تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۸۸۵۲۴
دبير شوراي ‌عالي امنيت ملي:

با تابوشكني مخالفيم

(روزنامه اعتماد - 1394/08/18 - شماره 3388 - صفحه 2)

گروه سياسي - دبير شوراي‌عالي امنيت ملي در قاب تلويزيون حرف‌هاي مهم و متفاوتي داشت. حرف‌هايي از جنس گلايه و هشدار كه در كنار آن اطلاع‌رساني هم كرد. او از واژه نفوذ هم گفت؛ واژه‌اي كه از نگاه علي شمخاني عده‌اي از آن براي حذف رقيب استفاده مي‌كنند. او تاكيد مي‌كند كه «نبايد كسي را فراتر از آنچه انجام داده متهم كنيم». دبير شوراي‌عالي امنيت ملي به برخي تعبير‌ها از نفوذ هم اشاره كرد و آن را نادرست دانست و گفت: «اينها در حقيقت دق دلي شخصي خالي كردن است». تا جايي‌كه او با ادبياتي شبيه به ادبيات روز چهارشنبه رييس‌جمهور تاكيد كرد كه «بدترين راه مقابله با نفوذ، تنزل موضوع نفوذ به يك مساله جناحي براي حذف رقيب است؛ چيزي كه در اين ايام برخي اوقات رخ داده است.»

علي شمخاني اما در قاب رسانه ملي از خيلي مسائل ديگر هم گفت. از روند بررسي برجام در شوراي تحت مديريتش تا هياتي كه قرار است براي نظارت بر اجراي برجام تشكيل شود. دبير شوراي‌عالي امنيت ملي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران عين انقلاب اسلامي است و نمي‌توانيم از اصول آن به ويژه در سياست خارجي دست بكشيم. دريابان علي شمخاني، دبير شوراي‌عالي امنيت ملي، در برنامه «نگاه يك» با اشاره به اهداف ايران از ورود به مذاكرات هسته‌اي گفت: ما مي‌توانستيم در مذاكرات سه راهبرد داشته باشيم. مذاكره براي مذاكره، مذاكره براي فريب و مذاكره براي نتيجه و ايران مذاكره براي نتيجه را انتخاب كرد و به يك توافق مشخص دست يافت. به گزارش ايسنا، شمخاني درباره اجراي برجام اظهار كرد: ما در ميان راه‌هاي مختلف براي برخورد با برجام راهبرد و گزينه اجرا را انتخاب كرده‌ايم و گزينه اجرانكردن برجام امري منزوي و منتفي است. مجموعه مصوبات شوراي‌عالي امنيت ملي، مجلس شوراي اسلامي و نامه تاريخي رهبري در قرائت از برجام، شرايط اجرا و تقدم و تاخر اجرا، در مسير حمايت از اجراي هوشمند برجام است.

شمخاني گفت: اما همه مسير قانوني از شورا نمي‌گذشت. تصميم گرفته شده بود كه مجلس در اين امر دخالت كند. طبيعي است مجلس هم بايد روند قانوني را طي مي‌كرد و مجوز لازم را براي اجراي برجام به دولت مي‌داد. بعد از آنكه رهبري نامه مدنظر را نوشتند، بحث‌هاي شورا به تصويب رسيد و البته اينها همه يك روش جاري و عادي است.

شمخاني درباره ملاحظات ١٠گانه شوراي‌عالي امنيت ملي و اينكه آيا مي‌شود آنها را نام برد، اظهار كرد: نه اينكه قابل بيان نيستند، اما جنس اين موارد از نوع ملاحظه، چگونگي قرائت از برجام و نيز شروط اجراي بعضي از بندهاي برجام است يا اينكه مثلا اقتصاد مقاومتي حين اجراي برجام در چه وضعيتي قرار خواهد داشت يا در خصوص تسليحات دفاعي و موشكي يا كانال خريد ابزارهاي دوگانه حين برجام چه وضعيتي خواهيم داشت. در روند بررسي برجام در شورا برخي ابهامات روشن و برخي قرائت‌ها از برجام تصحيح شد. همچنين در رابطه با نسبت بين قطعنامه ٢٢٣١ و برجام بررسي‌ها صورت گرفت و تاكيد شد كه هيچ محدوديت تسليحاتي پذيرفته نمي‌شود.

دبير شوراي‌عالي امنيت ملي در خصوص آغاز اجراي برجام در كشور نيز گفت: اجراي برجام از زمان‌بندي خاصي تبعيت مي‌كند. آنچه گفته مي‌شود كه برجام آغاز شده است منظور تمهيدات و مقدمات كار است. اجراي عملياتي تعهدات ايران در نطنز و فردو در مرحله مقدماتي آغاز شده است تا در زماني كه قرار شد تعداد سانتريفيوژها به شش هزار تا برسد با حداقل ضايعات كار را انجام دهيم و مقدمات اين كار در حال انجام است اما اجراي برجام به‌طور قطع بعد از آن خواهد بود كه پرونده PMD در شوراي حكام بسته شود.

شمخاني در رابطه با تشكيل هيات نظارت بر برجام در شوراي‌عالي امنيت ملي با بيان اينكه هنوز اين هيات تشكيل نشده است، گفت: پيشنهاداتي وجود دارد اما چون ابعاد مساله بايد به خوبي روشن شود و هنوز اين كار در حال بررسي است اين هيات تشكيل نشده است. علاوه بر اين تا وقتي رهبري روي پيشنهادات در اين رابطه نظر دهند اين هيات عملياتي نمي‌شود. دبير شوراي‌عالي امنيت ملي در پاسخ به اينكه اگر نقض برجام از سوي ١+٥ به ويژه امريكا صورت گيرد اقدام ايران چه خواهد بود؟

گفت: در اين ميان ظن ما بيشتر به سمت امريكايي‌هاست كه به سمت نقض برجام بروند. با اين حال خوب است وقتي مي‌خواهيم برجام را در همه ابعاد در نظر بگيريم صرفا برجام را نخوانيم بلكه متن مخالفت مخالفان در امريكا و منطقه را هم ببينيم؛ اينكه چرا صهيونيست‌ها و برخي كشورهاي عربي با برجام مخالف هستند. نگاه ايران به تاريخش است نه اينكه چه كسي در حال شعبده‌بازي است يا داد و بيداد راه مي‌اندازد. نگاه ما به آسمان است كه آيا خداوند از تصميم ما راضي است يا نه؟ اگر حس كنيم كه راضي است كار ادامه مي‌يابد كه تامين‌كننده منافع ايران هم هست و براي مقاطعي غير از اين حتما اقداماتي را در دسترس ما قرار مي‌دهد كه بتوانيم مقابله كنيم و اتفاقا در پي آن اقدامات انعطافي جهشي را شاهد باشيم.

شمخاني در پاسخ به اينكه مقام معظم رهبري نسبت به نفوذ در ابعاد مختلف هشدار داده‌اند، با طرح اين پرسش مبني بر اينكه آيا نفوذ موضوع جديدي است؟ گفت: وظيفه‌اي كه امروز در مقابل ما قرار دارد وظيفه‌اي تاريخي است. انقلاب اسلامي به عنوان محلي براي مقابله با سياست‌هاي ظالمانه استكباري به شكل دايم به عنوان قسمتي از حيات خود به اين مقابله ادامه مي‌دهد. در طول تاريخ جمهوري اسلامي ايران براندازي به مفهوم حمله نظامي، استحاله و نقد و استفاده از تجربيات در ساير كشورها هميشه در دستور كار دشمنان بوده است، اما آيا هر تماسي با بيرون به مفهوم نفوذ است؟ ما بايد هوشيار باشيم. بدترين راه مقابله با نفوذ، تنزل موضوع نفوذ به يك مساله جناحي براي حذف رقيب است، چيزي كه در اين ايام برخي اوقات رخ داده است.

دبير شوراي‌عالي امنيت ملي درباره دستگيري چند نفر از فعالان رسانه‌اي به اتهام نفوذ و جريان‌سازي يا ادارك‌سازي افكارعمومي و اين نظر كه عنوان مي‌شود پس از برجام اين دستگيري‌ها با قصد تسويه حساب سياسي بوده است و بزرگ‌نمايي صورت گرفته است، گفت: من با اين نظر موافقم.

وي ادامه داد: بحث نفوذ مهم است. اگر از شبيخون فرهنگي با وسعت فكري كه ايجاد مي‌كند فقط مبارزه با بدحجابي را بيرون بياوريم، اين تنزل دادن نظر رهبري است. نفوذ و اختلاف دو بحثي است كه رهبري بعد از برجام به اشكال مختلف بيان كردند و درست هم هست. شرايط تاريخي در وضعيتي است كه ايجاد اختلاف و نفوذ مبتني بر تضعيف را دنبال مي‌كنند. اينكه از رسانه نفوذ صورت مي‌گيرد وجود دارد و يك اصل است، اما نبايد آنها را در خدمت و اختيار مقابله جناحي قرار دهيم. نبايد كسي را فراتر از آنچه انجام داده متهم كنيم. شمخاني گفت: مي‌گويند خوش و بش پسرخاله فلاني با عروس فلاني يا نقشه صبحانه فلاني، اينها نفوذ نيست، اينها در حقيقت دق دلي شخصي خالي كردن است و درست نيست. من اينها را مي‌گويم كه اشتباه است. وي تاكيد كرد: سدهاي نفوذ در حوزه‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي وجود دارد و دشمن با استفاده از يك نارضايتي كوچك، استفاده از خشكسالي و سيل حتي به دنبال نفوذ است و بايد مراقبت را بيشتر كنيم. رهبري در ۱۳ آبان در ديدار با جوانان گفتند كه نبايد انتقاد، ما را از توجه به دشمن اصلي باز دارد.

شمخاني گفت: انتقاد و منتقد محترم است، به شرطي كه از نيكويي‌هاي يك پديده هم بگويد، اما خيلي جاها اين نيست.

شمخاني درباره مصداق بزك كردن چهره امريكا در داخل با اشاره به تلفن يكي از دوستانش گفت: او پرسيد چرا جلوي مك دونالد و كي اف سي را گرفتيد مگر با مرغ سوخاري و همبرگر مخالفيم؟ گفتم خير، ما با تابوشكني مخالفيم. اگر اين حضورها تركيب شد با اعزام هيات‌هاي كارشناسي به نام توريسم، اما آشنا به ديپلماسي سياه. ديپلماسي سياه تماس با مردم بدون دولت براي تحريك مردم عليه دولت است. اين كار براي آن صورت مي‌گيرد تا ذايقه ايراني‌ها را شناسايي كنند. از تجربه انقلاب‌ها در كشورهاي ديگر در ايران استفاده كردند اما موفق نشدند. امريكايي‌ها در سال ۱۹۷۹ در ايران حضور داشتند اما نتوانستند انقلاب را تشخيص دهند و درك كنند و امروز در دوري بايد اين خلأ را حل كنند و اين كار با مجموعه فعاليت‌هايي از جمله استفاده از فضاي مجازي، مطالعات، تخليه اطلاعاتي و به كارگيري عناصري كه دنبال گرفتن ويزا هستند انجام مي‌شود.

چهار كشور اطراف ما هستند كه آنها در آنجا مترصد مراجعه ايراني براي دريافت اطلاعات‌شان هستند و تا الان هم اين كار را كردند و موفق هم بودند، اما ملت ايران ملت عاشورايي است. لباس لي مي‌پوشد، اما روز تاسوعا و عاشورا در مسجد است و روزه مي‌گيرد و در تظاهرات ۲۲ بهمن شركت مي‌كند. دبير شوراي‌عالي امنيت ملي درباره جنگيدن جوانان ايراني در دمشق تاكيد كرد: آنها در دمشق نمي‌جنگند، ما آنجا مشاوره مي‌دهيم. وي ادامه داد: ديگر ايران‌هراسي واقعيت ندارد، اما واقعيت به معناي اتكاي به مردم، دفاع از مردم منطقه، سوريه و فلسطين و مقابله هوشمندانه با سياست استعمارگرايانه، محكم‌تر از قبل ادامه خواهد داشت و ما حتما با سياست‌هاي امريكا همراهي نخواهيم كرد.

شمخاني در رابطه با شعار مرگ بر امريكا گفت: زيست ما اين است كه مرگ بر استكبار بگوييم و اساسا رشد و ارتقاي ما اين است كه از استكبار و امريكا دست كشيديم. در ابتداي انقلاب هر چيزي در ايران متعلق به غرب و امريكا بود اما امروز ايران در درجه‌اي از پيشرفت در زمينه‌هاي مختلف است كه بسياري از كشورها خواهان ورود ايران به عرصه بين‌المللي هستند. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا ايران و امريكا مي‌توانند در مورد برخي مسائل منطقه همكاري كنند و اينكه گفته مي‌شود ايران و امريكا در بحث تروريسم اهداف مشترك دارند، درست است، گفت: در حالي كه ما پيكر شهيد همداني را تشييع مي‌كنيم امريكايي‌ها تانكرهاي سوخت داعش را كه براي فروش به‌طور صدتايي در جاده حركت مي‌كنند، مي‌بينند اما هدف قرار نمي‌دهند.

چند ماه از ائتلاف غربي ضد‌داعش مي‌گذرد اما آنها هنوز اقدامي موثر انجام نداده‌اند. امريكايي‌ها مي‌توانند در روز ١٣٠ نقطه را هدف قرار دهند اما فقط ١٢ نقطه را هدف مي‌گيرند كه اغلب نقاطي غير‌جدي است ما اينها را مي‌شنويم، اطلاعتش به ما مي‌رسد و منابعي داريم كه به ما گزارش مي‌دهند اما از وقتي شهر بيجي آزاد شد و قسمتي از ادلب و روس‌ها وارد سوريه شدند و در كنار ارتش سوريه مواضع داعش را هدف قرار دادند آنها به تكاپو افتادند كه دارند رسوا مي‌شوند. بنابراين اين طور نيست كه سياست ما در مقابله با تروريسم با امريكا يكي باشد.

وي درباره مذاكرات وين در رابطه با سوريه گفت: درباره سوريه در حالي كه اين مذاكرات در حال انجام بود كمك تسليحاتي به معارضان معتدل صورت مي‌گيرد، درحالي كه معارض معتدل وجود خارجي ندارد. وقتي نيرويي مسلح مي‌شود ديگر معتدل و غيرمعتدل ندارد. آنها ٣٠٠ نفر را آموزش دادند اما از ميان آنها فقط هفت نفر با داعش جنگيدند و بقيه به آنها پيوستند. معارضان با اقدامات‌شان حتي آسمان سوريه را براي امريكايي‌ها و غربي‌ها ناامن كردند. معارض معتدل يعني پرورش افرادي كه آماده انتقال به گروه‌هاي تكفيري هستند و نكته جالب اين است كه همزمان اين آموزش و جنايت با مذاكرات سوريه در وين در حال اتفاق است.

وي در خصوص برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري در اسفندماه سال جاري گفت: شوراي ‌عالي امنيت ملي مساله انتخابات را يك برگ برنده و منحصر به فرد براي ايران در منطقه مي‌داند. بيش از ٣٧ انتخابات از ابتداي انقلاب اسلامي صورت گرفته و هيچ يك از نهادهاي حكومتي در ايران بدون راي مردم انتخاب نشدند و انتخابات آتي امري تعيين‌كننده در آشكارتر ساختن اقتدار جمهوري اسلامي با نمايش حضور مردم خواهد بود.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=29808

ش.د9404296

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات