نظام ولایت فقیه نظامی است که برخلاف حکومت های سلطنتی، موروثی و دموکراسی غربی دارای مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی می باشد. شخص ولی فقیه با ویژگی های خاص خود توسط خبرگان منتخب مردم شناسایی و به مردم معرفی می شود و تا زمانی که آن شرایط را دارا باشد به عنوان ولی فقیه کار سیاست‌گذاری‌های کلان و نظارت بر کار سه قوه را در نظام اسلامی بر عهده دارد . نمایندگان منتخب ما بایستی به ولایت فقیه با آن شرایط و ویژگی ها و ملزوماتی که امام خمینی‌(ره) به آن اعتقاد داشتند و در قانون اساسی هم آمده است، اعتقاد عملی داشته باشد، در غیر این صورت علاوه بر عمل نکردن به وظایف شرعی و قانونی ممکن است با رویکرد نادرست خود در کار نظام خلل ایجاد خواهد کرد. شاهد مثال این نوع انتخابی را می توان در مجلس ششم یافت که جز لطمه زدن به نظام و زیر سؤال بردن مجلس شورای اسلامی در افکار عمومی جهان نتیجه‌ای در بر نداشت.
2-4- قانون اساسی:
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از قوانین مترقی در جهان و میثاق ملی ما می باشد که اجرای کامل آن باعث وحدت و یکپارچگی و رشد و توسعه کشور خواهد شد. در ضمن نمی توان به بعضی از اصول قانون اساسی معتقد بوده و برخی دیگر را نفی کرد بلکه آن بصورت یک کل جامع بایستی اجرا گردد؛ و یا نمی‌توان خواستار تغییر در برخی از اصول بنیادین آن از جمله جمهوریت ،اسلامیت و یا نظام ولایی آن شد چرا که این اصول از اصول غیر قابل تغییر در قانون می باشند. کسی که اعتقاد عملی به این قانون مترقی داشته و در جهت اجرا و عملی شدن آن تلاش نماید، شایستگی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی را خواهد داشت ولی کسانی که در برخی اصول بنیادین آن شک داشته و یا در جهت تضعیف آن تلاش کند و یا آن را در جهت منافع خود تعریف نمایند، قابل اعتماد نبوده و شایستگی ورود به مجلس شورای اسلامی را نخواهند داشت.
مقام معظم رهبری در دیدار مردم قم در 18 دی ماه1386 در این باره فرموده اند:«کساني که اين نظام و قانون اساسي را قبول ندارند، آمدنشان به مجلس خطاست و خودشان هم بايستي بدانند که از نظر اين ملت آمدن آنها به مجلس خطاست. »
2-5- تعهد و تخصص:
علاوه بر ویژگی های فکری و اعتقادی و تعهد و متدین بودن، نماینده مجلس شورای اسلامی بایستی ویژگی های کاربردی از جمله کارآیی و تخصص مورد نیاز کشور را داشته باشد تا بتواند نظرات خود را در مجلس بیان کرده و یا در مواقع لزوم قوانین مورد نیاز در این تخصص را به تصویب برساند تا مشکلات موجود در این مورد مرتفع گردد.
مقام معظم رهبری در خطبه های نمازجمعه تهران در 24 بهمن 1382 ضمن اشاره به متدین بودن نامزدها بیان می کنند که:«نماينده بايد کارآمد هم باشد. بعضي‌ها متديّن هستند، اما از آنها کاري ساخته نيست. بايد به‌گونه‌اي باشند که بتوانند وظايفي را که بر عهده‌شان قرار دارد، انجام دهند.
تخصص همراه با تعهد، کارآمدی را بدنبال خواهد داشت و تخصص بدون تعهد و یا تعهد بی تخصص کارآمدی لازم برای رشد و توسعه کشور را نخواهد داشت و افراد با این ویژگی قدرت و توانایی ورود در میدان های حساس قانون‌گذاری و خبرگان رهبری را ندارند.
3- اصلح نامشهور یا صالح مشهور
از میان اصلح نامشهور و صالح مشهور، بایستی آن کسی را انتخاب نماییم که در میان مردم از مقبولیت بیشتری برخوردار بوده و احتمال رأی آوری بیشتری دارد.
اگر بدون توجه به نتیجه اقدام بکنیم چه بسا بخاطر تشتت آرا نه فرد اصلح و نه صالح مقبول نتوانند به مجلس راه یابند و فردی ناصالح و ناکارآمد در سایه تبلیغات، حائز اکثریت آرا شده و به مجلس راه یابد.
هر چند انتظار جامعه انقلابی از نمایندگان و نامزدهای محترم این است که با همکاری همدیگر و با تشکیل اعتلاف یکپارچه، افرادی را که از بقیه اصلح تر و در میان مردم مقبولیت بیشتری دارند به صحنه فرستاده و بقیه از وی حمایت نمایند تا جریان اصیل اسلامی و انقلابی بتواند مجلسی انقلابی تشکیل دهد.
بنابراین نگاه به نتیجه و انتخاب فرد صالح مقبول در مقابل اصلح نامقبول برای تشکیل مجلس شورای اسلامی انقلابی، پسندیده و مقبول و دارای پشتوانه عقلی می باشد.

4- شیوه انتخاب
به خاطر اینکه افراد با سلایق مختلف و به تعداد زیاد در انتخابات مجلس شورای اسلامی وارد عرصه رقابت انتخاباتی می شوند، انتخاب درست از میان این همه افراد مخصوصاً برای عموم مردم شاید کار آسانی نباشد و در بعضی موارد ممکن است افراد وقت زیادی برای تحقیق و بررسی در میان این همه نامزدهای انتخاباتی را نداشته باشند. بررسی شیوه های انتخاب از میان تعداد کثیر نامزدهای انتخاباتی کار را برای عموم مردم راحت تر خواهد کرد:
1-4-انتخاب بر اساس تحقیق و بررسی شخصی: اولین شیوه در انتخاب نماینده از میان تعداد زیاد نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی مخصوصاً در شهرهای بزرگ تحقیق و بررسی توسط خود شخص و انتخاب فرد مورد نظر با توجه به شاخص‌ها و معیارهای بیان شده توسط رهبری نظام می باشد ولی در این شیوه ممکن است فرد بدون دسترسی به اطلاعات و سوابق کاری کاندیداها ، از نتیجه کار خود آگاه نباشد. هر چند که به نسبت حضور خود و عمل به تکلیف شرعی و قانونی خود در پای صندوق رأی مأجور خواهد بود.
2-4- اعتماد به جریان اسلامی و انقلابی: با توجه به اینکه جریانات و احزاب سیاسی در شهرهای بزرگ به معرفی افراد و نامزدهای هم عقیده خود اقدام می کنند، می توانیم به یکی از جریانات سیاسی که مؤسسان و رهبران و گردانندگان آنها از افراد مؤمن و شناخته شده و انقلابی می باشند اعتماد کرده و به افراد معرفی شده از طرف آنها اعتماد کنیم.
مقام معظم رهبری در دیدار مردم قم در خصوص انتخاب نماینده از میان نامزدهای زیاد چنین راهکاری را بیان می کنند:« شما می‌خواهید رأى بدهید، فلان شهر یک نماینده دارد، فلان شهر - مثلاً فرض کنید فلان استان - ده نماینده دارد؛ خب هرکدام از این‌ها نقشى دارند، فعّالیّتى دارند؛ انسان باید به شکل اطمینان‌بخشى به نتیجه برسد. به نظر بنده این‌جور می‌رسد که چون یکایک افراد را ممکن است نشناسیم. خود بنده هم وقتى این فهرست‌ها را مى‌آورند که بیایم رأى بدهم، بعضى از آدم‌هاى این فهرست‌ها را نمى‌شناسم، امّا اعتماد می‌کنم به آن کسانى که [اینها را] معرّفى کرده‌اند، و نگاه می‌کنم ببینم آن کسانى که این فهرست را معرّفى کرده‌اند چه کسانى هستند؛ اگر دیدم این‌ها آدم‌هاى متدیّن و مؤمن و انقلابى‌اى هستند، به حرفشان اعتماد می‌کنم و به [فهرست‌] آنها رأى می‌دهم؛ اگر دیدم نه، کسانى که این فهرست را داده‌اند کسانى هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دین، به مسائل استقلال کشور خیلى اهمّیّتى نمی‌دهند، دلشان دنبال حرف آمریکا و غیر آمریکا است، به حرفشان اعتماد نمی‌کنم؛ به نظر من این راه خوبى است؛ نگاه کنیم ببینیم این فهرستى که به ما داده می‌شود براى مجلس شوراى اسلامى یا مثلاً براى مجلس خبرگان، این فهرست را چه کسى دارد به ما می‌دهد. به افرادى اعتماد بکنیم که واقعاً به دین‌دارى این‌ها و به تقیّد این‌ها اعتقاد داشته باشیم؛ بدانیم این‌ها متدیّن‌اند، بدانیم انقلابى‌اند، بدانیم در خط‌اند، در راه امامند، امام را واقعاً قبول دارند؛ راهش این است که این‌ها را بدانیم. اگر چنانچه کسانى این جور عمل بکنند و این تحقیق را بکنند، کار خودشان را انجام داده‌اند؛ خداى متعال ثواب خواهد داد»
3-4- اعتماد به یک فرد مومن و انقلابی: اگر وقت کافی برای تحقیق و بررسی از میان تعداد زیاد نامزدهای انتخاباتی را نداریم و همچنین جریان انقلابی خاصی را سراغ نداریم که به لیست‌های اعلامی آن اعتماد کنیم؛ می توانیم به یک نفر مؤمن و متدین و انقلابی اعتماد کرده و از نظر وی استفاده نماییم. در غیر این صورت ممکن است به بیراهه رفته و در عمل به وظیفه خود کوتاهی کرده و بر اساس شنیده‌ها و شایعات عمل کنیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات