صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۸۸۰۷۰

ناکامی انتخاباتی دولت در پسابرجام

دولت به اعتبار کارنامه ضعیف با ناکامی گسترده‌ در انتخابات روبرو شده است.

خبرگزاری دانشجو در این زمینه نوشت: آنچه درباره نتایج انتخابات قطعی به نظر می‌رسد، ناکامی دولت در تشکیل مجلس وکیل‌الدوله‌ها با وجود اراده این کار است، دولت روحانی نخستین دولتی است که تا امروز از تشکیل مجلسی همسو آن هم در دوران قدرتش ناتوان مانده است. به عبارت بهتر چه مجلس چهارم در دولت اکبر هاشمی، چه مجلس ششم در زمان دولت اصلاحات، و چه مجلس هشتم در دولت احمدی‌نژاد، عمدتاً متشکل از نمایندگانی بودند که وجه غالب آنان همراهی با دول مستقر بود. این شاید مهم‌ترین پیام انتخابات اخیر است، در بیشتر حوزه‌های انتخابیه کاندیداهایی که خود را حامی دولت معرفی کردند، شکست خوردند.

این خبرگزاری با بیان اینکه برجام نتوانست بهارستان را فتح کند، تصریح می‌کند: تاریخ مصرف برجام به پایان رسیده است! معاهده‌ای که دولتی‌ها دست‌کم ابعاد روانی آن را برای اثرگذاری روی آرای انتخابات می‌خواستند؛ هر چند برجام در به فرجام رساندن آرزوهای انتخاباتی دولت هم ناتوان بود همچنان که پیشتر به روشنی ناتوانی آن در بهبود اوضاع معیشتی مردم نیز به اثبات رسیده بود.

«در حال حاضر هنوز مبادلات بانکی ایران با کشورهای اروپایی برقرار نشده است.» این احتمالاً مهم‌ترین خبر روز جمعه بود، خبری که اسدالله عسگراولادی تاجر با سابقه و عضو اتاق ایران، آن را رسانه‌ای کرد. نارضایتی تجار و فعالان اقتصادی در حالی ادامه دارد که تا پیش از انتخابات مقامات مختلف دولتی مکرراً از رفع تحریم‌ها خاصه در حوزه مالی و بانکی سخن می‌گفتند؛ اظهاراتی که به نظر آقای عسگراولادی بیشتر جنبه انتخاباتی داشت. اخیراً بلومبرگ از تصمیم دولت روحانی برای مبادله پایاپای بنزین در برابر نفت خبر داد؛ خبر نگران کننده‌ای که در واقع شاهدی بود برای اظهارات عسگراولادی.

بررسی گرایش‌های سیاسی چهره‌های راه‌یافته به بهارستان نشان می‌دهد تاکنون اکثریت کرسی‌های بهارستان به اصولگرایان رسیده است، حتی اگر کرسی‌های اصلاح‌طلبان را هم یکسره سهم دولت بدانیم، باز هم حامیان دولت در مجلس آینده در اقلیت‌اند.

مجلس اما تنها برگ ناکامی روحانی نبود، در انتخابات خبرگان نیز تاکنون اکثریت قاطع آرای حوزه‌های انتخابیه به سبد نامزدهای جامعتین ریخته شده است، نه امضای هاشمی و نه حمایت تمام قد روحانی نتوانست ترکیب مجلس خبرگان را دستخوش تغییرات جدی کند؛ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد کمتر از سی درصد منتخبین مردم از حامیان رفسنجانی محسوب می‌شوند. دوستان هاشمی و روحانی در خبرگان آینده حتی از امروز نیز مهجورترند؛ به این ترتیب پروژه بازگرداندن هاشمی به صندلی ریاست خبرگان نیز، شروع نشده تمام شد!


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات