تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۸۷۹۹۰

خواص و لحظه های تاریخ ساز

پایگاه بصیرت / کاشف الدین بیضایی

زندگی انسان‌ها در ادوار و زمان‌های مختلف، شکل متمایز و منحصر به فردی از فرهنگ، حکومت، اقتصاد، جمعیت و قدرت و.... دارد. اما از نظر تاریخی حاکم بر الگوهای سراسر مشابه و همانندی است. این شباهت در الگوها تا حدی است که حوادث و رخداد‌های گذشته می تواند برای آیندگان عبرت ،پند و تجربه باشد.
در یک تقسیم بندی کلی جامعه انسانی به دو گروه، عوام و خواص، پیشرو و دنباله رو ، اهل تفکر ، تحقیق و تحلیل‌گر وآنان که اهل تحلیل و تحقیق نیستند، تقسیم می‌شوند.
دسته اول با صفاتی چون عوام و دنباله رو و مقلد شمردیم. این گروه در رخدادهای سیاسی و اجتماعی قدرت تحلیل و درک مسائل ندارند چون موج بر اثر وزش باد به سمتی حرکت می کنند و به سرعت رنگ عوض می کنند. این گروه رفتار خود را با تفکر و تحلیل انجام نمی دهند بلکه بیشتر به تقلید از دیگران می پردازند.
البته هرگز عوام بودن و نداشتن قدرت تفکر و تحلیل به معنی نداشتن تحصیلات علمی نیست. چه بسا تحصیل کرده‌ای که تحصیلات عالی دارد اما عوام است و مدرسه نرفته ای که قوه تفکر و تحقیق و تدبر در مسائل را داراست.
گروه دوم آگاهان ، خواص، پیش روان جامعه ،اهل تحقیق و تحلیل برای آنان بکار بردیم، کسانی هستند که رفتار و اعمال خود را بر اساس تحقیق و آگاهی انتخاب می کنند. پیش از حرکت ، راه را شناسایی می کنند، جهت انتخاب مسیر و علت آن را می دانند بر اساس مطالعه تصمیم می گیرند. کمتر تابع موج تبلیغات و حرکت انبوه خلق هستند. این گروه حوادث را خلق می کنند و دسته اول را مطابق میل خود وارد عمل می کنند.
مقام معظم رهبری می فرماید: باید مواظب باشیم عوام نباشیم، یعنی هر کاری می کنیم از روی بصیرت باشد. آن کسی که از روی بصیرت کار نمی کند؛ عوام است.
قرآن درباره پیامبر‌(ص) و یاران ایشان می فرماید: (( ادعو الی الله علی بصیره انا و من اتبعنی)). یعنی من و پیروانم با بصیرت عمل می کنیم و دعوت می کنیم و پیش می رویم .سوره یوسف آیه 108
مقام معظم رهبری می فرمایند: آن کسانی که در راهند؛ هم مواظب خودشان باشند، هم مواظب کل جامعه باشند که به سمت دنیا طلبی؛ به سمت دل بستن به زخارف دنیا و به سمت خود خواهی نروند.
خواصی که در راه حق ثابت قدم ماندند: در طول تاریخ افراد زیادی هستند امثال قیس که در برابر حیله های معاویه ثابت قدم ماند. ایمانش را به متاع دنیا نفروخت. افرادی چون حربن یزید ریاحی این انسان بزرگ در سرنوشت سازترین لحظه تاریخ حیات مسلمین ، عجیب ترین چرخش فکری را بر مدار اندیشه خود ، به حرکت در آورد و زیبا ترین گرایش در فضای شکننده و سخت، به نمایش گذاشت.
یکی از صحنه هایی که خواص می‌خواهند خودی نشان بدهند، بستر انتخابات است. نخبگان، خواص و برجستگان سياسي و اجتماعي در هر نظامي داراي اهميت وي‍ژه اي هستند. اين اهميت به نقش آنان در ايجاد بالندگي يا ركود در مسايل و امور سياسي و اجتماعي بستگي دارد. به دليل وابستگي هاي فرهنگي و اجتماعي در جوامع مختلف اين نقش پررنگتر يا كم رنگ تر مي شود. تاثيرگذاري نخبگان بر مخاطبين و افكار عمومي موضوع پر اهميتي است كه بعضاً منجر به پيروزي يا شكست در صحنه هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و... مي گردد. طرح مبحث واكاوي نقش نخبگان در فضاي مشارکت سیاسی همچون موضوع انتخابات به جهت تأكيد رهبران و انديشمندان در جوامع مختلف و نظر به اهميت داشتن آن دارد.
همواره برخی از خواصی که منافع شخصی را بر جمع ترجیح می‌دهند، هستند که با ایجاد شبهه آفرینی، دنبال باز کردن راه‌های نفوذ فردی و شبکه ای هستند و سعی در فریب عوام جامعه و بهره‌ّبرداری از توان و آرای آنان در راه مقاصد خود و گروه خود می باشند.
بنابراین در این برهه از زمان باید دنباله روی خواص اهل حق و آنهایی باشیم که شاخص ها و معیارهای انقلابی بودن را دارا هستند. کسانی که دشمنان از بردن اسمشان کراهت دارند و همواره بدنبال تخریب و تضعیف آنان هستند. کسانی که محبوب مردم و مغضوب دشمنان هستند. شناخت و انتخاب این افراد کار سختی نیست
شاخص ها و معیارهای انتخاب کاندیدای اصلح: چه کسانی را باید انتخاب کنیم، نخبگان باید به چه شاخص هایی توجه کنند و چه شاخص هایی را مد نظر خود و دیگران قرار دهند.بهترين ها كيانند؟ اینها دغدغه هایی است که همواره در انتخابات‌های مختلف وجود داشته است.
مقام معظم رهبری می فرمایند: "به نظر من مهمترين شرايط نماينده عبارت است از اين‌كه متديّن، كارآمد، دلسوز و شجاع باشد. اگر اين چهار شرط در نماينده‌اى جمع شد، همان كارى را كه شما آرزو و توقّع داريد، انجام خواهد داد. نماينده بايد متديّن باشد. بى‌دينى و بى‌تقوايى چيز بدى است؛ هر جا باشد، انسان را آسيب‌پذير مى‌كند. اگر در جاى حسّاس باشد، آسيب‌پذيرى آن بسيار گران تمام خواهد شد. نماينده بايد كارآمد هم باشد. بعضي‌ها متديّن هستند، اما از آنها كارى ساخته نيست. بايد به‌گونه‌اى باشند كه بتوانند وظايفى را كه بر عهده‌شان قرار دارد، انجام دهند. سوم اين‌كه دلسوز مردم - بخصوص طبقات محروم - باشد و براى آنها كار و فكر كند. ... نامزدهاى انتخابات مراقب باشند خود را وامدار ثروتمندان و قدرتمندان و امثال اينها نكنند. اگر كسى وامدار دستگاه‌ها و اشخاص و وام‌دار پول و قدرت شد، ديگر نمى‌تواند براى مردم دلسوزى كند. پس دلسوزى هم يك شرط بزرگ است. شرط چهارم اين است كه نماينده مردم بايد شجاع باشد. اين ملت، ملت شجاع و آزاده‌اى است؛ ملتى است كه تهديد قدرت‌هاى متكبّر جهانى او را به عقب نمى‌نشاند؛ بنابراين نماينده او هم بايد شجاع باشد و نترسد؛ شجاعت در مقابل دشمن، شجاعت در مقابل باطل، شجاعت در پذيرش حرف حق. اگر خودتان توانستيد كسانى را بشناسيد كه داراى اين خصوصيات باشند، برويد به آنها رأى دهيد؛ اما اگر خودتان آشنايى نداريد، در هر نقطه كشور از آدم‌هاى امينى كه به آنها اطمينان داشته باشيد، بپرسيد؛ آنها معرفى مى‌كنند، تا ان‌شاءاللَّه يك مجلس قوى، مردمى و متّكى به آراءِ مردم تشكيل شود و بتواند كارهاى بزرگى را كه بر عهده او قرار دارد، انجام دهد و مردم را - طبق آنچه شايسته اين مردم آزاده و بزرگ است - ان‌شاءاللّه راضى و خشنود كند، كه اين رضايت الهى را هم به دنبال دارد."
شهدا حضور در صحنه و اثر انگشت ما را می بینند ما چه کسی را انتخاب می‌کنیم و شهادت می دهیم این اصلح است؟

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات