تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۸۸۳۳۲
نمایندگان در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کردند

ائتلاف جهانی؛ پادزهر «داعش»

(روزنامه ايران - 1394/08/25 - شماره 6079 - صفحه 21)

اقدامات تروریستی در لبنان و فرانسه توسط داعش، واکنش نمایندگان مجلس را نیز در پی داشت. مجلسی‌ها که بعد از یک هفته سرکشی به حوزه انتخابیه روز گذشته به صحن آمده بودند، در نطق‌ها، تذکرها و اظهار نظرهای خود ضمن محکومیت این حملات، تأکید کردند که خطر داعش بسیار جدی‌تر از هر زمان دیگر شده است. براساس مواضع اعضای بهارستان، مبارزه با این گروهک تروریستی باید از حیطه شعار و حرف خارج شده و با حضور سازمان ملل جنبه عملی به خود بگیرد. به گفته نمایندگان، اقدامات تروریستی اخیر زمینه‌ها را برای ابتکارات عملی‌تر علیه داعش فراهم کرده است.

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در جلسه روز گذشته خود جنایات داعش در لبنان و فرانسه را محکوم و تأکید کردند که غرب درباره حمایت از داعش مرتکب خطای راهبردی شده است. به گفته نوذر شفیعی سخنگوی کمیسیون، بروجردی رئیس کمیسیون نیز طی تماسی با همتای فرانسوی خود، ضمن محکوم کردن حملات تروریستی در فرانسه، اعلام کرده آنچه در فرانسه اتفاق افتاد، محصول حمایت کشورهای غربی و فرانسه از داعش و فقدان تحلیل عمیق از پدیده داعش در غرب است.

آصفری: شورای امنیت دست به کار شود

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با «ایران» بر این نکته انگشت گذاشت که سازمان ملل و شورای امنیت باید دست به کار شوند. به گفته وی، انفجارها در لبنان و فرانسه نشان داد که داعش تنها خطری برای کشورهای منطقه نیست و اگر جدی گرفته نشود، گریبان کشورهای دور از منطقه را نیز خواهد گرفت.

نماینده اراک تأکید کرد که صدور بیانیه و شعار و نشست‌های مختلف همچون اجلاس «وین» راه به جایی نمی‌برد و باید به فکر یک اجماع جهانی علیه تروریسم بود به نحوی که کشورها از پیوستن نیرو به داعش جلوگیری کنند، سلاح به آنها نرسانند و نفت آنها را نخرند.

نقوی: آتش‌افروزی‌ها دامن حامیان را هم گرفت

سید حسین نقوی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم در گفت‌وگو با «ایران»، سفر چند ماه پیش هیأت ایرانی به فرانسه را یادآور شد و گفت که در این سفر از مقامات فرانسوی سؤال شده چرا فرانسه که کشوری دموکراتیک است باید بیش از هزار نیروی جنگنده در داعش داشته باشد؟ این نماینده مجلس افزود: ما به آنها تذکر دادیم که این آتش شعله‌ور شده دیر یا زود دامن خود آنها را هم خواهد گرفت. این نماینده نزدیک به جبهه پایداری توضیح داد که فرانسه و برخی کشورهای دیگر با تمسک به اختلافات بین شیعه و سنی سعی دارند از این موضوع به عنوان یک اهرم فشار علیه دولت‌های مخالف خود استفاده کنند اما حالا می‌بینند که دامن آتش‌افروزی‌های آنها به دامن خودشان هم رسیده است.

باقری: ائتلاف بین‌المللی ایجاد شود

حجت‌الاسلام محمد باقری، عضو کمیسیون اقتصادی هم با اشاره به سقوط هواپیمای روسی توسط داعش، انفجارهای لبنان و اقدامات تروریست‌ها در فرانسه پیش‌بینی کرد که این اتفاقات تحولاتی را در منطقه و حتی در جامعه بین‌المللی در جهت مبارزه علیه تروریست‌ها ایجاد خواهد کرد. به گفته نماینده بناب در مجلس، کشورهایی که تاکنون به تروریست‌ها به هر بهانه‌ای کمک می‌کردند و آنها که حرف و عمل‌شان در راه مبارزه با تروریسم متفاوت بود و ائتلاف‌های ساختگی برای پیشبرد منافع خود ساخته بودند، حتماً باید تجدید نظر اساسی در مواضع و سیاست‌های خود داشته باشند. او به «ایران» گفت: داعش ماری نیست که در یک نقطه بماند بلکه اگر مهار نشود، از همه جا سر درمی‌آورد لذا وقت آن رسیده که یک ائتلاف بین‌المللی برای ریشه‌کن کردن داعش ایجاد شود.

حیدرپور: داعش صلح جهانی را نشانه رفته است

عوض حیدرپور، نماینده دیگری است که هشدار می‌دهد اگر شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای غربی به صورت جدی برای مبارزه با داعش پای کار نیایند و در سرکوبی تروریسم همراهی نداشته باشند، کل منطقه درگیر حوادث بزرگ‌تری خواهد شد که پیامدهای آن کشورهای خارج از منطقه را نیز درگیر خواهد کرد. چنانچه دیدیم مردم فرانسه هم توسط این گروه تروریستی به خاک و خون کشیده شدند. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با «ایران» تأکید کرد: خارج از این ائتلاف‌های کوچک، سازمان ملل متحد باید به این باور برسد که داعش و جریان‌های پیرامونی آن امنیت و صلح جهانی را هدف گرفته است لذا برای برخورد با آن شورای امنیت باید وارد میدان شود در غیر این صورت باید شاهد حوادث تلخ‌تری باشیم.

تابش: تروریسم شرق و غرب نمی‌شناسد

محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب اردکان هم در نطق میان دستور خود با اشاره به اقدام‌های تروریستی در لبنان و فرانسه گفت: کشتار انسان‌های بی‌گناه و بی‌پناه در بیروت و پاریس علامت خطری است که نشان می‌دهد تروریسم شرق و غرب نمی‌شناسد و از هر قومیت و ملیت و دین و مذهبی برای مبارزه با آزادی و عدالت و انسانیت سلاح می‌سازد. وی افزود: باید این خطر جهانی را در همه جا جدی گرفت و به نام اسلام و معنویت و رحمانیت و اعتدال گام‌هایی تازه در این راه برداشت. هشدارهای مدام رهبر معظم انقلاب درباره خطر داعش و پیشنهاد ریاست محترم جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل برای ساختن جهانی عاری از خشونت و افراط را بار دیگر مد نظر قرار دهیم.

این نماینده مجلس تأکید کرد: نعمت امنیت را در کشور قدر بدانیم و از تدبیر و امید به عنوان دو مؤلفه دولت برای مواجهه با مشکلات و تنگناهای گوناگون به جد حمایت کنیم. سیاست موفق دولت با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب در دور کردن سایه جنگ از کشور که بحمدالله مورد حمایت مراجع محترم و رضایت اکثریت چشمگیر مردم است، به عنوان نمایندگان ملت پاس بداریم و کمک کنیم که دولت محترم با همکاری همه قوای کشور مسیر رونق اقتصادی، دفاع از آزادی‌های قانونی و حقوق شهروندی، حاکمیت قانون و مبارزه با فساد فراگیر، توسعه همه‌جانبه و بهبود معیشت مردم با موانع کمتری پیش رود.

شوهانی: غرب به اجماع نظر برسد

یک عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه هم بر لزوم اجماع نظر کشورهای غربی در مورد مقابله با تروریسم تأکید کرد.

احمد شوهانی با تأکید بر اینکه کشورهای غربی باید فکر اساسی برای مقابله با تروریست کنند، به ایسنا گفت: این اتفاق‌ها نباید بهانه‌ای شود که غربی‌ها موج جدیدی برای تشدید فشار بر دولت سوریه ایجاد کنند، چرا که این وقایع حقانیت نظام سیاسی سوریه را هم نشان می‌دهد که چند سال است با داعش درگیر است؛ داعشی که خطری برای کل دنیای غرب است اما اتفاقی که در فرانسه افتاد، خیلی معادلات را به هم می‌زند. نماینده ایلام با اشاره به تحرکات اخیر فرانسه در سوریه، اظهار کرد‌: اگر کشورهای غربی به لحاظ سیاسی در مورد سوریه به جمع‌بندی برسند و مسائل سیاسی آن را حل کنند و اجماع نظر پیدا کنند،‌ داعش عددی نیست بلکه این گروه تروریستی از خلأهای موجود استفاده می‌کند.

ریشه‌های «داعش» در منطقه

عابد فتاحی رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس

تروریسم این روزها خشن‌ترین روی خود را نشان می‌دهد. در مرام این گروهک تروریستی شیعه و سنی و مسلمان و غیر مسلمان تفاوتی ندارد کار آنها آدمکشی است. در اینکه کشورهای غربی برای تأمین منافع سیاسی و نظامی خود از این گروه‌ها استفاده می‌برد، تردیدی نیست کما اینکه مدرن‌ترین سلاح‌های ساخت همین کشورها امروز در دست نیروهای داعش است. اما در این میان نباید از برداشت‌ها و تفسیرهای غلط و تندروانه از اسلام و وضعیت سیاسی برخی حکومت‌های به اصطلاح اسلامی هم غفلت کرد. متأسفانه بروز و ظهور اقدام‌های تروریستی در کشورهای اسلامی است. بر این اساس همچنان که کشورهای غربی باید در سیاست‌های خود تجدید نظر کنند، بعضی کشورهای اسلامی هم باید تجدید نظری در مشی حکومتداری خود داشته باشند.

امروز قابل کتمان نیست که تعدادی از سربازان داعش از برخی کشورهای اسلامی برای تأمین نیازهای مالی خود، راهی سوریه و عراق شده‌اند. جای تأسف دارد که برخی از دولت‌های اسلامی این اقدام‌های تروریستی و حملات انتحاری را محکوم هم نمی‌کنند. جهان اسلام اعم از دولت‌ها و ملت‌ها باید زمینه‌های پیدایش تندروی‌ها را از بین ببرند، از دامن زدن به اختلافات مذهبی بپرهیزند، آموزه‌ها و شاخص‌های دموکراتیک جدی گرفته شود، برنامه‌های علمی و کارشناسانه برای تأمین نیازهای مردم در دستور کار قرار دهند، با ظلم و بی‌عدالتی و تبعیض مبارزه کنند و بخصوص بر آموزش‌های مذهبی توجه و نظارت بیشتری داشته باشند.

http://iran-newspaper.com/newspaper/page/6079/21/98803/0

ش.د9404265

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات