صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۸۸۰۳۳

رونق در تبلیغات وزارت راه و رکود در بازار مسکن

در حالی که مقامات وزارت راه و شهرسازی درباره رونق مسکن در سال آینده تبلیغات می‌کنند، گزارش بانک مرکزی از تداوم رکود در این بخش حکایت می‌کند.

روزنامه‌های شرق و شهروند در گزارش‌هایی از قول وزیر راه و معاون وی تیتر زدند «رونق مسکن از سال 95 - آخوندی اعلام کرد» و «وزیر راه: سال آینده سال رونق خرید و فروش در بازار مسکن است». اما روزنامه آرمان با اشاره به سخنان وزیر و معاون وی نوشت: در حالی که مسئولان و فعالان بازار مسکن امیدوارند بالاخره این بخش از اقتصاد از خواب سه ساله بیدار شود و معاملات در آن بار دیگر رونق بگیرد، برآوردها نشان می‌دهد در همین بخش حدود 69 هزار میلیارد تومان سرمایه راکد است. اظهار نظرهایی مبنی بر اینکه مسکن رونق خواهد گرفت شاید اکنون دیگر تکراری به نظر برسد. با وجود این، در دو روز گذشته مسئولان بار دیگر این اظهار نظرات را تکرار کردند. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: «سال آینده سال رونق مسکن است.» همزمان معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نشانه‌هایی برای خروج مسکن از رکود در نیمه دوم سال آینده وجود دارد، گفت: وزارت راه و شهرسازی پنج هزار میلیارد تومان سرمایه بانک مسکن را افزایش می‌دهد.

همچنین روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: آخرین گزارش بانک مرکزی، تداوم قدرت‌نمایی رکود در بازار مسکن را تأیید کرد. بررسی تحولات قیمت و حجم معاملات بازار مسکن شهر تهران در بهمن ماه سال 1394 نسبت به ماه مشابه سال قبل حاکی از افزایش تعداد معاملات به میزان 5/6 درصد و کاهش متوسط قیمت خرید و فروش واحدهای مسکونی به میزان یک درصد است.

همچنین شرق از قول محمود عدالت‌خواه کارشناس مسکن نوشت: تفسیری که در مورد رونق در بخش مسکن انجام شده، نادرست بوده است؛ زیرا در حال حاضر مسکن با تولید مازاد روبه‌روست. ابتدا باید تکلیف تولید مازاد روشن شود. در واقع باید این مسکن‌های مازاد اجاره داده شود یا به فروش رود که این امر امکان ندارد مگر اینکه به اندازه کافی حباب‌های قیمتی خانه‌ها کاهش پیدا کند. چطور می‌توانیم از رونق صحبت کنیم، در حالی که خریداران واقعی مسکن (نه افرادی که قصد واسطه‌گری و کسب سود بیشتر با خرید و فروش مسکن دارند) بودجه لازم را ندارند؟

این کارشناس می‌افزاید: دولت باید تلاش کند تکلیف خانه‌های خالی را با کاهش دادن قیمت‌ها در حالی که نه دستوری بلکه به صورت کمک نکردن بیهوده با سرمایه‌های ملی مشخص کند. در واقع با بستن مالیات بر خانه‌های خالی کاری کند تا این خانه‌ها یا به اجاره یا به فروش روند. به اعتقاد من، وزارت مسکن همچنان با سیاست‌های قبلی قصد دارد مشکلات بازار مسکن را حل کنند. این سیاست اکنون جوابگو نیست؛ این سیاست زمانی جوابگو بود که خانه کم بود و مردم توانایی خرید مسکن را داشتند اما در عین حال برای کسب ارزش افزوده بیشتر دست به خرید آن می‌زدند. در شرایط کنونی، رکود در بازار مسکن جدی است. بخشی از این رکود ناشی از مازاد تولید است، زیرا پیش‌تر سرمایه‌گذاری در بخش مسکن با سود همراه بوده و سرمایه و نیروی کار زیادی به این بخش وارد شده است. باید این نوع رویکرد تغییر کند و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن مانند باقی بخش‌های عادی اقتصاد شود.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات