تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۸۷۳۹۹

ویژگی‌های نماینده شایسته از دیدگاه قرآن

تصدی مسئولیت قانون‌گذاری یا انتخاب رهبر از بزرگترین امانات الهی در نظام مقدس اسلامی است. اگر افراد امین و مؤمن با معیارهای قرآنی برای کسب این سمت انتخاب شوند، در آن صورت انتخاب، یک انتخاب ارزشی و پسندیده از ناحیه خدا خواهد بود. این انتخاب می تواند دین خدا را در مقابل کفر و نفاق یاری دهد و موجب رضایت خدا و رسولش از بنده گردد.
پایگاه بصیرت / جعفر غیابی
بی‌شک قابل استنادترین و معتبرترین اثر مسلمانان قرآن کریم می‌باشد که در آن به کلیه امور هستی و نیازمندی‌های زندگی بشر پرداخته شده است. پیامبر اکرم‌(ص) و اولیاء اسلام نقش اصلیشان تفسیر این کتاب آسمانی و هدایت مردم در مسیر حق بوده و امروز نیز این مأموریت خطیر توسط علمای صالح دنبال می‌شود. اکنون با وجود گذشت بیش از 14 قرن از نزول این هدیه آسمانی، مطالب و محتویات آن کهنه نشده هیچ، بلکه تا ابد بوی تازگی و به روز بودن مطالب آن، مشام تمام پاک اندیشه گان را می نوازد.
آری سخن از کلام خداوند است کلامی که مقید به زمان و مکان نیست. جاری بوده و پاک ، پاک کننده و صفابخش و نور آن تا قیامت بر جان‌های طالب صراط مستقیم و کمال حقیقی نور افشانی می کند. حال آیا این معجزه زنده پیامبر اعظم (ص) در انتخاب نمایندگان شایسته برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دستورات و راهکارهایی دارد؟ آیا مصادیق و مواردی در قرآن برای انتخاب نماینده وجود دارد؟ چه ویژگی‌هایی برای انتخاب یک نماینده لازم و مکفی است؟
آنچه مسلم است ما به دنبال انتخاب یک نمابنده برای مجلس شورای اسلامی هستیم نه یک مجلس لائیک و لیبرال. مجلس شورایی که مصوبات آن باید منطبق بر قرآن باشد. لذا شایسته است انتخاب برای اسلام بر اساس معیارهای قرآنی که کتاب و منبع تحریف نشده اسلامی است، صورت گیرد.

1-ایمان:
ایمان به خدا باعث می شود در مسیر اجرای دستورات الهی گام برداشته و برای پیاده‌سازی اسلام ناب محمدی (ص) در جامعه تلاش شود. به طوری که در سوره سجده آیه 18 می فرماید : "أَفَمَنْ كَانَ مُؤْمِنًا كَمَنْ كَانَ فَاسِقًا ۚ لَا يَسْتَوُونَ"« آیا شخص مؤمن و شخص فاسق با هم برابرند » انسان با گفتن ذکر اشهد ان لا الله الا لله ، اشهد ان محمد رسول الله مسلمان می شود که در مذهب تشیع اشهد ان علی ولی الله با نگاه عمیق به بحث ولایت و غدیر تکمیل کننده این شهادتین است امّا آیا شرایط و خصوصیات مسلمان واقعی نیز تنها همین شهادتین است. اگر کسی شهادتین را به زبان جاری کرد و سپس دنباله روی شیطان شد، آن فرد یک مسلمان به شمار می‌رود؟ قرآن در این باره منافق و مسلمان تفاوت قائل شده و حتی مسلمانان را نیز به دسته‌های مختلفی تقسیم  می‌کند و برای هر کدام شرایط و ویژگی‌هایی برمی‌شمرد. درسوره مبارکه واقعه، عده‌ای از مسلمانان را اصحاب یمین معرفی می‌کند و عده‌ای را السابقون، و برای هر کدام از این دو طیف نعمات و پاداش‌های مختلف اخروی برمی‌شمرد. پس باید بدانیم که مسلمان بودن به عمل است و فرد مؤمن و مسلمان باید در رفتار خود مسلمان بودنش را به اثبات برساند.

2-تقوی
تقوی یعنی در هر مکان و زمانی خدا را ناظر اعمال خود دانستن ، چنین کسی از جایگاه خود برای منافع و مطامع شخصی ، حزبی ، سببی و نسبی سوء استفاده نمی کند ، مقام و مسئولیت را به عنوان آزمایشی می بیند برای خدمت خالصانه به خلق خدای ، بطوری که قرآن در سوره حجرات آیه 13 می فرماید : « ... إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ... » ...همانا که کریم‌ترین و بزرگوارترین شما نزد خداوند با تقوی‌ترین شماست... .
خداوند متعال در سوره طلاق آیه 2و3 نیز در خصوص تقوی می فرمایند: «  و من یتق الله یجعل له مخرجاً، و یرزقه من حیث لا یحتسب، و من یتوکل علی الله فهو حسبه، إن الله بالغ أمره قد جعل الله لکل شیء قدراً» و هرکسی از خداوند پروا کند (تقوی) برای او راه خروجی ( از مشکلات ) قرار می‌دهد و او را از راهی که گمان نمی برد روزی می دهد.
شاید بارها مشاهده کرده باشید که فردی رفتار ظاهری و دلفریبی داشته ولی رفتار باطنی هویدا شده از آن فرد خلاف رفتار ظاهریش و ناپسندانه و منافقانه بوده است. در تاریخ مصادیق فراوانی می‌توان یافت که اینگونه بوده‌اند و عاقبت به خیر نشده‌اند. یک نماینده سالم و مطیع اسلام باید رفتار ظاهریش علاوه بر اینکه مطابق بر اسلام است و در جهت رفع کاستی‌ها و مشکلات مردم و طبقات محروم و مستضعف قدم برمی‌دارد؛ در باطن نیز همین‌گونه باشد. نه اینکه در باطن طرفداری از یک اندیشه غیراسلامی، حزب و جناح ضد انقلابی و ... بکند ولی در ظاهر لباس اسلام و مریدی بر تن کرده و موجب فریب عامه گردد.

3-پایبندی به قول و قرار
 قرآن در سوره صف آیه 2 می فرمایند: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ » ای کسانی که ایمان آورده‌اید، چرا چیزی به زبان می گویید که در مقام عمل خلاف آن می کنید.
اگر شخصی ایمان و تقوی داشته باشد، امّا به گفته های خود عمل نکند، آیا این شخص می تواند مسلمان مؤمن باشد؟ خیر. بلکه این از نشانه‌های فرد منافق است. آیا احکام قرآن و شدّت و حدّت عذاب منافقین در قرآن را خوانده ایم؟

4-ولایت‌پذیری:
خداوند متعال در سوره حجرات آیه 1 می فرمایند: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» ای کسانی که ایمان آورده‌اید از خدا و رسول خدا (ص) پیشی نگیرید ، همچنین در سوره نساء آیه 59 می فرماید: : «  يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلِي‌الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَ الرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلًا » ای کسانی که ایمان آورده‌اید از خداوند و رسول او و اولی الأمر منتخب رسول (ص) اطاعت کنید و چون در چیزی کارتان به گفتگو و نزاع کشید به حکم خدا و رسول خدا (ص) باز گردید، اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید ... 
در روزگار کنونی که صف ظالمین و مستکبران عالم با طرفداران مظلومین و مستضعفین کاملاً مشخص شده و هر کسی اگر بدون غرض‌ورزی و منصفانه مسائل و موضوعات روز را رصد کند پی به این جبهه‌بندی می‌شود. لذا اگر نمایندگام ملت قرار است در جبهه حق و برای تعالی اسلام ناب محمدی‌(ص) تلاش کنند، نباید با تکیه بر اصول اسلامی که مهم‌ترین پایه آن ولایتمداری است، عمل نمایند؟ اگر قرار باشد هر نماینده‌ای بعد از انتخاب خود با تصمیم شخصی و نظر خودخواهانه اعمال سیاست نماید، آیا چنین وضعیتی رفتار منافقانه و بازی در زمین دشمن نخواهد بود؟ 

5-دشمن ستیزی:
خداوند متعال در سوره فتح آیه 29 می فرماید:"مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ...." محمد(ص) پيامبر خداست؛ و كسانى كه همراه اويند، در برابر صاحبان جبهه کفر، سختگير و ميان خود مهربانند..."
محمد‌(ص) دشمن‌ستیز بود، جانشین آن بزرگوار علی‌(ع) شهرت عام در دشمن‌ستیزی داشت، جانشینان و امامان بعدی نیز بر اثر ایستادگی در این مسیر به شهادت رسیدند. علما و صلحای تابع این ائمه بزرگوار نیز در طول تاریخ رشادت‌ها و پایمردی‌ها کردند تا این خط استوار باقی بماند. خمینی روح خدا نیز با تأسی به پیامبر و امامانش در برابر مستکبری شرق و غرب عالم ایستاد و توانست حکومت علوی را در این سرزمین برقرار کند و در زمان حال سید علی پرچم‌دار مبارزه با استکبار جهانی در میان ملت‌ها شناخته می‌شود. نماینده چنین نظامی که کارنامه غنی‌ای از حیث مجاهدت‌ها، رشادت‌ها و شهادت‌ها دارد بی‌انصافی و حق‌کشی است که پشت به پشت دشمن بی‌رحم داده و داشته‌های فرهنگی، معنوی و حیثیتی کشور را به تاراج بگذارد. نماینده این ملت سلحشور و عزتمند باید فردی باید از جنس همین ملت، ایستاده و دندان فشرده در برابر دشمن برای گرفتن حق خود و بریدن طمع جهانخواران از این سرزمین.

6-رسیدگی به حال محرومین و مستضعفین:
خداوند متعال در سوره انسان آیه 8 یکی از ویژگی‌های امیرالمؤمنین، جانشین، وصی و برادر حضرت رسول را بیان می‌کند و می فرماید : « وَ يُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَ يَتِيمًا وَ أَسِيرًا» از روی محبت به مسکین ، یتیم و اسیر طعام می‌دهند
خداوند متعال در این آیه شریفه ویژگی کمک به محرومین را جزو شعائر دین مبین اسلام معرفی می‌کند. خطاب این آیه شریفه همه مسلمانان بویژه مسئولین و حاکمان می‌باشند. مسئولین جامعه اسلامی برای پیاده کردن دستورات اسلام باید به چنین شیوه تربیتی پایبند باشند. افراد اصلح و پیرو مولای متقیان حضرت علی (ع) باید نگاه ویژه به محرومین و برطرف کردن نیازمندیهای آن‌ها داشته باشند، محرومیت زدایی در دین اسلام توسط تمام ائمه و صلحا توصیه شده است. حضرت امام خمینی‌(ره) در طول عمر شریفشان همواره به توجه به پابرهنگان و ضعفا و مستضعفین جامعه تأکید داشتند و خلف صالح ایشان حضرت امام خامنه‌ای‌(حفظه‌الله) نیز بارها در بیاناتشان مسئولین را از بی‌توجهی به این مقوله و زراندوزی و ثروت‌اندوزی برحذر داشته اند.
آیا منتخب ما هم یاور مظلوم و محروم است؟ این همه هزینه هایی که توسط برخی کاندیداها انجام می شود چه کسی، از کجا و با چه هدفی آن‌ها را تامین می‌کند ؟ آیا این هزینه ها، آن کاندید را وام‌دار مراکز قدرت نخواهد کرد؟

7-شجاعت:
این صفت یکی از صفات پسندیده انسانی است و همه انبیاء و اولیاء بالاخص خاتم الانبیاء(ص) و امامان معصوم (ع) دارای این صفت هستند. شجاعت یعنی ایستادگی در برابر کلیه موانع راه اعم از ایستادگی در برابر دشمنان، زراندوزان و مفسدان اقتصادی، مدیران فاسد، ایستادگی در برابر موانع پیش‌روی کاری، راه‌اندازی و توسعه پروژه‌های با ریسک‌های بالا و مورد نیاز کشور و .... همه این ویژگی‌ها در صفت شجاعت یافت می‌شود. صفتی که دارنده آن می‌تواند رسالت بزرگ الهی را که همان نشر و تبلیغ اسلام حقیقی در دل انسان‌هاست با عمل و تلاش مجاهدانه و مجدانه‌اش به انجام رساند.
از این رو خداوند متعال در سوره احزاب آیه 39 می فرماید : « الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَ كَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا» 
« این سنت خداست در حق آنانکه تبلیغ رسالت خدا به خلق کنند و از خدا می ترسند و از هیچکس جز خدا نمی ترسند و خدا برای حساب و مراقبت کار خلق به تنهایی کفایت می کند »
با عنایت به اینکه رسالت نظام مقدس ج.ا.ا صدور انقلاب اسلامی به تمام دنیاست. نماینده مردم در این نظام نیز یعنی مبلّغ دین خدا که در این راه نباید ذره‌ای ترس و واهمه از غیر خدا داشته باشد. چرا که آنکه خدا دارد همه چیز دارد و آنکه خدا ندارد هیچ ندارد.
باید توجه داشت قرآن کریم در سوره نساء آیه 58 می فرماید : «  إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا...» همانا خدا به شما امر می کند که امانت را البته به صاحبانش باز دهید...

تصدی مسئولیت قانون‌گذاری یا انتخاب رهبر از بزرگترین امانات الهی در نظام مقدس اسلامی است. اگر افراد امین و مؤمن با معیارهای قرآنی برای کسب این سمت انتخاب شوند، در آن صورت انتخاب، یک انتخاب ارزشی و پسندیده از ناحیه خدا خواهد بود. این انتخاب می تواند دین خدا را در مقابل کفر و نفاق یاری دهد و موجب رضایت خدا و رسولش از بنده گردد و طبعاً انتخاب نادرست و ناآگاهانه و یا عدم شرکت در انتخابات موجب تضعیف دین و دینمداران و تضعیف نظام اسلامی خواهد شد. انتخاب بر پایه قرآن یک انتخاب تکلیف مدارانه است و شرکت در انتخابات و رأی آگاهانه تکلیفی شرعی است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات