تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۸۸۱۳۵
پاسخ «دیپلمات‌های توافق» به مذاکره کنندگان سابق هسته‌ای؛

وارد فضایی تخریبی نمی‌شویم

(روزنامه ابتكار ـ 1394/06/29 ـ شماره 3247 ـ صفحه 15)

گروه سیاست خارجی- با وجود اینکه بررسی برجام در کنگره آمریکا با تمام کش و قوس‌ها و جار وجنجال هایش به پایان رسید و به سلامت از کنگره عبور کرد، سرنوشت بررسی آن در ایران با حضور دلواپسان در کمیسیون ویژه برجام رنگ و بوی جناحی به خود گرفته و از یک موضوع ملی و امنیتی به موضوعی سیاسی و حزبی تبدیل شده است. جالب اینجاست که دلواپسانی که اعضای آن مرکب از مخالفان برجام است با برگزاری جلسات اولیه و دعوت هیئت رئیسه این کمیسیون در بدو امر از سعید جلیلی مسئول تیم‌مذاکره کننده اسبق کشورمان و منتقد سرسخت مذاکرات کنونی چراغ اول را در مخالفت کمیسیون ویژه با برجام روشن کردند . مخالفت سعید جلیلی و تیم همراه وی با نقش برجام در به رسمیت شناخته شدن حق هسته‌ای ایران و انکار نقش برجام در مسایل مهمی نظیر رفع تحریم‌ها در هفته‌های گذشته سر و صداهای زیادی را بپا کرده است، گروهی که شاید متشنج شدن فضای سیاسی کشور قبل از انتخابات مجلس مطلوب آنها باشد. اما اعضای ارشد مذاکره کننده فعلی از جمله وزیر امور خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت خارجه نه تنها جارو جنجال به راه نیانداختند و فضا را به سمت تشنج پیش نبردند بلکه با خونسردی و بدون واکنش تقابلی به منتقدان جواب دادند.

در حالی که تیم مذاکره کننده سابق در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای در سال‌های 2006 تا 2011 که به صورت متناوب و پی در پی شش قطعنامه را دریافت کرد، نه کسی اجازه داشت از جزئیات این قطعنامه‌ها چه در رسانه‌ها و نشست‌ها و چه در محافل تصمیم گیری سوال بپرسد و نه کسی جوابگوی سوالات موجود بود. چه بسا که اگر بحث و مباحثه‌ای در مورد روند مذاکرات و دستورالعمل تیم مذاکره کننده جلیلی که برای مذاکره مذاکره می‌کردند شکل می‌گرفت با حجمی انبوه از قطعنامه‌ها و تحریم‌ها روبه رو نمی‌شدیم که نیاز به مذاکرات فشرده دو ساله داشته باشد تا شرشان از سر مملکت برداشته شود. مخالفان برجام با حضور در کمیسیون ویژه برجام و دعوت از سعید جلیلی رئیس تیم مذاکره کننده پیشین کشور شروع به انتقادات بی امان و غیر اصولی از برجام و توافق هسته‌ای کرده‌اند، بررسی برجام به پایان خود نزدیک می‌شود و گفته می‌شود تا هفته اول مهر این بررسی به پایان می‌رسد. این انتقاد‌ها علاوه بر اینکه پاسخ‌های مستقیم و مستدل توسط تیم مذاکره کننده و برخی از اعضای کمیسیون برجام در پی داشته است، حواشی دیگری نیز داشته است مواردی نظیر انتقاد برخی سایت‌ها از تسلط نداشتن برخی از اعضای تیم مذاکره کننده سابق به زبان انگلیسی و تلفظ غلط برخی کلمات کلیدی برجام نیز از جمله این موارد است. نکته جالب توجه درایت و متانت اعضای ارشد مذاکره کننده هسته‌ای در پاسخ به این انتقادات است که بدون راه انداختن جاروجنجال و دیدگاه تقابلی به منتقدان جواب دادند.

قصد داریم برجام را اجرا کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان در روز حضور خود در کمیسیون ویژه برجام با بیان اینکه ما همه متعلق به یک نظام و یک ملت هستیم و باید دست در دست هم دهیم، ضمن بیان دلایل خود برای امتناع از پاسخ‌گویی مستقیم به سعید جلیلی، تصریح کرد: من از دوستان خواهش می‌کنم خودمان فضای کشور را برای سرمایه‌گذاری ناامن نکنیم. ما تصمیم سازان کشور هستیم و تصمیمات ما در دنیا تاثیر می‌گذارد. اگر می‌خواهیم در کشور سرمایه گذاری شود باید کشور را آماده سرمایه پذیری نشان دهیم. باید بگوییم قصد داریم برجام را اجرا کنیم و همانطور که پیش از این به تعهداتمان عمل کردیم بعد از این هم به تعهداتمان عمل خواهیم کرد.وی پس از توضیحات متقن در مورد عملکرد تیم مذاکره کننده و چگونگی دست‌یافتن ایران به حق غنی‌سازی و از میان رفتن تحریم‌ها سخنان خود را اینگونه به پایان برد: منافع این مردم ، انقلاب و مقاومت در این است که فضایی که صهیونیست‌ها از ایران خواسته اند نشان دهند بشکنیم. همه ما به عنوان یک مجموعه و کسانی که متعلق به یک نظام و کشوریم باید دست به دست هم دهیم و از برجام استفاده کنیم.

به ایجاد فضای تخریبی تیم مذاکره کننده قبلی واکنش نشان نمی‌دهیم

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت خارجه با بیان اینکه نسبت به ایجاد فضای تخریبی تیم مذاکره کننده قبلی واکنش نشان نمی‌دهیم،افزود:رویکرد تیم مذاکره کننده موجود به این صورت بوده که به روند طی شده 12 سال گذشته به عنوان یک حرکت یکپارچه نگاه کرده است و به اعتقاد ما مدیریت عالی نظام یک حرکتی را به جلو آورده و هر دولت و تیم مذاکره کننده‌ای در مقطع خود وظیفه خود را به خوبی انجام داده است، البته در جزئیات این امکان وجود داشت که تیم‌های قبلی هزینه برخی کارها را کمتر کرده و سرعت برخی کارها را افزایش دهند. مذاکرات همانند یک دو امدادی بوده که هر شخصی دویده و آن چوب را به دیگری واگذار کرده تا به شخص آخر رسیده است که نتیجه نهایی حاصل شود، همه در کسب این دستاورد شریک بوده اند و تحت مدیریت عالی مقام معظم رهبری این دستاورد و کار سنگین به سرانجام رسیده و حقوق مردم ایران احیا شده است. درایت و رهبری داهیانه ایشان هم به تیم مذاکره کننده جرات، جسارت و حمایت لازم را داده که پیش روند، مذاکرات را به سرانجام برسانند و هم زیاده خواهی‌های دشمنان را کنترل کرده و سبب شده به این نقطه دست یابیم.

سید عباس عراقچی ضمن انتقاد از کسانی که فصل هفتم شورای امنیت را معادل حمله نظامی قلمداد می‌کنند ، گفت: آیا برای جنگ باید مذاکره می‌کردیم و برای رفع تحریم‌ها نباید مذاکره می‌کردیم، فصل هفتم منشور سازمان ملل به موضوعاتی می‌پردازد که از نظر شورای امنیت تهدید علیه صلح و امنیت شناخته می‌شود و حمله نظامی ماده‌ای از فصل هفتم منشور شورای امنیت است.اگر شورای امنیت قائل به این شود که موضوعی مانند برنامه هسته‌ای ایران برای صلح و امنیت بین الملل یک تهدید است این کشور را ذیل فصل 7 برده و با آن برخورد می‌کند. در این راستا ابتدا ماده 40 اعمال شده و در صورت عدم کفایت ماده 41 که تحریم‌های اقتصادی است به کار گرفته می‌شود، و در صورت عدم کفایت این ماده، بند 42 که شامل تهدیدهای نظامی است، انجام می‌شود.

مستندات وجود دارد و بر اساس آن‌ها قضاوت شود

یکی از ادعاهای جلیلی در کمیسیون برجام در انتقاد از برجام این بود که در توافق، نظام تحقیر شده است، و در مذاکرات آلماتی و استانبول امتیازات کنونی کسب شده بود که رئیس سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با هفته نامه طلوع صبح به انتقادات منتقدان برجام به اینصورت پاسخ داده: کدام تحقیر؟ اگر تحقیر شدن این است که ما حق غنی سازی را تثبیت کردیم، اگر تحقیر این است که ما 6 هزار سانتریفیوژ را نگه داریم، اگر تحقیر این است که تحقیق و توسعه را ادامه می‌دهیم، اگر تحقیر این است که فردو پابرجا می‌ماند. اگر تحقیر این است که اب سنگین را ادامه می‌دهیم، اگر اینها تحقیر است، خب من دیگر چه بگویم، دیگر نمی‌دانم چه کار باید می‌کردیم.البته ما دوست داشتیم هرچه الان داریم را داشته باشیم و چیزی نیز اضافه می‌گرفتیم، مثلا، اراک مثل سابق باشد و اراک جدید هم بسازیم و نطنز دیگر هم بسازیم، همچنین تحریم‌ها را برطرف کنند، عذرخواهی هم کنند و دست ما را هم ببوسند؛ این که خیلی عالی بود،‌ای کاش می‌شد این کار را کرد.این سخنان کم لطفی است. حقیقت این است که ما همگی این کار را کردیم، همدلی و هزمانی یعنی «ما»؛ ما یعنی روحانی، لاریجانی، جلیلی، ظریف. در جلسه کمیسیون برجام به من گفتند که از آقای دکتر جلیلی خواسته ایم مستندات کتبی‌شان را ارئه دهند.ادعا شده بود که ما فلان کار را کردیم و در سازمان انرژی اتمی در فلان سال، فلان کار شده. ما هم گفتیم کاری ندارد، مستندات آن وجود دارد، امضای قراردادها هست و زمان مسئولیت‌ها هست. خب مستندات را می‌گیرند و براساس آن قضاوت می‌کنند.

http://ebtekarnews.com/?newsid=19311

ش.د9402765

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات