صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۸۷۷۲۴

احتمال جنگ ترکیه و روسیه افزایش یافت

کرملین دیروز اعلام کرد که تداوم حملات ترکیه به سوریه از نظر مسکو پذیرفتنی نیست و فرانسوا اولاند نیز هشدار داده که خطر بروز جنگ میان روسیه و ترکیه وجود دارد.
انفجار چهارشنبه شب در آنکارا که به کشته شدن ۲۸ نفر و زخمی شدن بیش از ۶۱ نفر منجر شد فرصت جدیدی برای اردوغان و دولت ترکیه برای دخالت در سوریه باز کرده است. رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور و احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير ترکیه بعد از وقوع انفجارها، عامل آن را کردهای سوریه معرفی کردند اما شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک معروف به یگان های مدافع خلق(The People's Protection Units (YPG)) این اتهامات را رد کرده و عنوان داشتند در تاريخ خود سابقه بمبگذاري اين‌چنيني نداشته اند.

ترکیه بعد از این اتفاق با هدف انتقام گیری، جلوگیری از پیشروی و ممانعت از تشکیل اقلیم خودمختار کردی، حملات موشکی به مناطق شمالی سوریه را در دستور کار قرار داد. بر این اساس خبرگزاری ها از شلیک حداقل ۵ موشک از داخل خاک ترکیه به مواضع کردها خبر داده اند. جنگنده های ترکیه نیز مواضع پ.ک.ک در شمال عراق را بمباران کردند.

به نظر می رسد ترکیه تلاش می کند تا با مداخله مستقیم نظامی در سوریه ورق را به نفع خود برگرداند و آمریکا را مجبور به قطع کمک های خود به کردها کند.

اردوغان و بحران سوریه
بحران سوریه با پیشروی های جدید ارتش به مرحله حساس و سرنوشت سازی رسیده است. پیشروی هایی که موجب می شود در آینده ای نزدیک راه نفوذ تروریست ها از ترکیه به سوریه بسته شود و همچنین فتح شهر مهم حلب را برای نیروهای دولتی آسان تر گرداند. به عبارتی بهتر با مداخله روسیه در بحران سوریه و با کمک های مستشاری ایران و نیروهای حزب الله، در چند ماه اخیر پیروزی های راهبردی بسیار مهمی بدست آمد به گونه ای که توازن و تعادل درگیرها در سوریه بعد از چند سال بهم بخورد و چشم انداز پایان جنگ با ماندگاری بشار اسد به واقعیت نزدیک تر شود.

بدون شک یکی از بازندگان بزرگ تحولات جدید، ریاض و آنکارا هستند. در این راستا برقراری روابط نزدیک عربستان و ترکیه بعد از مسکوت گذاشتن اختلافات درباره اخوان المسلیمن، تلاش آنکارا برای عادی سازی روابط با مصر و رژیم صهیونیستی نشان دهنده عزم این کشورها برای کاستن از مسائل و مشکلات جانبی و متمرکز شدن بر بحران سوریه و جلوگیری از پیروزی های محور مقاومت بود.

همچنین بعد از تغییرات جدید در عرصه میدانی، ترکیه و عربستان به معارضان فشار وارد کردند تا مذاکرات ژنو را نیمه کاره رها کنند و سپس تلاش هایی مبنی بر ارسال نیروی زمینی از سوی ریاض و آنکارا صورت گرفت که به نظر می رسد با عدم حمایت کشورهای غربی علی الخصوص آمریکا تا کنون محقق نشده است.

اما در این بین در صورت شکست تروریست ها، دولت ترکیه بدلیل همسایگی با سوریه هزینه فراوانی را برای دخالت های خود خواهد پرداخت. در واقع وضعیت بوجود آمده جدید در میدان نبرد؛ یعنی تقویت موقعیت بشار اسد و گسترش قلمرو کردهای داخل سوریه، آنکارا را در شرایط بغرنجی قرار داده است. به گونه ای که آنها بعد از سرمایه گذاری برای سرنگونی بشار، اکنون با تشکیل یک منطقه به رهبری کردها در نزدیکی مرزهای خود ممکن است مواجه شوند که بدون شک تنش های داخلی ترکیه را می تواند بیش از پیش تشدید کند.

به همین دلیل است که رجب طیب اردوغان و باراک اوباما، روز جمعه در گفتگوی تلفنی که ۸۰ دقیقه به طول انجامیده بر سر بحران سوریه و مساله کردها گفتگو کردند. اردوغان پیش از این آمریکا را متهم کرده بود که اسلحه در اختیار ی.‌پ.‌گ قرار داده اما وزارت خارجه آمریکا ضمن رد این ادعا گفته بود مستقیما به گروه‌های کرد داخل سوریه کمک تسلیحاتی نکرده است.

در تحولی دیگر مسکو مخالفت جدی خود را با مداخله نظامی ترکیه عنوان کرد و کاخ ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که تداوم حملات ترکیه به سوریه پذیرفتنی نیست. در همین راستا فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز هشدار داده که خطر بروز جنگ میان روسیه و ترکیه بر سر سوریه وجود دارد. اولاند در مصاحبه با یک رادیو فرانسوی گفته است که با حضور بیشتر ترکیه در بحران سوریه خطر چنین جنگی وجود دارد.

گفتنی است ترکیه در ماه‌های گذشته شاهد انفجارها و حملات مرگباری در خاک خود بوده است که حاصل سیاست توسعه طلبانه و تهاجمی حزب عدالت و توسعه و دخالت ترکیه در بحران سوریه و مسلح کردن معارضین و تروریست ها بوده است اما با ادامه سیاست خارجی فعلی، احتمال این که آنکارا با شکست های بیشتری مواجه شود به شدت افزایش می یابد. به خصوص این که تلاش ترکیه برای مداخله ناتو به نفع خود در جنگ احتمالی نیز با واکنش منفی اعضای این اتحادیه مواجه شده است. همچنین رافائل داریو رامیرز نماینده ونزوئلا و رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره عواقب دخالت های مستقیم ترکیه در مناطق شمالی سوریه هشدار داده و گفته اقدامات ترکیه به وخیم ترشدن اوضاع و شدت یافتن بحران سوریه منجر خواهد شد.
منبع: الف
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات