تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۸۸۰۶۷

انتظارات مردم از منتخبین مجلس دهم

پایگاه بصیرت / سید عارف حسینی
بالاخره انتظارات به سر آمد و در روز هفتم اسفند ماه 94 مردم آگاه و بصیر در سراسر کشور به تکلیف شرعی و قانونی خود عمل کردند و مطابق حقوق و آزادی‌های سیاسی خود در چهارچوب قانون اساسی با حضور حداکثری سرنوشت سیاسی خود را رقم زده و نمایندگان خود را انتخاب نمودند.
ملت ایران با این حضور خود، پیام مردم سالاری دینی ایرانیان را به گوش جهانیان رساندند و برگ زرین دیگر در تاریخ سیاسی کشورمان آفریدند. بی شک این حماسه در ظرفیت و توانایی سیاسی کشور تاثیرگذار خواهد شد و همچنین قدرت چانه زنی سیاسی ایران را در منطقه و جهان بالا خواهد برد.
هر شهروندی با هر نوع گرایش سیاسی که در پای صندوق‌های رای حاضر شده و در مشارکت سیاسی کشور نقش ایفا کرده است در حقیقت به مبانی جمهوری اسلامی ، ارزش‌های انقلاب و قانون اساسی رای داده و به ندای رهبرش لبیک گفته و با حضور حداکثری خود در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نشان داده در نظام سیاسی مشروع جمهوری اسلامی ایران بین مردم و حاکمیت هیچ گونه فاصله ای وجود ندارد و  تبلیغات منفی دشمن در جهت شکاف انداختن بین این دو تأثیری نداشته است.
به دنبال تحقق این حضور حداکثری که در هفتم اسفند ماه به وقوع پیوست و با توجه به جایگاه رفیع و اهمیت اساسی مجلس در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مردم از نمایندگان منتخب خود در مجلس دهم شورای اسلامی انتظاراتی دارند که در خور توجه است :
1-نمایندگان منتخب با هر نوع گرایش سیاسی که به میدان آمده اند در حال حاضر باید خود را نماینده همه مردم بدانند نه نماینده حزب و یا گروه و اندیشه خاص.
2- نسبت به قانون اساسی، مبانی دینی و ارزش‌های اسلامی ، آرمان‌های انقلاب ، گفتمان امام خمینی (ره)، خون شهدا و ... وفادار باشند.
3- فرامین و رهنمودهای رهبر معظم انفلاب را در خصوص قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین ( اقتصاد مقاومتی، تصویب معاهدات بین المللی و ...) مد نظر قرار دهند.
4- به حقوق و تکالیف خود در قانون اساسی آشنا باشند و صرفاً در چهار چوب آن حرکت نمایند .
5- با استفاده از ظرفیت‌های قانونی پیش بینی شده در قانون اساسی، در پیشرفت و آبادانی شهرهای کشورمان قدم اساسی بردارند.
6- در امورات و وظایف قوای دیگر، خصوصاً در حوزه انتخابیه خود دخالت نکنند و شأن و جایگاه نمایندگی را حفظ نمایند.
7- صداقت در گفتار و کردار داشته و امانتدار خوبی برای مردم باشند.
8- با استفاده از اختیارات قانونی خود همیشه اصل پاسخگویی قوه مجریه را در برابر قوه مقننه حفظ نموده و از این اختیار قانونی به عنوان وسیله‌ای برای گرفتن امتیازات شخصی، جناحی و یا امتیاز برای حوزه انتخابیه بهره نبرند. نمایندگان منتخب باید خودشان را همیشه در مقابل مردم پاسخگو بدانند نه در مقابل جناح‌ها و گروه‌ها.
9- مشکلات بالقوه و بالفعل(اعم از مشکلات اقتصادی ، بیکاری ، تولید، کشاورزی، فرهنگ، آسیب‌های اجتماعی و .....) کشور را رصد کرده و با تدوین قوانین و نظارت‌های صحیح در صدد رفع آن برآیند.
10- پتانسیل‌‌ها و ظرفیت‌های موجود استان ها را از منابع مختلف شناسایی نموده و با استفاده از اهرم‌های قانونی آنها را به بالفعل برسانند.
11- در امور مجلس (قانون گذاری ، نظارت بر اجرای قوانین و .....) نقش فعال داشته و در متن ایفای نقش کنند، نه در حاشیه بوده و منفعلانه عمل کنند و یا درگیری سیاسی‌بازی‌های جناحی و حزبی شده و گوشه هر نوع مسئله‌ه‌ای را به سیاسی‌بازی‌های مرسوم گره زنند.
12- در کنار وجود سلایق مختلف در موضوعات، یک دستی و اتحاد میان نمایندگان منتخب نسبت به اهداف و آرمان‌ها وجود داشته باشند. نمایندگان منتخب بدانند این مسئولیتی که به آنان واگذار شده حق‌الناس بوده و اولین ضربه اختلاف بین نمایندگان به چشم ملت و کشور خواهد رفت و موجب عقوبت نزد خداوند متعال خواهد شد.
13- همان طوری که در ایام تبلیغات مکرر در بین مردم حضور پیدا کرده و قول و قرارهای کم و زیاد با مردم می گذاشتند، گزارش عملکردهای خود را حداقل در پایان هر فصل به همان مردم ارائه دهند و مردمی بودن و در کنار مردم بودن را فراموش نکنند.
14- در اصول و خط مشی انقلابی بودن و مسلمان بودن استوار بوده و با برتری یک حزب در جامعه رنگ عوض نکنند. به اصطلاح معروف "نان به نرخ روز خور" نباشند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات